Microsoft Windows 10 laddas ned utan användares tillåtelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Ska man vara petig och endast gå efter ordens definitioner så är Windows 10 en "uppgradering" och inte "uppdatering".

Läste du mitt inlägg?

Permalänk

Det har hänt mig.
Hade i Windows update valt bort Window 10 uppdateringen. (hide update)
Samt valt bort auto update så jag skulle få godkänna mina uppdateringar.
NU HAR F*TT MICROSOFT ÄNDÅ INSTALLERAT W10 MOT MIN VILJA!
Jag är så jävla förbannad nu att jag inte hittar ord. FUCK MICROSOFT!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonathan82:

Det har hänt mig.
Hade i Windows update valt bort Window 10 uppdateringen. (hide update)
Samt valt bort auto update så jag skulle få godkänna mina uppdateringar.
NU HAR F*TT MICROSOFT ÄNDÅ INSTALLERAT W10 MOT MIN VILJA!
Jag är så jävla förbannad nu att jag inte hittar ord. FUCK MICROSOFT!

Omöjligt. Men jag kan glädja dig med att du enkelt kan backa tillbaka till föregående OS om du vill.

Start - inställningar - uppdateringar och säkerhet - återställning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Omöjligt. Men jag kan glädja dig med att du enkelt kan backa tillbaka till föregående OS om du vill.

Start - inställningar - uppdateringar och säkerhet - återställning

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det borde det vara.
Jo tack. Har redan gått tillbaka en gång.

Permalänk

Jag kör fortfarande med Windows 7 SP1 Professional 64-bit och är helnöjd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonathan82:

Ja det borde det vara.
Jo tack. Har redan gått tillbaka en gång.

Det går inte att installera Windows 10 utan att - boka det, godkänna EULA och installationen. Kanske har någon annan lånat din dator utan din vetskap och skojat med dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det går inte att installera Windows 10 utan att - boka det, godkänna EULA och installationen. Kanske har någon annan lånat din dator utan din vetskap och skojat med dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Så PÅSTÅR MS att det funkar ja, men tonvis med rapporter från verkligheten säger annorlunda.

Flertalet användare på detta forum har ju egna erfarenheter av detta, det går ju även att hitta MÄNGDER med info om detta genom att söka runt lite

1a träffen på min Googlesökning precis nu:

http://www.extremetech.com/extreme/213979-microsoft-thinks-yo...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Så PÅSTÅR MS att det funkar ja, men tonvis med rapporter från verkligheten säger annorlunda.

Flertalet användare på detta forum har ju egna erfarenheter av detta, det går ju även att hitta MÄNGDER med info om detta genom att söka runt lite

1a träffen på min Googlesökning precis nu:

http://www.extremetech.com/extreme/213979-microsoft-thinks-yo...

Men herregud. Du måste skilja på installera och ladda hem. Länken talar om nedladdning... Inte installationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men herregud. Du måste skilja på installera och ladda hem. Länken talar om nedladdning... Inte installationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Så nått spöke har klickat installera samt omstart på HTPC´n som stod igång när killen i artikeln var bortrest i 14dagar?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Så nått spöke har klickat installera samt omstart på HTPC´n som stod igång när killen i artikeln var bortrest i 14dagar?

Det är mer troligt att ett spöke har gjort det än att Windows 10 har installerat sig själv på hans dator utan att han har bokat det, godkänt EULA och valt att sätta igång installationen ja.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag kör fortfarande med Windows 7 SP1 Professional 64-bit och är helnöjd.

Jag oxo

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

@strejf:

Själv tänker jag köra vidare på 8.1 eftersom OneDrive är riktigt uselt i Windows 10, det är i princip oanvändbart för mig nu när Microsoft tagit bort Smart Files. Därför vet jag inte hur uppgraderingen till Windows 10 exakt går till.
Däremot känner jag flera personer som har fått sina datorer uppgraderade till Windows 10 trots att de inte ville ha det. Jag antar att Microsoft har gjort uppgraderingen till Windows 10 alldeles för lik en vanlig uppdatering eller ett service pack så att massor av användare inte förstår vad det innebär att installera den.

Angående uppgradering vs uppdatering så skriver ju Microsoft själva att Windows 10 är en uppgradering, då borde det väl vara det som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Då måste man veta detta som 99% inte vet.
Jag vet. vet resten?

"resten" får väl se till att hålla sig uppdaterad.

Permalänk
Medlem

Tur man kör Mac OS X så man slipper skiten. Också helt gratis operativsystem. Min Macbook Pro är från 2008 och fungerar perfekt fortfarande så den var heller inte så dyr om man slår ut det på alla år. Börjar dock bli dags för uppgradering snart.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Tur man kör Mac OS X så man slipper skiten. Också helt gratis operativsystem. Min Macbook Pro är från 2008 och fungerar perfekt fortfarande så den var heller inte så dyr om man slår ut det på alla år. Börjar dock bli dags för uppgradering snart.

Uppgradera till Windows 10 så presterar din Mac bättre.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Tur man kör Mac OS X så man slipper skiten. Också helt gratis operativsystem. Min Macbook Pro är från 2008 och fungerar perfekt fortfarande så den var heller inte så dyr om man slår ut det på alla år. Börjar dock bli dags för uppgradering snart.

Mac OS är bara "gratis" om du köper deras hårdvara.

För övrigt verkar lanseringen av Win10 vara det bästa som har hänt PC-marknaden på många år, aldrig haft så tätt med frågor om hur man byter till *nix förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av ASBR:

Ja den får två träffar, "(Standard)" och "CurrentNotificationCount".
Vad kommer de ställa till med i framtiden menar du?

Ok. Vet inte. Bara att radera möget. Finner dessa också med jämna mellanrum.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inaktiv

Måste hålla med om att det här är ett rejält irriterande påhitt av MS-gänget. Har bara en 120GB-SSD i min laptop med dual-boot, så blev ju lagom glad när jag upptäckte detta. Blev inte gladare när Windows började dra ner W10-installationen IGEN efter en diskrensning.

Varför dra ner ett helt OS när användarna INTE har reserverat en uppgradering? Lär ju slösa en hel del bandbredd även för Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Mac OS är bara "gratis" om du köper deras hårdvara.

Jo fast hårdvaran köpte jag för 7 år sedan så den får nog anses vara betald vid det här laget. Syrrans bärbara PC höll knappt 2 år.

Har uppgraderat den med en SSD så den är fortfarande användbar även om den inte är direkt vrålsnabb längre (Core 2 duo 2.8GHz och 4GB minne). Har installerat ny version av Mac OS X med nya funktioner flera gånger sedan dess utan att behöva betala något.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Jo fast hårdvaran köpte jag för 7 år sedan så den får nog anses vara betald vid det här laget. Syrrans bärbara PC höll knappt 2 år.

Har uppgraderat den med en SSD så den är fortfarande användbar även om den inte är direkt vrålsnabb längre (Core 2 duo 2.8GHz och 4GB minne). Har installerat ny version av Mac OS X med nya funktioner flera gånger sedan dess utan att behöva betala något.

Men du får ofta inte uppgradera till den senaste versionen av OSX om du har för gammal hårdvara med Mac. Då säger Apple nej.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Uppgradera till Windows 10 så presterar din Mac bättre.

Nu har jag inte jämfört dem sida vid sida, men tycker nog det är rätt bra fräs i OS X nuförtiden. Den ska bli ännu bättre i OS X 10.11 som släpps i slutet på månaden. Har kört Windows 10 lite och visst känns det snabbt, men att det skulle vara nämnvärt bättre än OS X 10.11 på den punkten är jag tveksam till. Vi får väl se lite tester när nya OS X släpps som skarp.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men du får ofta inte uppgradera till den senaste versionen av OSX om du har för gammal hårdvara med Mac. Då säger Apple nej.

Jag kör senaste versionen på min och den är som sagt 7 år gammal. Men det är klart att man måste dra gränsen någon stans, har märkt att den har börjat bli lite långsammare speciellt i senaste versionen (10.10 Yosemite). Dock fortfarande fullt användbar till att surfa, kolla film, och spela mindre krävande spel så som Portal 2 och Black Mesa.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag kör fortfarande med Windows 7 SP1 Professional 64-bit och är helnöjd.

Hade höga förhoppningar om Win10 detta OS skulle vara solen för oss datoranvändare men dessa höga förhoppningarna har fallit som en pannkaka.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Personligen bryr jag mig inte så mkt. Med tanke på mängden data de samlar in finns det ingen chans att de kan granska varje enskild individ . Du ska nog göra nått som flaggar rejält för att bli granskad. Typ vara inblandad med terrorverksamhet eller liknande. Tror inte de kommer sitta å kolla vad varje Svensson gör på sin dator, "åh titta han har laddat ner några mp3or aja baja". I dont think so.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur förklarar du då att MS skickar information var dina barn går in på för sidor då och då?

När jag fick dessa mail från MS så avinstallerade jag Windows 8 + windows 10 på alla datorer och gick tillbaka till windows 7 + Linux.

http://betanews.com/2015/08/10/users-are-unhappy-that-windows...

De kollar även vad du har installerat på din hårddisk för att kunna blockera alternativt anmäla dig.

Lösningen: https://github.com/windowslies2/blockwindows

Permalänk
Skrivet av strejf:

Men du får ofta inte uppgradera till den senaste versionen av OSX om du har för gammal hårdvara med Mac. Då säger Apple nej.

Det stämmer. Datorer som inte har 64-bitars processor kan inte köra det senaste operativsystemet. Vet inte om jag tycket det är hela världen. Men visst det verkar ju finnas Windows 10 i 32-bitarsversion så då täcker man en hel del äldre hårdvara jämfört med OS X.

Skrivet av Delerium:

Jag kör senaste versionen på min och den är som sagt 7 år gammal. Men det är klart att man måste dra gränsen någon stans, har märkt att den har börjat bli lite långsammare speciellt i senaste versionen (10.10 Yosemite). Dock fortfarande fullt användbar till att surfa, kolla film, och spela mindre krävande spel så som Portal 2 och Black Mesa.

Jag tror OS X 10.11 som släpps inom ett par veckor kommer göra maskinen lite piggare.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Jag kör fortfarande med Windows 7 SP1 Professional 64-bit och är helnöjd.

Skrivet av Zoltrix:

Ja, jag finner ingen anledning till att uppgradera nedgradera till Windows 10 alias Windows 8.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Läste du mitt inlägg?

Japp, men däremot så klickade jag på fel inläggs "citeraknapp".

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men du får ofta inte uppgradera till den senaste versionen av OSX om du har för gammal hårdvara med Mac. Då säger Apple nej.

Har du en gammal PC så säger din tillverkare/komponenttillverkare nej till Windows 10 också. Utan drivrutiner blir det inte särskilt användbart. Uppgraderingsprogrammet kan vägra för att den ser inkompatibel hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upplyst:

Hur förklarar du då att MS skickar information var dina barn går in på för sidor då och då?

När jag fick dessa mail från MS så avinstallerade jag Windows 8 + windows 10 på alla datorer och gick tillbaka till windows 7 + Linux.

http://betanews.com/2015/08/10/users-are-unhappy-that-windows...

De kollar även vad du har installerat på din hårddisk för att kunna blockera alternativt anmäla dig.

Lösningen: https://github.com/windowslies2/blockwindows

Men då kan vi lika gärna a på oss foliehatten helt och hållet. Vad tror du de tänker göra med den informationen? På riktigt?

Som sagt, det finns inget som är privat. Tror du inte de samlar in liknande data via cookies? Via din ISP? Via din GPS i mobilen? Tror du inte google har loggat allt du googlat på?

Det går i princip inte att vara privat på nätet idag och samtidigt behålla användarvänligheten, tyvärr. Då får du kör Linux, egen brandvägg och använda TOR-liknande nätverk.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Nu har jag inte jämfört dem sida vid sida, men tycker nog det är rätt bra fräs i OS X nuförtiden. Den ska bli ännu bättre i OS X 10.11 som släpps i slutet på månaden. Har kört Windows 10 lite och visst känns det snabbt, men att det skulle vara nämnvärt bättre än OS X 10.11 på den punkten är jag tveksam till. Vi får väl se lite tester när nya OS X släpps som skarp.

Tror det är jäkligt svårt att jämföra UI hatighet, speciellt när det är utformat på helt olika sätt. Och börjar man jämföra benchmarks lär man nog enbart se minimala skillnader, då det främst beror på drivrutiner och hårdvara då.

Dock kan man ju jämföre subjektivt hur snabbt det känns att använda, men det blir inte direkt vetenskapligt. Enda man kan jämföra är tex antal klick osv för utförd funktion. Tror vi diskuterade det tidigare att det bruka vara bättre i OSX gällande den biten.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm