Regeringen föreslår hemlig dataavläsning, mer kameraövervakning och biometri i pass

Permalänk
Medlem

Så bestraffa hela befolkningen i stället för att göra bakgrundsundersökningar och tala med folk och följa upp deras integration...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamiduku:

Om du vill veta den långsiktiga effekten av invandring från mellanöstern och nordafrika, så titta på Malmö, Botkyrka och Södertälje. Jag tror inte på SD-snack om att hudfärg har betydelse, men den som vill veta varför olika kulturer blir olika framgångsrika ekonomiskt kan studera Niall Fergusons dokumentärer (hans fru är somaliska, så rasistkortet funkar inte).

Jag föredrar att bättre utbildade i området än jag tar en titt där. Min ytliga bild kommer inte vara bra nog. Precis som att t ex ZEW eller Nordea nog gör ett bättre jobb att analysera de ekonomiska effekterna än jag gör.

Jag har inte sett någon av Niall Fegusons dokumentärer så det kan jag däremot fundera på att göra. Jag är inte bekant med hans verk men tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Jag röstade på sossarna... Det känns som om jag röstat på Hitler. Fyfn vad jag skäms

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Jag röstade på sossarna... Det känns som om jag röstat på Hitler. Fyfn vad jag skäms

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår dig. Du borde byta nick till Quisling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Jag röstade på sossarna... Det känns som om jag röstat på Hitler. Fyfn vad jag skäms

Skickades från m.sweclockers.com

Du skäms för dina känslor antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och alla är livrädda för övervakningssamhället. Ändå delar man med sig av de mest intima saker till Google, Apple och Microsoft.

Det är stor skillnad på om någon DDR-liknande stat kan avläsa allt jag gör, eller om Google kan göra det. Jag har valt Googles tjänster för att jag litar på dem, och kan när som helst sluta att använda gmail, google maps etc.

Skrivet av Aleshi:

Lite ordning och reda får det vara, under kalla kriget när folk fortfarande hade riktigt krig i minnet så var man inte lika bortskämd. Att Säpo då skulle ha rätten att öppna post, avlyssna telefoner eller avlyssna misstänkta hem var det inte mycket bråk om.

Kan du hitta en länk på att Säpo hade rätt att öppna brev under kalla kriget och gjorde så ? Såvitt jag vet så har "brevhemligheten" ansetts väldigt viktig under hela efterkrigstiden, och det måste ha varit mycket ovanligt (aldrig ?) att man bröt den.

Skrivet av Aleshi:

Om det kommer någon totalitär regim till makten som skulle utnyttja trafikavlyssningsrättigheter till att kontrollera medborgare så gör de det med eller utan sådana här paragrafer.

Det är just med sådana här metoder som totalitära regimer uppstår. När Caesar utropade sig till diktator så var det just med hänvisning till Romerska rikets säkerhet. Likadant när Pinochet avsatte Allende och utnämnde sig till "president", det var med hänsyn till "säkerheten". Nästan alltid när dikaturer har uppstått, så har man gjort så för att "skydda folket".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det handlar inte om massövervakning. Det handlar om rätten att avlyssna en specifik dator medelst en trojan.

De har tänkt övervaka "potentiella terrorister" med trojaner.
Kan du bevisa att du inte är en "potentiella terrorist" ?
Kan du bevisa att du aldrig någonsin, oavsett vad som händer, inte skulle kunna begå ett terrorbrott i framtiden ?
100% av befolkning är "potentiella terrorister"
Om de övervakar dig, så kommer du aldrig att få reda på den saken, och du kommer därför inte att kunna klaga på den saken.
Förrens det är för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Jahaja, då är det bara att gå in med huvudet före i Big Brother samhället då.. Undrar ifall man ska flytta ut i skogen för att få lite privatliv...

Man känner liksom lite så här:
https://www.youtube.com/watch?v=vMDgekSlkD0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Kanske bör finnas en IQ gräns eller dylikt för att vara partiledare. Fridolin och Lööf skulle genast bli utkastade.

Nu högg du allt i sten, Lööf är klart smartast av partiledarna med 5,0 i meritvärde.
Tvåa kommer Romson.
Fridolin är fyra, ändå rätt högt med 4,1
Jimmie kommer näst längst ned.
http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article16579686.ab

Permalänk
Medlem

Ska dom börja installera spionprogram i hårdvaran vi köper nu?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Skönt att politikerna börjar få tummarna ur röven, rätt väg att gå? Det vet vi ännu inte men bättre att röra på sig än att stå still med tummen uppkörd i röven.

Detta är bara början vi kan hoppas att det innebär mer poliser samt att man återinför värnplikten samt sätter upp en yrkesmilitär som kan användas vid upplopp/terrorhandlingar etc. mm. osv.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Dem kan sluta exportera vapen & sluta lägga näsan i blöt i andras business. Övervaka er själva...
Ser man på annat än svt, tv4 & Aftonbladet så luktar dåden i frankrike ruttet så det blir ju inte mindre ruttet när dem slår på stora trumman att vi ska spränga skiten ur Syrien nu. Samma visa som 9/11, 10+ pass överlever eld infernot efter planet äts upp av world trade center tornen & vi går vidare med att bomba sönder IRAK och ta livet av 2millioner+ människor som högst troligen var skyldiga till detta dåd. Våld löser inte våld & övervakning löser inte terrorism. Sluta exportera medlen som används vid dåden istället!! Jävla äckel politiker.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag föredrar att bättre utbildade i området än jag tar en titt där. Min ytliga bild kommer inte vara bra nog. Precis som att t ex ZEW eller Nordea nog gör ett bättre jobb att analysera de ekonomiska effekterna än jag gör.

Till personer som dig föreslår jag tex http://www.tino.us/ innan man fortsätter uttrycka "åsikter"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Skönt att politikerna börjar få tummarna ur röven, rätt väg att gå? Det vet vi ännu inte men bättre att röra på sig än att stå still med tummen uppkörd i röven.

Detta är bara början vi kan hoppas att det innebär mer poliser samt att man återinför värnplikten samt sätter upp en yrkesmilitär som kan användas vid upplopp/terrorhandlingar etc. mm. osv.

Dock ger högre övervakning också sämre för hos som bor här. Kan lättare missbrukas makten och tysta personer som inte har "rätt" åsikt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

wat.jpg.

Du säger alltså att dagens moderniserade kultur baserat på datorer och dylikt finns bara pga religion?
Du generaliserar enormt.

Nej. Jag vet inte hur du tolkade mitt inlägg så. Toivo83 skrev:

Skrivet av Toivo83:

se va jävla religion kan åstadkomma, oavsett vad man tror på så är det fan vi oskyldiga som drabbas på både ena sättet å andra sättet.

Jag skrev:

Skrivet av matnojje:

Det har inte med religion att göra. Det har med sjuka människor att göra. Hade det inte varit religon hade det varit kultur, härkomst, åsikter eller något annat.

Det jag menade med det var det är inte religionens fel att vi blir övervakade. Terror brott sker utan religion. Titta bara på alla terrorbrott i Sydamerika som är på grund av droger (pengar).

Permalänk
Medlem

Om tanken är att stoppa terrorism, kan vi inte bara avskeda alla inkompetenta politiker?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Den dolda övervakningen genom trojaner är tänkt att användas mot "potentiella terrorister".
Vilket tror ni kommer att inträffa först efter att detta införts:
1) Brott mot upphovsrättslagen börjar räknas som "terrorbrott" i det här sammanhanget.
2) Alla som sympatiserar med SD eller vill minska invandringen räknar som "potentiella terrorister" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

Om tanken är att stoppa terrorism, kan vi inte bara avskeda alla inkompetenta politiker?

Du, och alla vi andra, kan avskeda dem! Vi har chansen vart fjärde år. Det är det som är poängen med demokrati. Om vi misslyckas, så kan man säga att vi har de politikerna vi förtjänar.

Och du.. Om du inte tycker att de duger, gör det bättre själv! Det är jätteenkelt att gå med i ett parti och engagera sig.

Permalänk
Medlem

Vet ni, jag hade kanske varit för den här idén om den hade fungerat.

Vi kommer inte att bli säkrare genom detta. Vi kommer bara bli mer övervakade, och närmare en "polisstat". Det finns tusentals metoder att kommunicera på sätt som ej övervakas. Om de övervakar skype kommer de kommunicera på Playstation; om de övervakar Playstation kommer de kommunicera i Worms: Clan Wars; om de övervakar Worms: ClanWars kommer de kommunicera genom en Kinesisk server på World of Warcraft.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Nu högg du allt i sten, Lööf är klart smartast av partiledarna med 5,0 i meritvärde.
Tvåa kommer Romson.
Fridolin är fyra, ändå rätt högt med 4,1
Jimmie kommer näst längst ned.
http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article16579686.ab

Med det inlägget så påvisade du din egen inkompetens!
Först genom att länka till Aftonbladet, och sen hänvisatill en artikel som inte ens skulle få godkänt i 6:e klass! AB förstår uppenbarligen inte skillnaden på olika skolor och program.
Förövrigt är inte betyg samma som intelligens, men det kan var svårt att förstå för "vissa".

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Nästan all dokumenterad terrorism, kommunicerar via icke-krypterade metoder så som engångstelefoner, förfalskade SIM-kort och manuell kontakt; eftersom de är väl medvetna om teknologins krafter. Det är just teknologin som var skrämmande på tidigt 2000-tal, som gjorde att de istället lämnade ifrån sig det och gick vidare med kontakt i den undre världen, och därför slår de ut teknologin.

Det är en skådespelare, men han citerar från skribenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Med det inlägget så påvisade du din egen inkompetens!

Tips: Man redovisar sina grunder först, och drar sedan sin slutsats utifrån dessa, inte tvärt om.

Skrivet av S1im:

Först genom att länka till Aftonbladet,

Det krävs varken mer eller mindre kompetens för att länka till just AB jämfört med andra tidningar, det går till på samma sätt. Eller hur menar du ?

Skrivet av S1im:

och sen hänvisatill en artikel som inte ens skulle få godkänt i 6:e klass!

Kan du påvisa detta ? Eller är det bara din högst personliga uppfattning ? Jag hävdar att det är skitsnack.

Skrivet av S1im:

AB förstår uppenbarligen inte skillnaden på olika skolor och program.

Uppenbarligen gör AB detta, och uppenbarligen har du inte fattat det när du skrive detta; Det är just pga olika betygssystem som man använder omräkningstabeller, som det står beskrivet i artikeln. Hur står det till med läsförståelsen ?

Skrivet av S1im:

Förövrigt är inte betyg samma som intelligens, men det kan var svårt att förstå för "vissa".

Du kommer bara med en massa smädelser utan något att bygga under dem med.
Det är väl känt att det finns ett samband mellan IQ och skolresultat.
Någon bättre källa lär vara svår att få eftersom jag inte tror att alla partiledarna har gjort offentliga IQ-test. Men de har alla gått i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Lol, terroristerna övergav skype och andra elektroniska sätt att kommunicera för länge sedan.

Det där med fingeravtryck var dock bra.

Vad är det för vits med biometriska pass när en stor del av de som flyr till Europa just nu helt saknar allt i form av identitetshandlingar?
Vad ska de göra när någon kommer med ett pass utan biometrisk information eller saknar pass? Neka inresa? I så fall har vi ju just löst problemet med flyktingströmmen till Europa, ingen kommer in...

Mest verkningslösa förslaget hittills.
Största problemet sista tiden är att det inte funnits någon form av identitetskontroll över huvud taget i Europa/Sverige.
Om någon är så korkad att de inte tror att detta utnyttjats/utnyttjas av terrororganisationer så är det ju skrattretande.

Permalänk
Medlem

Det har gått för långt. Så man får inte lägre diskutera poltik och religion och ha fientliga åsikter till "vissa nationer" (jag tror ni vet vilka, men vill ej nämna) utan att riskera att övervakas? Om de nu är så angelägna så kan de ju kanske börja med att neka jihadkrigare tillträde tillbaka till sverige och även ta reda på vilka personen som vill komma in i landet. Men att överkaka alla svenskar är jag emot något så grovt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det är just pga olika betygssystem som man använder omräkningstabeller

Vad har skolbetyg från 1975 gemensamt med senare skola som domineras av genusvetenskap och feminism?
Hur ser modellen ut för att omvandla en 30-40 år gammal svetsarutbildning eller socialt program till dagens samhälle?
Vi ser dagligen hur en svetsarutbildning från 70-talet inte möter upp mot dagens krav. Den som bäst har förutspått samhällets utveckling är väl Åkesson!?

Permalänk
Inaktiv

I bland kan man tro att regeringen är en religion... åh just det

Permalänk
Medlem

Jasså? Så islamistisk terror (vilket verkar vara sveriges största hot) är inte knutet till någon slags religion eller tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Hycklaren Löfven påstår att vi varit naiva. Ironin bara flödar!

Ja han syftar väl på alla som har röstat på S, M, MP, V, FI, ja alla utom SD egentligen. Och det är ju en hel del människor. Man kan ju inte annat än att hålla med om att dessa människor har varit naiva, men jag hoppas att de håller på att vakna...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toivo83:

se va jävla religion kan åstadkomma, oavsett vad man tror på så är det fan vi oskyldiga som drabbas på både ena sättet å andra sättet.

Betoningen bör alltså vara på "kan". Däremot har det varit en av de mer kraftfulla motivationsfaktorerna historien igenom.

Extremism kan urskuldas och uppmuntras med nästan vilken grund som helst. Nazismen utgick ifrån vad som uppfattas som icke religiöst, evolutionsteorin, för att rationalisera sin raspolitik och ideologi om Lebensraum, något som paradoxalt nog kom att inkludera riter kring en kult med närmast religiösa förtecken.

Stalinismen höll sig tillika till en ideologi där religion förkastades och evolutionsteorin såg som en grundbult. Det hindrade dock inte Stalin från att under WWII ställa ortodoxa präster bärandes ikoner i soldatleden.

Antalet dödsfall som dessa två icke religiösa ideologier ledde till hör dessvärre till historiens rekordböcker. Jihadisternas terror har som tur är inte nått dessa katastrofala proportioner, men måste likväl stoppas.

Daesh har dock sin uppkomst i rent geopolitiskt drivna konflikter. USA rekryterade och utbildade över 100 000 mujaheddinsoldater, delvis betalt av CIA uppbyggd heroinhandel. Ur dessa led kommer många av de drivande i Daesh. Till dessa slöt sig medlemmar av Saddams störtade regim (för övrigt också en icke religiös regim), vilka tragiskt nog också hade varit USA stödda och tränade.

Antalet döda dessa orsakat i "Västs" tjänst är inte litet. USA bär naturligtvis inget kollektivt ansvar för detta, men beslutsfattarna bakom dessa s k strategiska beslut har gjort mänskligheten en björntjänst. Bland dessa beslutsfattare finns naturligtvis en och annan från den kristna högern i USA. Fast att kalla det en religiöst driven strategi är att ta i, om nu inte Mammon ska räknas in.

Vad vi nu tampas med är ett uppdämt, närmast oundvikligt, resultat av hur vår rika del av världen levt gott på att utnyttja och låta andra delar av världen förbli fattiga. Med andra ord skulle 100% övervakning med supereffektiva cyberkrigverktyg, oavsett hur framgångsrikt det skyddat oss här, fortsatt vara ett bevis för vårt eget hyckleri och girighet.