Apple lanserar Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det som eventuellt är något revolutionerande är kamerasystemet i iPhone 7 Plus såtillvida att apple sällan släpper någonting av det här slaget som inte fungerar klanderfritt. Beroende på hur bra den är så kommer jag nog faktiskt slå på stort den här gången. Däremot är jag lite av en nörd när det kommer till att jämföra kamerakvalitet. Något som jag tycker de andra tillverkarna misslyckas med är det faktum att kamerorna har så pass vida vinklar att bilden warpas i hörnen när du panorerar samt att de optiska bildstabilisatiorerna ofta ger yelly-effekt... alltså att hela bilden "gungar" vid snabba rörelser. Sånt gör att jag inte vill köpa någon andoridlur i dagsläget.

Kameranörd när det gäller mobilkameror? Är ju som att kalla sig gastronom inom McDonalds.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_(connector) "

"The Lightning to 30-pin adapter supports only a limited subset of the available 30-pin signals: USB data, USB charging, and analog audio output."

The Lightning to 30-pin adapter. Ser ingen sådan i bilden du länkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns in-ear som är snuskigt bra till över 12000kr finns det

12000 kr för ett par lurar? Ehm... smycken/örhängen skulle jag kalla det. xD Hehe

Dyraste jag köpte var ett par Sennheiser för ca 1000 kr. Men fick lämna tillbaka dem efter ett par dagar. Har sedan dess uteslutande använt vanliga studiolurar.

Permalänk
Avstängd

Kollar man på pappret skiljer det sig jävligt lite.

Så kanske emot nästa år. Då det är deras 10års jub med iphone så tror jag nog att dem skramlar ihop en modell så står sig över denna ganska markant.
Om man nu ska tänka taktiskt ifrån säljperspektiv låter ju detta troligt?

2016 var nog de tråkigaste året i smartphonens historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nope typ aldrig någonsin, jag planerar alltid så den är laddad innan dagen börjar.

Sen har jag batterypack ifall!

Där har vi del 1, du planerar alltid. Vilket betyder att om något oförutsett inträffar så kan din användning av telefonen bli lidande (gäller såklart allt som är batteridrivet i någon mån, men i min mening ska tillverkarna sträva efter så stor frihet som möjligt, att telefonen på bästa möjliga sätt ska klara även de oförutsedda händelserna.

Del 2 är att du med stor sannolikhet inte använder din telefon i samma utsträckning som vanliga användare och definitivt mycket mindre än "extrema" användare. Slår jag av WiFi, BT, mobildata, AlwaysOnDisplay etc och använder telefonen i så liten utsträckning som möjligt håller den ju i en vecka, så problemet finns inte! (eller?)

Det är som sagt vida känt att konstumenter i alla tider har klagat på batteritiden hos iPhone, då den är avsevärt sämre än konkurrenterna (som även de får påtryckningar om att öka batteritiden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

12000 kr för ett par lurar? Ehm... smycken/örhängen skulle jag kalla det. xD Hehe

Dyraste jag köpte var ett par Sennheiser för ca 1000 kr. Men fick lämna tillbaka dem efter ett par dagar. Har sedan dess uteslutande använt vanliga studiolurar.

https://www.hifiklubben.se/horlurar/bowers--wilkins-p5-wirele...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Blomman90:

Där har vi del 1, du planerar alltid. Vilket betyder att om något oförutsett inträffar så kan din användning av telefonen bli lidande (gäller såklart allt som är batteridrivet i någon mån, men i min mening ska tillverkarna sträva efter så stor frihet som möjligt, att telefonen på bästa möjliga sätt ska klara även de oförutsedda händelserna.

Del 2 är att du med stor sannolikhet inte använder din telefon i samma utsträckning som vanliga användare och definitivt mycket mindre än "extrema" användare. Slår jag av WiFi, BT, mobildata, AlwaysOnDisplay etc och använder telefonen i så liten utsträckning som möjligt håller den ju i en vecka, så problemet finns inte! (eller?)

Det är som sagt vida känt att konstumenter i alla tider har klagat på batteritiden hos iPhone, då den är avsevärt sämre än konkurrenterna (som även de får påtryckningar om att öka batteritiden).

Tycker ifåne har bra battertid, problemet är hur man använder den.

Tex messenger pollar cpun 100 gånger per minut där har du en sak.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Och analog. https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_(connector) "

"The Lightning to 30-pin adapter supports only a limited subset of the available 30-pin signals: USB data, USB charging, and analog audio output."

Nej, adaptern har en DAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Laddar min telefon knappt 1 gång om dan... vafan gör folk med sina telefoner

ladda 60 % batteri på 25-30 min på min ifåne 6 atm. "hela dagen"

Sitter på swec när man skiter på jobbet, går mycket batteri då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle inte i daxläget iallafall skaffa en mobil utan 3.5 jack, de in-ear och hörlurar jag gillar har alla 3.5 plugg, och de flesta välljudande lurar är helt analoga med analog kontakt, skulle det komma versioner med DAC/förstärkare inbyggt så lite klumpigare samt fördyrande.

En adapter till USB/Lighting eller blåtand adapter blir mest ytterligare en pryl som man lätt slarvar bort, även om det går att lösa på det sättet.
Nej ser hellre att mobiltillverkarna satsar på bra ljudkretsar i mobilerna.

Att Apple säger att de vill spara plats är det väl knappast någon som tror på, Apple vill helt enkelt ha billigare tillverkning men ta lika mycket betalt för sakerna...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, adaptern har en DAC.

Ja du har rätt. My bad☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siken:

The Lightning to 30-pin adapter. Ser ingen sådan i bilden du länkade?

My bad☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heddan:

Kameranörd när det gäller mobilkameror? Är ju som att kalla sig gastronom inom McDonalds.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför?

De är ju en huvudanledningarna varför man ens har en mobil, vem fan springer alltid runt med kamera. Har en canon 750D och den används högst någon gång i månaden när man har planerat att ta bilder. Men mobilen är det ju bara ta fram och ta en bild direkt. Fånga ögonblicket som är. De gånger då man ens har användning för bättre kameror är ju när de ska tas bilder till tavlor eller broschyrer.

Idag har mobiler blivit så bra att för vanliga människor börjar de bli svårt att säga om bilden är tagen med en mobil eller en bra kamera

De är väl nästan 90% av all media idag är taget med mobiltelefoner, folk som bloggar och gör youtubevideos och diverse annat.

Vad är de du använder din mobil till? ringa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad har adapterns utseende med saken att göra? Lightning-porten är digital.

Du har rätt ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tycker ifåne har bra battertid, problemet är hur man använder den.

Tex messenger pollar cpun 100 gånger per minut där har du en sak.

Hur kan "problemet" vara hur normala konsumenter använder den? Du menar att batterikapaciteten är god nog för dina personliga behov, att Du klarar ditt välplanerade liv ändå?

Du måste väl ha självinsikt nog att inse att du inte använder din telefon lika mycket som average consumer? Då bör man kanske inte ge sig in i en debatt om hur batteriet är?

Permalänk
Medlem

Trådlöst i all ära, men problemet är att det inte fungerar som det ska.

Jag försökte överföra bilder mellan en Iphone och en 1-port Macbook via Airdrop, och i 70% av fallen tog det över fem minuter för enheterna att hitta varandra. Jag skulle överföra många bilder, så där satt jag i ett antal timmar ...

Om man plockar bort så många kontakter som möjligt, måste det trådlösa fungera som det ska.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Blomman90:

Hur kan "problemet" vara hur normala konsumenter använder den? Du menar att batterikapaciteten är god nog för dina personliga behov, att Du klarar ditt välplanerade liv ändå?

Du måste väl ha självinsikt nog att inse att du inte använder din telefon lika mycket som average consumer? Då bör man kanske inte ge sig in i en debatt om hur batteriet är?

Nä asså, jag inser bara att folk använder telefonen EXTREMT mycket.
Jag jobbar med telefoner jag har koll, men det jag inte förstår är hur folk använder dom.

Dom har på allt som går att ha och sen undrar man varför det drar batteri.

Jag har stängt av allt onödigt och den klarar sig väldigt bra, nej jag sitter inte läser forum + facebook + instagram + 9gag och lyssnar på musik / stream / netflix 8 timmar om dan.

jag har mail + kalander ringer och kollar den någon gång ibland på dom notfikationer som jag har priorterat och resten är ointressant.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MakeCoke:

Trådlöst i all ära, men problemet är att det inte fungerar som det ska.

Jag försökte överföra bilder mellan en Iphone och en 1-port Macbook via Airdrop, och i 70% av fallen tog det över fem minuter för enheterna att hitta varandra. Jag skulle överföra många bilder, så där satt jag i ett antal timmar ...

Om man plockar bort så många kontakter som möjligt, måste det trådlösa fungera som det ska.

Kör vi iCloud istället mycket smidigare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Kameranörd när det gäller mobilkameror? Är ju som att kalla sig gastronom inom McDonalds.

Skickades från m.sweclockers.com

Ptja, är man bra på att fota går det att ta fantastiska bilder med mobilkameror. De kan förstås mäta sig med större kamerasystem i dåligt ljus eller ren pixel-peeping, men det fråntar inte det faktum att mobilkameror är bra och kreativa verktyg.

Dubbla och förbättrade sensorer, bättre optik och stöd för raw borde tilltala alla som gillar att fota.

Permalänk

Kan ju få https://www.dustinhome.se/product/5010550283/hd-558?ssel=fals... för 799kr dock

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Behöver skulle behövt en ny telefon då min är spräckt i skärmen, tur nog fortfarande hel display. Men inget 3.5mm uttag är helt värdelöst... Jag vet att man får med adaptern. Men i bilen kör jag AUX 3.5mm samt laddar telefonen samtidigt under långa arbetsresor. Adaptrar är fan ingen vettig lösning...

Dom borde åtminstone skicka med en sådan adapter med 3.5 och uttag för laddning isf inte bara en 3.5mm adapter.
Jag kan minnas en enda gång jag kopplat ihop telefonen med en BT stereo under de senaste åren jag ägt en iphone. Känns som att jag skippar telefonen pga av detta.
Annars verkar den okej.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk

Telefinen i sig är ju fin, gillar utseendet men förundras över att linsen fortfarande måste sticka ut. Och visst, det är safirglas, men jag fick chefens gamla 6S och den hade sprucket glas framför linsen och det är en del av höljet, som inte finns som reservdel att köpa än, eller iaf inte för nån månad sen när jag försökte på dom större som ifon.se mm. Hittade det dock på nån liten butik efter Sveavägen, som kunde byta själva glaset, men tvivlar på att det är orginaldel.

Men det jag förundras över mest är ju, som många andra, 3.5mm pluggen. Jag använder den i stort sett bara till bilen, då vill jag ha mobilen på laddning, och lyssna på spotify genom bilens högtalare, de flesta nya bilar har ju AUX port nu, och ja, jag kommer säkert kunna det i framtiden, men en adapter/splitter så jag kan ha både ström och 3.5mm plugg? Förhoppningsvis. Eller så börjar bilarna säljas med radios som har stöd för att koppla upp trådlöst, så de e ju lugnt, måste bara byta bil då för att kunna lyssna på musik från Iphonen ... no biggie, right?

Och som småbarnsförälder så vet jag att dom trådlösa hörlorarna kommer vara borta innan jag hunnit packa upp dem antar jag, en i toalettstolen, och den andra bakom kylen. Eller när jag krockar med nån i tunnelbanan ....

Men jag gillar Iphone, men stannar med min 6s tills detta har en bra lösning, eller den går sönder och jag måste köpa ny helt enkelt...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Dåligt med trådlöshet i dem

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Behöver skulle behövt en ny telefon då min är spräckt i skärmen, tur nog fortfarande hel display. Men inget 3.5mm uttag är helt värdelöst... Jag vet att man får med adaptern. Men i bilen kör jag AUX 3.5mm samt laddar telefonen samtidigt under långa arbetsresor. Adaptrar är fan ingen vettig lösning...

Dom borde åtminstone skicka med en sådan adapter med 3.5 och uttag för laddning isf inte bara en 3.5mm adapter.
Jag kan minnas en enda gång jag kopplat ihop telefonen med en BT stereo under de senaste åren jag ägt en iphone. Känns som att jag skippar telefonen pga av detta.
Annars verkar den okej.

Största frågan är varför du har en stereo år 2016 som bara har AUX. Knappast Apples problem att folk inte kör bluetooth i bilen.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Vidvinkel: 28 mm bländare ƒ/1,8
Teleobjektiv: 56 mm bländare ƒ/2,8

/Håkan

Du citerar förvisso Apple korrekt men det blir lite skevt när de först använder 35mm ekvivalent brännvidd men "glömmer" att räkna om bländaren enligt samma princip. Vet inte om sensorn (sensorerna) är större än 6s men om vi utgår från en cropfaktor på 7 blir de korrekta värdena ca:

28 mm f/13 resp. 56 mm f/20 (fullformat ekvivalent)

Permalänk
Medlem

***bort/mod***

Kommer antagligen aldrig att köpa en Apple produkt, jo visst finns det för- och nackdelar, för mig den största var nog musiken, Android har ju ingen egen officiell app för det, jo Google finns men den är inte lika smidigt gjord som iTunes.

Off topic /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Hur kommer det sig då att en mobil som Samsung S6 edge har mycket högre upplösning och överlägsen batteritid jämfört med Apple Iphone 6 plus? Jag menar när mängden jobb GPU måste göra ökar kvadratiskt med PPI. Är Samsung så mycket bättre på att göra energisnåla mobiler att de kan kosta på sig högre upplösning och ändå vinna i batteritid. Kanske är det så att upplösningen inte spelar riktigt lika stor roll totalt som du vill påskina.

Jag har en s6 edge, vid användning är batteriet slut inom 2 timmar.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av baxee:

Jag har en s6 edge, vid användning är batteriet slut inom 2 timmar.

Bild på test

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Random Usage = 2h.

FTFY

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nä asså, jag inser bara att folk använder telefonen EXTREMT mycket.
Jag jobbar med telefoner jag har koll, men det jag inte förstår är hur folk använder dom.

Dom har på allt som går att ha och sen undrar man varför det drar batteri.

Jag har stängt av allt onödigt och den klarar sig väldigt bra, nej jag sitter inte läser forum + facebook + instagram + 9gag och lyssnar på musik / stream / netflix 8 timmar om dan.

jag har mail + kalander ringer och kollar den någon gång ibland på dom notfikationer som jag har priorterat och resten är ointressant.

Många använder inte mobilen som en telefon idag. Utan ser den mer som en liten bärbar dator för surf, musik, film, spel och socialt nätverkande.

För det mesta så är det utöver samtal bara nyheterna jag kollar på mobilen. Så jag kan inte heller klaga på dålig batteritid precis.