Telia döms till att lämna ut uppgifter om Black Sails-pirater

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Q4Rspwn:

Snacka om att Kronofogden kommer få att göra. Bibliotek, flygplatser, tågstationer, skolor, kommunkontor, företag och alla andra ställen med offentligt Wifi lär få det hyfsat hett om öronen =D

Eller inte då jag inte i min vildaste fantasi skulle tro att Spridningskollen skulle medvetet ge sig på kommunala bibliotek eller skolor. Alltså, folk må tycka att SK är Sauron personifierad, men liiite självbevarelsedrift tror jag nog att dom har än att begära ut 2000 spänn från ett bibliotek.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M1NT:

Var inte dum nu, vid husrannsakan konfiskerar snutarna varenda lagringsmedium; USB-minnen, SD-kort i kameror såväl som interna lagringsenheter i datorer osv..

Ja, men nu har detta inte med pol... snuten att göra, detta handlar om civilrätt. Så ta med dig din krypterade dator till rätten om du vill, men tro inte att det kommer göra speciellt stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Äsch, trams! Att Telia i främsta hand själva ser till sin egna rygg är inte konstigt en endaste dag i veckan. Läs till exempel igenom de lagliga dokumenten för Apple Care så kanske du förstår varför multinationella megabolag gör på detta sättet. Att Karlung med sina 122 anställda anser sig ha råd att spela allan och leka hobbyjurist är en sak, men att Telia skulle göra det är fullkomligt otänkbart.

Fast detta handlar inte om missnöje, detta handlar om att man har bytt från en leverantör till en annan enbart i syfte att kunna fortsätta tanka fett. Det finns inte en enda skribent i denna tråden som är så förfärligt obildad i ämnet att man ens vet vad 'Felia' betyder.

Han får spela Allan och leka hobbyjurist hur mycket han vill. Det som spelar roll är slutresultaten, vilket i det här fallet är att Bahnhof skyddar sina kunders abonnemangsuppgifter bättre än telia gör.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det har tidigare konstaterats i tråden att det som sparats i LEK-syfte endast får begäras ut av brottsförebyggande myndighet och att det är det Bahnhof förlitar sig på. Genom att sätta LEK-stämpeln på databasen så får inte dessa uppgifter lämnas ut till annan part. Det är inte utan att jag blir lite nyfiken på vad det är för uppgifter andra ISPer delar med sig av om inte de uppgifterna också är sparade enligt LEK.

Jag vet, men det är ju uppenbart så att en del inte förstår hur det fungerar.

Man kan jämföra med hemligstämplade dokument. Dokumenten finns ju bevisligen, och kan då i teorin läsas av alla, men det är bara vissa personer som har laglig rätt att läsa dem. Att dokumenten finns är inte tillräckligt för att man ska få läsa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dekkan:

Jag skulle hävda att om du har haft familj / vänner på besök som lånat din datorn så är det orimligt att du ska stå för vad de har gjort på ditt nätverk. Ett annat exempel är när vänner kommer över och vill ha WiFi lösenordet. Ska du bevaka deras aktivitet på telefonen?? Du kan omöjligen peka ut vem som gjort det också.

Orimligt skulle jag då inte vilja kalla det då man knappast skulle kunna missat att folk tankar hem skyddat material från nätet. Alltså, man får ju vara en ganska speciell idiot för att ha missat denna debatt under de 25-30 år då fenomenet har existerat, för att inte prata om de senaste 10-15 åren med alla Piratebay-rättegångar och diskussioner överallt. Att man då ändå skulle utsätta sig för en eventuell situation där din wifi-gäst laddar ner någonting utan din vetskap, och sedan väljer att inte säga vem det är, skulle mycket väl kunna argumenteras i ett civilmål är oaktsamhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Han får spela Allan och leka hobbyjurist hur mycket han vill.

Jo, men nu var ju hans vilja att spela allan knappast min poäng.

Skrivet av Ozzed:

Det som spelar roll är slutresultaten, vilket i det här fallet är att Bahnhof skyddar sina kunders abonnemangsuppgifter bättre än telia gör.

M-hm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jo, men nu var ju hans vilja att spela allan knappast min poäng.

M-hm...

Vad är din poäng då? Att Bahnhofs metoder inte räknas för att han "fuskar"? Jag fattar inte vart du vill komma.

Det som spelar roll för kunderna (de som drar in pengar för vilket företag det vara må) är ju att deras integritet inte säljs ut i onödan. Det gör Telia, inte Bahnhof. Vilka metoder som används spelar ingen roll.

Sedan håller jag inte med om att han leker "hobbyjurist". Det han håller på med är sprängstoff eftersom andra operatörer kan få för sig att ta efter, och då måste IPRED skrivas om om rättighetshavarna vill kunna få ut uppgifter med stöd av den lagen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Ingen vet, troligen under 22000kr

Nja, under 22151, nog gärna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Vad är din poäng då? Att Bahnhofs metoder inte räknas för att han "fuskar"? Jag fattar inte vart du vill komma.

Du fattar inte? Läste du ens inlägget du svarade på?

Skrivet av VresiBerba:

Äsch, trams! Att Telia i främsta hand själva ser till sin egna rygg är inte konstigt en endaste dag i veckan. Läs till exempel igenom de lagliga dokumenten för Apple Care så kanske du förstår varför multinationella megabolag gör på detta sättet. Att Karlung med sina 122 anställda anser sig ha råd att spela allan och leka hobbyjurist är en sak, men att Telia skulle göra det är fullkomligt otänkbart.

Du... fattar inte, alltså?

Edit: Alltså, min poäng är att Telia har liiite, liiiiiite mer aktieägare att ta hänsyn till än en pluttfirma med 122 anställda i någon förort till Huddinge. Som sagt, Karlung kanske kan ta sig råd att spela allan, men det kan inte Telia, utan beordrar en Tingsrätt dom att lämna över uppgifterna, så gör nog Telia bäst i att också göra det. Detta hemska och synnerligen själviska förfarande gör dock Telia till andra klassens skurkar i denna tråd, tydligen, och skall genast rendera i åttaåringsretorik med åtföljande tillmälen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Du fattar inte? Läste du ens inlägget du svarade på?
Du... fattar inte, alltså?

Edit: Alltså, min poäng är att Telia har liiite, liiiiiite mer aktieägare att ta hänsyn till än en pluttfirma med 122 anställda i någon förort till Huddinge. Som sagt, Karlung kanske kan ta sig råd att spela allan, men det kan inte Telia, utan beordrar en Tingsrätt dom att lämna över uppgifterna, så gör nog Telia bäst i att också göra det. Detta hemska och synnerligen själviska förfarande gör dock Telia till andra klassens skurkar i denna tråd, tydligen, och skall genast rendera i åttaåringsretorik med åtföljande tillmälen.

Då fattar jag vad du menar i alla fall, men jag tycker att du har fel. Om man så har 10 eller 10 000 000 anställda så är det lik förbannat kunderna som drar runt bolaget. telia kanske "har råd" att åsidosätta sina kunders integritet mer än vad Bahnhof har, men rimligen bör inte åtaganden gentemot tingsrätten eller någon annan institution ha att göra med bolagets storlek. Telia har lagrat uppgifterna på ett, ur ett kundpespektiv oaktsamt sätt, och nu får de stå sitt kast för det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pedrow-SWE:

Bästa inlägget, källan + summeringen av fakta i hela denna tråden.

Bahnhof håller sig helt enkelt enligt lagarna precis så som lagarna var tänkta, inte vara öppna som en bok för alla...
men samtidigt, om rätt instans frågar om datan/loggar Och ett riktigt ärende finns - så skall givetvis informationen delas för att hjälpa till att sätta dit riktiga skurkar!

Fast det är ju en sak att vägra lämna ut data till alla utom polis men en helt annan att hävda att datan inte ens finns överhuvudtaget och kan av den anledningen inte lämna ut den. Det är ju ren lögn!

Och dessutom vet jag inte om det är så här lagarna alls var tänkta, synnerligen när det är så enkelt att kringgå dom som Karlung säger; att i princip bara lagra allt på D:\ istället för som alla andra gör på både C:\ och D:\. Låter ju mer som ett kryphål och då förstår jag verkligen inte varför Bahnhof skall hyllas på detta märkliga sätt, när dom både ljuger och letar kryphål i lagen. Tvärtom tycker jag det verkar vara ett ganska bedrägligt beteende.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Då fattar jag vad du menar i alla fall, men jag tycker att du har fel. Om man så har 10 eller 10 000 000 anställda så är det lik förbannat kunderna som drar runt bolaget.

Jo, men det tar lite längre tid att dreva runt såna här frågor i en styrelse för ett bolag som har en omsättning som ett mindre lands bruttonationalprodukt. Jag tror knappast heller att Telias advokater OCH Södertörns Tingsrätt är så dumma att dom inte lyckats lista ut på år det du har på några timmar. Uppenbarligen finns det information här som ingen av oss har ännu.

Skrivet av Ozzed:

Telia har lagrat uppgifterna på ett, ur ett kundpespektiv oaktsamt sätt, och nu får de stå sitt kast för det.

Nej, det har dom inte. Att lagen ser ut som den gör är inte Telias fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jo, men det tar lite längre tid att dreva runt såna här frågor i en styrelse för ett bolag som har en omsättning som ett mindre lands bruttonationalprodukt. Jag tror knappast heller att Telias advokater OCH Södertörns Tingsrätt är så dumma att dom inte lyckats lista ut på år det du har på några timmar. Uppenbarligen finns det information här som ingen av oss har ännu.

Nej, det har dom inte. Att lagen ser ut som den gör är inte Telias fel.

Är det Bahnhof som gör fel då? Jag tror inte det. Om det var så att Bahnhof genom sina metoder kringgår lagen, alltså strider mot den, borde ju någon ha nypt åt dem vid det här laget, vilket inte har skett.

Det enda som hänt är att de har hotats om vite om de inte lagrar uppgifter på ett sätt som LEK kräver, vilket de ju uppenbarligen nu gör, annars hade de fått betala vitet, men vad gäller IPRED så agerar de vad jag förstår på ett korrekt sätt, annars hade de väl krävts på vite för det oclså? IPRED trädde inte i kraft igår precis. Det är inte rimligt att Bahnhof, om de nu gör något olagligt, får fortsätta hålla på. Det skulle undergräva förtroendet för lagen och i förlängningen rättsväsendet.

Min slutsats är att både Telia och Bahnhof tolkar lagen korrekt och fullföljer sina åtaganden. Skillnaden är att Telia gör det på ett sät som gör att Telia tvingas lämna ut uppgifter, vilket i det hänseendet gör dem till en sämre operatör ur ett kundperspektiv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Skillnaden är att Telia gör det på ett sät som gör att Telia tvingas lämna ut uppgifter, vilket i det hänseendet gör dem till en sämre operatör ur ett kundperspektiv.

Knappast, men jag håller med om att det möjligtvis gör Telia till en sämre operatör ur ett tanka fett-perspektiv! Bahnhof förefaller ju mer och mer för mig som ett tjuvarnas favorittillhåll. Inte något att applådera för, mig beträffar.

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Orimligt skulle jag då inte vilja kalla det då man knappast skulle kunna missat att folk tankar hem skyddat material från nätet. Alltså, man får ju vara en ganska speciell idiot för att ha missat denna debatt under de 25-30 år då fenomenet har existerat, för att inte prata om de senaste 10-15 åren med alla Piratebay-rättegångar och diskussioner överallt. Att man då ändå skulle utsätta sig för en eventuell situation där din wifi-gäst laddar ner någonting utan din vetskap, och sedan väljer att inte säga vem det är, skulle mycket väl kunna argumenteras i ett civilmål är oaktsamhet.

Emh jo, jag är helt säker på att någon skulle kunna göra det. Jag spekulerar bara hejvilt. Men jag tror definitivt att det har hänt.

Sitter du och kikar över axeln på alla som ansluter sig till ditt WiFi?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men, hur läser du människa?!

Knappast, men jag håller med om att det möjligtvis gör Telia till en sämre operatör ur ett tanka fett-perspektiv!

Jag får inte ihop ditt resonemang alls.

Om vi utgår ifrån att alla operatörer är lika inför lagen, och inför tingsrätten, så kan ju bara olikheterna bero på olika tolkningar.

Om den ena tolkningen leder till att kunddata kan hamna i privata händer och den andra leder till att den inte gör det, så är det för mig inte svårt att se vilken tolkning som är att föredra.

Du får komma ihåg att det inte handlar om brott. Det är privata aktörer som stämmer (eller hotar att stämma) privatpersoner i civilrättsliga mål. Bevisbördan ligger i civilrättsliga mål, precis som i brottmål, på kärandens sida.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

NETFLIX är ju dret... Tar 1-2mån så har du sett allt som är värt att se..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

***bort/mod***

Knappast, men jag håller med om att det möjligtvis gör Telia till en sämre operatör ur ett tanka fett-perspektiv! Bahnhof förefaller ju mer och mer för mig som ett tjuvarnas favorittillhåll. Inte något att applådera för, mig beträffar.

Förstår inte denna diskussion, skaffa OVPN, VPN och det är löst? Spelar väl inte någon roll vilken ISP du har om du sitter bakom en VPN..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dekkan:

Emh jo, jag är helt säker på att någon skulle kunna göra det. Jag spekulerar bara hejvilt. Men jag tror definitivt att det har hänt.

Skulle kunna, vadå?

Skrivet av Dekkan:

Sitter du och kikar över axeln på alla som ansluter sig till ditt WiFi?

Jag förstår inte vad den frågan har med saken att göra. Nä, jag sitter naturligtvis inte kikar över axeln på alla som ansluter sig till mitt wifi, men jag är ju inte dummare än att jag förstår att folk kan begå brott med mina saker. Det kräver nog, som sagt en ganska duktig idiot att inte begripa det.

Vad jag vill ha sagt med detta är att ett argument som säger; 'mitt nät är öppet, då är det inte mitt fel' är ett ganska dåligt argument då alla, skulle jag vilja säga, undantagslöst som har ett wifi till att börja med, och till och med är såpass skärpt att man vet om att nätet är helt öppet, är också såpass klever att man kan lista ut att det kan användas i brottsligt syfte. Sedan om rätten håller med mig eller inte när det kommer till bevisbörda för oaktsamhet återstår förstås att se, men det är i alla fall min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om den ena tolkningen leder till att kunddata kan hamna i privata händer och den andra leder till att den inte gör det, så är det för mig inte svårt att se vilken tolkning som är att föredra.

Du vill mena på att det är på något sätt osäkert för privatpersoner som har Telia som leverantör för att... Spridningskollen har begärt, via DOMSTOL att få ut kunduppgifter?

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Har Bahnhof gjort något olagligt? Om inte, vad är problemet? Att du personligen tycker de är tramspellar påvarkar ju varken Bahnhof eller deras kunder.

Det du säger är i praktiken att man skall undvika "för stora" operatörer då de tänker mer på sina aktieägare än sina kunder, och du tycker att det är bra och att kunderna skall foga sig och inte klaga?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Har jag sagt det, så har jag väl sagt det och om jag känner mig rätt har jag också då utvecklat varför jag sade det. Men nu har jag inte sagt det.

Det finns inga problem här. Du får nog gå tillbaka och läsa vad du har svarat på.

Mycket möjligt, men det är i alla fall inget som jag har argumenterat.

Uh, nej.

OK då, vi tar det igen, du skriver:

"Om man räknar på omsättning så är till exempel Telia 4200 gånger så stort som Bahnhof. Det förefaller därför något förståeligt att Telia har ett helt annat förhållningssätt när det gäller lagring av information i största allmänhet, och när det kommer till juridiska frågor i synnerhet.

Att gnälla på Telia i frågan och kalla dom olika tillmälen är på en åttaåringsnivå, fullkomligt infantilt."

Jag tycker inte alls att det är förståeligt. Vi har ju lyckats att vaska fram att varken du eller jag anser att Bahnhof gjort något olagligt. Alltså borde vilket bolag som helst kunna göra likadant och anses laglydiga.

Ur det kan vi extrahera följande: Telia hade kunnat agera som Bahnhof utan konsekvenser, eftersom bolagsstorlek inte påverkar åtaganden gentemot lagen eller tingsrätten.

Att Telia, som är ett större bolag, och omsätter mer än Bahnhof, ändå väljer att lagra data på ett sätt som lagen inte kräver och dessutom medger utlämnande enligt IPRED gagnar alltså ingen.

Det gagnar inte aktieägarna, eftersom Telia nu får badwill och dålig publicitet i media, och det gagnar inte kunderna, eftersom deras uppgifter är mer än nödvändigt tillgängliga. Jag anser därför att det är befogad kritik att kalla telias agerande för illojalt mot deras kunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

OK då, vi tar det igen, du skriver:

"Om man räknar på omsättning så är till exempel Telia 4200 gånger så stort som Bahnhof. Det förefaller därför något förståeligt att Telia har ett helt annat förhållningssätt när det gäller lagring av information i största allmänhet, och när det kommer till juridiska frågor i synnerhet.

Att gnälla på Telia i frågan och kalla dom olika tillmälen är på en åttaåringsnivå, fullkomligt infantilt."

Jag tycker inte alls att det är förståeligt. Vi har ju lyckats att vaska fram att varken du eller jag anser att Bahnhof gjort något olagligt.

Om Bahnhof har gjort något olagligt eller inte har jag svårt att sätta i ett sammanhang huruvida Telia bör gnällas på och kallas tillmälen. Frågan bör därför omformuleras till om Telia har gjort något olagligt, för då skulle jag förstå argumentet att de bör gnällas på. Att Telia blint följer lagen, en lag som dessutom gjorts för detta, specifika syfte, har jag svårt, mycket svårt att anse vara fel.

Skrivet av Ozzed:

Telia hade kunnat agera som Bahnhof utan konsekvenser, eftersom bolagsstorlek inte påverkar åtaganden gentemot lagen eller tingsrätten.

Det där hittar du bara på. Till och med Karlung säger ju att det finns fullkomligt legitima skäl till att Telias tekniska anledning till att dom lagrar data som dom gör, och jag citerar;

Citat:

Jon Karlung
En kunds IP-adress kan sparas automatiskt av många skäl, till exempel för fakturering, felsökning eller för driften av nätet. Och om uppgiften finns där, då ska den lämnas ut enligt Ipred.

Skrivet av Ozzed:

Att Telia, som är ett större bolag, och omsätter mer än Bahnhof, ändå väljer att lagra data på ett sätt som lagen inte kräver och dessutom medger utlämnande enligt IPRED gagnar alltså ingen.

Ja, alltså, förutom Telia, då. Dumjönsar Telia som lagrar uppgifter på ett sätt som lagen inte kräver. FELIA!!111q Sedan lämnar Telia ut datan för att LAGEN kräver det, inget annat. Spridningskollen har alltså RÄTT, enligt IPRED att via domstol få ut dessa uppgifter, och Telia har anmodat tingsrättens dom.

Skrivet av Ozzed:

Jag anser därför att det är befogad kritik att kalla telias agerande för illojalt mot deras kunder.

Ja, det framgår med ganska stor tydlighet att du gör. Men att Karlung står och blåljuger när han säger att datan inte finns och det är anledningen till att dom inte kan lämna ut den, är tydligen helt i sin ordning, och jag citerar igen;

Citat:

Jon Karlung
Med Ipred-reglerna kan rättighetsinnehavare gå till domstol för att få ut abonnentuppgifter. Domstolen kan kräva att operatören lämnar ut uppgifterna om de finns. Poängen är att Bahnhof inte har de uppgifterna. Vi raderar automatiskt allting som vi inte måste spara enligt LEK. Så det finns inget att lämna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Om Bahnhof har gjort något olagligt eller inte har jag svårt att sätta i ett sammanhang huruvida Telia bör gnällas på och kallas tillmälen. Frågan bör därför omformuleras till om Telia har gjort något olagligt, för då skulle jag förstå argumentet att de bör gnällas på. Att Telia blint följer lagen, en lag som dessutom gjorts för detta, specifika syfte, har jag svårt, mycket svårt att anse vara fel.

Det där hittar du bara på. Till och med Karlung säger ju att det finns fullkomligt legitima skäl till att Telias tekniska anledning till att dom lagrar data som dom gör, och jag citerar;
Ja, alltså, förutom Telia, då. Dumjönsar Telia som lagrar uppgifter på ett sätt som lagen inte kräver. FELIA!!111q Sedan lämnar Telia ut datan för att LAGEN kräver det, inget annat. Spridningskollen har alltså RÄTT, enligt IPRED att via domstol få ut dessa uppgifter, och Telia har anmodat tingsrättens dom.

Ja, det framgår med ganska stor tydlighet att du gör. Men att Karlung står och blåljuger när han säger att datan inte finns och det är anledningen till att dom inte kan lämna ut den, är tydligen helt i sin ordning, och jag citerar igen;

Sedan kan jag upplysa om att Bahnhof tydligen klurat ut ett sätt att fakturera sina kunder utan att lagra data på det sätt som Telia gör, så inte heller här har bolagets storlek betydelse.

Telia och Bahnhof bedriver verksamhet med samma regelverk, samma lagar och samma förordningar, men har valt olika lösningar.

Jag har inte påstått att Telia inte följer lagen. Både Bahnhof och Telia följer lagen. Skillnaden är att Bahnho gör det på ett sätt som gör att de slipper lämna ut uppgifter, vilket inte Telia gör.

Det enda jag har påstått är att Bahnhof med sin metod är lojala mot sina kunder. Telia är det inte, alltså är de kundillojala enligt mig. Det är också det enda "tillmäle" jag använt.

Sen står det såklart dig och andra fritt att tycka att Telia bara gör sin plikt, och kanske till och med får lite cred hos tingsrätten för sitt agerande. Men kunderna tjänar ingenting på det.

Nu vet man som kund att om någon får för sig att begära ut uppgifter med stöd av IPRED, så kommer Telia att lämna ut dem, men Bahnhof gör det inte. Båda agerar korrekt enligt lagen, men det som diskuterats har ju varit vem som är lojal mot sina kunder. Hela diskussionen oss emellan startades ju av att "kundillojal" inte föll dig i smaken. Det ordet säger inget alls om huruvida man agerat laglydigt eller ej, och jag har heller inte påstått att Telia gjort något fel i lagens mening, så släpp det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

VresiBerba är det inte dags att du går och lägger dig?
Det står ju klart och tydligt i statens rapport att ISP inte har några som helst lagliga krav på sig att spara data utanför LEK. Väljer Bahnhof att inte göra det så ljuger de inte. Data från LEK får inte användas till civilmål. Telia följer ingen som helst lag när de sparar data 6 mån för t.ex. fakturering.
http://www.regeringen.se/contentassets/d7073e02e00f4e36b89e30...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Hela diskussionen oss emellan startades ju av att "kundillojal" inte föll dig i smaken. Det ordet säger inget alls om huruvida man agerat laglydigt eller ej

Varför var det då viktigt för dig att vi båda hade kommit fram till att Bahnhof inte har gjort något olagligt? Vad har Telias förhållningssätt till lagring med Bahnhofs olagliga eller icke olagliga verksamhet att göra överhuvudtaget?!
***bort/mod***

§1.6/trams /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är den stulen ska du anmäla den som det, har du lånat ut den bör du veta vem du lånat den till.

Hur vet jag att den är stulen om grannen ställer tillbaka bilen efter en liten tur?
Jag kanske inte har något emot att någon lånar skrothögen?

Permalänk
Skrivet av Madsoul:

Lite mer insyn från Piratpartiets partiledare Magnus Andersson.

https://www.moinois.com/2016/09/gallande-spridningskollen/

Bilden(om den ens stämmer) visar att större delen av dessa inkrävande pengar går tillbaka till Spridningskollen, vilket ägs av tyska mediekoncernen Bertelsmann, "För året 2006 var omsättningen 19,3 miljarder euro, vinsten före skatt 1,87 miljarder euro och nettovinsten 2,4 miljarder euro".
Man betalar dessutom dubbelt upp till Telia utöver sin vanliga faktura om man accepterar en sådan här nota.
Ett steg närmare rättegångs Amerikat för varje dag som går... eftersom pengar är viktigare än kunderna.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

https://www.moinois.com/wp-content/uploads/2016/09/Hit-g%C3%A5r-pengarna-Spridningskollen.png

Bilden(om den ens stämmer) visar att större delen av dessa inkrävande pengar går tillbaka till Spridningskollen, vilket ägs av tyska mediekoncernen Bertelsmann, "För året 2006 var omsättningen 19,3 miljarder euro, vinsten före skatt 1,87 miljarder euro och nettovinsten 2,4 miljarder euro".
Man betalar dessutom dubbelt upp till Telia utöver sin vanliga faktura om man accepterar en sådan här nota.
Ett steg närmare rättegångs Amerikat för varje dag som går... eftersom pengar är viktigare än kunderna.

Vad jag kan se är det bara 1/6-del som går till Spridningskollen.

Permalänk

@VresiBerba:
Kanske det de vill att du ska se vilket du nu gjorde, men vad är Administrativa kostnader och Juridiska kostnader som egentligen borde ingå i Spridningskollen.
Här arbetar bolagsdirektörer bara för att tillskansa sig ytterligare pengar och det har inget med att ge mer pengar till de som står på golvet och skapar konst(upphovsmannen).

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Hur vet jag att den är stulen om grannen ställer tillbaka bilen efter en liten tur?
Jag kanske inte har något emot att någon lånar skrothögen?

Därför att om din granne bryter sig in i din bil skulle det möjligen lämna någon typ av spår. Tror att vi börjar spåra lite väl långt från ämnet nu, men tycker inte det låter vettigt att man inte ska ha något krav på att uppge vem som begått brott när de använt ens egendom.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |