Apple lanserar Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Apple är dyra. Dom tar ut överpris för enkla produkter såsom adaptrar, hörlurar och andra periferiprodukter och är extremt duktiga på att låsa in och låsa fast i egna standarder och vill ogärna använda etablerade standarder som t.ex. USB-C. Många av dessa saker ses av vissa som anti-konsument och jag är beredd att hålla med. Det finns stora fördelar med detta såklart då man mycket lättare kan kontrollera vad som händer och pågår i interaktionen mellan hårdvara och mjukvara. Trots denna "kontroll" har jag väldigt mycket problem med min iPad Mini 2 medan min fru som har iPhone 6 Plus givetvis inte har några som helst problem. Är man inte på det senaste så är inte Apple längre sådär fantastiskt att det alltid bara funkar. Den myten behöver dö en våldsam död. Jag har haft lika mycket problem med min Apple TV som med min Chromecast, min TimeCapsule behöver startas om i mellan åt för att den helt oförhappandes blinkar orange, precis som min gamla Netgear ibland också behövde.

Min poäng här är att många som klagar gör det nog ur det perspektiv som jag beskriver ovan och egentligen inte särskilt mycket på enskilda saker i frågan som t.ex. det här med audiojacket. Men "If it ain't broken, don't fix it".

Jag är inte ett stort fan av deras affärsmodell. Den är miljöförstörande och väldigt girig men extremt effektiv och framgångsrik. Apple är mer som ett klädmärkesföretag än ett teknikföretag. Man säljer en livsstil, en känsla. Har man inte deras innovativa produkter så är man inte något att bry sig om. Titta bara på all löjlig nomenklatur som dom använder sig av för att sminka grisen. Att använda konventionell standardiserad nomenklatur är Apple för fina för att använda sig av, det måste ju kännas speciellt. Retina t.ex., vad fan är det? Det är inte en teknisk term, det är en medicinsk term, tagen helt ur sitt sammanhang och har ingen som helst betydelse i sammanhanget. Vi har VESA-standarden som beskriver upplösningar men den är inte hipp nog. Dessutom hjälper den ju till att förstå direkt vad det är för upplösning medan Retina är någon slags vag koppling till vad ögat kan "uppleva" och det leverarar ju en känsla på ett bättre sätt. Hjälper det kunden att ta ett väl faktagrundat beslut? Nej.

Jag har absolut inga problem med deras produkter som sådant då jag själv äger en hel del, just på grund av att dom är bra, inte att dom magiskt alltid funkar, vilket inte är sant. Jag har problem med vad Apple står för och deras affärsmodell rimmar ibland rätt illa hos mig och jag tror det är många som delar den känslan jag har. Det fanns liksom ingen som helst anledning att ersätta 3.5mm audiojacket, ingen. Det är en av få globala standarder som är så etablerad att du kan köpa en hörlur var som helst i världen och bara plugga in och köra. Helt fantastiskt men nej detta kan ju inte Apple kontrollera och tvinga på sina kunder sina egna lösningar. Det är anti-konsument. Inget annat i mina ögon.

Jag är lika imponerad av Apples tekniska lösningar som jag är äcklad av deras affärsmetoder. Dom hjälper klart till att driva utvecklingen framåt men att påstå att allting är till det bättre för oss konsumenter är bara ignorant att påstå. Fingeravtrycksläsaren var ett bra exempel på ett stort kliv i rätt riktning men att ta bort 3.5mm-jacket är inte ett.

Jag tycker inte att Apple är speciellt mycket dyrare jämfört med sina konkurrenter när jag jämför priser, men ja lite dyrare kan de vara.
Laptop's ligger på ungefär samma priser med snarlik prestanda och egenskaper( 2560*1600 i5 vs 1080p i7 på ultrabooks).

En iPhone 7+ kostar 8795kr, en Samsung Galaxy Note 7 kostar 8590kr.
Dock har Note'en vissa bättre funktioner, men personligen har jag alltid stött på fler buggar och krasher med appar på Android.
Därför väljer jag att hellre ha en smidigare upplevelse vid användning av telefonen än att kunna ladda den trådlöst eller ha Micro-SD.
Däremot är Android smidigare att utveckla appar mot än IOS, om man inte använder Xamarin då.

Så ja det är en smaksak, ibland är det lite prisskillnader men smakar det så kostar det!
Jag betalar hellre för lite smidigare användning, än de senaste funktionerna och behöva pilla(roota).
Precis som jag hellre köper en ny och bra bil, än en äldre och strulandes bil.
Tid är pengar och jag betalar gärna för att slippa lägga extra tid på saker jag tycker skall fungera även om jag självklart hade jag gärna haft Micro-SD, trådlös- samt snabb-laddning även på iPhonen.

Att dom tar bort aux-kontakten ser jag inte som ett problem för någon egentligen, speciellt inte i den utsträckning som du nämner det.
Om en person inte gillar hur ett företag designar sina produkter behöver inte den personen köpa den produkten.
Gillar du inte röda tröjor, köp inte röda tröjor?
Nu ger ju Apple dessutom med gratis adaptrar för att du fortfarande skall kunna köpa en hörlur "var som helst i hela världen och plugga in", som du säger inte är möjligt längre på grund av denna designförändring.
Så det är egentligen inget problem alls, förutom att du måste använda den gratis adaptern som Apple skickar med, om du trots detta "enorma problem" köper deras telefon.

När det kommer till affärsmodell tror jag att de flesta företag är exakt lika dåliga för miljön.
När det gäller Apples produkter behöver som sagt inte personer som inte gillar deras produkter eller sätt att styra sina produkter, köpa dessa produkter, även om det självklart kan vara intressant att diskutera varför en person väljer att inte göra det.
Företagsmässigt är Apple och Google enligt mig rätt lika, båda tjänar extremt mycket pengar och är i princip lika stora.
Men Google erbjuder betydligt fler tjänster som många användare och företag är beroende av, exempelvis alla Android-mobiler).
DET är enligt mig betydligt mer skrämmande, speciellt när Google börjar använda sin makt till att censurera världen i stil med de nya youtube-reglerna nu. Där kan vi snacka äcklande i företagssammanhang!

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Precis vad jag har tänkt! Jag frågade också min vän som kollade på eventet, o Apple tog inte upp det scenariot alls

I dom fallen ska du köpa deras trådlösa ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av baxee:

Bild? Jag har en.

Aha? jag har haft båda

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

I dom fallen ska du köpa deras trådlösa ;).

Om man fått slut på ström där då?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Enkelt köp, dags att uppgradera min gamla 5S

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om man fått slut på ström där då?

Är man ofta i sånt behov av att ofta behöva ladda och lyssna i trådade lurar så får man väl köpa en 3e parts split så det går att göra det då.
Apple har en docka med 3.5mm ut. Så kommer garanterat komma en split, säkert inte för apple men från 3e part.

Så ser liksom verkligheten ut nu och folks gnäll på det kommer inte ändra något. Antingen accepterar man det och ändrar sina laddningsvanor eller köper en annan mobil. inte svårare än så.

Och en allmän reflektion efter att ha läst tråden så får man ju intrycket av att det är världens undergång (speciellt för folk som aldrig skulle köpa en appleprodukt).

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

Är man ofta i sånt behov av att ofta behöva ladda och lyssna i trådade lurar så får man väl köpa en 3e parts split så det går att göra det då.
Apple har en docka med 3.5mm ut. Så kommer garanterat komma en split, säkert inte för apple men från 3e part.

Så ser liksom verkligheten ut nu och folks gnäll på det kommer inte ändra något. Antingen accepterar man det och ändrar sina laddningsvanor eller köper en annan mobil. inte svårare än så.

Och en allmän reflektion efter att ha läst tråden så får man ju intrycket av att det är världens undergång (speciellt för folk som aldrig skulle köpa en appleprodukt).

Som sagt, skulle inte köpa en telefon som inte har stöd för 3.5mm kontakten om jag inte absolut måste. Tänk om man glömmer adapter hemma t.ex. Nu skulle jag inte köpa en iPhone ändå, men jag skulle för del delen inte köpa en Android telefon som inte har 3.5mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Som sagt, skulle inte köpa en telefon som inte har stöd för 3.5mm kontakten om jag inte absolut måste. Tänk om man glömmer adapter hemma t.ex. Nu skulle jag inte köpa en iPhone ändå, men jag skulle för del delen inte köpa en Android telefon som inte har 3.5mm

som sagt

Edit: finns ju redan android-modeller som dumpat 3.5 för att bara köra usb-c

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Aha? jag har haft båda

Jag med. Vart vill du komma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Vnox:

Jag tycker inte att Apple är speciellt mycket dyrare jämfört med sina konkurrenter när jag jämför priser, men ja lite dyrare kan de vara.
Laptop's ligger på ungefär samma priser med snarlik prestanda och egenskaper( 2560*1600 i5 vs 1080p i7 på ultrabooks).

En iPhone 7+ kostar 8795kr, en Samsung Galaxy Note 7 kostar 8590kr.
Dock har Note'en vissa bättre funktioner, men personligen har jag alltid stött på fler buggar och krasher med appar på Android.
Därför väljer jag att hellre ha en smidigare upplevelse vid användning av telefonen än att kunna ladda den trådlöst eller ha Micro-SD.
Däremot är Android smidigare att utveckla appar mot än IOS, om man inte använder Xamarin då.

Så ja det är en smaksak, ibland är det lite prisskillnader men smakar det så kostar det!
Jag betalar hellre för lite smidigare användning, än de senaste funktionerna och behöva pilla(roota).
Precis som jag hellre köper en ny och bra bil, än en äldre och strulandes bil.
Tid är pengar och jag betalar gärna för att slippa lägga extra tid på saker jag tycker skall fungera även om jag självklart hade jag gärna haft Micro-SD, trådlös- samt snabb-laddning även på iPhonen.

Att dom tar bort aux-kontakten ser jag inte som ett problem för någon egentligen, speciellt inte i den utsträckning som du nämner det.
Om en person inte gillar hur ett företag designar sina produkter behöver inte den personen köpa den produkten.
Gillar du inte röda tröjor, köp inte röda tröjor?
Nu ger ju Apple dessutom med gratis adaptrar för att du fortfarande skall kunna köpa en hörlur "var som helst i hela världen och plugga in", som du säger inte är möjligt längre på grund av denna designförändring.
Så det är egentligen inget problem alls, förutom att du måste använda den gratis adaptern som Apple skickar med, om du trots detta "enorma problem" köper deras telefon.

När det kommer till affärsmodell tror jag att de flesta företag är exakt lika dåliga för miljön.
När det gäller Apples produkter behöver som sagt inte personer som inte gillar deras produkter eller sätt att styra sina produkter, köpa dessa produkter, även om det självklart kan vara intressant att diskutera varför en person väljer att inte göra det.
Företagsmässigt är Apple och Google enligt mig rätt lika, båda tjänar extremt mycket pengar och är i princip lika stora.
Men Google erbjuder betydligt fler tjänster som många användare och företag är beroende av, exempelvis alla Android-mobiler).
DET är enligt mig betydligt mer skrämmande, speciellt när Google börjar använda sin makt till att censurera världen i stil med de nya youtube-reglerna nu. Där kan vi snacka äcklande i företagssammanhang!

Jag måste säga att du knappast har en objektiv syn på saken och att du utger dig för att ha det är för mig ett sätt att söka ett förtroende för dina åsikter som du inte förtjänar. Du verkar direkt okritisk till Apples förehavanden, att påstå att borttagandet av 3.5mm audiojack inte är ett problem för någon är enligt mig ignorant. Självklart är det ett problem, varför ska man behöva använda en adapter, som för övrigt tar plats och riskeras tappas bort eftersom du hela tiden måste ta bort adaptern när du ska ladda telefonen samt det då uppenbara med att du inte kan ha hörlurar i samtidigt som du laddar din telefon. Jag kan se många tågpendlare, kontorsråttor och kvällsanvändare som inte alls är så förtjusta i den saken.

Man tar bort en funktion och ersätter den med en sämre. När det gäller andra tekniker som Apple har tagit bort så har man i princip alltid ersatt med en nyare teknik som åtminstone går att argumentera för att den är på något sätt bättre än föregångaren. Lightning-kontakten ger inga som helst fördelar gentemot 3.5mm audiojack, inga som helst. Det är bara en nackdel. BT-hörlurar har funnits länge nu men har inte direkt konkurrerat ut det trådade alternativet, eftersom det är ett dyrare och sämre alternativ annars hade trådade hörlurar varit utkonkurrerade. Med BT-hörlurar så får man ytterligare ett tillbehör som måste laddas, är du dessutom en frekvent användare av hörlurar som jag är så skulle jag få ladda mina BT-hörlurar väldigt ofta. Ljudet är inte bättre. Det finns inte tillgång till fler modeller. Säg mig, varför tar man bort audiojacket? För att spara plats? Ok, hur mycket smalare är sjuan gentemot sexan? Enligt utsago behövde man den platsen för haptisk feedback på homeknappen. Märkligt att Oneplus3 kan få plats med både det och ett audiojack, vara precis lika smal som iPhone 7 sen som grädde på moset dessutom kostar hälften så mycket.

Apple och Google är två mycket bra exempel på väldigt stora amerikanska bolag som har fundamentalt olika strategier. Google må vara och rota runt i all din internetdata men det är rätt naivt att tro att inte också Apple gör det, men Google är betydligt mer vänligt inställd mot redan fastställda standarder och att släppa in andra företag att använda deras lösningar utan svindyra royalties. Google lanserade t.ex. en gång i tiden GMAIL helt gratis, dom har numera en hel Office suite också helt gratis och molnbaserad. Detta bekostas givetvis genom den riktade reklam som vi ser när vi är inne på deras sökmotor. Apple däremot. Där är allting bakom pengaväggar, allt kostar överpriser. Googles produkter är så vitt jag vet alltid väldigt prisvärda samtidigt som dom är smidiga att använda. Såsom Nexus-linjen, Chromecast, deras routerlösning m.m. Sen håller jag med dig om att Google's dominans är något man skall vara väldigt uppmärksam på och det är inte hälsosamt att det princip inte finns några konkurrenter på sökmotorsfronten idag. Angående YouTube debaklet så är det inte något nytt, det nya är att man nu är mer transparent med praktiker som redan har använts. Titta på Jimquisition där han går igenom detta faktum. Också här är jag helt enig med dig om att det är oroväckande, å andra sidan så har det antagligen varit bots som har hamrat sig igenom YouTube och med tiden får vi se hur denna policy tillämpas och dess effekt.

Nej, alla företags affärsmodeller är inte exakt lika dåliga för miljön. Det finns många företag som jobbar aktivt för ett bättre miljöarbete och som inte har strategier för enbart maximera sin vinst. Oftast drivs inte dessa företag av ett kortsiktigt vinstintresse. Detta göra att det finns en större möjlighet att arbeta med hållbarhet i sina produkter. Tesla är väl ett utmärkt exempel på detta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Fast laddning är verkligen synd!
Det är så sjuk jäkla bra tycker jag.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Vissa säger att Apple ligger generationer efter sina konkurrenter:
Det gör dem, på vissa områden, men vissa saker ligger dem också i framkant med.
Exempelvis antar jag att Lightning som funnits i 5(?) år inte räknas som revolutionerande då USB-C faktiskt har kommit nu, fyra år senare.

Sen är det ju det där med innovation väldigt missförstått också. Det är sällan något trollas fram och blir stort över en natt (även om det kan gå väldigt fort när vissa saker tar skruv).

Iphone 3G mötte exempelvis kritik som att GPS var tämligen menlöst. Samtidigt var det många som App Store som en potentiellt bra plattform för spel. Vi kan ju hyfsat nyktert konstatera att det inte riktigt blev som någon hade trott. Istället strömmade kreativa utvecklare till plattformen och gjorde saker ingen hade kunnat föreställa sig. GPS-funktionen gjorde enorm succé.

Utvecklingen var ändock iterativ. GPS var inget nytt, koncept som smartphones och app stores var inte heller nya. Sammanförda i en bra produkt har de dock minst sagt gjort stort avtryck.

Skärm-tangentbord är en logisk utveckling av knappsatser. Steve Jobs ska ha sagt till någon kritiker att "your thumbs will learn", när kritikern tyckte att skiten funkar inte. Det handlade inte heller om att vara först, utan att göra det bra.

3D-touch kanske blir lika självklart i framtiden. Eller så stannar det som en trevlig funktion. Vem vet idag?

Kanske blir Apples förkärlek till DCI-P3 det som fasar ut sRGB som standard? Inte för att det är någonting nytt och revolutionerande, utan för att det är väl utfört och ett steg framåt. Om någon ska lyckas borde det vara Apple. De har stort inflytande och förstår trender. Nu tycks de t.ex. ha någon form av samarbete med Instagram. Webutvecklare har inte heller råd att ignorera dem. Samtidigt är de bra på att få saker enkla och lättbegripliga, så alla kan ta till sig dem.

Inte heller här var Apple först, men som det ser ut nu har de bäst utsikter att lyckas.

Vad kommer hända med trådlösa hörlurar nu när vi får AirPods? Jag kommer inte själv köpa några men jag är övertygad om att många kommer vilja ha dem. Det är en elegant produkt. Återigen en iterativ uppdatering, inget nytt i sig, men den har potential att förändra marknaden.

Med det inte alls sagt att allt som lanseras kommer bli en succé. Det är otroligt svårt att förutsäga och ibland går det perioder av stiltje innan det händer något riktigt intressant.

Att försöka mäta vem som ligger mest i framkant är dock helt klart den minst intressanta aspekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

som sagt

Edit: finns ju redan android-modeller som dumpat 3.5 för att bara köra usb-c

Det vet jag att det finns också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om man fått slut på ström där då?

Ingen aning, min poäng var bara att det är ett uträknat beslut från Apple. Dom vet att folk kommer glömma adaptrar i tid och otid, även tappa bort dom. Dom vet även att iPhone ägare kommer köpa deras hutlöst prissatta trådlösa snäckor när detta (tappa eller glömma adaptern) sker.

Psykologiskt kommer hjärnan uppfatta dom trådlösa snäckorna som en gåva från gud då man slipper allt strul med glömda/tappade adaptrar. Hjärnan säger då att, se vad skönt det är med trådlöst. Apple hade rätt, trådlöst är framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

@eErike: Har bluetooth i min bil från 99 Kostade mig en hel femhunka att få den funktionen
Det flesta bilar som har stereo av ISO-format har man löst de problemet för under en tusenlapp. För övriga går den enkelt att lösa antingen med tillsatser till originalstereon eller via andra lösningar. Gäller bara att man googlar lite så hittar man de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxelent:

1. Varför ha en högre upplösning på skärmen än nödvändigt, i 90 % av fallen håller ni skärmen på ett avstånd där 1080p eller iPhone 6 eller nyare inte ens går att urskilja.

För de flesta funkar det, men inte för mig: GearVR. Så ingen stor punkt för de flesta, men för mig är det en dealbreaker deluxe.

Skrivet av Exxelent:

Innan årsskiftet vilket är mindre än 3 månader kommer någon konkurrent till Apple att erbjuda liknande kontakt.
Det följer även med en gratis adapter för 3.5 mm.

Menar du att någon konkurrent, t.ex Samsung, ska hitta på en egen kontakt bara för att köra laddning och hörlurar igenom? Det låter ju helt vansinnigt. Apple kan antagligen göra det för att de har en stor användbas som accepterar nästan vad som helst. Det enda skulle is vara usb-c, vilket används av många olika tillverkare. Att tänka att Samsungs VD går ut och säger "we have invented the xflash-port" eller något liknande är för mig helt absurdt.

Att behöva en adapter för att köra sina vanliga 3,5:or låter inte alls särskilt trevligt. Den ska ner i fickan också och behöva meckas med. Och som tidigare talare så vill jag inte ladda mina hörlurar. "De ska bara fungera."

§1.2
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Däremot är Android smidigare att utveckla appar mot än IOS, om man inte använder Xamarin då.

Xamarin är en bra idé, men fy fan vad mycket strul jag har haft med det genom åren. Körde Xamarin Forms för ett tag sedan och jag gillar den idéen starkt. Det har ett tag kvar. Jag saknade kamerafunktionerna som ofta är viktiga när man utvecklar. På den tiden fick man använda XLabs nånting. Vilket hade en jävligt skakig implementation. Skiljde sig en del mellan platformarna och stödet för WP var helt fucked. Det kasnke är bättre idag (hoppas jag verkligen om jag behöver utveckla nån app igen).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna förboka efter 23:59 idag?
"frågar åt en vän"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Javisst. Anandtech prisade jo iphone 5s i sin review när den kom ut för tre år sen men nämnde ingenting om alla buggar som följde med den. Sånna reviews säger mig ibland ingenting. Läs hellre vanliga människors vardagliga användning av luren i deras vardagliga liv som dom haft mer än en vecka!

Jag har haft en iphone 5s när den kom ut så jag vet vad jag pratar om.

Jag använder själv en iPhone 5S dagligen sedan 2 år tillbaka (dessförinnan iPhone 4) och är väldigt nöjd med ... allt på den, faktiskt. Jag kan inte riktigt utläsa ur ditt inlägg om du tycker att iPhone 5S är bra eller dålig.

Det var förstås störigt när IOS 8.0 släpptes och Apple hade sjabblat bort HLS-stödet (vilket de teg om fram tills version 8.1.nånting där det plötsligt fungerade igen), men det var ju mjukvaran och inte specifikt för just iPhone 5S.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Man tar bort en funktion och ersätter den med en sämre.

Det gjorde man ju redan, och i väsentligen större utsträckning, i och med lanseringen av första iPhone.
Den hade otroligt mycket färre funktioner än dåvarande feature phones, minns bara saker som hur BT-stödet såg ut (eller inte) och att man inte kunde skicka MMS. Man gjorde inte testerna som operatörerna krävde av alla andra aktörer, men kom runt det eftersom kunderna skrek på operatörerna efter iPhones. Att försöka kränga en feature phone som inte hade allt och lite till hade varit dödfött, men iPhone (som därtill hade riktigt vissen hårdvara i sin första version) slog igenom.

Och visst var vi många som tyckte att hur kan man vilja ha det där, det är ju sämre, men iPhone gav folk en annan användarupplevelse som visade sig vara framtiden. Och det gjorde absolut inget att hårdvaran var sämre på pappret, den levererade en utmärkt och välfungerande användarupplevelse.

Det ska bli spännande att se hur många som saknar det där jacket om något år. (Även om min spontana reaktion är densamma som din.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ingen aning, min poäng var bara att det är ett uträknat beslut från Apple. Dom vet att folk kommer glömma adaptrar i tid och otid, även tappa bort dom. Dom vet även att iPhone ägare kommer köpa deras hutlöst prissatta trådlösa snäckor när detta (tappa eller glömma adaptern) sker.

Psykologiskt kommer hjärnan uppfatta dom trådlösa snäckorna som en gåva från gud då man slipper allt strul med glömda/tappade adaptrar. Hjärnan säger då att, se vad skönt det är med trådlöst. Apple hade rätt, trådlöst är framtiden.

Jo, jag ser den poängen också. Jag har också använt bluetooth i flera år, men bara för det så vill jag inte att 3.5 kontakten ska försvinna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Utstickande kamera har de ju haft länge och de använder, åtminstone på tidigare versioner, safirglas så skall till mycket innan du repar det. Min 6:a ligger neråt på bordet jämt men finns inte ett spår av repor på den.

Förvisso, men det löser ju inte problemet med att du det sitter en klump i hörnet så hela mobilen vobblar när man försöker använda den på ett bord. På min sitter iallafall kameran centrerad och är rätt fyrklantig.

Permalänk
Skrivet av Aarox:

Kommer man kunna förboka efter 23:59 idag?
"frågar åt en vän"

Nej. 09:01 imorgon.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk

Jag tar hellre en utstickande kamera, men ge dom plats att få in optik i telefonen än en helt platt baksida. Jag bryr mig tillräckligt mycket av att få bra bilder, men inte ett skvatt om den sticker ut och den vobblar på bordet. Antagligen kommer jag ändå slänga på ett skal på en 10k telefon, och med största sannorlikhet så är problemet löst.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre att 3.5mm kontakten försvinner. Har en Iphone 5 som jag köpte direkt när den släpptes, och har aldrig någonsin använt uttaget. Kör allt trådlöst, och har gjort det 6-8h per arbetsdag i flera år. Sen att andra inte har samma åsikt, förstår jag helt.

Konstigt att folk här inte kan inse att alla har olika behov, och tycker olika. DIN åsikt är inte alla andras åsikt. Bara för att DU tycker en sak, så går inte världen under för att JAG inte tycker samma.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Kommer man kunna förboka efter 23:59 idag?
"frågar åt en vän"

Ingen aning hur dom andra kedjorna gör, men tre stoltserar med att det är 09:01 imorgon som gäller för internetbokning och i utvalda butiker.
Resterande kedjor bör ha nåt likande skulle jag tippa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag stör mig mest på var kameran är placerad. Tycker inte det är snyggt, speciellt inte med 7 Plus kamera, och en kamera i hörnet brukar vara en utomordentligt bra placering när jag vill fota mina fingrar. Jag vill sällan göra det.

Det är en av design-aspekterna jag gillar minst.

Att den sticker ut bekymrar mig inte särskilt mycket. Hade den bara suttit centrerad på baksidan kunde den fått vara betydligt större, typ som Lumia-lurarna.

Bara hoppas på det till nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Det ska bli spännande att se hur många som saknar det där jacket om något år. (Även om min spontana reaktion är densamma som din.)

Det blir alltid ett jäkla liv när Apple lanserar något och sen är det snart bortglömt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort trollande, meningslösa och off topic-inlägg.

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

iPhone 7/7 Plus har garanterat inbyggd DAC/ADC. Den har ju ändå ett gäng inbyggda högtalare och mikrofoner. Det finns redan möjlighet att ladda och lyssna på musik via 3.5mm samtidigt via Lightning Dock, och en mer portabel adapter är inga problem att ta fram. Det alldeles oavsett var DAC:en (för externa lurar) sitter.

Permalänk
Medlem

Sjukt störande att de tar bort 64GB modellen eftersom de vet den hade blivit den mest köpta och tvingar folk till att hoppa till 128GB och 1000kr extra. Börjar tröttna på Apple efter att ha ägt flera Iphones!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE