Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Fri frakt är det för alla som inte köper via just Wish... Wish är som sagt en amerikanskägd front, typ som Amazon, där kinabutiker säljer vidare sina saker. Med tanke på hur Wish:s sida och app ser ut och priserna där (med "frakt") är jag alltid lika förvånad att folk använder den skiten istället för att beställa direkt från Aliexpress, Dealextreme, Banggood, TomTop, GearBest osv ...

/hulle.

Jo men det jag vill komma fram till, varför inte bara sätta frakt priser som wish kör? så blir det ingen "gratis frakt". Borde ju bli win-win, som köpare får man köpa en sak billigare och postMord får pengar för frakten?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kan diskuteras, blir mer pappersfaktorer till diverse person..

Om det i fortsättningen kommer fungera på samma sätt som idag så får man ju hem en helt vanlig avisering om att man har ett brev att hämta, skillnaden är bara den att på aviseringen står också att man måste betala en summa vid uthämtning. Ingen fakturering alltså. Så visst är minskad konsumtion bättre för miljön.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det är ju därför dom gör såhär, dom VILL INTE att folk ska importera från kina längre. De som fortfarande väljer att göra detta får betala moms som på allt annat och från alla andra länder. Postnord går med vinst och slipper kaoset med alla kina-paket istället för att tvingas hantera allt helt gratis. Det är ni som är snåla. Det är såhär det borde fungerat från början. Sen kan man ju diskutera huruvida en platt avgift är ok. Postnord har inget att förlora på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

OT/§1.6
Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0tatis:

Räckte tydligen inte att ta bort ekonomiporto i fjol och höja vanliga frimärken från 7 till 9 kr i år för paket som skickas.

Paket betalar du inte med frimärken.
Frimärken används endast för brev.
MVH

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

@robbankentor: Gratis? Jag betalar skatt till dom vad jag vet

Givetvis men om ett packet skickas från tex Tyskland kostar portot något säg 200:- och postnord får en del av dom pengarna för att dela ut packet i Sverige. Men om det packet skickas från kina för postnord 0% av det kinesiska portot och förväntas dela ut pocketen utan ersättning.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Jo men det jag vill komma fram till, varför inte bara sätta frakt priser som wish kör? så blir det ingen "gratis frakt". Borde ju bli win-win, som köpare får man köpa en sak billigare och postMord får pengar för frakten?

Exakt så kan du göra idag om du väljer att skicka med DHL/UPS.

Men alltså, "fraktpriserna" på Wish... de pengarna går inte till någon som helst ersättning till Postnord... utan till Wish. Det är bara ett annat namn på "förmedlingsavgift" eller så.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag vill bidra, om systemet funkar. Jag vill inte bidra till ett system som slösar pengarna hejvilt jag bidrar med - ser du skillnaden?

Självklart är jag inte okunnig nog att tro att progressiv skatt endast förekommer i Sverige - det gör det inte bättre. Det gör mig snarare mer fundersam hur så många ledare i så många länder tycker det är en bra idé.

"Slösas". Du tar mycket riktigt upp exempel på när man gjort dåliga investeringar. Det beror mer på den mänskliga faktorn, att man tagit beslut på felaktiga grunder. Det finns många människor som saknar kompetens för den roll de uppbär. Förstår du inte vad det innebär att bygga ny webplattform ska du inte heller upphandla en sådan, sen är inte privata bolag sena att utnyttja detta faktum.

Vi ska inte heller prata om upphandlingar och att "lägst" pris alltid vinner, det innebär att oseriösa bolag skor sig på våra skattepengar genom att ge ett extremt lågt anbud för att sedan öka kostnaderna på något oförutsett moment.

Du nämner 2 exempel men du förstår säkert att det finns hundratals bra exempel på utnyttjandet av skattepengar.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kan diskuteras, blir mer pappersfaktorer till diverse person..

Skojar du? Vet du hur stor miljöpåverkan lastfartygen har?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Om det i fortsättningen kommer fungera på samma sätt som idag så får man ju hem en helt vanlig avisering om att man har ett brev att hämta, skillnaden är bara den att på aviseringen står också att man måste betala en summa vid uthämtning. Ingen fakturering alltså. Så visst är minskad konsumtion bättre för miljön.

Om detta är fallet då köper jag det, men jag får alltid i efterhand hem ett brev med fakturering på, där det står tull och hantering m.m ska betalas inom 8 dagar bla bla bla..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Nu förstår jag inte, kommer det att kosta 125kr för varje paket jag beställer ifrån kina? och sedan 25% också?

Ska jag betala 130 spänn i avigft för saker som kostar 10kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Nu förstår jag inte, kommer det att kosta 125kr för varje paket jag beställer ifrån kina? och sedan 25% också?

Ska jag betala 130 spänn i avigft för saker som kostar 10kr?

Summan är inte bestämd än men moms ska alltid betalas. Om avsändaren deklarerar värdet på rätt sätt och du betalar tull/moms på förhand så slipper du avgiften.

Eller ja, slipper och slipper, DHL och andra speditörer tar som sagt redan ut denna avgift så det beror lite på vilka det är som sköter importdeklarationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Många medger helt öppet, både här och på annat håll, att de köper helt onödiga saker enbart p.g.a. det låga priset.
Nu börjar vi gå ifrån ämnet men i mina ögon är det mer eller mindre samma skit. Folk köper skräpprylar av undermålig kvalitet enbart för att det är billigt och det är hela affärsidén, om ovanstående butiker införde en avgift på 125kr på alla köp så nog fan skulle folk handla färre onödiga plagg.
Eller så läser man på istället för att sprida sin egna okunskap? Postnord kommer att börja hantera importerade försändelser på samma sätt som många andra länder redan gör. Det finns många aspekter att väga in men självklart går det bättre ekonomiskt om man slutar utföra gratisarbete som upptar enorma resurser men endast genererar förluster.

DHL och övriga aktörer tillämpar redan de rutiner som Postnord planerar att införa, ändå är det av någon märklig anledning Postnord som svartmålas.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt är inte dåligt, jag köpte intercoms till mig och farsan för 700 kronor, 2st enheter de fungerar suveränt, bra räckvidd, bra batteritid, helt okej ljud, bra brusreducering lika bra som en scala rider från sverige för 3000 spänn STYCKET.
Vi använder dem väl och ofta så det går visst handla billiga saker som är vettiga med, jag tycker inte 3000SEK är speciellt vettigt pris för en intercom när du behöver minst 2st för att kunna prata med någon medans du kör hoj, då är du uppe i 6000SEK.

Permalänk
Medlem

Någon som jobbar med dropshipping från Kina? Hur påverkar detta er? Vad tar ni för åtgärder?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Allt är inte dåligt, jag köpte intercoms till mig och farsan för 700 kronor, 2st enheter de fungerar suveränt, bra räckvidd, bra batteritid, helt okej ljud, bra brusreducering lika bra som en scala rider från sverige för 3000 spänn STYCKET.
Vi använder dem väl och ofta så det går visst handla billiga saker som är vettiga med, jag tycker inte 3000SEK är speciellt vettigt pris för en intercom när du behöver minst 2st för att kunna prata med någon medans du kör hoj, då är du uppe i 6000SEK.

Absolut men du är knappast representativ för den genomsnittliga 'importören'. Även om du skulle få betala 125kr i avgift och 25% moms (tullfritt?) landar det på en tusenlapp så klart billigare än att handla i Sverige även om du gör rätt för dig.

Det är dessutom ganska missvisande att som i artikeln påstå att man kommer att behöva börja betala moms eftersom man ska betala det oavsett och övriga speditörer tar som sagt redan ut en avgift för att sköta importdeklarationen så det är snarare Postnord som anpassar sig till övriga aktörers gällande rutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Om detta blir verklighet så kommer mina inköp på aliexpress/banggood att minska med 99%
Jag köper i stort sett bara småprylar som laddsladdar och annat smått och gott där värdet sällan överstiger 50:-.
Om postnord ska ha 125:- för att leverera så är det sluthandlat.

Toppen! Då ökar ju brandsäkerheten i landet på kuppen. Tullverket FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Absolut men du är knappast representativ för den genomsnittliga 'importören'. Även om du skulle få betala 125kr i avgift och 25% moms (tullfritt?) landar det på en tusenlapp så klart billigare än att handla i Sverige även om du gör rätt för dig.

Det är dessutom ganska missvisande att som i artikeln påstå att man kommer att behöva börja betala moms eftersom man ska betala det oavsett och övriga speditörer tar som sagt redan ut en avgift för att sköta importdeklarationen så det är snarare Postnord som anpassar sig till övriga aktörers gällande rutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag betalar gladeligen 125+moms den dagen det är dags för nya istället för att gå och handla märkes intercom som inte gör jobbet speciellt mycket bättre för en hutlös summa pengar.
Syftade mest på att det finns bra klipp, allt är inte skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Någon som jobbar med dropshipping från Kina? Hur påverkar detta er? Vad tar ni för åtgärder?

Det bör inte påverka mer än den administrativa avgiften då man redan idag är skyldig att betala tull (i applicerbara fall) och moms när man i egenskap av privatperson importerar varor från Kina.

Troligtvis blir det ingen större skillnad för jag antar att man handlar rätt skapliga volymer och säg 50kr per försändelse är en struntsumma i sammanhanget. Hur det fungerar när man importerar i egenskap av företag vet jag inte men det bör inte påverkas av de åtgärder som nämns i artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren:

Dock dom jag vet som kör dropshipping beställer ju till exempel direkt ifrån aliexpress och skickar till kunden, alltså beställer man ej bulk. Så låt säga att den som dropshippar betalar 8 dollar för en vara och säljer för 349kr. Då kommer kunden som mottar varan i Sverige behöva betala 125kr + 25% moms. Känns som att det sätter käppar i hjulet ganska rejält för den som dropshippar då kunderna kommer bli förbannade om det tillkommer så höga avgifter. Eller hur tänker du?

EDIT: antar att du tänker på om man köper in stora volymer till sitt kontor och sedan skickar vidare till kund? Men det är vad jag vet ej dropshipping.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Nu förstår jag inte, kommer det att kosta 125kr för varje paket jag beställer ifrån kina? och sedan 25% också?

Ska jag betala 130 spänn i avigft för saker som kostar 10kr?

Visst är det för jävligt men om jag förstått det rätt så är det svenkhandel som klagat på detta så skriv till dom & klaga!

http://www.market.se/nyhet/svensk-handel-om-straffavgifterna-...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Köpte precis en ny skärm (reservdel) till min oneplus 3. Betalade 450 kr från Aliexpress. I Sverige kostade den som billigast 1400 kr. Minst sagt en betydande skillnad. Att strypa den här typen av handel är befängd, även om jag håller med om att Kina inte borde få den rabatt de har idag (och att vi därmed behöver betala för den).

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vi, som en ren protest, tar och beställer en sjuk mängd småprylar á 3kr/st i separata ordrar och sen när avierna börjar trillar in så påstår vi bara att vi inte har beställt grejerna och struntar i att betala. Så kan posten/tullverket ha så kul med det.
Kan även passa på att felstava namn och adress en aning så att det kräver maximal handpåläggning.

;)
Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@ågren:

Dock dom jag vet som kör dropshipping beställer ju till exempel direkt ifrån aliexpress och skickar till kunden, alltså beställer man ej bulk. Så låt säga att den som dropshippar betalar 8 dollar för en vara och säljer för 349kr. Då kommer kunden som mottar varan i Sverige behöva betala 125kr + 25% moms. Känns som att det sätter käppar i hjulet ganska rejält för den som dropshippar då kunderna kommer bli förbannade om det tillkommer så höga avgifter. Eller hur tänker du?

Jag missförstod dig och trodde att du syftade på personer som importerar och säljer vidare.

Om du i egenskap av företagare bara agerar mellanhand så finns det väl två tänkbara alternativ, antingen sköter du/representant importdeklarationen och fakturerar detta i samband med att du tar betalt för själva produkten alt. säljer du bara varan och informerar kunden om att eventuella importavgifter kan tillkomma.

Det sistnämnda brukar vara standard när man handlar direkt från Kina och är troligtvis det enklaste förfarandet även vid dropshipping.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå upprördheten över detta. Varför skall paket från kina hanteras på ett annat sätt än om man handlar från t ex USA? Vad jag kan se så är det inga nya regler utan det som är nytt är att Postnord har blivit ålagda att följa de reglerna som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Köpte precis en ny skärm (reservdel) till min oneplus 3. Betalade 450 kr från Aliexpress. I Sverige kostade den som billigast 1400 kr. Minst sagt en betydande skillnad. Att strypa den här typen av handel är befängd, även om jag håller med om att Kina inte borde få den rabatt de har idag (och att vi därmed behöver betala för den).

Återigen, det är ingen straffavgift. Det är bara Postnord som fram tills nu har varit dåliga på att driva in de 'avgifter' som du enligt lag är skyldig att betala.

Vad administrationsavgiften kommer att ligga på återstår att se men de gånger jag har använt mig av DHL har de tagit kring 120kr för detta (samma som Postnord) även om någon nämnde att summan kan variera.

562kr + administrativ avgift är väl fortfarande bättre än 1400kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Trist men oundvikligt, främst avgiften på 125:- kommer ju döda det mesta.

Det idiotiska är att Svensk Handel tror att det kommer gynna dom, knappast.
Importen kommer upphöra och så även i stor del motsvarande handel.
Bara för att man kunnat köpa "billigt krimskrams" via t ex Alibaba så kommer man ju inte direkt fortsätta den handeln till typ 5 gånger kostnaden från Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerophax:

Jag tycker att vi, som en ren protest, tar och beställer en sjuk mängd småprylar á 3kr/st i separata ordrar och sen när avierna börjar trillar in så påstår vi bara att vi inte har beställt grejerna och struntar i att betala. Så kan posten/tullverket ha så kul med det.
Kan även passa på att felstava namn och adress en aning så att det kräver maximal handpåläggning.

**bort/måd**

Det är synd att detta drabbar folk som köper genuint bra produkter från Kina och produkter som inte går att få tag på någon annanstans, men om det är någon ni ska skylla på så är det dom som köper in massvis med små skräpsaker/slit-och-släng-saker för någon tia styck.

§1.1
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Fullständigt väntat att något skulle hända då PostNord får hantera extremt mycket paket som inte genererar bra intäkter, samt att de existerande lagarna inte har följts. Ska lagarna följas måste PostNord lägga ner ännu mer pengar på att behandla den stora mängd paket som inte genererar någon vinst, vilket såklart skulle få vilket företag som helst att ändra avgifterna så de inte förlorar mer pengar.

De som ska se till att detta inte missgynnar kunderna alltför mycket är snarare säljföretagen (Wish m fl) och inte PostNord, även om de sistnämnda såklart inte bör lägga på en så stor avgift som det först pratades om, och som vi vet inte är den som gäller (så jag vet inte varför folk envisas med att fortsatt prata om 125 kr).

Vill Wish fortsätta sälja till europeiska länder utan problem? Då är det bara att de skaffar sig utskickningsställen i EU så de själva hanterar strulet att få in varorna i EU och kunderna fortsatt får en enkel affär, samt att PostNord inte behöver utföra moms- och tullarbetet och därmed heller inte ta betalt av kunden för det.

Permalänk
Medlem

Tror på många även köper, beställer för sälja vidare.
Gå in på tradera får ni se hur många säljare som finns, där dem har 2-4v leverans tid. Är ju solklart dem köper från AliExpress. Det är riktigt fult!

Kan tänka mig loppisar, torg säljare gör samma sak.

Sen vet jag att vissa större produkter kommer fortfarande vara billigare att köpa in tex reservdelar för data komponenter osv

Köpa ett skal för 49 som kostar 199 i Sverige är ju bara trams enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

"Slösas". Du tar mycket riktigt upp exempel på när man gjort dåliga investeringar. Det beror mer på den mänskliga faktorn, att man tagit beslut på felaktiga grunder. Det finns många människor som saknar kompetens för den roll de uppbär. Förstår du inte vad det innebär att bygga ny webplattform ska du inte heller upphandla en sådan, sen är inte privata bolag sena att utnyttja detta faktum.

Vi ska inte heller prata om upphandlingar och att "lägst" pris alltid vinner, det innebär att oseriösa bolag skor sig på våra skattepengar genom att ge ett extremt lågt anbud för att sedan öka kostnaderna på något oförutsett moment.

Du nämner 2 exempel men du förstår säkert att det finns hundratals bra exempel på utnyttjandet av skattepengar.

Ja, det finns hundratals exempel på bra affärer. Problemet är att det finns hundratals exempel på dåliga affärer också, och inga personer som står ansvariga eller straffas. Det är helt fel i mina ögon, vi har uppenbarligen olika åsikter.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Står att du är reggad 2005 men denna kommentaren får mig att tro att du är född tidigast 2006.

Ta en funderare över varför 150.000 kinabrev om dagen som svenska skattebetalare får betala för är en dålig sak innan du häver ur dig sådant trams.

Det är synd att detta drabbar folk som köper genuint bra produkter från Kina och produkter som inte går att få tag på någon annanstans, men om det är någon ni ska skylla på så är det dom som köper in massvis med små skräpsaker/slit-och-släng-saker för någon tia styck.

Förlåt, glömde att ironi är svår att läsa. Men tack för påhoppet