Apple lanserar Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Permalänk
Medlem

99kr för lightning till 3,5mm

Jag jobbar inom handeln och Apple (ja Apple!) ska sälja adaptern för 99kr! Hade ju inte förvånat någon om de tagit 300-400kr för den.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Dåligt med trådlöshet i dem

Ser ingen anledning att offra kvalle för att köra trådlöst, alla mobiler har ju audio jack

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Inget sd kort.Dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte precis en gagatsvart 256GB plus på Telia. Fick den för 350kr i månaden i 24 månader tillsammans med 12GB abonnemang, alltså 8400kr för den absolut dyraste modellen. Kanonpris i mina ögon!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Vad dillar du om? Bluetooth är en bra funktion, punkt. Du kan dessutom ladda samtidigt som du spelar upp musik i bilen. Bra va?

Året 2016 har definitivt stor betydelse eftersom iPhone 7 är från 2016, inte 2010. Vi diskuterar vad för problem som finns med iPhone 7 år 2016, inte 2010. Jag hade köpt ditt argument om detta var 2006, att för få bilar helt enkelt har Bluetooth år 2006 och att detta kommer bli ett stort problem för många.

Men så är inte fallet. Det är 2016 och de konsumenter Apple riktar sig till kör inte en bil från förra decenniet.

Det va en långsökt kommentar, finns vi som föredrar en beg bmw eller audi istället för en koreansk skit bil från 2015.
Du kanske tror att Apple gör telefoner som en vanlig dödlig Svensson med jobb inte kan köpa?
Då undrar jag om du är bärplockare, bara för folk väljer att inte köpa Apple produkter betyder det inte att man inte har råd tänk om jag resonerade så om folk som köper billiga bilar från billiga tillverkare
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Köpte precis en gagatsvart 256GB plus på Telia. Fick den för 350kr i månaden i 24 månader tillsammans med 12GB abonnemang, alltså 8400kr för den absolut dyraste modellen. Kanonpris i mina ögon!

Fan, det var bra! Själv pröjsar jag 390kr/mån för 64Gb 6S Plus hos Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

För de flesta funkar det, men inte för mig: GearVR. Så ingen stor punkt för de flesta, men för mig är det en dealbreaker deluxe.

Menar du att någon konkurrent, t.ex Samsung, ska hitta på en egen kontakt bara för att köra laddning och hörlurar igenom? Det låter ju helt vansinnigt. Apple kan antagligen göra det för att de har en stor användbas som accepterar nästan vad som helst. Det enda skulle is vara usb-c, vilket används av många olika tillverkare. Att tänka att Samsungs VD går ut och säger "we have invented the xflash-port" eller något liknande är för mig helt absurdt.

Att behöva en adapter för att köra sina vanliga 3,5:or låter inte alls särskilt trevligt. Den ska ner i fickan också och behöva meckas med. Och som tidigare talare så vill jag inte ladda mina hörlurar. "De ska bara fungera."

Gällande kontakt så syftade jag mer på att någon konkurrent kommer ha en 3.5 mm port och att du t.ex. kan köra hörlurar igenom USB-C porten om man har såna hörlurar. Inte att en konkurrent skapar en ny port. Verkar redan vara på gång med USB-C lurar. Endast Apple är tillräckligt modiga att ta bort 3.5 uttaget redan nu. Precis som du säger, de har en användarbas som accepterar mycket men även branschen accepterar många av deras konstiga beslut.

http://www.htc.com/us/accessories/jbl-reflect-aware-c-earphon...

Jag hoppas att Apple skippar lightning kontakten till nästa telefon och går över till USB-C så vi användare får endast en standard för tillbehör på mobilmarknaden för nya telefoner.

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Sjukt störande att de tar bort 64GB modellen eftersom de vet den hade blivit den mest köpta och tvingar folk till att hoppa till 128GB och 1000kr extra. Börjar tröttna på Apple efter att ha ägt flera Iphones!

Hur tänker du nu? 64GB var mellanmodellen och kostade 1000 kr extra förut också. Istället för 64 GB minus 16 GB = 48GB ökning för 1000 kr får du nu istället 128 GB minus 32 GB = 96 GB ökning för samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxelent:

Gällande kontakt så syftade jag mer på att någon konkurrent kommer ha en 3.5 mm port och att du t.ex. kan köra hörlurar igenom USB-C porten om man har såna hörlurar. Inte att en konkurrent skapar en ny port. Verkar redan vara på gång med USB-C lurar. Endast Apple är tillräckligt modiga att ta bort 3.5 uttaget redan nu. Precis som du säger, de har en användarbas som accepterar mycket men även branschen accepterar många av deras konstiga beslut.

http://www.htc.com/us/accessories/jbl-reflect-aware-c-earphon...

Jag hoppas att Apple skippar lightning kontakten till nästa telefon och går över till USB-C så vi användare får endast en standard för tillbehör på mobilmarknaden för nya telefoner.

Finns flera tillverkare som tagit bort 3.5mm på vissa modeller av deras mobiler redan. Moto Z är nog den kändaste av dem. Android har haft inbyggt stöd för USB-Audio (USB-DACar) ett tag, innan Google tvingade in det kunde tillverkare själva lagt in stöd. USB-C har också ett förslag om en standard för att köra analogt ljud över kontakten. Apple vill ha kvar sitt certifieringsprogram så de lär inte byta och lurar med USB-C lär inte vara kompatibla via lightning till usb-adaptern.

Eftersom stödet hur som helst finns i Android så har det som du noterat hur som helst kommit lurar med USB-C.

Här handlar det snarare om att de tog bort den för att det skulle vara enklare att täta telefonen. Samma anledning till att hemknappen nu är kapacitiv. Någon form av CODEC med DAC/ADC behövs alltid till en telefon som har inbyggda högtalare och mikrofoner, kan man sätta dit 3.5mm kontakten så kan den likväl sitta där. Den verkar ändå vara robust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Köpte precis en gagatsvart 256GB plus på Telia. Fick den för 350kr i månaden i 24 månader tillsammans med 12GB abonnemang, alltså 8400kr för den absolut dyraste modellen. Kanonpris i mina ögon!

Hur fick du till detta trevliga pris?
Eller det är exkl. kostnad för telefonen i detta priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Hur fick du till detta trevliga pris?
Eller det är exkl. kostnad för telefonen i detta priset?

Jag utgår ifrån att han menar 350Kr/mån för telefonen, sen tillkommer abonnemanget uppepå det.

Permalänk
Hedersmedlem

@DasIch: Exakt. Rabatten på telefonen påverkas av vilket abonnemang man väljer. För 8400kr så måste man välja 12GB för 409kr/månad som alltså läggs ovanpå de 350 för telefonen. Man fick även 100GB extra som engångssurf när man förbokade.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Väldigt bra pris hos Telia. Telenor ska ha 470Kr/mån för 256Gb-luren.

Synd att jag kör Telenor Change...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag utgår ifrån att han menar 350Kr/mån för telefonen, sen tillkommer abonnemanget uppepå det.

Äre så? Får 390 kronor per månad för mobilen när jag går in på telia. iP7P 256 alltså.

Permalänk
Hedersmedlem

@PlogarN97: Även med 12GB-abonnemanget? Isf kanske du inte varit kund i 25 år eller har andra saker som bredbandet hos Telia? Kanske påverkar rabattvilligheten. Ingen aning annars.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Sjukt störande att de tar bort 64GB modellen eftersom de vet den hade blivit den mest köpta och tvingar folk till att hoppa till 128GB och 1000kr extra. Börjar tröttna på Apple efter att ha ägt flera Iphones!

Iphone 7 128gb kostar lika mycket som iphone 6s 64gb vid lanseringen. 8500kr

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Det va en långsökt kommentar, finns vi som föredrar en beg bmw eller audi istället för en koreansk skit bil från 2015.
Du kanske tror att Apple gör telefoner som en vanlig dödlig Svensson med jobb inte kan köpa?
Då undrar jag om du är bärplockare, bara för folk väljer att inte köpa Apple produkter betyder det inte att man inte har råd tänk om jag resonerade så om folk som köper billiga bilar från billiga tillverkare
Skickades från m.sweclockers.com

Apple skiter fullständigt i att ni har behov av ett 3.5mm-uttag för att lyssna på musik i era begagnade BMW, Audi eller vilken bil ni nu kör. Är detta så svårt att begripa? Apples ambition är att rikta sig mot kunder som är villiga att betala ett premiumpris för deras produkter, den kundgruppen kör inte bilar från förra decenniet och så enkelt är det med det.

Det har ingenting att göra med vem som faktiskt köper Apples produkter, eller vilket pris Svensson har råd att betala.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Köpte precis en gagatsvart 256GB plus på Telia. Fick den för 350kr i månaden i 24 månader tillsammans med 12GB abonnemang, alltså 8400kr för den absolut dyraste modellen. Kanonpris i mina ögon!

Köpte en svart 32GB plus med samma Telia abonnemang och fick betala 6.240 kr inte heller så dåligt
Den kostar utan abonnemang 8.790 kr.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Hedersmedlem

@Jefe: Nej, verkligen inte. Telia rabatterar bra när man köper ihop med abonnemang och iom att jag har väldigt bra erfarenhet av Telia under många år (inklusive kundtjänst) så vill jag inte byta heller, plus att täckningen i Norrland är utmärkt även om man åker inåt landet. Den blanksvarta finns bara i 128 eller 256 och prisskillnaden var för liten för att välja 128 tyckte jag, annars hade jag inte behövt mer än 32 egentligen (klarat mig bra på 16 med 5s).

Edit: Ser nu att 7an klarar att spara bilder i RAW-format (trevligt), det ändra ju läget lite, tar ju ohemult med plats.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Köpte precis en gagatsvart 256GB plus på Telia. Fick den för 350kr i månaden i 24 månader tillsammans med 12GB abonnemang, alltså 8400kr för den absolut dyraste modellen. Kanonpris i mina ögon!

Skilj på telefonens kostnad och abonnemangets kostnad.
För 350 kr får du inte telefon + abb med 256GB modellen.....

Skrivet av MultiMan:

@DasIch: Exakt. Rabatten på telefonen påverkas av vilket abonnemang man väljer. För 8400kr så måste man välja 12GB för 409kr/månad som alltså läggs ovanpå de 350 för telefonen. Man fick även 100GB extra som engångssurf när man förbokade.

Se, här gick du direkt upp till 759kr/månad, inga 350 kr här inte.

Skrivet av MultiMan:

@PlogarN97: Även med 12GB-abonnemanget? Isf kanske du inte varit kund i 25 år eller har andra saker som bredbandet hos Telia? Kanske påverkar rabattvilligheten. Ingen aning annars.

De kör samma rabatter för alla online, tänk på att Telias väljare inte inkluderar telefonens pris utan den kan väljas att delbetalas separat, eller som förhöjd månadsavgift.

Skrivet av Jefe:

Köpte en svart 32GB plus med samma Telia abonnemang och fick betala 6.240 kr inte heller så dåligt
Den kostar utan abonnemang 8.790 kr.

+ abonnemanget bundet, vilket gör att du i längden i flera fall betalar mer än om du kör obundet och betalar telefonen kontant (Då du vid obundet kan byta till billigare abonnemang under tiden och då spara pengar på det, vilket du inte kan om du är bunden).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@Powernet kör samma abonnemang hela tiden år efter år så jag ser inte hur det skulle bli dyrare än obundet. Har haft abonnemang hos Telia sen början på 90 talet och oavsett om det är bundet eller obundet så måste jag ha ett abonnemang för att kunna ringa och surfa. Telefonen betalar jag kontant när jag hämtar den hos Telias butik och får då en rabatt på telefonen på 2.550 kr.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Du glömmer det icke utbytbara batteriet som man lyckades skapa en shitstorm om i ett par generationer i media. Kostar idag 200kr at byta det på telefoner vars ålder skulle berättiga ett byte, då ingår batteriet.

200 kr för en kopia av slumpmässig kvalitet som kanske har hälften av kapaciteten eller exploderar.

918,63 kr kostar ett batteribyte hos Apple.

Skrivet av Pontuff:

Att allt det här händer samtidigt som Apple _fortfarande_ inte har trådlösladdning är det mest komiska.

Det mest komiska är väl alla rabiata fans som försvarar att ta bort 3,5" med en sämre trådlös lösning men tycker trådlös laddning som bara är ett komplement är skräp bara för att deras favoritföretag inte har implementerat det.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Fascinerande att det är de som aldrig någonsin skulle köpa en iphone som är mest upprörda över att 3,5 pluggen valts bort! För mig svider det en gnutta, då jag har ett par fina lurar som inte funkar längre, men ärligt talat, visst är det väl dags att kapa navelsträngen och skaffa ett par trådlösa...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Telia fuckade upp deras priser och glömde moms när jag beställde min mobil imorse Fick ett sms att de kommer ge mig den för priset de sa i bekräftelsen Så jag fick min 7 32GB för 5992kr <3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Apple skiter fullständigt i att ni har behov av ett 3.5mm-uttag för att lyssna på musik i era begagnade BMW, Audi eller vilken bil ni nu kör. Är detta så svårt att begripa? Apples ambition är att rikta sig mot kunder som är villiga att betala ett premiumpris för deras produkter, den kundgruppen kör inte bilar från förra decenniet och så enkelt är det med det.

Det har ingenting att göra med vem som faktiskt köper Apples produkter, eller vilket pris Svensson har råd att betala.

Roligt att övervägande av de personer jag känner som har iPhone inte åker runt i nya bilar med bt som standard.
Du kan ju visa statistik på detta uttalande om du är så bombsäker men visst de kanske beror på vilka umgängeskretsar man har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Roligt att övervägande av de personer jag känner som har iPhone inte åker runt i nya bilar med bt som standard.
Du kan ju visa statistik på detta uttalande om du är så bombsäker men visst de kanske beror på vilka umgängeskretsar man har.

Skickades från m.sweclockers.com

Men övervägande delen av de personer jag känner som har iPhone åker runt i nya bilar med Bluetooth som standard. Vad var din poäng?

Har inte en enda gång hävdat att alla med iPhone kör ny bil, då har du uppenbarligen inte läst vad jag har skrivit. Än en gång, Apple skiter fullständigt i vad 99% av alla människor kör för bilar om det är bara den sista 1% som de är intresserade av att sälja sina produkter till. Om då 100% av 1% kör en bil med Bluetooth, så är övriga 99% totalt ointressanta för Apple. I realiteten ser självklart siffrorna annorlunda ut, men resonemanget är korrekt.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Behöver skulle behövt en ny telefon då min är spräckt i skärmen, tur nog fortfarande hel display. Men inget 3.5mm uttag är helt värdelöst... Jag vet att man får med adaptern. Men i bilen kör jag AUX 3.5mm samt laddar telefonen samtidigt under långa arbetsresor. Adaptrar är fan ingen vettig lösning...

Dom borde åtminstone skicka med en sådan adapter med 3.5 och uttag för laddning isf inte bara en 3.5mm adapter.
Jag kan minnas en enda gång jag kopplat ihop telefonen med en BT stereo under de senaste åren jag ägt en iphone. Känns som att jag skippar telefonen pga av detta.
Annars verkar den okej.

Köp lightningdockan för 395 kr (och möjligtvis en förlängningskabel) då? Ladda och köra ljud ur 3.5 mm går om du vill.

Permalänk
Medlem

Grattis till er som hann köpa hos Telia till det felaktiga priset.

"Ett okänt antal blivande Iphone 7-ägare får köpa sina nya telefoner för billigt – efter ett teknikfel hos Telia.
Snabba kunder har nämligen fått köpa de nya telefonerna exklusive moms.
– De som bokade innan vi upptäckte detta kommer att få betala det lägre priset, säger Irene Krohn, presschef på Telia Sverige."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23493977.ab

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Grattis till er som hann köpa hos Telia till det felaktiga priset.

"Ett okänt antal blivande Iphone 7-ägare får köpa sina nya telefoner för billigt – efter ett teknikfel hos Telia.
Snabba kunder har nämligen fått köpa de nya telefonerna exklusive moms.
– De som bokade innan vi upptäckte detta kommer att få betala det lägre priset, säger Irene Krohn, presschef på Telia Sverige."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23493977.ab

All heder till Telia som beslutade att inte korrigera felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Apple skiter fullständigt i att ni har behov av ett 3.5mm-uttag för att lyssna på musik i era begagnade BMW, Audi eller vilken bil ni nu kör. Är detta så svårt att begripa? Apples ambition är att rikta sig mot kunder som är villiga att betala ett premiumpris för deras produkter, den kundgruppen kör inte bilar från förra decenniet och så enkelt är det med det.

Det har ingenting att göra med vem som faktiskt köper Apples produkter, eller vilket pris Svensson har råd att betala.

Ojoj, tror du missförstått... allt.. Apple behöver inte rikta sig till någon särskild ekonomisk klass och det gör de heller inte, eftersom den huvudsakliga varan de säljer ÄR en livsstilsprodukt (läs status/klass). Men till skillnad från en ny bil så är det uppnåeligt för i princip alla. För en "billig" peng kan du känna dig "premium'', tills nästa modell kommer och då börjar karusellen om igen.