Regeringen föreslår hemlig dataavläsning, mer kameraövervakning och biometri i pass

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag missar inte, du missar igen...

Jag trodde vi skrev om UK

Det var du som skrev ------ > UK's kameraövervakning mot bombningen i tunnelbanan och bussen? Inte så bra va?

Jag svarade på det. (d v s UK)

Och så glider du in på din hemstad med 45000 invånare

Nej, det funkar inte, håll dig till citaten och egenämnet vi två diskuterade, så blir det rätt.

Jag kan ju göra exakt samma sak som dig , och börja blanda in en massa andra saker....Men det blir ju bara fel.

Så tack för mig...

Nu tror jag du återigen missat - det måste finnas någon att kommendera ut på det som kamerorna eventuellt lyckas fånga. Kamerorna i sig griper inga gärningsmän. Jag påvisade att poliskåren knappt existerar, men det var tydligen för avancerat...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur detta ska hjälpa att bekämpa människor med en så lös titel som terrorist. Om man är någorlunda seriös och kan hantera google är det hur enkelt som helst att bli anonym. Kan nästan garantera att terrorister inte är såpass korkade att de skulle använda Skype eller några vanliga kommunikationsmedel. Att påstå att man vill öka övervakningen för att hitta terrorister är bara löjligt. Varför förstår sig ingen poliktiker på teknik? Varför slösa massvis på att ens införa sådana här övervakningssytem från första början? Det lär kosta massvis med pengar och inte fånga en enda. Fråga NSA hur många terroristattacker de har stoppat?

Det är precis som dagens fall där polisen varit på plats i flera städer för att leta efter en terroristmisstänkt. Jo tjena, ni tror verkligen han är så dum att han går ut och handlat på Clas Ohlsson inne i stan?! Mer troligt är det bara ett spel för att det ska se ut som att regeringen faktiskt gör något, men faktum är att de inte har en aning om hur de ska göra mot en hot som inte finns.

Terroristerna vinner ju när det blir såhär, inskränkta rättigheter för hela befolkningen.
Att ge gratisreflexer till alla invånare i Sverige räddar mer liv än någon dataavlyssning.

Nej Löfven kan dra åt helvete den tomten, att vi ska behöva dras med honom ändra fram till 2018 är en mardröm. Ignorera viktiga frågor såsom invandningspolitik och flyktingpolitik för att sedan stänga ute det enda parti som har bra insyn i frågan. Om man skulle flytta till Danmark istället kanske, här vill man inte bo längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Tror de är betydligt mer insatta än du och jag

Man kan ju hoppas. Men man måste ju säga att dom är mycket skickliga på att inte visa det

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ni som säger att det redan finns fingeravtryck i passet, när skaffade ni det? Mitt är från 2013 och jag har inte mitt fingeravtryck i passet.

Förutom det ser jag inte problemet med mer övervakning, jag förstår om pedofiler och andra kriminella inte vill det men för oss som har rent mjöl i påsen så förstår jag inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Ni som säger att det redan finns fingeravtryck i passet, när skaffade ni det? Mitt är från 2013 och jag har inte mitt fingeravtryck i passet.

Förutom det ser jag inte problemet med mer övervakning, jag förstår om pedofiler och andra kriminella inte vill det men för oss som har rent mjöl i påsen så förstår jag inte problemet.

Jag skaffade ett pass feb 2010 och hade fingeravtryck i det.

Permalänk
Medlem

Alla dessa beslut som både nuvarande och föregående regering tagit är rent katastrofala, ett exempel är ju hur man kan ha öppna gränser och bara släppa in vem som helst utan att kontrollera vem personen i fråga är, och för att inte tala om alla IS mördare vi välkomnar tillbaka, och hur kan man förstöra allt vi har byggt upp! Jag kan förstå varför vi tar in så många flyktingar som vi gör det är hemskt med krig men vi kan inte ta ansvar för dem EU länder som vägrar ta emot, hela världen kan inte söka asyl i Sverige det fungerar helt enkelt inte. Nej det är dags för ny val de har bevisat att dem inte klarar av att styra ett land. Jag skäms för att ha röstat på dessa landsförädare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

För att vara någon som kritiserar Löfven för att vara en outbildad tölp så tycker jag inte du uttrycker dig speciellt väl. Det känns lite tragiskt att politiska diskussioner på forum som dessa ska dras ner på nivån av arga attacker och förolämpningar. Känns inte överdrivet värdigt eller konstruktivt.

Dessutom har du en väldigt simplistisk syn på SD-situationen eftersom partier i båda blocken inte vill samarbeta med dem, vilket gör det lättare att komma till överskridande diskussioner genom att inte ha med dem. Inget tyder heller på att de andra partierna nu vill enas om något som liknar SD:s målsättning i flyktingpolitiken.

Han säger att man ska samarbeta nu men väljer att fortfarande inte samarbeta. Spelar ingen roll om dom inte håller med om flyktingpolitiken då det är terrorism det handlar om

Permalänk
Medlem

biometriskt pass, är det fingeravtryck?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Varför ska man hålla på med sådant här? Det hjälper ju inte och kostar massa pengar.

Någon som vill köpa mitt anti-terrorist elixir för 1miljon kronor flaskan?

Varför kan de inte lägga pengar på saker som faktiskt fungerar istället för att göra massa dålig skit som inte fungerar???

@Aleshi: Vadå "om"? Idag avlyssnar man företag, diplomater, politiskt folkvalda ledare, ambassader, presidenter, etc... Bra kontroll är den du inte märker av. Om du väntar på att män i svarta rockar ska stå utanför din dörr så tror jag du får vänta väldigt länge för så tror jag aldrig det kommer bli - det är inte så man gör.

Har du lust att utveckla vad i åtgärderna som inte fungerar, och hur?

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Skrivet av Christley:

biometriskt pass, är det fingeravtryck?

Ja, men det kan innehålla allt från gångstil till ögonscanning, i dagsläget är det fingeravtryck som används

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem

Facial recognition software på alla kameror vid alla gränser, tullar och flygplatser. Kopplat med databaser från NSA, CIA, Interpol, Must, FBI, MI6, Mossad osv. Problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Facial recognition software på alla kameror vid alla gränser, tullar och flygplatser. Kopplat med databaser från NSA, CIA, Interpol, Must, FBI, MI6, Mossad osv. Problemet löst.

Denna lösning skulle funka bra på terroristerna som är kända bland myndigheterna, men dom som inte är det? Tandlöst.

Permalänk

Allt detta är bara att tacka Fredrik och Stefan för. Om inte den dåvarande samt nuvarande regering varit så blåögda och haft "öppna våra hjärtan" syndromet så hade vi inte haft detta problem...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Nu har de tydligen gripit den misstänkta terroristen i Sverige.
Men det kommer bara att skickas hit en annan.

Som med allt annat, man måste skära huvudet av ormen om det skall upphöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om man inte kan räkna så kostade det pengar.
De flesta spenderar sin skattesänkning vilket leder till fler jobb och en högre totalsumma.
Men det verkar omöjligt för rödgröna människor att förstå eftersom ett fåtal rika åkte med på köpet.

Du verkade själv inte klara av att förstå jämförelsen med invandringen, där jag gav exempel på oberoende parter som säger att det genererar vinst. Poängen var att saker kostar pengar men att pengarna inte försvinner utan att fördelar kan vinnas i andra led.

Det kanske är bättre att tänka till lite istället för att direkt falla in i blockpolitisk pajkastning?

Permalänk
Medlem

@FlyingKiwibird: Orkar väll inte super-utveckla det om jag ska vara ärlig för är ganska trött på alltihop, men kan väll länka från den förra tråden: http://www.sweclockers.com/forum/post/15799565

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Det är nästan så jag blir förvånad. 11 september 2.0?

Den är övervaknings-, dikterings- och skattesugarmaskinen kommer aldrig sluta vad den gör utan bara expandera tills den dagen då befolkningen säger emot. Vi är nära den dagen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Du verkade själv inte klara av att förstå jämförelsen mot invandringen, där jag gav exempel på oberoende parter som säger att det drar in pengar. Poängen var att saker kostar pengar men att pengarna inte försvinner utan att fördelar kan vinnas i andra led.

Det kanske är bättre att tänka till lite istället för att direkt falla in i blockpolitisk pajkastning?

Du påstod något som är felaktigt.
Jag plockade bort invandringsdelen för att jag vet inte hur siffrorna ser ut där.
Lönsamt i längden är det alldeles säkert, men stämmer det att det tar 8-10 år för majoriteten att skaffa jobb så är frågan hur stora kostnader man kan bära för att komma dit.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inte nog med att det har visat sig helt verkningslöst, hur ska de någonsin bidra till annat än att urholka integriteten? Det har kastats hundratals miljoner dollar årligen och smarta hjärnor på att försöka stoppa illegal fildelning och precis som vi alla visste så är det så gott som omöjligt med undantag för avkriminalisering. Det är samma sak här. Krypteringarna kommer utvecklas mer och folk kommer lära sig ta bort trojanerna.

Den enda konkreta effekten blir en integritetsförlust för de stora massorna.

De fri- och rättigheter som successivt försvunnit sista 15 åren kommer bli betydligt svårare att få tillbaka än att bli av med. Måste vara oerhört tacksamt att bedriva politik när folk ber på sina bara knän att bli av med lagstiftning som tagit flera tusen år att få fram. Det finns en anledning till varför man systemmässigt försöker bygga bort godtycklig makt. Men ingen verkar ju intresserad av detta. Man verkar mest intresserad av att få en upplevd säkerhet mot ett hot som får oproportionerligt utrymme i medierna.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av skog1s:

Kameraövervakningen där, förhindrar många brott som annars blivit olösta.

Kamerövervakning förhindrar inte brott. Kameraövervakning är inbillad "säkerhet". Det värsta buset är möjligen 0,1% av befolkningen, sätt span/överrock (med fysisk polis) på de få istället - något man gjorde i bl.a. Kalmar för ett antal år sedan med gott resultat - ända tills det inte blev P.K. att ha "fördomar" om värsta packet.

Permalänk
Medlem

Pass med biometrisk identifiering och kameraövervakning av offentliga platser tror jag inte så många är emot och inte heller att gränskontroller har upprättats.

Men det har varit alldeles för slapp hantering under många år då man har släppt in asylsökande trots att 82% har saknat identifikationshandlingar och även då dom är inne i asylprocessen så godkänns 40% trots att dom inte identifierat sig.

Under hösten har det blivit än värre så det är bara anpassa sig till ett framväxande övervakningssamhälle och säga farväl till det sociala skyddsnätet!

http://www.svd.se/fran-oppna-hjartan-mot-stangda-granser/#sid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Du verkade själv inte klara av att förstå jämförelsen med invandringen, där jag gav exempel på oberoende parter som säger att det genererar vinst. Poängen var att saker kostar pengar men att pengarna inte försvinner utan att fördelar kan vinnas i andra led.

Om du vill veta den långsiktiga effekten av invandring från mellanöstern och nordafrika, så titta på Malmö, Botkyrka och Södertälje. Jag tror inte på SD-snack om att hudfärg har betydelse, men den som vill veta varför olika kulturer blir olika framgångsrika ekonomiskt kan studera Niall Fergusons dokumentärer (hans fru är somaliska, så rasistkortet funkar inte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Under hösten har det blivit än värre så det är bara anpassa sig till ett framväxande övervakningssamhälle och säga farväl till det sociala skyddsnätet!

Sociala nedskärningar drabbar redan våra åldringar i Malmö: http://www.sydsvenskan.se/malmo/malmos-stadsomraden-bloder-pe...

Permalänk
Medlem

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokatsamfundet-kritiserar...
Väntade mig inte så kloka ord från en advokat.

Permalänk
Medlem

Biometri i pass känns som en självklarhet, och likaså kameraövervakning på allmän plats. Dataavläsning känns däremot inte särskilt effektivt. Dock så måste jag vara den där tråkiga typen som säger att jag ändå inte har något att dölja, och därför orkar jag inte engagera mig i det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Trams. Det kommer bli ändamålsglidning som vanligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dock så måste jag vara den där tråkiga typen som säger att jag ändå inte har något att dölja, och därför orkar jag inte engagera mig i det.

Då är du är nog den enda här som inte har fultankat en eller ett par gånger.

Permalänk
Medlem

Biometri i passet och annat som gör det svårare att förfalska eller stjäla pass är bara positivt. Jag vinner inte något på att någon annan lätt kan påstå sig vara mig om mitt pass kommer på villovägar. Dock så krävs det fungerande gränskontroller för att det ska vara någon vits. Annars kan man ju lika gärna vifta med en bit toapapper där man skrivit sitt namn.

Kameraövervakning på offentliga platser ställer jag mig neutral till. Det är just offentliga platser, vilket innebär att du redan blir iakttagen av hundratals/tusentals personer när du vistas där. Ett par ögon till gör knappast någon skillnad.

Hemlig dataavlyssning är givetvis en katastrofalt dålig idé. För det första kommer riktiga terrorister och andra runt detta med kryptering. För det andra gör det att fler "vanliga människor" börjar kryptera sin kommunikation och elektronik (telefoner, datorer...) vilket gör utredningar svårare (t.ex. om man hittar ett mordoffers mobil men alla SMS är krypterade). För det tredje är det likvärdigt med att ha kameraövervakning inne i folks hem, d.v.s. otroligt kränkande för den personliga integriteten.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du påstod något som är felaktigt.
Jag plockade bort invandringsdelen för att jag vet inte hur siffrorna ser ut där.
Lönsamt i längden är det alldeles säkert, men stämmer det att det tar 8-10 år för majoriteten att skaffa jobb så är frågan hur stora kostnader man kan bära för att komma dit.

Nej, eftersom det inte är givet att man får in pengarna, vilket man också sett under de år som varit. Skulle lägre förvärvsskatt alltid automatiskt vara positivt så skulle den inte finnas utan helt ersättas av de större positiva effekter som kommer av sänkningen. Precis som att invandring kan vara positivt ur ekonomisk synvinkel, men att man för den sakens skull inte kan ta in hur många som helst på en gång och dra nytta av dem.

Vad gäller att bära kostnaderna så gör ju invandringen det själv i normala mängder (åtminstone om man utgår från de källor jag nämnt), eftersom de kommer hela tiden och därmed har vi hela tiden invandrare som blir produktiva delar av samhället. Just nu är det ju dock speciellt eftersom det är så extremt många på flykt, trots att vi bara ser en liten bråkdel av dem komma till Europa.

Hur man ska sköta det är ju en svår fråga och har vitt skilda förslag i riksdagen. Allt från SD:s "stäng gränserna och kasta ut de som inte blivit medborgare" till vänsterns "sluta betala EU-avgiften tills hela EU tar frågan på allvar och finansiera hög invandring med den minskade kostnaden".

Permalänk
Medlem

Jahaja, då är det bara att gå in med huvudet före i Big Brother samhället då.. Undrar ifall man ska flytta ut i skogen för att få lite privatliv...

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch