SweClockers regler och policy om politik

Permalänk
Musikälskare

Bra bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

När man skriver ett politiskt regelverk är det av yttersta vikt att man anstränger sig för att skriva regelverket på ett politiskt neutralt sätt. Det handlar trots allt om att man vill undvika viss typ av diskussion i forumet och det är olyckligt i fall regelverket skapar en politisk slagsida.

Jag läser följande ur reglerna:
”Slentrianmässiga uttryck som "woke" och dylikt för att kvinnor eller människor av annan hudfärg än vit förekommer i spel, på arbetsmarknaden och serier eller filmer undanbedes.”

För mig känns detta som en onödig fördumning av vad begreppet woke innefattar och jag skulle gärna ta emot ett förtydligande om hur vi vill att man ska kunna diskutera hur innehållet i spel förändras på politisk basis snarare än vad fansen efterfrågat.

Jag börjar med att visa varför jag tycker beskrivningen en fördumning:
Street Fighter 2 innehåller så väl kvinnor som icke-vita karaktärer. Men jag tror man får leta länge för att hitta någon som påstår att SF2 är woke. Omvänt tog exempelvis BFV emot mycket kritik för att det ansågs vara woke. Men kritiken var (vanligtvis) inte så simpel som att det handlade om kön och hudfärg.

Låt oss dra ett exempel på TV-serier för sakens skull.
Star Trek Discovery anses vara mer woke än tidigare serier som exempelvis Star Trek TNG. Detta trots att båda serierna innehåller kvinnor och icke-vita.

För mig råder det inte någon tvekan om att konceptet woke går djupare än att spel och media inkluderar kvinnor eller icke-vita. Inte heller råder det någon tvekan om att denna influens sällan är på entusiasterna önskemål.

Personligen anser jag att woke handlar om pekpinnar till vad konsumenten ska känna och tycka, snarare än om inkludering. Visst finns det ett batteri av åsikter som woke associeras med, men det centrala är att påtvinga konsumenten en utbildning i vad som för närvarande är "rätt" åsikter. Vad som är rätt åsikter varierar över tid, men konceptet att försöka trycka på konsumenten åsikter är en central och statisk del. Som en tankeövning vill jag lämna ordet propaganda till läsaren. Budskapet och metoderna till att utföra propaganda förändras över tid, men konceptet är alltid det samma, åsiktspåverkan av konsumenten.

Hur är det tänkt att vi ska kunna diskutera vad många entusiaster anser vara negativa och påtvingade influenser, när Swecs regelverk fördummar detta till att den som kritiserar förändringen per automatik är mot kvinnor och icke-vita? För mig är detta ett exempel på ett regelverk som i sig har en politisk slagsida, eftersom man inte tagit sig tiden att förstå problemet man vill reglera.

Någonstans måste man få lov att vara entusiast och värna om de spelserier, tv-serier och filmer man älskar och växt upp med. Även om det innebär att man kritiserar de kulturella förändringar som många storföretag valt att göra det senaste årtiondet.

Kan någon förtydliga hur det är tänkt? För det är väl inte så enkelt som att det är bannlyst att diskutera uppenbara förändringar som sker i stora spelserier? För mig blir det som entusiast ett direkt tankefel att inte kunna ifrågasätta storföretagens moraliska kompass eller åsiktsbildning när den forceras in i material jag bryr mig om.

För mig blir det problematiskt när jag vill diskutera att storföretag applicerar kulturell propaganda i media, samtidigt som sweclockers regelverk insinuerar att kritik om detta är sexism och rasism. För inte försöker jag använda Sweclockers som en plattform för att sprida rasism eller sexism bara för att jag är kritisk till hur exempelvis Battlefield V utvecklats i en negativ riktning, där EA/Dice verkar ha glömt bort både sitt ursprung och community.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lasse Laserman:

"Det här är ju helt orimligt", tänkte jag.

... sen såg jag vem som hadde skrivit artikeln.

https://i.imgur.com/5KjuqoO.png

Då det blev helt plötsligt rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Förstår detta men skulle ändå vilja att ni på kontoret kan skapa en omröstning om hur folk här på SWEC tänker rösta i valet då det faktiskt är intressant att se. Ni får helt enkelt ta bort möjligheten att kommentera men också se till så tråden inte försvinner ner i det mörka hålet.
En möjlighet för detta är att helt enkelt låta den dyka upp i flödet med jämna mellanrum så alla som vill verkligen hinner rösta.

Bara ett önskemål, skulle jag själv skapa tråden så kommer den försvinna sekunden efter eller helt enkelt falla ner i det där hålet som är så mörkt.

Nej, det hade jag absolut inte velat se i flödet.

Permalänk
Medlem

bara bra fatar inte varför det ska pratas om massa annat som inte har med teknik komponenter mm att
göra. Vill man prata politik eller covid-19 kan man väll göra det någon annan stans. Går ju inte in på någon politisk sida
och pratar om moderkort eller snackar minne på covid-19 forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

”Slentrianmässiga uttryck som "woke" och dylikt för att kvinnor eller människor av annan hudfärg än vit förekommer i spel, på arbetsmarknaden och serier eller filmer undanbedes.”

Det här känns som en onödig fördumning av vad begreppet innebär och jag skulle gärna ta emot ett förtydligande om hur vi vill att man ska kunna diskutera hur innehållet i spel förändras på politisk basis snarare än vad fansen efterfrågat.

Jag börjar med att visa varför jag tycker beskrivningen av woke är en fördumning.
Street Fighter 2 innehåller så väl kvinnor som icke-vita karaktärer. Men jag tror man får leta länge för att hitta någon som påstår att SF2 är woke. Omvänt tog exempelvis BFV emot mycket kritik för att det ansågs vara woke. Men kritiken var (vanligtvis) inte så simpel som att det handlade om kön och hudfärg.

Star Trek Discovery anses vara mer woke än exempelvis Star Trek TNG. Detta trots att båda serierna innehåller kvinnor och icke-vita.

För mig råder det inte någon tvekan om att konceptet woke går djupare än att spel och media innehåller kvinnor eller icke-vita. Inte heller råder det någon tvekan om att denna influens sällan är på entusiasterna önskemål.

Så min fråga är, hur ska vi kunna diskutera vad många anser vara negativa och påtvingade influenser, när swecs regelverk fördummar detta till sexism och rasism?

Personligen anser jag att woke handlar om pekpinnar till vad konsumenten ska känna och tycka, snarare än om inkludering. Det finns ett åsiktspaket som woke-begreppet är kopplat till, men konceptet att förklara vad konsumenten ska tänka/tycka (propaganda) är inte på något sätt låst till det nuvarande åsiktspaketet.

Detta kan jag också tänka mig går under vad ni benämner som ’det så kallade ”kulturkriget” ’, som inte heller ska diskuteras.

Så jag frågar mig, hur ska jag som entusiast få lov att diskutera hur innehållet i spel och media förändras i en riktning som inte stämmer överens med äldre diton eller behandlar mig som någon som måste utbildas och rättas till?

Någonstans måste man få lov att vara entusiast och värna om de spelserier, tv-serier och filmer man älskar. Även om det innebär att man kritiserar de kulturella förändringar som många storföretag valt att göra det senaste årtiondet.

Kan någon förtydliga hur det är tänkt? Eller är det så enkelt som att det är bannlyst att diskutera uppenbara förändringar som sker i stora spelserier?

Min gissning: Beskriv de konkreta problemen du upplever (så länge det är något som är relevant utifrån aktuellt ämne och acceptabelt utifrån regelverket) istället för att välja vaga men väldigt laddade termer som mer agerar hundvissla än att förmedla konkret betydelse?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Eftersom Swec inte är en plattform på samma sätt som YT, Facebook mfl, så väljer Swec exakt vilka inlägg som tillåts.

Med det sagt, så vill jag ändå varna för vad som händer om sorteringen inte upplevs som konsekvent. Då försvinner helt enkelt folk. Det finns ingen brist på alternativ.

Mvh.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sniglom:

När man skriver ett politiskt regelverk är det av yttersta vikt att man anstränger sig för att skriva regelverket på ett politiskt neutralt sätt. Det handlar trots allt om att man vill undvika viss typ av diskussion i forumet och det är olyckligt i fall regelverket skapar en politisk slagsida.

Jag läser följande ur reglerna:
”Slentrianmässiga uttryck som "woke" och dylikt för att kvinnor eller människor av annan hudfärg än vit förekommer i spel, på arbetsmarknaden och serier eller filmer undanbedes.”

För mig känns detta som en onödig fördumning av vad begreppet woke innefattar och jag skulle gärna ta emot ett förtydligande om hur vi vill att man ska kunna diskutera hur innehållet i spel förändras på politisk basis snarare än vad fansen efterfrågat.

Jag börjar med att visa varför jag tycker beskrivningen en fördumning:
Street Fighter 2 innehåller så väl kvinnor som icke-vita karaktärer. Men jag tror man får leta länge för att hitta någon som påstår att SF2 är woke. Omvänt tog exempelvis BFV emot mycket kritik för att det ansågs vara woke. Men kritiken var (vanligtvis) inte så simpel som att det handlade om kön och hudfärg.

Låt oss dra ett exempel på TV-serier för sakens skull.
Star Trek Discovery anses vara mer woke än tidigare serier som exempelvis Star Trek TNG. Detta trots att båda serierna innehåller kvinnor och icke-vita.

För mig råder det inte någon tvekan om att konceptet woke går djupare än att spel och media inkluderar kvinnor eller icke-vita. Inte heller råder det någon tvekan om att denna influens sällan är på entusiasterna önskemål.

Så min fråga är, hur ska vi kunna diskutera vad många entusiaster anser vara negativa och påtvingade influenser, när Swecs regelverk fördummar detta till att den som kritiserar är mot kvinnor och icke-vita? För mig är detta ett exempel på ett regelverk som i sig har en politisk slagsida, eftersom man inte tagit sig tiden att förstå problemet man vill reglera.

Personligen anser jag att woke handlar om pekpinnar till vad konsumenten ska känna och tycka, snarare än om inkludering. Visst finns det ett batteri av åsikter som woke associeras med, men det centrala är att påtvinga konsumenten en utbildning i vad som för närvarande är "rätt" åsikter. Vad som är rätt åsikter varierar över tid, men beteendet att försöka trycka på konsumenten åsikter är en central och statisk del. Jag lämnar ordet propaganda som en tankeövning till läsaren. Budskapet och metoderna förändras över tid, men konceptet är alltid det samma, åsiktspåverkan av konsumenten.

Så jag frågar mig, anser ni att jag som spel- och serieentusiast inte ska kunna diskutera de uppenbara förändringar som sker? Är det orimligt att jag ska kunna diskutera hur en spelserie plötsligt byter fokus och riktning på ett sätt som uppenbart är en efterkonstruktion och inte har med communititets önskemål att göra?

Någonstans måste man få lov att vara entusiast och värna om de spelserier, tv-serier och filmer man älskar och växt upp med. Även om det innebär att man kritiserar de kulturella förändringar som många storföretag valt att göra det senaste årtiondet.

Kan någon förtydliga hur det är tänkt? För det är väl inte så enkelt som att det är bannlyst att diskutera uppenbara förändringar som sker i stora spelserier? För mig blir det som entusiast ett direkt tankefel att inte kunna ifrågasätta storföretagens moraliska kompass eller åsiktsbildning när den forceras in i material jag bryr mig om.

Det korta och enkla svaret är att det undanbedes. Precis som det står i texten du citerar.

Precis som med så mycket annat så går det förstås att ha sansade diskussioner kring dessa ämnen. När alla parter är med på att det finns en gråskala.

Problemet vi ser är att det snarare är svartvitt. En liten mängd högljudda och kategoriska inlägg kvävet syre ur diskussionerna så att hela diskussionen bara riktas mot en enda sak. När det bara förvandlas till en ekokammare så är det inte så mycket en diskussion längre och då ser vi inte att det har en plats här.

Skulle vi haft det motsatta problemet:
Att diskussioner om media, rekryteringar och spel enbart gick ner i en spiral om att det saknas ”inkludering” på den nivån att det kväver all annan diskussion så hade vi också nämnt det specifikt.

Därför tänkte vi nu att det är bättre att vi är något tydligare än vad vi brukar vara och exemplifiera det. Inte minst eftersom det eskalerat på senaste.

Tycker man att det är ett politiskt ställningstagande från vår sida så får man såklart tycka det. Det är inte vår ambition och vi som jobbar med SweClockers, betalt och ideellt, delar knappast samma politiska övertygelser.
Däremot delar vi en önskan om ett trevligt klimat på forumet.

Se det lite som våra scalping-regler.
Vill man så kan man såklart tolka dem som ett politiskt ställningstagande. Men det är knappast vår avsikt. Reglerna är till för att öka communityts välmående överlag.

Och du har helt rätt någonstans får man absolut blanda in det du nämner i diskussionen. Men det vi säger här att det någonstans är inte SweClockers forum. Så känner man att man inte kan diskutera vissa ämnen utan att lyfta in det perspektivet så får man avstå (men är förstås varmt välkommen att delta i andra ämnen).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte bilden beskriver verkligheten särskilt väl. Ibland när folk blir bannade eller liknande är det efter påtryckningar från särskilda grupperingar. Grupperingar som helt enkelt försöker tysta meningsmotståndare. Det faktum att de ibland lyckas, säger inte mycket om vad "folk" i allmänhet tycker.

Dessutom sträcker sig sk cancel culture långt utanför nätet. Det finns de som får hot och krav till sin arbetsgivare efter politiska inlägg. Och det är inte alltid som de som ägnar sig åt sånt är noga med kontext eller sanning. I stället för att möta upp med sakliga argument, ger de sig på personens uppehälle. Precis som man gjorde i Sovjet och i andra diktaturer. För det är mycket effektivare än faktiskt fysiskt våld.

Dessa kommentarer gäller bilden. Inte Swec.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Asså, vill man gå fullblown retard och mata sina politiska idéer med sina gelikar och annat konstigt folk finns alltid flashback öppet

Insinuerar du att man är "fullblown retard" alternativt konstig om man skriver på flashback, eller vad är det frågan om?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ice Frontier:

Jag tycker inte bilden beskriver verkligheten särskilt väl. Ibland när folk blir bannade eller liknande är det efter påtryckningar från särskilda grupperingar. Grupperingar som helt enkelt försöker tysta meningsmotståndare. Det faktum att de ibland lyckas, säger inte mycket om vad "folk" i allmänhet tycker.

Dessutom sträcker sig sk cancel culture långt utanför nätet. Det finns de som får hot och krav till sin arbetsgivare efter politiska inlägg. Och det är inte alltid som de som ägnar sig åt sånt är noga med kontext eller sanning. I stället för att möta upp med sakliga argument, ger de sig på personens uppehälle. Precis som man gjorde i Sovjet och i andra diktaturer. För det är mycket effektivare än faktiskt fysiskt våld.

Dessa kommentarer gäller bilden. Inte Swec.

Mvh

Jag tror du kanske tolkade in för mycket i den där bilden.
Det bilden förmedlar är att regler på ett forum inte är samma sak som censur.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det korta och enkla svaret är att det undanbedes. Precis som det står i texten du citerar.

Precis som med så mycket annat så går det förstås att ha sansade diskussioner kring dessa ämnen. När alla parter är med på att det finns en gråskala.

Är det tillåtet att ha en sansad diskussion eller inte?

Skrivet av UndaC:

Problemet vi ser är att det snarare är svartvitt. En liten mängd högdljudda och kategoriska inlägg kvävet syre ur diskussionerna så att hela diskussionen bara riktas mot en enda sak. När det bara förvandlas till en ekokammare så är det inte så mycket en diskussion längre och då ser vi inte att det har en plats här.

Skulle vi haft det motsatta problemet:
Att diskussioner om media, rekryteringar och spel enbart gick ner i en spiral om att det saknas ”inkludering” på den nivån att det kväver all annan diskussion så hade vi också nämnt det specifikt.

Detta är ett missförstånd.
Jag menar inte att motivationen bakom regeln är politisk, jag menar att implementationen utav regeln (omedvetet?) har blivit politisk. Det är en signifikant skillnad.

Vad gäller motivationen:
Står man som polis och ser röda bilar köra för fort, så är det diskutabelt om den bästa lösningen på problemet är att lagstifta bort röda bilar och insinuera att alla förare av dem är fartdårar. Tar man sig tiden att backa och förstå grundproblematiken så ser man att ett förbud mot fortkörning täcker in nuvarande problem, eventuella förändrade problem i framtiden, samtidigt som man slipper ta ett moraliskt ställningstagande där man svartmålar ägare av röda bilar till fartdårar.

Problemet du beskriver låter som att ett fåtal användare försöker tysta ner andra åsikter, spammar eller håller en väldigt låg nivå på sina inlägg. På andra forum jag besöker brukar denna typ av inlägg förpassas till "soptunnan" eftersom de aktivt förstör eller håller så låg nivå att det inte går att diskutera runt. I min mening är detta en mycket bättre lösning än förbud på bred front, eftersom man fortfarande ger användaren chansen att göra om och göra rätt.

Skrivet av UndaC:

Därför tänkte vi nu att det är bättre att vi är något tydligare än vad vi brukar vara och exemplifiera det. Inte minst eftersom det eskalerat på senaste.

Vad jag tycker är tydligt är att vissa ord inte är okej. Vad som är mindre tydligt är vilken typ av diskussion som är tillåten. Är det ett generellt beteende som reglerna ska undvika är det det bättre att utforma regelverket utifrån detta, snarare än att låsa det till specifika ord. Denna otydlighet är bland annat vad jag försöker lyfta med mitt ovanstående inlägg.

Skrivet av UndaC:

Tycker man att det är ett politiskt ställningstagande från vår sida så får man såklart tycka det. Det är inte vår ambition och vi som jobbar med swec, betalt och ideellt, delar knappast samma politiska övertygelser.

Jag tycker inte att regeln är ett politiskt ställningstagande. Jag tycker att regeln på ett olyckligt sätt råkat få en politisk bias, är diffus och inte lyckas förmedla exakt vilket beteende man vill stävja.

Skrivet av UndaC:

Se det lite som våra scalping-regler.
Vill man så kan man såklart tolka dem som ett politiskt ställningstagande. Men det är knappast vår avsikt. Reglerna är till för att öka communityts välmående överlag.

Det här är ett missförstånd. Jag anser det inte politiskt att ha ett regelverk, jag anser att regeln olyckligt fått en politisk bias.
Hade regelverket kring scalping insinuerat att de som är pro-scalping är sexister och rasister, så hade jag kommenterat även det.
Hade scalpingregelverket varit så diffust att jag inte kunde bedöma huruvida det är rimligt att ta marknadspris på en retroprodukt utan att riskera regelöverträde, så hade jag påpekat även det.
En annan tydlig skillnad är att scalping är ett väldefinierat beteende som Swec vill undvika. Jag anser att regeln kring woke är luddig och att beteendet som man vill stävja inte är väldefinierat.

Jag tror du får leta med ljus och lykta för att hitta en större grupp entusiaster som uppskattar scalping, däremot är det inte särskilt svårt att hitta folk som ogillar att deras gamla favoritserie snabbt förändras i en ny riktning.

Skrivet av UndaC:

Och du har helt rätt någonstans får man absolut blanda in det du nämner i diskussionen. Men det vi säger här att det någonstans är inte SweClockers forum.

Så det är okej att kritisera alla typer av förändringar i spelserier, förutom om de kan associeras till woke?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Insinuerar du att man är "fullblown retard" alternativt konstig om man skriver på flashback, eller vad är det frågan om?

I sann flashback anda kommer här ett OT svar: det jag insinuerar är att det inte finns regelverk för vad som får och inte får sägas och det tenderar att i varje politisk tråd på flashback brukar sluta i rasistiska, homofobiska, verklighetsfrånvarande och konspiratoriska inlägg från alla anonyma keyboardwarriors som för en normal person kan tolkas som att gå "fullblown retard".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Asså, vill man gå fullblown retard och mata sina politiska idéer med sina gelikar och annat konstigt folk finns alltid flashback öppet

Märks att någon hade velat ha mer censur över folks tyckande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Märks att någon hade velat ha mer censur över folks tyckande

På ett forum för datorentusiaster så, ja faktiskt. (då politik handlar om att ena sidan tycker ditten och andra sidan tycker datten och ingen av sidorna kan ha fel eller ge sig)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sniglom:

Är det tillåtet att ha en sansad diskussion eller inte?

Jag tror detta är ett missförstånd.
Jag menar inte att motivationen bakom regeln är politisk, jag menar att implementationen utav regeln har (omedvetet?) blivit politisk. Det är en signifikant skillnad.

Vad jag tycker är tydligt är att vissa ord inte är okej. Vad som är mindre tydligt är vilken typ av diskussion som är tillåten. Är det ett generellt beteende som reglerna ska undvika är det det bättre att utforma regelverket utifrån detta, snarare än att låsa det till specifika ord. Denna otydlighet är bland annat vad jag försöker lyfta med mitt ovanstående inlägg.

Jag tycker inte att regeln är ett politiskt ställningstagande. Jag tycker att regeln på ett olyckligt sätt råkat få en politisk bias, är diffus och inte lyckas förmedla exakt vilket beteende man vill stävja.

Det här är ett missförstånd. Jag anser det inte politiskt att ha ett regelverk, jag anser att regeln olyckligt fått en politisk bias.
Hade regelverket kring scalping insinuerat att de som är pro-scalping är sexister och rasister, så hade jag kommenterat även det.
Hade scalpingregelverket varit så diffust att jag inte kunde bedöma huruvida det är rimligt att ta marknadspris på en retroprodukt utan att riskera regelöverträde, så hade jag påpekat även det.
En annan tydlig skillnad är att scalping är ett väldefinierat beteende som Swec vill undvika. Jag anser att regeln kring woke är luddig och att beteendet som man vill stävja inte är väldefinierat.

Jag tror du får leta med ljus och lykta för att hitta en större grupp entusiaster som uppskattar scalping, däremot är det inte särskilt svårt att hitta folk som ogillar att deras gamla favoritserie snabbt förändras i en ny riktning.

Så det är okej att kritisera alla typer av förändringar i spelserier, förutom om de kan associeras till woke?

Ah ja jo jag missuppfattade nog lite vad du sa där, sorry om jag läste in mer i vad du skrev än vad som fanns där.

Jag förstår om nedan kanske upplevs som ett ofullständigt svar men det är det svar jag kan ge:

Anledningen att vi inte har tydligare regler är att det finns en oändlig uppsjö åsikter, beteenden, uttryck osv.

Så det som krävs här är att tolka andemeningen.
Att komma mer mer konkreta och kategoriska riktlinjer än så är i vår erfarenhet inte meningsfullt.
Dels för att ju mer specifika vi blir desto mer finns argumentet ”men ni förbjuder inte specifikt det här: alltså måste det vara tillåtet” men också för att det krävs tolkning och kontext i de flesta fallen.

Om regeln i det här fallet får en bieffekt av att det upplevs som en politisk bias så är det en collateral damage som vi i alla fall för tillfället är villiga att ta. Sedan får vi såklart utvärdera det med tiden.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Miindz:

Märks att någon hade velat ha mer censur över folks tyckande

Nej ingen censur utan det räcker med kontroll så att ingen tycker fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

I sann flashback anda kommer här ett OT svar: det jag insinuerar är att det inte finns regelverk för vad som får och inte får sägas och det tenderar att i varje politisk tråd på flashback brukar sluta i rasistiska, homofobiska, verklighetsfrånvarande och konspiratoriska inlägg från alla anonyma keyboardwarriors som för en normal person kan tolkas som att gå "fullblown retard".

Grova generaliseringar. Du bör nog inte hålla till på forum där olika åsikter diskuteras om du inte klarar av att andra har en annan åsikt än du utan att börja kasta epitet omkring dig.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

På ett forum för datorentusiaster så, ja faktiskt. (då politik handlar om att ena sidan tycker ditten och andra sidan tycker datten och ingen av sidorna kan ha fel eller ge sig)

Saken med politik är väl mycket att kunna lyssna på andra människors tankar och känslor, oavsett vad de tycker och tänker.

I dataforumet pratar vi data, i övriga forumet kan vi prata om allt- så länge vi håller god ton. Enkelt, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Anledningen att vi inte har tydligare regler är att det finns en oändlig uppsjö åsikter, beteenden, uttryck osv.

Det är just för att det finns en oändlig uppsjö åsikter, beteenden och uttryck som jag anser att regeln är dålig.

Som du beskriver problematiken för mig verkar den inte handla så mycket om woke-ordet som att en liten grupp användare på ett toxiskt sätt kväver diskussioner och skapar inlägg av lågt diskussionsvärde. Detta beteende är inte särskilt trevligt i någon forumdel, oavsett vilket ämne det gäller.

Därför anser jag det mycket bättre att utforma en generell regel kring det beteende man vill stävja, istället för att koppla regler till specifika ord.

På flera andra forum jag frekventerar har man löst detta genom att reglera bort inlägg som skanar diskussionsvärde eller inlägg som är uppenbart toxiska. Fördelen med detta system är att forumet inte behöver ta ställning för/mot åsikter, utan kan fokusera på grundbultar som att uppräthålla kvalitativa inlägg som bygger diskussion och god ton mellan användare.

Skrivet av UndaC:

Om regeln i det här fallet får en bieffekt av att det upplevs som en politisk bias så är det en collateral damage som vi i alla fall för tillfället är villiga att ta. Sedan får vi såklart utvärdera det med tiden.

Jag tror än en gång att du missförstår mig.

Det går att förbjuda all diskussion kring ordet woke, utan att för den delens skull insinuera i regeln att folk som använder begreppet woke är fientligt inställda mot kvinnor eller ickevita. Detta är att politisera en regel.

Att förbjuda diskussioner om woke för att de gång efter annan spårar ur är inte en politiserad regel, även om den är kopplad till politik.

Exempelvis:
"Vi har tyvärr behövt förbjuda diskussioner relaterade till 'woke' eftersom diskussionerna ofta spårar ur och stjäl oproportionerligt mycket tid från våra moderatorer."

Ser du något mervärde i att regelns utformning blir politisk och ger collateral damage, till skillnad från mitt exempel ovan, får du gärna citera och förklara vad detta mervärde är.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Grova generaliseringar. Du bör nog inte hålla till på forum där olika åsikter diskuteras om du inte klarar av att andra har en annan åsikt än du utan att börja kasta epitet omkring dig.

Du missar poängen. Jag snurrar runt på flashback där jag skriver precis vad jag tycker. Jag snurrar även runt på sweclockers för att få information om datorer.
Hur lång tid tror du det tar för en tråd om politik att spåra ur? jag skulle tippa på att du inte ens kommer till sidan 2 innan första pajen är kastad. Varför ska en sån diskussion få florera fritt på sweclockers där man är om man vill skriva om datorer?

Permalänk
Medlem

Alla får vara med, så länge de tycker som jag! Vissa är ju trots allt mer jämlika än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

<intressanta argument bortklippta>
Låt oss dra ett exempel på TV-serier för sakens skull.
Star Trek Discovery anses vara mer woke än tidigare serier som exempelvis Star Trek TNG. Detta trots att båda serierna innehåller kvinnor och icke-vita.

För mig råder det inte någon tvekan om att konceptet woke går djupare än att spel och media inkluderar kvinnor eller icke-vita. Inte heller råder det någon tvekan om att denna influens sällan är på entusiasterna önskemål.

Personligen anser jag att woke handlar om pekpinnar till vad konsumenten ska känna och tycka, snarare än om inkludering.
<mer intressant bortklippt>

Jag tror att det i huvudsak handlar om att bredda marknaden. Nå ut till fler. Bli mainstream. Dra in mer kulor. Sedan kan det ge pluspoäng och ryggdunkar av umgängesbubblan.

Jag anser mig, och det får man nog säga utan fara, vara en smula socialistiskt lagd och är inte helt positiv till mycket av utvecklingen på spel-, TV- och filmmarknaden. Att diskutera "wokeifiering" kan definitivt vara relevant, men jag tror inte Sweclockers är rätt forum kanske. Termen "woke" är i sig problematisk, då den är politiskt laddad.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sniglom:

Det är just för att det finns en oändlig uppsjö åsikter, beteenden och uttryck som jag anser att regeln är dålig.

Som du beskriver problematiken för mig verkar den inte handla så mycket om woke-ordet som att en liten grupp användare på ett toxiskt sätt kväver diskussioner och skapar inlägg av lågt diskussionsvärde. Detta beteende är inte särskilt trevligt i någon forumdel, oavsett vilket ämne det gäller.

Därför anser jag det mycket bättre att utforma en generell regel kring det beteende man vill stävja, istället för att koppla regler till specifika ord.

Jag tror än en gång att du missförstår mig.

Det går att förbjuda all diskussion kring ordet woke, utan att för den delens skull insinuera i regeln att folk som använder begreppet woke är fientligt inställda mot kvinnor eller ickevita. Detta är att politisera en regel.

Att förbjuda diskussioner om woke för att de gång efter annan spårar ur är inte en politiserad regel, även om den är kopplad till politik.

I det här fallet handlar det om att vi sett ett specifikt tydligt problem. Vi tyckte därför att det var lämpligt att nämna det vid namn och med exempel. Snarare än att låta det vara för generellt i den text vi skrev. Själva regelverket om du klickar på regler i forumet är fortsatt mer generellt uttryckt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag tror att det i huvudsak handlar om att bredda marknaden. Nå ut till fler. Bli mainstream. Dra in mer kulor. Sedan kan det ge pluspoäng och ryggdunkar av umgängesbubblan.

Jag anser mig, och det får man nog säga utan fara, vara en smula socialistiskt lagd och är inte helt positiv till mycket av utvecklingen på spel-, TV- och filmmarknaden. Att diskutera "wokeifiering" kan definitivt vara relevant, men jag tror inte Sweclockers är rätt forum kanske. Termen "woke" är i sig problematisk, då den är politiskt laddad.

Jag är egentligen inte särskilt glad i ordet woke, däremot är jag skeptisk till den förändring som sker på bred front och det känns underligt att man inte ska kunna ha en diskussion om hur det känns när ens favoritspel tappar själen för att det förändras till att passa in i en viss mall.

Jag har förståelse för om swec inte orkar ta tag i vissa toxiska ämnen och helt förbjuder dem. Men jag anser samtidigt att man kan göra det utan att lägga politiska värderingar inuti sina regler. Det är simpelt att utforma regler utifrån swecs problembild utan att lägga värdering i användare av ord.

Exempelvis:
"Vi har tyvärr behövt förbjuda diskussioner relaterade till 'woke' eftersom diskussionerna ofta spårar ur och stjäl oproportionerligt mycket tid från våra moderatorer"

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Du missar poängen. Jag snurrar runt på flashback där jag skriver precis vad jag tycker. Jag snurrar även runt på sweclockers för att få information om datorer.
Hur lång tid tror du det tar för en tråd om politik att spåra ur? jag skulle tippa på att du inte ens kommer till sidan 2 innan första pajen är kastad. Varför ska en sån diskussion få florera fritt på sweclockers där man är om man vill skriva om datorer?

Man hoppas ju att folk sitter på Swec för att diskutera datorer och inte annat. Jag tycker det är otroligt skönt att klicka sig in här och veta att man slipper allsköns politik - det finns alldeles för mycket sånt överallt nuförtiden, känns det som.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ah ja jo jag missuppfattade nog lite vad du sa där, sorry om jag läste in mer i vad du skrev än vad som fanns där.

Jag förstår om nedan kanske upplevs som ett ofullständigt svar men det är det svar jag kan ge:

Anledningen att vi inte har tydligare regler är att det finns en oändlig uppsjö åsikter, beteenden, uttryck osv.

Så det som krävs här är att tolka andemeningen.
Att komma mer mer konkreta och kategoriska riktlinjer än så är i vår erfarenhet inte meningsfullt.
Dels för att ju mer specifika vi blir desto mer finns argumentet ”men ni förbjuder inte specifikt det här: alltså måste det vara tillåtet” men också för att det krävs tolkning och kontext i de flesta fallen.

Om regeln i det här fallet får en bieffekt av att det upplevs som en politisk bias så är det en collateral damage som vi i alla fall för tillfället är villiga att ta. Sedan får vi såklart utvärdera det med tiden.

Måste fråga, om politiska utsvängningar inte är tillåtna på Sweclockers för att det inte är direkt relaterat till data/teknik, varför finns då en "Övriga Ämnen" forumkategori?
Borde inte alla de trådarna tas bort och hänvisas till andra forum som är mer lämpliga?
Som exempel så är det populärt med Covidrelaterade-trådar atm, känns inte direkt som teknik.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av nikwad:

Måste fråga, om politiska utsvängningar inte är tillåtna på Sweclockers för att det inte är direkt relaterat till data/teknik, varför finns då en "Övriga Ämnen" forumkategori?
Borde inte alla de trådarna tas bort och hänvisas till andra forum som är mer lämpliga?
Som exempel så är det populärt med Covidrelaterade-trådar atm, känns inte direkt som teknik.

Sålänge det går att diskutera ämnen utan att det spårar ur i negativa spiraler, folk blir otrevliga mot varandra etc så tycker vi mest att det är trevligt vara om vi kan diskutera det mesta här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Sålänge det går att diskutera ämnen utan att det spårar ur i negativa spiraler, folk blir otrevliga mot varandra etc så tycker vi mest att det är trevligt vara om vi kan diskutera det mesta här.

Så då är det inte de politiska utsvängningarna som ni upplever som ett problem, utan kanske snarare användare som inte kan bete sig?
Ni har ju redan regler idag för att hantera personer som gör påhopp på andra användare eller uppträder sig illa på andra sätt. Varför inte bara ta bort deras inlägg och tempbanna dom och låta diskussionerna fortgå.

Jag måste instämma med vad @sniglom skrev i tidigare inlägg.
Det är kanske personerna som ni ska fokusera på och inte ämnen som diskuteras. (Om jag tolkade honom rätt)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av nikwad:

Så då är det inte de politiska utsvängningarna som ni upplever som ett problem, utan kanske snarare användare som inte kan bete sig?
Ni har ju redan regler idag för att hantera personer som gör påhopp på andra användare eller uppträder sig illa på andra sätt. Varför inte bara ta bort deras inlägg och tempbanna dom och låta diskussionerna fortgå.

Jag måste instämma med vad @sniglom skrev i tidigare inlägg.
Det är kanske personerna som ni ska fokusera på och inte ämnen som diskuteras. (Om jag tolkade honom rätt)

Normalt sett är det så det fungerar.

Men vi har identifierat detta som ett problem som sticker ut på senare tid.
Då tänker vi att det är bättre att inte dansa som katten kring het gröt utan istället uttrycka tydligt vad det är som vi upplevt som problematiskt.

Visa signatur

240p är livet