Regeringen föreslår hemlig dataavläsning, mer kameraövervakning och biometri i pass

Permalänk
Hjälpsam

Anställ Tom Cruise så är problemet löst, inga mer brott. Totalövervakning med tidsförskjutning så du kan bli dömd för potentiella brott innan du begår dem. Perfekt lösning.

Som några har varit inne på tror jag en effektivisering av avbyråkratisering av informationsflöden intern mellan viktiga myndighetsorgan tillsammans med djupare informationsanalys hade gett mer resultat än att bara hänga på mer information i kanaler som har problem med att behandla den information den får idag. Fixa flaskhalsar först?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Och hur bra funkade UK's kameraövervakning mot bombningen i tunnelbanan och bussen? Inte så bra va?

Men, jag fattar inte vad du missar?

"kameraövervakning mot bombningen i tunnelbanan och bussen"

Kan du vara så snäll och läsa vad ja skrev igen

Så klart är det svårt att övervaka allt, men kan kameraövervakning förhindra att din mamma eller din dotter att bli våldtagna, så är det väl en bra sak, för det är det övervakningscentralen ser!

Eller din son eller pappa blir kraftig misshandlade av flera personer... skulle du inte vilja att hjälp hade kallats till plats fort då ?

Själv tror jag inte man kan med kameraövervakning, hindra någon från att plantera en bomb!

Själv tror jag inte man kan med kameraövervakning, hindra någon från att bära en bomb!

Själv tror jag inte man kan med kameraövervakning, hindra någon från att kasta en bomb ens!

Jag tror däremot till 100% att man kan tillkalla hjälp.... så väldigt mycket fortare

skog1s två cent till det hela.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Finns ingen skillnad på dagens partier och kommunism, "nene vi kan ta emot hur många som helst, resurser är något bara kapitalister och onda vita män säger"

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Men försvinn med "dataövervakning"... Det hjälper inte, det är bara ett steg i utvecklingen mot en polisstat

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jahapp, inte speciellt oväntat. Trodde iofs det skulle vara värre, verkar ju trots allt talas om "targeted" övervakning. Är det någon som har info vad som krävs? Domstolsbeslut? Endast mindre misstankar?

Sen ni som säger att det kommer vara inneffektivt, jag har två ord till er "security theater" (Titta på "adam ruins everything" om security, underhållande) . Det viktiga är inte att göra någon som verkligen fungerar, det viktiga är att verka som man gör något! Många vill ju utöka massövervakning med på grund av hotet, trots att Frankrike med europas mest drakoniska övervakningslagar inte lyckades hindra detta. De fick ju tom information från Turkiet att personer planerade något i Frankrike, men av okänd anledning hände inget.

Med det sagt, så jävla tråkigt att alla i världen skall plocka enkla politiska poäng nu när alla är så rädda, även fast påtvingade gummimattor i badkaren/duschen troligtvis hade räddat fler liv per år.... (och billigare)

Permalänk
Medlem

Finns det mer information om hur de har tänkt utföra hemlig avlyssning i praktiken?

Kommer dator tillverkare tvingas installera bakdörrar i alla datorer, mobiler, etc som ska säljas i Sverige?
Ska staten köpa in 0-day exploits och på så sätt infektera misstänktas datorer?

Vet någon om något annat land har detta och hur de har genomfört lagen i praktiken?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Finns det mer information om hur de har tänkt utföra hemlig avlyssning i praktiken?

Kommer dator tillverkare tvingas installera bakdörrar i alla datorer, mobiler, etc som ska säljas i Sverige?
Ska staten köpa in 0-day exploits och på så sätt infektera misstänktas datorer?

Vet någon om något annat land har detta och hur de har genomfört lagen i praktiken?

Om Sverige är redo på att slänga miljoner på företag för att dom ska just utveckla speciella firmwares/OS.
Typerna som hanterar budgeten och politiken idag är ju inte snäppet kloka så det inte helt omöjligt att dom väljer lägga pengar på detta.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men, jag fattar inte vad du missar?

"kameraövervakning mot bombningen i tunnelbanan och bussen"

Kan du vara så snäll och läsa vad ja skrev igen

Så klart är det svårt att övervaka allt, men kan kameraövervakning förhindra att din mamma eller din dotter att bli våldtagna, så är det väl en bra sak, för det är det övervakningscentralen ser!

Eller din son eller pappa blir kraftig misshandlade av flera personer... skulle du inte vilja att hjälp hade kallats till plats fort då ?

Själv tror jag inte man kan med kameraövervakning, hindra någon från att plantera en bomb!

Själv tror jag inte man kan med kameraövervakning, hindra någon från att bära en bomb!

Själv tror jag inte man kan med kameraövervakning, hindra någon från att kasta en bomb ens!

Jag tror däremot till 100% att man kan tillkalla hjälp.... så väldigt mycket fortare

skog1s två cent till det hela.

Vad är det du missar? Vem ska åka på larmen tänkte du? Det finns knappt några poliser kvar i yttre tjänst, bl a för att dom tjänar så dåligt att dom byter jobb. Väktare/ordningsvakter tjänar enligt bekanta i branschen mera... OM du väl kommer fram till larmcentralen kommer det att ta LÅNG tid innan någon kommer fram. Just nu verkar dom ganska chokade med att valla flyktingar som inte har lust att söka asyl. Jag bor i en stad med 45000 invånare UTAN egen polisstation = open season.

Ok, du tror att kameror INTE kan hindra någon från att plantera en bomb, bära en bomb eller kasta en bomb. Du tror däremot att det kan förhindra misshandel och våldtäkt. Du får gärna utveckla det resonemanget.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Nu finns det ju motsättningar mellan andra partier också utan att de för den skulle fryser ut varandra. SD tjänar på att de blir uteslutna, jag tror att de får flera väljare tack vare det. Övriga partier fattar inte att vi inte kan ta emot hur många som helst. Svängdörrar vid gränsen funkar inte, vare sig ekonomiskt eller säkerhetsmässigt - vilket nu visar sig.

Det är ju bättre att fokusera på att hjälpa de som faktiskt behöver hjälp än att välkomna krigsförbrytare och lycksökare. Kan inte vara jättekul att komma som flykting bara för att inse att de som dom flytt ifrån är precis lika välkomna... Är det humant?

Ja, men det är ju det jag har poängterat. SD står utanför mest, och flera partier säger att de inte kommer samarbeta med dem, så då är det ju inte speciellt oväntat att SD får stå utanför då de motsättningar du nämner gör samarbetet svårt nog. Och visst kan SD tjäna på att fortsatt bli uteslutna då de framstår mer som ett alternativ till allt som varit tidigare, även om det i ett annat synsätt kan vara en bortkastad röst om de inte får samarbeta med någon.

Det är inte många partier som ansett att man kan ta in hur många som helst utan frågan är oftast var gränsen går. Sedan är det iofs rätt vanligt med villfarelser kring ekonomin kring invandring. Nordea gick ju ut i dagarna med att de anser att Sveriges BNP kommer stiga pga invandringen, och att det hjälper till att balansera problemen som kommer med Sveriges åldrande befolkning. Likaså kom tidigare en oberoende rapport från ZEW i Tyskland med uppgifter att landet gör en nettovinst på sin invandring och även där pratades det om hur det hjälper finansiera välfärdssystemet i även deras åldrande befolkning.

Det betyder såklart inte att det är frid och fröjd kring det hela, det finns många svåra problem att lösa, men sådant kan vara värt att ta i beaktning när man diskuterar så man får en informerad helhetsbild. I många diskussioner så vinklas det som enbart en belastning i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAB340:

Tror du utan avsikt beskrev det ganska bra där hur det tyvärr funkar. Kameraövervakningen här i UK förhindrar tyvärr inte att bråtten begås. Men det hjälper till att lösa några av dem.

Det är väldigt mycket mer problem med droger, beteende och framförallt alkohol här. Kulturen, t.ex ett mycket mer segregerat klasssamhälle är väldigt annorlunda i UK jämfört med i Sverige.

Kameror i Sverige på samma sätt som I UK tror jag inte på. Mer ippstyrd kameraövervakning på specifika platser i Sverige har jag dock inga problem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Droger, beteende och framförallt alkohol finns överallt!

Du skriver: Kameraövervakningen här i UK förhindrar tyvärr inte att brotten begås t e x....Det är helt sant!

Men en sak gör kameraövervakningen. Och det är att se till att brottet inte urartar.
Det som startar, kan avslutas fortare med ett lyckligare slut. plus som du skriver, kan hjälpa till att lösa några av dem.
Så är det bara.

Då min bror bor i London och jag är där nån gång om året, har jag själv sett facit av det hela.

Listan kan göras hur lång som helst.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Vilken jävla pajasregering.

Permalänk
Testpilot

@MarkSix: SuperFish?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ja, men det är ju det jag har poängterat. SD står utanför mest, och flera partier säger att de inte kommer samarbeta med dem, så då är det ju inte speciellt oväntat att SD får stå utanför då de motsättningar du nämner gör samarbetet svårt nog. Och visst kan SD tjäna på att fortsatt bli uteslutna då de framstår mer som ett alternativ till allt som varit tidigare, även om det i ett annat synsätt kan vara en bortkastad röst om de inte får samarbeta med någon.

Det är inte många partier som ansett att man kan ta in hur många som helst utan frågan är oftast var gränsen går. Sedan är det iofs rätt vanligt med villfarelser kring ekonomin kring invandring. Nordea gick ju ut i dagarna med att de anser att Sveriges BNP kommer stiga pga invandringen, och att det hjälper till att balansera problemen som kommer med Sveriges åldrande befolkning. Likaså kom tidigare en oberoende rapport från ZEW i Tyskland med uppgifter att landet gör en nettovinst på sin invandring och även där pratades det om hur det hjälper finansiera välfärdssystemet i även deras åldrande befolkning.

Det betyder såklart inte att det är frid och fröjd kring det hela, det finns många svåra problem att lösa, men sådant kan vara värt att ta i beaktning när man diskuterar så man får en informerad helhetsbild. I många diskussioner så vinklas det som enbart en belastning i alla lägen.

Ja, häromdagen såg jag statistik på hur många invandrare som hade jobb efter 7 år i landet. Det var ingen munter läsning... Det kostar att försörja någon i 7 år. Det är kanske därför våra kära politiker inte anser att vårt redan anorektiska försvar kan få 12 miljarder extra fördelat på 4 år medan man slänger ut tiotals miljarder EXTRA bara i år på flyktingmottagande. Polisen har både brist på pengar och organisation. Sjukvården fungerar knappt, bl a pga brist på sjuksköterskor eftersom dom får så dåligt betalt osv osv.

Men det är klart, när samhället rasar samman finns det ju inget att försvara längre så det är ju logiskt...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Droger, beteende och framförallt alkohol finns överallt!

Du skriver: Kameraövervakningen här i UK förhindrar tyvärr inte att brotten begås t e x....Det är helt sant!

Men en sak gör kameraövervakningen. Och det är att se till att brottet inte urartar.
Det som startar, kan avslutas fortare med ett lyckligare slut. plus som du skriver, kan hjälpa till att lösa några av dem.
Så är det bara.

Då min bror bor i London och jag är där nån gång om året, har jag själv sett facit av det hela.

Listan kan göras hur lång som helst.

Det förutsätter som sagt att det finns någon som kan åka på larmet. Jag har sett statistik angånde UKs kameraövervakning som visade att resultatet var +/-0 ungefär. Vill man hitta på något är det inte så svårt att maskera sig.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Kameraövervakning på publica platser tycker jag bara känns tryggt. Biometri i passen? Ja varför inte Dataavlyssning? Nej nej nej nej... Varför? Jo för att det inte kommer göra någon skillnad, förutom att vi normala människor blir drabbade. Samt människor som gjort/gör något mindre brott kan åka dit ganska hårt på det.

Och ni som säger att terroristerna troligtvis inte vet om hur dom kan skydda sig mot detta eller undkomma detta är VÄLDIGT naiva. Dom är normala människor med skeva världsbilder, men det betyder inte att dom är totalt dumma i huvudet. De med lite mer datorvana kommer att lära ut dom som inte har det hur man skyddar sig mot detta.

Jag tror bara löfven och dom andra passar på att pracka på den här skiten nu när vi svenskar är rädda. Ganska smart av honom, men i alla fall jag ser igenom det. Håller tummarna att dom röstar nej för detta..

Permalänk
Medlem

När man trodde att de inte gick o skapa en större, bättre och mer omfattande New World Order efter 11e September så kommer de smockar än rakt i fejjan. Terrorism kommer alltid finnas så längre religiösa extremister finns.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det förutsätter som sagt att det finns någon som kan åka på larmet. Jag har sett statistik angånde UKs kameraövervakning som visade att resultatet var +/-0 ungefär. Vill man hitta på något är det inte så svårt att maskera sig.

Maskera sig

Har ingen fakta direkt, men tror/gissar nog allt att 90% av allt våld på gatorna är alkoholrelaterad, och inte f*n har folk mask på sig när dom super på krogen

Och skulle gärna vilja se din " statistik angånde UKs kameraövervakning som visade att resultatet var +/-0 "

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

se va jävla religion kan åstadkomma, oavsett vad man tror på så är det fan vi oskyldiga som drabbas på både ena sättet å andra sättet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

När man trodde att de inte gick o skapa en större, bättre och mer omfattande New World Order efter 11e September så kommer de smockar än rakt i fejjan. Terrorism kommer alltid finnas så längre religiösa extremister finns.

Terrorism kommer finnas så länge en stark slår mot en svag. terrorism kallas det när den svaga ger sig på den starka
(Jag försvarar inte våld, utan tar avstånd från all form av terrorism/våld)
Bedrövligt med denna okunskap över vad som är vad (inte ett svar på ditt inlägg)
Med ytterligare övervakning av våra liv/datorsystem så vore det en dröm för vilken diktator som hellst.
Det är väl ändå graden av frihet/rättigheter som bestämmer om man är ett demokratiskt land eller en polisdiktatur.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Röstas förslaget igenom är det nästan på gränsen att man flyttar härifrån. Man (Sverige) har inte ens visat minsta tendens till att man vill ta bort datalagringsdirektivet på jag vet inte hur många år vilket bara det är ett enormt misslyckande. Tyvärr verkar utvecklingen gå åt helt fel riktning och jag tvivlar inte en sekund på att förslaget kommer leda till ändamålsglidande om det röstas igenom.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ja, häromdagen såg jag statistik på hur många invandrare som hade jobb efter 7 år i landet. Det var ingen munter läsning... Det kostar att försörja någon i 7 år. Det är kanske därför våra kära politiker inte anser att vårt redan anorektiska försvar kan få 12 miljarder extra fördelat på 4 år medan man slänger ut tiotals miljarder EXTRA bara i år på flyktingmottagande. Polisen har både brist på pengar och organisation. Sjukvården fungerar knappt, bl a pga brist på sjuksköterskor eftersom dom får så dåligt betalt osv osv.

Men det är klart, när samhället rasar samman finns det ju inget att försvara längre så det är ju logiskt...

Det är många faktorer som spelar in. Att sänka skatterna med 140 miljarder kostade också, men det pratar folk mer sällan om när man diskuterar välfärd eftersom då fick man ju själv lite pengar. Speciellt om man tjänar mycket. Flyktingarna kostar dock såklart pengar, speciellt nu med den stora krisen, men varken Nordea eller ZEW har några uppenbara agendor med att påstå att det har så gynnande effekter som de säger, och de har inte direkt ekonomiskt outbildad personal.

Det behövs dock definitivt mer pengar och bättre organisation (för det slösas bort sjukt mycket pengar, trots att det "besparas" hela tiden) till sjukvård och polis. Militären bryr jag mig mindre om för vi klarar inte en invasion ändå.

Permalänk
Medlem

Den här jävla regeringen alltså.. Moderaterna är dock inte mycket bättre på denna punkten.

Kioskmongon hela högen.

Som sagt, detta straffar BARA den egna befolkningen INGEN annan. Så jävla tappat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Maskera sig

Har ingen fakta direkt, men tror/gissar nog allt att 90% av allt våld på gatorna är alkoholrelaterad, och inte f*n har folk mask på sig när dom super på krogen

Och skulle gärna vilja se din " statistik angånde UKs kameraövervakning som visade att resultatet var +/-0 "

http://www.standard.co.uk/news/tens-of-thousands-of-cctv-came...

http://singularityhub.com/2009/09/01/londons-surveillance-fai...

Hittar inte tillbaka till exakt den artikeln, men här har du ett par. Generellt finns en övertro på kameror. Lägg pengarna på flera poliser istället. Utan någon som kan åka på larm och utreda brott så är kamerorna HELT värdelösa. Vet man om att risken för att haffa råkar befinna sig i närheten så lär det vara betydligt mera avskräckande. Idag kan man ju utgå ifrån att de inte är i närheten.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Är man inte lite snett på det?
Jag skulle vilja se fler förebyggande åtgärder, som proaktivt skyddar oss.
Där kan väl fingeravtryck i passet kanske anses passa in

De andra är verktyg som kan användas efter ett brott.
Men, Quis custodiet ipsos custodes? Vem bevakar övervakarna?
Hur ser man till att sådana verktyg inte missbrukas?
Tex: verktyg mot terrorism (dataövervakning) kan användas för att hitta andra brott(piratkopiering), hitta folk som säljer på Tradera utan att betala skatt.
Vi kommer ett stort steg närmare ett övervakningssammhälle i och med dataövervakning.
Jag jämför det med som om Polisen skulle få läsa all post som hanteras av Posten.

Terrordåd och vansinnesdåd är näst intill omöjligt att skydda sig mot.
Bättre då att verka för att de inte inträffar.
Jag menar;
- Hur kommer det sig att den Franska underrättelsetjänsten/anti-terrorist organisation missade att Fransmän planerade att koordinera dåd på flera olika ställen?
- Hur kom det sig att man i Norge inte lyckades avslöja Anders Behring Breivik innan han begick sina brott?

En sak man skall arbeta till jag tycker att man aktivt skall arbeta med är förmågan att snabbt reagera när dessa typer av brott utförs.
Här har nog hela världen mycket att lära av USA; se hur snabbt de har polis på plats för att stoppa vansinnesdåd, hur snabba de är att få fram ambulans/brandkår.

Jag menar, i Sverige lyckades vi inte ens släcka en väl tilltagen skogsbrand.
Hade vi haft bättre förberedelser för det hade den släckts mycket snabbare.

Kort sagt: Vi skall undevika övertro på teknik. Hederligt Polisarbete är faktiskt effektivare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

se va jävla religion kan åstadkomma, oavsett vad man tror på så är det fan vi oskyldiga som drabbas på både ena sättet å andra sättet.

Det har inte med religion att göra. Det har med sjuka människor att göra. Hade det inte varit religon hade det varit kultur, härkomst, åsikter eller något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Vad är det du missar? Vem ska åka på larmen tänkte du? Det finns knappt några poliser kvar i yttre tjänst, bl a för att dom tjänar så dåligt att dom byter jobb. Väktare/ordningsvakter tjänar enligt bekanta i branschen mera... OM du väl kommer fram till larmcentralen kommer det att ta LÅNG tid innan någon kommer fram. Just nu verkar dom ganska chokade med att valla flyktingar som inte har lust att söka asyl. Jag bor i en stad med 45000 invånare UTAN egen polisstation = open season.

Ok, du tror att kameror INTE kan hindra någon från att plantera en bomb, bära en bomb eller kasta en bomb. Du tror däremot att det kan förhindra misshandel och våldtäkt. Du får gärna utveckla det resonemanget.

Jag missar inte, du missar igen...

Jag trodde vi skrev om UK

Det var du som skrev ------ > UK's kameraövervakning mot bombningen i tunnelbanan och bussen? Inte så bra va?

Jag svarade på det. (d v s UK)

Och så glider du in på din hemstad med 45000 invånare

Nej, det funkar inte, håll dig till citaten och egenämnet vi två diskuterade, så blir det rätt.

Jag kan ju göra exakt samma sak som dig , och börja blanda in en massa andra saker....Men det blir ju bara fel.

Så tack för mig...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är många faktorer som spelar in. Att sänka skatterna med 140 miljarder kostade också, men det pratar folk mer sällan om när man diskuterar välfärd eftersom då fick man ju själv lite pengar.

Om man inte kan räkna så kostade det pengar.
De flesta spenderar sin skattesänkning vilket leder till fler jobb och en högre totalsumma.
Men det verkar omöjligt för rödgröna människor att förstå eftersom ett fåtal rika åkte med på köpet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Känns mer och mer som Parisattacken var en false flag för att få införa mer drakoniska lagar och regleringar i väst. Terroisterna vinner om så är fallet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är många faktorer som spelar in. Att sänka skatterna med 140 miljarder kostade också, men det pratar folk mer sällan om när man diskuterar välfärd eftersom då fick man ju själv lite pengar. Speciellt om man tjänar mycket. Flyktingarna kostar dock såklart pengar, speciellt nu med den stora krisen, men varken Nordea eller ZEW har några uppenbara agendor med att påstå att det har så gynnande effekter som de säger, och de har inte direkt ekonomiskt outbildad personal.

Det behövs dock definitivt mer pengar och bättre organisation (för det slösas bort sjukt mycket pengar, trots att det "besparas" hela tiden) till sjukvård och polis. Militären bryr jag mig mindre om för vi klarar inte en invasion ändå.

S standardlösing på alla problem är ju annars att höja skatterna (utom för sig själva, man lägger gärna trösklarna på rätt sida om månadslönen). Så det kanske var mera tillbaka till ett normalläge. Sedan logiken i att i princip ta bort möjligheten att pensionsspara...

Anledningen till att försvaret knappt existerar är ju att våra naiva politiker bantat bort det - det är därför vi heller inte kan försvara oss, längre. Det handlar ju inte om att kunna försvara sig mot en större fiende, utan om att det ska SVIDA om någon försöker. De ska inte bara kunna köra över gränsen och sätta ner sin flagga utan motstånd, då kanske dom tänker två gånger innan.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det har inte med religion att göra. Det har med sjuka människor att göra. Hade det inte varit religon hade det varit kultur, härkomst, åsikter eller något annat.

wat.jpg.

Du säger alltså att dagens moderniserade kultur baserat på datorer och dylikt finns bara pga religion?
Du generaliserar enormt.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600