Nya inkomstkrav hos operatör gör att jag som student inte kan teckna abonnemang

Permalänk

Nya inkomstkrav hos operatör gör att jag som student inte kan teckna abonnemang

Jag beställde en mobil i helgen med halebop, och fick reda på nu att ordern blivit makulerad. Jag skrev då till halebops kundtjänst och de skriver de infört nya krav på kreditupplysningen och att man nytt för i år måste ha minst 79K i taxerad inkomst föregående år för att få teckna abonnemang hos dem.

Hur går det här ihop med att de säljer studentabonnemang? Jag tar ut fullständigt CSN och har en "inkomst" långt över 79K.
Det känns som ett väldigt orimligt krav, eller har jag fel? Ska jag inte få teckna ett mobilabonnemang som student numera?

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiquidPanda:

Jag beställde en mobil i helgen med halebop, och fick reda på nu att ordern blivit makulerad. Jag skrev då till halebops kundtjänst och de skriver de infört nya krav på kreditupplysningen och att man nytt för i år måste ha minst 79K i taxerad inkomst föregående år för att få teckna abonnemang hos dem.

Hur går det här ihop med att de säljer studentabonnemang? Jag tar ut fullständigt CSN och har en "inkomst" långt över 79K.
Det känns som ett väldigt orimligt krav, eller har jag fel? Ska jag inte få teckna ett mobilabonnemang som student numera?

Låter ju lite skumt kan jag tyck, dock så räknas väl inte CSN som en inkomst så om jag inte minns helt fel, men säljer man studentabb så kanske man inte ska räkna med att det är en jätte hög taxerad inkomst som finns :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det kan vara själva delbetalningen som de inte beviljar?
Du kanske kan beställa utan telefon och bindningstid?

Permalänk
Rekordmedlem

Lån är ingen inkomst och du pratar om ett avbetalningsköp och inte bara ett abonnemang så jag tycker inte det är nått konstigt om de gör en kreditprövning och sedan inte tillåter avbetalning när du inte har en inkomst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Teckna ett abonnemang utan telefon då? Borde väl gå igenom.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Lån är ingen inkomst och du pratar om ett avbetalningsköp och inte bara ett abonnemang så jag tycker inte det är nått konstigt om de gör en kreditprövning och sedan inte tillåter avbetalning när du inte har en inkomst.

Jag kan inte teckna abonnemang överhuvudtaget säger de, så inte bara avbetalning. Studiemedelsintyg räcker när jag ska skriva på lägenhetskontrakt, men inte på mobilabonnemang, det tycker jag är lite konstigt.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Skrivet av LiquidPanda:

Jag kan inte teckna abonnemang överhuvudtaget säger de, så inte bara avbetalning. Studiemedelsintyg räcker när jag ska skriva på lägenhetskontrakt, men inte på mobilabonnemang, det tycker jag är lite konstigt.

Har du provat Vimlas studentabbonemang eller är det likadant där? Min son har detta och har aldrig haft en inkomst förutom sommarjobb och Csn. Kan hända att även dom har ändrat i villkoren men då dom riktar sig främst till studenter och pensionärer så kan det vara värt att prova. Mvh

Permalänk
Skrivet av Pierre232:

Har du provat Vimlas studentabbonemang eller är det likadant där? Min son har detta och har aldrig haft en inkomst förutom sommarjobb och Csn. Kan hända att även dom har ändrat i villkoren men då dom riktar sig främst till studenter och pensionärer så kan det vara värt att prova. Mvh

Okej, tack det ska jag kolla på

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Jag har haft comviqs studentabonnemang sen jag var 18, nu 30. Aldrig varit missnöjd med comviq på något sätt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiquidPanda:

Okej, tack det ska jag kolla på

Även Fello och Hallon erbjuder kortbetalning, då ska ingen kreditprövning behövas. Kolla på det. Rekommenderar fello. Telias stabila när och väldigt prisvärt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Fast ville OP inte köpa en mobil + abonnemang med avbetalning.
Vad hjälper det då att köpa ett abonnemang bara? Vilket man typ alltid kunnat skaffa utan någon form av inkomst eller så finns det alternativa sätt ex betala varje månad med swish, kort för att få samma pris etc. Även halebop har detta. Exakt samma som abonnemang fast man betalar varje månad istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Fast ville OP inte köpa en mobil + abonnemang med avbetalning.
Vad hjälper det då att köpa ett abonnemang bara?

Halebop sa dock att hen inte heller kunde teckna ett vanligt abonemang (utan mobil) heller

Skrivet av LiquidPanda:

Jag kan inte teckna abonnemang överhuvudtaget säger de, så inte bara avbetalning. Studiemedelsintyg räcker när jag ska skriva på lägenhetskontrakt, men inte på mobilabonnemang, det tycker jag är lite konstigt.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Halebop sa dock att hen inte heller kunde teckna ett vanligt abonemang (utan mobil) heller

Känns lite konstigt.

Men även om det är sant kan man ta ett kontaktkort på halebop och fylla på med olika fastpris varje månad. Exakt samma pris + innehåll som abonnemang.

Ännu mer konstigt dock eftersom en vän rätt nyligen köpte mobil+abonnemang hos halebop. https://shop.halebop.se/student

Personen i fråga ska börja år 2, 0 inkomst förra året förutom CSN. Var tydligen inga problem.

Det är ju faktiskt lite med grejen med studentabonnemang också, de ska inte krävas någon "taxerad inkomst" för då faller hela saken med STUDENT

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Känns lite konstigt.

Men även om det är sant kan man ta ett kontaktkort på halebop och fylla på med olika fastpris varje månad. Exakt samma pris + innehåll som abonnemang.

Ännu mer konstigt dock eftersom en vän rätt nyligen köpte mobil+abonnemang hos halebop. https://shop.halebop.se/student

Personen i fråga ska börja år 2, 0 inkomst förra året förutom CSN. Var tydligen inga problem.

Det är ju faktiskt lite med grejen med studentabonnemang också, de ska inte krävas någon "taxerad inkomst" för då faller hela saken med STUDENT

Jag har inte försökt teckna bara abonnemang ska jag säga, men kundtjänsten sa att det inte heller var möjligt. Jag frågade hur de kunde erbjuda studentabonnemang och samtidigt ha inkomstkrav och då svara han att han också tyckte det var konstigt men att det var nya krav från Telia.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Känns lite konstigt.

Men även om det är sant kan man ta ett kontaktkort på halebop och fylla på med olika fastpris varje månad. Exakt samma pris + innehåll som abonnemang.

Ännu mer konstigt dock eftersom en vän rätt nyligen köpte mobil+abonnemang hos halebop. https://shop.halebop.se/student

Personen i fråga ska börja år 2, 0 inkomst förra året förutom CSN. Var tydligen inga problem.

Det är ju faktiskt lite med grejen med studentabonnemang också, de ska inte krävas någon "taxerad inkomst" för då faller hela saken med STUDENT

Rekommenderar isf Comviq kontant för 145kr/mån med 5Gb nu får man dessutom 2Gb xtra under en period, vet dock ej hur länge men kan vara ett alternativ om du har bra mottagning där du bor.
I Göteborg fungerar det klockrent och man får även 2Gb då & då i "present", har fått det ca varannan månad sedan i juni så det kan vara ett sommar erbjudande?
Problemet är förmodligen om du vill teckma ett abbonemang med telefon på köpet som det kan bli ett problem, rekommenderar dig att skaffa en mellanklasstelefon, finns riktigt bra telefoner för runt 3000kr nuförtiden vet att det är myvket pengar för en student men att satsa på tex en ReMi Note, en Moto eller liknande.
Jah ser ingen störrre anledning att lägga 10k på en mobil idag när dom är så känsliga tappa den en gång och den landar olyckligt så går glaset direkt och det lönar sig oftast inte att byta, du kan ju teckna en drulleförsäkring men den är heller inte gratis.
Och vad du än gör så skaffa inte en Huawei idag då det är osäkert om den ens kommer att få några som helst uppdateringar, vet inte om det är googles fel eller om det är Amerikanska staten som tvingar google till detta, finns mer att läsa om just detta på Swedroid.se. Mvh
"

Permalänk

Måate tillägga att både Halebop och Vimla enbart har chat el mail support, så behöber du hjälp av supporten så bered dig på att det kan ta några dagar att få svar så jag sa upp mitt eget Halebop abbonemang pga av detta +att det var mycket dyrare än motsvarande(valde Comviq) kontantkort med 2Gb lägre surf. Nu betalar jag 145kr/mån jämfört med 8Gb och strax under 500 då bet jag även en tel i det priset och satt bunden i 2 år trots att kag varit tvungen att byya telefon under tiden. Men kostnaden för telefonen var 149kr så det skiljer väldigt mycket från bolag till bolag så jämför allt och alla! Som student rekommenderar jag ett kontantkort då kan du omöjligt få tex en betalningsanmärkning! Mvh

Permalänk
Medlem

Kör kontant? Går ju fint att t.o.m. köra SIM-kortet kontant.

Comviq fastpris mini är 95 kr/mån för 3 GB, 200 samtalsminuter och 2000 SMS och MMS.

Hallon 4 GB är 99 kr/mån för 4 GB, fria samtal och fria SMS/MMS.

Billigare än något studentabonnemang, ingen kreditupplysning och du tankar på själv. Vimla och Halebops vanliga abonnemang är ju billigare än deras studentabonnemang för den delen.

Sen kan jag lova att kreditkraven för mobilköpet är betydligt mer krävande än för abonnemanget.

I övrigt får du kolla med kreditupplysningsföretaget vad det är som sticker ut.

Edit: Jag skulle inte ta ett abonnemang från Halebop på 219 kr/mån när jag jobbar, än mindre som student. Är det data du är ute efter så får du just nu 14 GB hos Fello för 145 kr/mån (efter 3 mån kampanj) och jag tror du kan leva med 1 GB mindre.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kör kontant? Går ju fint att t.o.m. köra SIM-kortet kontant.

Comviq fastpris mini är 95 kr/mån för 3 GB, 200 samtalsminuter och 2000 SMS och MMS.

Hallon 4 GB är 99 kr/mån för 4 GB, fria samtal och fria SMS/MMS.

Billigare än något studentabonnemang, ingen kreditupplysning och du tankar på själv. Vimla och Halebops vanliga abonnemang är ju billigare än deras studentabonnemang för den delen.

Sen kan jag lova att kreditkraven för mobilköpet är betydligt mer krävande än för abonnemanget.

I övrigt får du kolla med kreditupplysningsföretaget vad det är som sticker ut.

+att du sitter fast tiden ut, även om du blir tvungen att köpa en ny mobil under tiden pga av tappad telefon som även om man är försiktig med den, dey räcker med att den landar på kanten så är det ogyast kört och tyvärr lönar det sig oftast inte att laga utan drulleförsäkring, men ska du slå ihop alla dessa summor så kommer det att kosta ca500-1000kr/mån, detta händer även mig iaf😭!
Sen tillkommer självrisken på försäkringen om du behöver utnyttja den + ev åldersavdrag beroende på när det händer.

Permalänk
Medlem

@Pierre232: Telefonen kan du lösa ut, men har de inte en fin rabatt på själva hårdvaran kan man lika gärna köpa den kontant. Själv täcker min hemförsäkring med tillägg telefonen ganska fint när den är ny, med låg självrisk. Billigare än alla försäkringar som kan erbjudas från operatörerna, och när den är 1-3 år gammal är det ju bara att köpa ny och ta kostnaden vilket som om den förolyckas.

~200-300 kr/mån för abonnemang + ~150-400 kr/mån för delbetalning + ~50-100 kr/mån för drulle låter saftigt om man likväl klarar sig på något som motsvarar 200 kr/mån. Man får själv välja telefon och leta erbjudande när det är dags vilket som, och även om man köper en dyrare telefon så behöver man ändå inte abonnemangen och extraförsäkringarna de vill sälja på när du köper på delbetalning.

Permalänk

Precis men som student så har du det inte speciellt fett på bankkontot. Bättre att om man har möjlighet att äna 3k av någon familjemedlem om man jar möjlighet till det och satsta på ett kontantkort tex Comviq fast pris 5Gb/mån för 145kr billihare om du inte behöver 5 Gb, men det är min smärtgräns +att man hat fått 2Gb varannan mån i present under sommaren! Man är inye tät som student, Vimla hade ett bra studenterbjudande för ett år sedan, har ingen koll alls idag. Då även sonen har bytt till Comviq fastpris idag, han sa upp det samma dag som bindningstiden gick ut. Jämför priser och se vilka operatörer som är bäst där du rör dig.

Permalänk
Medlem

FELLO STUDENT
6 GB
47,50 kr/mån
Efter 6 månader 95 kr/mån
6 GB surf med Fastpris
Oanvänd surf sparas
Ingen bindningstid
Fria samtal inom Sverige
Fria SMS och MMS till hela världen
Fri frakt och ingen uppstartskostnad
Aldrig bindningstid / uppsägningstid
Alltid fast pris
Ring oss på 0770 - 33 22 22

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Pierre232: Telefonen kan du lösa ut, men har de inte en fin rabatt på själva hårdvaran kan man lika gärna köpa den kontant. Själv täcker min hemförsäkring med tillägg telefonen ganska fint när den är ny, med låg självrisk. Billigare än alla försäkringar som kan erbjudas från operatörerna, och när den är 1-3 år gammal är det ju bara att köpa ny och ta kostnaden vilket som om den förolyckas.

~200-300 kr/mån för abonnemang + ~150-400 kr/mån för delbetalning + ~50-100 kr/mån för drulle låter saftigt om man likväl klarar sig på något som motsvarar 200 kr/mån. Man får själv välja telefon och leta erbjudande när det är dags vilket som, och även om man köper en dyrare telefon så behöver man ändå inte abonnemangen och extraförsäkringarna de vill sälja på när du köper på delbetalning.

Akta dig för de sk allriskförsäkrinharna som dom helst vill sälja på dig i samband med telefonköp, drulleförsäkring brukar inte kosta många kr mer som tillägg till hemförsäkringen och täcker det mesta till oftast väldigt låg självrisk, gäller även all anna hemelektronik och glasöhon nara dör att ta upp något, finns inte mycket den inte täcker, till oftast en så gott som obetydlig kostnad, men du måste jämföra och avgöra om du kan komma att ett behov av den, jag har haft nytta utav min ett anal ggr och den har betalat sig flera ggr om för mig. Mvh

Permalänk
Medlem

@Pierre232: Det är 1500-2000 kr i självrisk hos många försäkringsbolag, går inte att ha lägre självrisk på elektronik än vad jag har. Behöver aldrig använda den, men vid nyinköp ger det en trygghet. För min del vore inte en försäkring med 1500 kr eller mer i självrisk vara värt det för en telefon, för andra kan det vara bättre val även med den självrisken än att teckna separat försäkring som bara gäller prylen i fråga.

Skrivet av Pierre232:

Precis men som student så har du det inte speciellt fett på bankkontot. Bättre att om man har möjlighet att äna 3k av någon familjemedlem om man jar möjlighet till det och satsta på ett kontantkort tex Comviq fast pris 5Gb/mån för 145kr billihare om du inte behöver 5 Gb, men det är min smärtgräns +att man hat fått 2Gb varannan mån i present under sommaren! Man är inye tät som student, Vimla hade ett bra studenterbjudande för ett år sedan, har ingen koll alls idag. Då även sonen har bytt till Comviq fastpris idag, han sa upp det samma dag som bindningstiden gick ut. Jämför priser och se vilka operatörer som är bäst där du rör dig.

Jag har levt på mindre och haft råd att köpa telefon. Man får spara helt enkelt! Kan man spendera 219 kr/mån (Halebop student) + 250 kr/mån delbetalning så har man råd att spara 400 kr i månaden i 6 månader och köpa en telefon kontant också. Eller 12 månader om man vill ha en dyrare, eller så jobbar man och lägger inkomsterna från jobben på inköp som telefoner och datorer, och lever på studiemedlet resten av året för alla vanliga inköp och levnadskostnader.

Finns inte utrymmet så finns det ingen möjlighet att köra delbetalning och sköta sig heller.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Pierre232: Det är 1500-2000 kr i självrisk hos många försäkringsbolag, går inte att ha lägre självrisk på elektronik än vad jag har. Behöver aldrig använda den, men vid nyinköp ger det en trygghet. För min del vore inte en försäkring med 1500 kr eller mer i självrisk vara värt det för en telefon, för andra kan det vara bättre val även med den självrisken än att teckna separat försäkring som bara gäller prylen i fråga.

Jag har levt på mindre och haft råd att köpa telefon. Man får spara helt enkelt! Kan man spendera 219 kr/mån (Halebop student) + 250 kr/mån delbetalning så har man råd att spara 400 kr i månaden i 6 månader och köpa en telefon kontant också. Eller 12 månader om man vill ha en dyrare, eller så jobbar man och lägger inkomsterna från jobben på inköp som telefoner och datorer, och lever på studiemedlet resten av året för alla vanliga inköp och levnadskostnader.

Finns inte utrymmet så finns det ingen möjlighet att köra delbetalning och sköta sig heller.

Tyvärr då vill alla ha senast värsta mobilen och oftast har dom inget val, dom skall helst ha den omgående och har imye tålamod med att spara i x antal månader! Hsr dett hur det har förändrats de senaste 10 åren här på forumet.
Finns en lång tråd med jag vet inte hur många sidor där dom försöker få en Huawei P30 för 3000 kr pgs av ett uppenbart feltryck av elgiganten. Och var bodäkrs oå att fom skulle lyckss slipps betala för telefonen. Hsr inte sett den på ett ysg men nu blev jsg nyfiken på hur det gått. Mvh

Permalänk
Medlem

@Pierre232: Klart de har ett val, ska de ha telefon för 10000-15000 kr så får de ha råd för det först. Mellansegmentet behöver inte kosta mycket, t.o.m. nya iPhones kan du köpa för under 5000 kr. Utan besparingar och 60 dagars räntefri period på ett kreditkort så får du en iPhone SE för 2441,50 kr i två betalningar du kan dela upp över två månader.´

Iphone 11 Pro får du som student betala 669 kr/mån för hos Halebop med studentabonnemang. Det är 16056 kr över två år, och i det fallet blir det dyrare än att köra ett mindre abonnemang och köpa telefonen kontant, det finns fall där det finns rabatter du knappast kan få på annat sätt men det skulle inte gå ihop sig om allt hade rabatter.

Permalänk
Medlem

@LiquidPanda ring runt eller chatta med operatörer så att du inte "testar" ta abonnemang hos flera olika. Många kreditupplysningar är oftast negativt om du skall söka andra lån inom närmsta året.

Till de övriga som pratar om att köpa kontant/avbetalning, jag kommer då aldrig pynta en telefon kontant igen om det inte är en för <4000:-.

Senast jag bytte mobil var till en P30 pro 8/256GB som vid lanseringen kostade 11 000:-.
Det var 11000:- kontant kontra 416:- i månaden i 24 månader (9984:- totalt).

Slängde i samma veva in 10k i aktier som i dagsläget är upp 70% sen jag köpte dem (April 2019). Nu är det visserligen en orealistisk avkastning långsiktigt. Även om man legat på 10%, eller 5% så är det en bättre affär än att punga ut pengarna på direkten.
Går ju ännu mer plus med tanke på att inflationen äter ju upp ~400:- av mobilkostnaden också.

Avbetalning är ju kalas så länge den är ränte & kostnadsfri och man inte överkonsumerar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Pierre232: Klart de har ett val, ska de ha telefon för 10000-15000 kr så får de ha råd för det först. Mellansegmentet behöver inte kosta mycket, t.o.m. nya iPhones kan du köpa för under 5000 kr. Utan besparingar och 60 dagars räntefri period på ett kreditkort så får du en iPhone SE för 2441,50 kr i två betalningar du kan dela upp över två månader.´

Iphone 11 Pro får du som student betala 669 kr/mån för hos Halebop med studentabonnemang. Det är 16056 kr över två år, och i det fallet blir det dyrare än att köra ett mindre abonnemang och köpa telefonen kontant, det finns fall där det finns rabatter du knappast kan få på annat sätt men det skulle inte gå ihop sig om allt hade rabatter.

Om man inte får teckna ett telefonabonnemang då lär man inte få ett kreditkort heller, men kanske ett debitcard typ maestro men det går inte att handla med om man inye har pengar på kontot. Och som föregående talare sa att en telefon behöver inte kosta mycket, mellansegmentet ifag dugar alldeles utmärkt till 90% av befolkningen. Då cpu'erna har blivit väldigt mycket bättre på bara några år, 8kärniga cpu'er och 4-8Gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Om man inte får teckna ett telefonabonnemang då lär man inte få ett kreditkort heller, men kanske ett debitcard typ maestro men det går inte att handla med om man inye har pengar på kontot. Och som föregående talare sa att en telefon behöver inte kosta mycket, mellansegmentet ifag dugar alldeles utmärkt till 90% av befolkningen. Då cpu'erna har blivit väldigt mycket bättre på bara några år, 8kärniga cpu'er och 4-8Gb ram

Man kan ha ett sedan tidigare! Betalkort behöver du inte gå ner till Maestro heller, du kan få vanligt Visa eller Mastercard från banken – som student dessutom kostnadsfritt. Föregående talar? Menar du mig? Tog mer upp de dyrare nu för att visa att det ändå kostar lite och kan man spendera de pengarna utan att hamna hos inkasso och kronofogden så kan man också spara! TS får säkert teckna telefonabonnemang åtminstone hos konkurrenterna, men Halebop har tagit kreditupplysning för att kolla om han kan köpa telefon, sen har de inget vidare svar då de inte kommer ha tagit en ny kreditupplysning för att bara teckna abonnemang (om typen skulle skilja sig) och TS behöver vända sig till kreditupplysningsföretaget för att få reda på fler detaljer om denne.

TS kan kolla med kreditupplysningsföretaget, och sen kolla på abonnemang för 95-149 kr/mån (efter 1-6 mån kampanj) + telefon kontant istället. Vissa operatörer tillåter t.o.m. betalningsanmärkningar vid tecknande av abonnemang. En del operatörer som Comviq erbjuder även en annan typ av abonnemang om du har anmärkningar om du inte vill köra kontantkort, sen har säkert TS redan någon form av abonnemang och då lär han kunna byta abonnemang inom samma företag/varumärke utan att en kreditupplysning görs.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Man kan ha ett sedan tidigare! Betalkort behöver du inte gå ner till Maestro heller, du kan få vanligt Visa eller Mastercard från banken – som student dessutom kostnadsfritt. Föregående talar? Menar du mig? Tog mer upp de dyrare nu för att visa att det ändå kostar lite och kan man spendera de pengarna utan att hamna hos inkasso och kronofogden så kan man också spara! TS får säkert teckna telefonabonnemang åtminstone hos konkurrenterna, men Halebop har tagit kreditupplysning för att kolla om han kan köpa telefon, sen har de inget vidare svar då de inte kommer ha tagit en ny kreditupplysning för att bara teckna abonnemang (om typen skulle skilja sig) och TS behöver vända sig till kreditupplysningsföretaget för att få reda på fler detaljer om denne.

TS kan kolla med kreditupplysningsföretaget, och sen kolla på abonnemang för 95-149 kr/mån (efter 1-6 mån kampanj) + telefon kontant istället. Vissa operatörer tillåter t.o.m. betalningsanmärkningar vid tecknande av abonnemang. En del operatörer som Comviq erbjuder även en annan typ av abonnemang om du har anmärkningar om du inte vill köra kontantkort, sen har säkert TS redan någon form av abonnemang och då lär han kunna byta abonnemang inom samma företag/varumärke utan att en kreditupplysning görs.

Vet inte ifall jag missuppfattade tråden men han dlrsökye teckna ett studentabbonemang och köpa en telefon till reduverat pris. Jag "tror" att det är pga telefonen dom har nekat TS, har svårt att tro att dom nekar en student ett studentanbonemang då min son och några av hans vänner kör med Vimla, när han tecknade abbonemanget så tecknade han ett 2års kontrakt utan bindningstid och fick första året till halva priset.
Det var ingen bindningstid men om du avslutade innan dessa 2år skulle man betala tillbaka halva abbonemangskostnaden för första året, men det handladr om 1200kr om jag inte minns fel, men både Vimla och Halebop som jag hade tidigare har enbart chat och mailsupport och det var ett par ggr som jag satt över en timma i kö till chatten innan jag kom fram och Vimla är precis likadana.
Dessutom är Halebop dyra jämfört med tex motsvarande abbonemang från tex Comviq och brukar ha schyssta månadens telefon tex.
Nu kör jag Comviq kontant med samma nr som innan(har haft det över 5år), tankar 145kr i mån med 5Gb men nu under Coronatiderna så har dom faktist bjudit på 2Gb varje månad sen april el maj.
Jag anser att det är billigt slipper räkningar men mobilen får du köpa själv.
Jag köpte en Redmi note 7 med 4gb ram och 128Gb internminne som jag betalade 2698kr för härom året, det var inte många av mina vänner som trodde mig när jag berättade vad den kostade och nu hat nog iaf 5st Redmi telefoner🤔! Det enda negativa med den telefonen är all bloat, men det mesta går att inaktivera men inte allt, men med hjälp av Nova launcher och lite pill så blir den helt ok att andvända, jag hade personligen svårt för MIUI men vissa tycker säkert om det? Batteritiden är den bästa jag haft på en smartphone hittills, blev ovanligt överraskad på just den punkten. Såg nu att so en hade faktiskt ett Visakort, och min bank har bytt Visa mot MasterCard, fick ett nytt kort härom veckan. Jag menade dig när kag hänvisade till föregående talare och förstod att du valde några dyra exempel, men faktum är att telefonen är en statuspryl bland ungdomar och vem vill inte ha senaste och värsta telefonen, tom jag fast kag betalar inrr över 10k för en mobil idag när det finns fullgoda telefoner med nästan identiska specs för 5k, visst det står inte Samsung eller Apple på den men tycket att de flesta telefoner ser mer eller mindre identiska ut idag, med ett skyddsglas och ett fodral så ser dom likadana ut. Tycker inte att man skall prioritera en dyr telefon som student, då är det bättre att stsa på en bra dator som kommer att bli ditt arbersredskap dagligen. Men valet är fritt tack och lov. Mvh

Permalänk
Medlem

Ring igen! Inte för att kränka någon, men first line support ät sällan särskilt pålästa och du kommer till EN person och deras tro/kunskap. Dessutom finns fortfarande sommarjobbade.

Jag tror helt enkelt att personen du talade med har missuppfattat Telias nya krav. Gäller nog inte abonnemang utan bindningstid utan endast där telefonen "ingår".

Så, få en second opinion i kundtjänstlotteriet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3