Regeringen föreslår hemlig dataavläsning, mer kameraövervakning och biometri i pass

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Vad har skolbetyg från 1975 gemensamt med senare skola som domineras av genusvetenskap och feminism?

Va, har man inte längre matte och svenska i skolan ? Att normerna ser annorlunda ut innebär ju itne att det är ett helt annat innehåll.

Skrivet av S1im:

Hur ser modellen ut för att omvandla en 30-40 år gammal svetsarutbildning eller socialt program till dagens samhälle?

Du såg att det var grundskole-examensbetyg, som vi diskuterade, va ? Tror du att Löfven gick en svetsarutbildning på grundskolan ? Jag tror att du gör dig dummare än du är, för att du inte kan komma på vettiga argument. För att du har fel.

Skrivet av S1im:

Vi ser dagligen hur en svetsarutbildning från 70-talet inte möter upp mot dagens krav. Den som bäst har förutspått samhällets utveckling är väl Åkesson!?

Schyman for president!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför en del inte bryr sig om sina privatliv... Ni VILL alltså att någon ska se allt ni gör, även om ni inte gör något olagligt?

Dessa system som redan är implementerade samt kommer att implementeras kommer till slut att användas till mer än att bara sätta dit terrorister.

Folk bryr sig inte om framtiden verkar det som. Det kanske inte rör just DIG just NU men vad händer om 5-10 år? Har ni stannat och tänkt på det?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

De har redan ganska långtgående befogenheter när det finns misstanke mot en enskild individ. Skillnaden då och nu är att man övervakar ALLA, inte bara specifika objekt.

Och hur bra funkade UK's kameraövervakning mot bombningen i tunnelbanan och bussen? Inte så bra va?

Du kommer att få se ändamålsglidning på detta, snart sitter antipiratbyrån och har rätt att installera trojaner högt och lågt. Jag ger det 2-3 år. Precis som det blivit med andra övervakningslagar, datalagringsdirektivet etc. Eftersom det inte ens hjälper att en självmordsbombare mailar polisen i förväg (Drottninggatan för några år sedan) så ska du nog inte inbilla dig att dom kan hitta nålar i höstacken. Borde vara ganska lätt att söka igenom inkommande mail på en myndighet kan jag tycka och där detektera liknande hotmail.

Dessutom lär inte metoden att installera trojaner vara så effektiv när buset redan lärt sig använda Tails t ex från skrivskyddat media...

En tanke som slog mig är att alla internetleverantörer blir skyldiga att ser till att
kunder måste logga in första gången man kopplar upp sig med datorn för att få
använda sig av internet. Den vägen kan de ju smyga in en liten installation som
Storebror sedan kan använda sig av. Inte för att leverantörerna själva vill, utan
för att staten utövar påtryckningar. "Du får inte ha f-skattesedel om du inte går med på detta."

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag är högst tveksam till detta, och tvivlar starkt på att det verkligen kommer ge resultat (om nu inte terrorister generellt är oförmögna att skydda sin kommunikation väl), annat än utökad övervakning av medborgare i allmänhet vilket är en trolig dold agenda.

En "panikåtgärd" för att folket ska känna sig tryggare. Närma sig Storbritanniens övervakningssamhälle. Gå på symptomen och inte orsaken, som vanligt.

Jag blir förvånad om detta inte kommer att missbrukas från dag 1, men så är det förstås alltid med den här sortens åtgärder; ett tveeggat svärd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Är historia också ett påhitt om islam

k

Skrivet av iFerz:

Gällande Daesh (IS) och snack om religion. Det är inte en legitim religion, detta är något eget påhitt. Bäst jämförelsen är KKK. KKK är kristna, men det är inte kristendomen som vi använder, utövar eller tror på. Samma med Daesh, de säger att de är muslimer och handlar i Allahs namn så vi som är på andra sidan jorden kommer tro att "Fan, jag har hört en muslimsk polare säga Allah, är han terrorist?". Därifrån kommer det eskalera, de riktiga muslimerna kommer bli utsatta i samhället och till slut endast kunda vända sig till Daesh då de kommer ta emot dom.

Vi kan inte blanda ihop religion med terrorister. Visst kan terrorister ha en religion, om jag inte kommer ihåg fel var Breivik kristen (har endast för mig jag läst det), personerna som sköt ihjäl 120 människor i Paris, medlemmar av Daesh och religiösa. Dock inte riktigt islam.

– Det är en terroristgrupp och inte en stat. Jag rekommenderar inte att man använder termen Islamiska staten eftersom det suddar ut gränserna mellan islam, muslimer och islamister. -Laurent Fabius

Som Fabius nämner, islam och Daesh är två skilda saker.

*EDIT* Stavfel kan förekomma, lite konstigt meningsbyggnad. Trött som fasen.

Kaplan sitter i Sveriges regering.

I kommunernas branschtidning Dagens samhälle stod om Kaplan:

“Med Mehmet Kaplan som bostadsminister med Miljöpartiet i ryggen ökar risken för att klyftan mellan muslimer och andra i Sverige kommer att växa snarare än krympa. Det är allvarligt i ett läge med stor invandring till Sverige av muslimer från Mellanöstern.”

ALL islam i världen vilar på samma fundament: Koranen. Där predikas det att alla i världen ska lyda under islams lag sharia. Enligt islam ska islams världsomspännande kalifat råda, det är vad Islamiska staten håller på att slåss för.

Kom ihåg att ALL islam vilar på samma fundament, att ALL islam har samma lag (sharia) och att ALL islam har samma gud, profet och mål.

Att islam slåss om makten inbördes är inte konstigare än att Sovjetunionen och Kina under 1960-talet trätte om vems kommunism som var den riktiga, men kommunismen blev inte mer demokratisk eller human för det. Det kommer inte islam heller att bli.

Vi måste inse att debatten om islam inte handlar om religion, den handlar om ett val mellan demokrati eller diktatur. Än har vi möjlighet att välja själva, men lär vi oss inte vad islam är kommer islam snart att göra valet åt oss.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iFerz:

Gällande Daesh (IS) och snack om religion. Det är inte en legitim religion, detta är något eget påhitt. Bäst jämförelsen är KKK. KKK är kristna, men det är inte kristendomen som vi använder, utövar eller tror på. Samma med Daesh, de säger att de är muslimer och handlar i Allahs namn så vi som är på andra sidan jorden kommer tro att "Fan, jag har hört en muslimsk polare säga Allah, är han terrorist?". Därifrån kommer det eskalera, de riktiga muslimerna kommer bli utsatta i samhället och till slut endast kunda vända sig till Daesh då de kommer ta emot dom.

Vi kan inte blanda ihop religion med terrorister. Visst kan terrorister ha en religion, om jag inte kommer ihåg fel var Breivik kristen (har endast för mig jag läst det), personerna som sköt ihjäl 120 människor i Paris, medlemmar av Daesh och religiösa. Dock inte riktigt islam.

– Det är en terroristgrupp och inte en stat. Jag rekommenderar inte att man använder termen Islamiska staten eftersom det suddar ut gränserna mellan islam, muslimer och islamister. -Laurent Fabius

Som Fabius nämner, islam och Daesh är två skilda saker.

*EDIT* Stavfel kan förekomma, lite konstigt meningsbyggnad. Trött som fasen.

Verkligen, det här verkar en alldeles för stor del av vår befolkning inte förstå. Bara att se på kommentarerna här på Swec eller hur opinionen ändras. Skrämmande utveckling.

Ser vi här
http://www.varldenidag.se/nyhet/2012/12/21/Kristendom-annu-st...
och här
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trosuppfattning...

Skulle vi alla vara så jävla körda om de flesta kristna vore som Breivik, eller om alla muslimer vore som IS.
Samma logik att skylla nazismen på alla vita i hela världen. Att peka ut miljontals människor som skyldiga för andras gärningar är katastrofalt. Och vi vet ju var det leder.

Skrivet av Oldskool:

Jag är INTE SDare men jag tycker ändå att den här utvecklingen är läskig.
Såsom SD går fram i opinionen kanske de sitter vid makten om fem eller tio år.
När jag engagerat mig för flyktingar har jag flera gånger blivit kallad "landsförrädare", "rasförrädare" och liknande av SD-sympatisörer.
Jag kan ju bara gissa vad som skulle hända mig om SD fick egen majoritet, det brukar antydas "Det kommer att bli synd om dig då" etc.
Och bevisen skulle ha samlats in i förväg genom lagar som vi själva röstat igenom

Exakt, en fara med den övervakning vi har idag. Förr eller senare kommer några stollar till makten, wannabenazis eller wannabekommunister eller något annat härligt. Nu eller i framtiden, och då finns redan allt samlat där.
Bara att använda befintlig data och sen samla ihop oliktänkande. Vi vet ju så väl vad vi människor är kapabla till.

Vad just SD hittar på om dom får styra landet själva är det ingen som vet, men med tanke på alla mordhot som haglar för dom som öppet kritiserar partiet kan man gissa att det inte blir silkeshandskar. Speciellt inte med tanke på "såna som dig ska vi ta hand om dig" som även höjdare inom partiet skrikit ut på twitter. Förstår att många på Swec blir triggade av det jag skriver nu och jag inser att även SDare blir hotade, men fan, fascism alltså. Vi svenskar är väl bättre än såhär?

Jag vet att jag tystnar om SD kommer till makten, inte en chans att jag utsätter mig o min familj för något. Tänk på alla som dagligen kritiserar partiet på Facebook osv, loggat med namn, bild ja allting. Förstår dom vad riskerna är? Eller det gör dom säkert, men det finns inget alternativ om vi ska ha kvar demokratin. För det är jag tacksam. Men verkar inte som att vi lär oss, någonsin. Trots rapport efter rapport efter rapport. Att i efterhand säga att man inget visste är ren och skär lögn. Lite som de tyska soldaterna som lipade när dom fick se vad som faktiskt hände. Vad trodde dom egentligen?

Inser att svar på detta inlägg kommer att mötas med att jag är galet vänster, inte förstår vad SD är "egentligen", eller att jag är PK hjärntvättad, sverigefientlig osv, ja det vanliga. Samtidigt som man själv då stödjer "vi mot dom" tänk. Eller så blir jag hånad, eftersom min åsikt inte är "sverigevänlig" och därmed inte värt något.

Röstar för övrigt blått. Trött på mänsklighetens ständiga stridande om nationer och hudfärg (eller kultur som det heter 2015) o all skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fingeravtryck i passen har väl funnits länge? Jag har starkt för mig att jag har det i mitt pass

Skrivet av astrberg:

Gillar ändå biometri pass. Förstår inte varför vi inte har det medan USA har haft det i mer än 10 år nu...

Totalt meningslöst om du inte är ute efter att spioner på Svenskar. Eller så får du börja kräva att alla, inkl asyl-sökande måste ha pass med detta om det ska ha någon verkan.

Skrivet av Nielsen:

Handlar väl inte om att det ska finnas på passen utan att man faktiskt ska kontrollera detta vid de yttre gränserna.

Har du pass... nej.
"Kontroll misslyckad."

Om du inte börjar ha en enorm elektronisk databas, vilket skulle vara den ultimata statliga övervakningen.

Jag förstår att man vill säkra saker, men då måste man börja med att sluta göra kryphål. Om du har 12 teckens, super säkrat slumpmässigt lösenord, med fingeravtrycksläsare och röstverifiering spelar ingen roll för säkerheten om lösenordet är skrivet på ett post-it, fingeravtrycksläsaren har en "override" knapp och röststyrningen har man ett förinspelad enhet som man bara trycker "play" på.

Mao, även om du har super säkra pass, så spelar det noll roll om du inte kräver att alla ska ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och alla är livrädda för övervakningssamhället. Ändå delar man med sig av de mest intima saker till Google, Apple och Microsoft.

Japp. Och glöm inte Facebook. Många klagar på integritet men har samtidigt inga problem att lägga ut hela sitt liv på facebook. Sen försvarar de med att säga "ja, men jag kan ju göra det privat". haha, och vem har lurat i dom det? Läser folk ens deras avtal? Står ju klart och tydligt där att de har rätt att sprida och användas deras privata information och bilder i marknadsföringssyfte.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Varför menar du att min, eller någon annans åsikt opm saken, skulle vara relevant ?
Att det finns en tydlig koppling mellan skolresultat och IQ är välkänt och etablerat, som jag redan skrivit flera gånger.
http://sv.metapedia.org/wiki/Intelligenskvot

Det må så vara, men det säger ju ingenting om hur bra en person sköter sitt jobb eller hur smart en person är. Det säger ju bara att man har lätt för att lära in saker för att sedan redovisa detta på en tenta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Det må så vara, men det säger ju ingenting om hur bra en person sköter sitt jobb eller hur smart en person är. Det säger ju bara att man har lätt för att lära in saker för att sedan redovisa detta på en tenta.

Nej, det handlar om att se och förstå samband.

Visst ger det en fördel i flera matematiska ämnen, men har knappast något i allmänhet att göra med inlärningsförmåga.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Gällande Daesh (IS) och snack om religion. Det är inte en legitim religion, detta är något eget påhitt. Bäst jämförelsen är KKK. KKK är kristna, men det är inte kristendomen som vi använder, utövar eller tror på. Samma med Daesh, de säger att de är muslimer och handlar i Allahs namn så vi som är på andra sidan jorden kommer tro att "Fan, jag har hört en muslimsk polare säga Allah, är han terrorist?". Därifrån kommer det eskalera, de riktiga muslimerna kommer bli utsatta i samhället och till slut endast kunda vända sig till Daesh då de kommer ta emot dom.

Vi kan inte blanda ihop religion med terrorister. Visst kan terrorister ha en religion, om jag inte kommer ihåg fel var Breivik kristen (har endast för mig jag läst det), personerna som sköt ihjäl 120 människor i Paris, medlemmar av Daesh och religiösa. Dock inte riktigt islam.

– Det är en terroristgrupp och inte en stat. Jag rekommenderar inte att man använder termen Islamiska staten eftersom det suddar ut gränserna mellan islam, muslimer och islamister. -Laurent Fabius

Som Fabius nämner, islam och Daesh är två skilda saker.

*EDIT* Stavfel kan förekomma, lite konstigt meningsbyggnad. Trött som fasen.

Det är tyvärr nog så att det är en större andel muslimer än folk tror som sympatiserar med IS och vill ha sharialagar i samhället.

"43 procent av svenska muslimer tycker att muslimer borde återvända till islams rötter, 67 procent tycker att det bara finns en tolkning av islam och hela 52 procent anser att det är viktigare att följa religiösa lagar än lagarna i Sverige."
http://www.svd.se/radikal-islamism-drabbar-alla/om/det-hojda-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S1im:

Det är tyvärr nog så att det är en större andel muslimer än folk tror som sympatiserar med IS och vill ha sharialagar i samhället.

"43 procent av svenska muslimer tycker att muslimer borde återvända till islams rötter, 67 procent tycker att det bara finns en tolkning av islam och hela 52 procent anser att det är viktigare att följa religiösa lagar än lagarna i Sverige."
http://www.svd.se/radikal-islamism-drabbar-alla/om/det-hojda-...

Jesus..herregud
:/
Läst hela och reagerar främst på
"och hela 52 procent anser att det är viktigare att följa religiösa lagar än lagarna i Sverige."

Sjukt, så jävla sjukt. Kommer man till ett annat land är det landets lagar som gäller, inget annat. Allra minst lagar från sagoböcker.
Allt detta gör en uppgiven och jag vet med mig att jag reagerar känslomässigt som många andra.

Fan vill bara jobba, gå hem, hänga med familjen o sen lira Fallout 4 innan sovdags, "ska det vara för mycket begärt"? Istället har vi allt det här samhällsbajset. satan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Vad bryr du dig om vilka idioter som jobbar i ett parti som har noll makt och noll mandat i alla församlingar ? Systemet funkar uppenbarligen eftersom du kan avskeda politikerna, vilket var just vad du efterfrågade i första inlägget.

Är du för diktatur eller ? Men du tyckte ju att man skulle kunna avskeda politiker, det är ju bara i en demokrati man kan göra det på ett vettigt sätt ?

Ok, så tala om: Exakt vad har du gjort, för att inte få en rödgrön regering ? Har du ens röstat på något annat alternativ ? Du verkar ju bara kunna gnälla, det är skitenkelt att gå med i ett annat parti och jobba för dem.
Vad förordar du då ? Envälde ?

Du kan inte argumentera för din sak. Om du har en annan syn på saken så får du förklara hur du ser det och varför. "Demokrati är piss", jaha, och vad skall vi ha istället då som skulle vara bättre ? Det är just för att folk inte engagerar sig som demokratin funkar dåligt. Men det är fortfarande det minst dåliga systemet.

Det är högst relevant för mig vilka politiker vi har eftersom de ska fatta beslut om precis allt som rör mitt liv i princip. Det hjälper inte att jag tycker att det är ett skitsystem om majoriteten tycker att det fungerar och fortsätter rösta på de etablerade partierna. Jag har inte nämnt att jag tycker demokrati är något negativt, bara att den demokratin vi har är alldeles för bristfällig. Det vill säga, det demokratiska system vi använder. Jag anser att direktdemokrati borde lösa många av de problemen vi har.

Ett par snabba exempel på vad jag tycker är väldigt bristfälligt: det tredje största partiet får inte samma möjligheter att jobba och genomföra sin politik som de övriga partierna. Det spelar ingen roll vad du och jag tycker om deras politik, de har blivit 'demokratiskt' valda och har därför samma rätt som de andra att kunna förhandla om sina frågor. Tyvärr är det inte så. Om vi har en demokrati, varför blir inte folket tillfrågat om saker som rör oss? Vi kan ta nyheten här som ett praktexempel. Eller när det blir folkomröstning och riksdagen fattar ett beslut trots att folket har röstat emot det. Vad är det då för vits med att ha en folkomröstning? De frågar bara vad vi tycker för att det ska se ut som att vi har någon talan öht. Helt obegripligt att folk fortsätter rösta på såna partier.

Istället för att rösta på ett parti som ska företräda alla dina åsikter (vilket är i princip omöjligt), så kan du välja att ge förtroende till en person i varje fråga. Du kan när som helst dra tillbaka ditt förtroende för dessa personer och ge det till någon annan. Detta kräver såklart att alla engagerar sig, men det gör dagens system också - skillnaden är att idag röstar folk utan att ha någon som helst aning om vad de egentligen röstar på. Alldeles för många går enbart på valfläsket där man blir lovad en massa saker som sedan aldrig händer. Vi lever i ett tekniskt samhälle, det vore inte särskilt svårt att ha omröstningar digitalt.

Jag har varit politiskt aktiv så du behöver inte anta att jag inte har gjort något för att förändra situationen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Politikers okunskap lyser starkt. Man kan INTE skapa säkerhetshål inom IT som är exklusivt för t.ex polisen. Alla med kunskap kan utnytja dessa. Tack till SÄPO, Löfven, Batra och Åkesson för stt ni gör världen till en allt osäkrare plats!

http://techcrunch.com/2015/11/17/the-blame-game/

Jag vill tillägga en väldigt viktig skillnad mellan Google/Facebook/etcs övervakning och den som polisstaterna använder: De föregående är frivillig och går att tacka nej till genom att inte använda deras tjänster. Det senare är påtvingad och går inte att komma ifrån (dock går det att skydda sig)
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ska vi stänga gränsen och granska hårdare dom som "söker asyl"?? Nä, för fan! Vi ska passa på att införa massavlyssning istället! Dom där fildelarna ska sättas dit! It's FRA time, baby!

Permalänk
Avstängd

Några tankar.

SÄPO:s hotnivå. Den verkar underligt använd. För hotnivån har väl inte höjts post facto en sprängning i Frankrike? Hotnivån bör väl vara precis lika stor dagen innan som dagen efter sprängningen. Hade hotnivåindikatorn haft någon annan nytta än att gjuta olja på orosvågorna så hade hotnivån varit upp på en fyra ungefär tre veckor innan sprängdådet eftersom SÄPO och andra myndigheter hade haft uppgifter om att saker var på gång och därmed höjde hotnivån för att varna befolkningarna. Men eftersom man inte haft en aning måste man höja hotnivån efter fullbordat faktum.
Då skall inte indikatorn kallas hotnivåindikator utan "hoppsan något hände"-indikatorn. Den kopplas till "vi vet inte vad vi sysslar med"-indikatorn i en hotklimatmodell som IPCC hjälper till att ta fram. Allting sammanförs i molnlösningen Kaffesumpsspådomar i efterhand.

Anlita slutligen den här herren

Att höja hotnivån efter fullbordat faktum, är som att varna för en tsunami efter det att stränderna översköljts av vattenmassorna. Hotnivån måste vara förutseende, inte efterklok. När skalvet sker varnar man genom information till de kustboende. När man upptäcker terrorplaner så höjer man hotnivån. Annars är det meningslöst och grund för avsked eller nedläggning av myndigheten eller avdelningen. Ingen grund för befordran.

Glömde tsunamivarningen 2004
Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det är väl känt att det finns ett samband mellan IQ och skolresultat.
Någon bättre källa lär vara svår att få eftersom jag inte tror att alla partiledarna har gjort offentliga IQ-test. Men de har alla gått i skolan.

Det luriga med gymnasiet är att man kan kompensera med att lägga mer tid på att plugga (där kom man långt utan att förstå saker, bara man lyckades lära sig dem utantill). Samt lotto med lärarna och vilken linje/skola man gick.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du har fel, terrorism har ingen religion sen att terroristerna kallar sig troende är en annan sak..

http://www.express.co.uk/news/world/476107/Pregnant-Muslim-wo...

http://www.breitbart.com/national-security/2015/03/05/saudi-c...

Gunmen reportedly let go those who could recite Koran;
https://www.rt.com/news/322818-mali-hotel-hostage-siege/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, eftersom det inte är givet att man får in pengarna, vilket man också sett under de år som varit. Skulle lägre förvärvsskatt alltid automatiskt vara positivt så skulle den inte finnas utan helt ersättas av de större positiva effekter som kommer av sänkningen. Precis som att invandring kan vara positivt ur ekonomisk synvinkel, men att man för den sakens skull inte kan ta in hur många som helst på en gång och dra nytta av dem.

Vad gäller att bära kostnaderna så gör ju invandringen det själv i normala mängder (åtminstone om man utgår från de källor jag nämnt), eftersom de kommer hela tiden och därmed har vi hela tiden invandrare som blir produktiva delar av samhället. Just nu är det ju dock speciellt eftersom det är så extremt många på flykt, trots att vi bara ser en liten bråkdel av dem komma till Europa.

Hur man ska sköta det är ju en svår fråga och har vitt skilda förslag i riksdagen. Allt från SD:s "stäng gränserna och kasta ut de som inte blivit medborgare" till vänsterns "sluta betala EU-avgiften tills hela EU tar frågan på allvar och finansiera hög invandring med den minskade kostnaden".

Det man såg var ju att det stämde, man fick in mer pengar totalt.
Däremot är det ju inte en absolut sanning, det är en balans mellan för hög och för låg skatt.
Plus all omvärldspåverkan såklart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snody:

"När vi ändå har tekniken på plats...". Lobbyorganisationerna kommer skrika sig hesa och få igenom sin vilja att använda tekniken om den väl har implementeras. Upphovsrättsbrott, "hatbrott" osv. kommer naturligtvis stå först i kön när användningsområdet utvidgas.

Lobbyisterna har redan sina verktyg för att kunna komma åt och fälla pirater. Sen så har ju deras häxjakt minskat drastiskt på sistone då fler har gått över till streaming, antingen via betaltjänster som Netflix eller fulstreaming som exempelvis Kodi (som btw är helt lagligt).

Om det bara är för att kunna fortsätta ladda ner saker som ni motsätter detta så tycker jag att ni bör tänka efter lite. Är det viktigare att ni kan ladda ner än att stärka skyddet för er själva, er familj och resten av befolkningen?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Gällande Daesh (IS) och snack om religion. Det är inte en legitim religion, detta är något eget påhitt. Bäst jämförelsen är KKK. KKK är kristna, men det är inte kristendomen som vi använder, utövar eller tror på. Samma med Daesh, de säger att de är muslimer och handlar i Allahs namn så vi som är på andra sidan jorden kommer tro att "Fan, jag har hört en muslimsk polare säga Allah, är han terrorist?". Därifrån kommer det eskalera, de riktiga muslimerna kommer bli utsatta i samhället och till slut endast kunda vända sig till Daesh då de kommer ta emot dom.

Vi kan inte blanda ihop religion med terrorister. Visst kan terrorister ha en religion, om jag inte kommer ihåg fel var Breivik kristen (har endast för mig jag läst det), personerna som sköt ihjäl 120 människor i Paris, medlemmar av Daesh och religiösa. Dock inte riktigt islam.

– Det är en terroristgrupp och inte en stat. Jag rekommenderar inte att man använder termen Islamiska staten eftersom det suddar ut gränserna mellan islam, muslimer och islamister. -Laurent Fabius

Som Fabius nämner, islam och Daesh är två skilda saker.

*EDIT* Stavfel kan förekomma, lite konstigt meningsbyggnad. Trött som fasen.

Ja, med tanke på att IS vill inta Mecca och förstöra Kaaba så är de nog inte särskilt troende. Det vore som att kristna skulle förstöra Vatikanstaten. Anledningen till att IS krigar i Allahs namn är för att få omvärlden att vända sig emot muslimer ihop om att de ska känna ett utanförskap och hotade för att i sin tur börja slåss för IS som kan erbjuda dem gemenskap och trygghet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

IS är en muslimsk sekt, inte en vanlig "inriktning". Precis som Ku Klux Klan jämfört med Svenska Kyrkan.

Skrivet av Gender Bender:

Lobbyisterna har redan sina verktyg för att kunna komma åt och fälla pirater. Sen så har ju deras häxjakt minskat drastiskt på sistone då fler har gått över till streaming, antingen via betaltjänster som Netflix eller fulstreaming som exempelvis Kodi (som btw är helt lagligt).

Om det bara är för att kunna fortsätta ladda ner saker som ni motsätter detta så tycker jag att ni bör tänka efter lite. Är det viktigare att ni kan ladda ner än att stärka skyddet för er själva, er familj och resten av befolkningen?

Att pirata eller inte kan slänga sig i väggen. Men du kan inte påtvinga en anti-pirat lagstiftning utan att påtvinga en övervakningsstat. Valet är egentligen: Demokrati eller illusion av "säkerhet" hos storebror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och alla är livrädda för övervakningssamhället. Ändå delar man med sig av de mest intima saker till Google, Apple och Microsoft.

Lite ordning och reda får det vara, under kalla kriget när folk fortfarande hade riktigt krig i minnet så var man inte lika bortskämd. Att Säpo då skulle ha rätten att öppna post, avlyssna telefoner eller avlyssna misstänkta hem var det inte mycket bråk om.
Om det kommer någon totalitär regim till makten som skulle utnyttja trafikavlyssningsrättigheter till att kontrollera medborgare så gör de det med eller utan sådana här paragrafer.

Om en person vill lägga ut hela sitt liv på facebook så är det den personens beslut att fatta. Om staten (eller facebook för den delen) övervakar personen utan dess vetskap är det en HELT annan sak. Det ena är en person som gör ett medvetet val. Det andra är inget val, utan en åtgärd som kastas på personen utan att vederbörande kan göra något åt det, eller ens har kunskap om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Den dolda övervakningen genom trojaner är tänkt att användas mot "potentiella terrorister".
Vilket tror ni kommer att inträffa först efter att detta införts:
1) Brott mot upphovsrättslagen börjar räknas som "terrorbrott" i det här sammanhanget.
2) Alla som sympatiserar med SD eller vill minska invandringen räknar som "potentiella terrorister" ?

1. Precis Al qaida har ju länge påståtts delvis finansieras utav Piratkopierade filmer och musik. Så genom att motverka upphovsrättsbrott så stryper de terroristernas ekonomiska medel.

Är dock tveksam till hur mycket pengar det finns i denna typen av brott. Ransomware känns som en bättre "inkomstkälla".

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

1. Precis Al qaida har ju länge påståtts delvis finansieras utav Piratkopierade filmer och musik. Så genom att motverka upphovsrättsbrott så stryper de terroristernas ekonomiska medel.

Är dock tveksam till hur mycket pengar det finns i denna typen av brott. Ransomware känns som en bättre "inkomstkälla".

Det är ju trams o småpotatis

https://www.rt.com/news/322614-russian-warplanes-isis-oil-tru...
http://theantimedia.org/us-spent-500-million-training-4-or-5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

1. Precis Al qaida har ju länge påståtts delvis finansieras utav Piratkopierade filmer och musik. Så genom att motverka upphovsrättsbrott så stryper de terroristernas ekonomiska medel.

Är dock tveksam till hur mycket pengar det finns i denna typen av brott. Ransomware känns som en bättre "inkomstkälla".

Visst, eller så lyfter vi näsan från datorskärmen och inser att pengarna finns i kidnappningar, utpressing, smuggling, slavhandel, biståndsbedrägerier, drogodling/handel samt donationer direkt från sympatisörer som kan vara enskilda personer, religiösa och/eller politiska organisationer och stater.

Permalänk
Medlem

Precis det jag menar. Men jag har inte sett att spaningen använts till mycket annat. Men det kanske bara inte rapporteras. Vad vet jag.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Undra om nån heter mohammed Hassan och snackar med sin polare via skype och skojar till det med att säga vahed ahed BOOM! Undra hur de skulle ta det.

Låtsasterrorister har inte samma prio som att övervaka dig, om västvärlden verkligen ville ta ner terrorister först och främst så skulle dom använda de gigantiska resurser redan tillgängliga till att kapa huvudet av ormen redan men det händer aldrig av någon skum anledning.

Som jag sa i tidigare tråd, Hegelian dialectic, så genomskinligt att det finns inte och samma metoder som använts sedan flera hundra år tillbaks, ja kanske t.o.m längre? Garanterat, till 100% vänta på nästa stora terrordåd och du vet med säkerhet att politikerna kommer stå där dagarna efter och gapa efter fler metoder att stampa på fler och fler av dina rättigheter och dum-fåren kommer fortsätta att gapa: Ja ja ta mer, bara ni gör mig trygg asap totalt blinda inför den tidigare historien då det inte är lika intressant som att lira valfritt spel 7h/dag, lol.

Då deras (våra politiker riktiga chefer) förstår att dom måste klampa ner på oss snabbt nu, om dom någonsin vill se deras underbara nya världsordning (aka: NWO som Bush Sr alltid talade drömmande om), då får dom göra det nu innan fler vaknar upp och ser situationen för vad den faktiskt är. Summa kardemumma: Förvänta dig se terrordåd bli vanligare och vanligare för vart år som går nu trots att du tidigare redan gett upp massor av rättigheter för att göra dig säker och snart finns inga friheter kvar alls och alla går runt och skakar i sina skor av rädsla, vi har sett det tidigare i historien och det återupprepar sig alltid trots att den moderna människan i sin spydighet, attityd och överlägsna sätt att se på sig själv alltid tror att det aldrig kan hända här med oss, puhh vad mer kan jag säga? Martin Niemöllers berömda citat ringer i mina öron...

Men förväntar mig faktiskt...

"Du är en konspirationsteori, bäähäähää konspirationsteori säger jag", bäkande får som står där och pekar sina finger skrikandes: racist, fascist, nazist, bäähhääähhää kospirationsteorier, högerextrema blablabla med krokodiltårar rinnandes längs kinderna?

Absolut, det sägs att 20% av befolkningen inte kan hjärntvättas med propaganda, 20% är mycket lätta att hjärntvättas och majoriteten ligger i ingemansland och kan falla åt vilket håll som helst, för oss och våra barns framtid skull hoppas jag att dom faller åt rätt hått håll för jag tror att vi som lever här och nu faktiskt kommer att få leva i den underbara värld som skapas här och nu, fast den som lever får se. Skapa problem i landet, sponsra och kontrollera båda sidorna av myntet för att nå det resultatet du vill se i slutändan, dvs skapa problem, erbjud en lösning, aka Hegelian dialectic in action. Nej jag tror inte att Obama el Nato el whatever är högsta hönset i IS, men fråga er själva hur dom kommer över såna förråd av moderna vapen så som tex SAMs, kör runt i karavanner av sprillands nya Toyota pickups modifierade i Texas USA för tung vapen utrustning på flaket? I min mening, dom tillåts göra saker för att senare kunna användas som ett instrument i vår politik.

Vill du se något bättre för dina älskade, ja det är enkelt: Åsikter på nätet räknas liksom inte i riktiga livet verkar det som och kan dessutom enkelt manipuleras, riktigt motstånd är vår enda chans. Tex organisera i verkliga livet, protestera och använd alla tänkbara icke våldsamma/olagliga metoder ni bara kan. Bry er för guds skull det är ju erat egen liv det handlar om, detta är inget jäkla TV spel vi pratar om här.

But hey, it's AMD vs Nvidia day today..

Rant out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det man såg var ju att det stämde, man fick in mer pengar totalt.
Däremot är det ju inte en absolut sanning, det är en balans mellan för hög och för låg skatt.
Plus all omvärldspåverkan såklart.

Nej, utfallet skiljer en del från år till år när man ser på de relevanta posterna. Men den exakta effekten av den specifika åtgärden är som sagt svår att utröna eftersom mer än detta spelar in, samt att detta som sagt fortfarande inte är poängen jag tog upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Nu högg du allt i sten, Lööf är klart smartast av partiledarna med 5,0 i meritvärde.
Tvåa kommer Romson.
Fridolin är fyra, ändå rätt högt med 4,1
Jimmie kommer näst längst ned.
http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article16579686.ab

IQ 5.0 är inte precis Sveriges bästa.
Kanske 1 på miljonen i bästa fall. -6.33 standardavvikelser. Vet ingen tabell som går så långt.
Om man frånser att man svarat på IQ så är inte betyget 5.0 det allra sämsta. Men samtidigt är det inte en vanlig 3-årig utbildning och programmet är lite lättare, kanske kan kallas en B-skola eller åt det hållet.
Sen de mest konstiga uttalande brukar komma från just de här personerna, det saknar ofta ren verklighetsförankring i hur det vardagliga livet ser ut. Tråden har gett ett exempel men det finns fler också, fast har man inte majoritet så blir det mycket språng åt diverse håll för att kunna fortsätta.