Kemitråden (dina kemi-, bioteknik- och medicinproblem här!)

Permalänk

gaser har väldigt svårt för att lösa joner(omöjligt i princip) om ammoniak ska vara en vätska vid normalt tryck krävs en temperatur på -26 grader C eller kallare

Om jag tolkat saker på rätt sätt är det som händer det jag beskrev i förre inlägget ... alltså det bildas främst [Ag(NH3)2]+ som är lättlöslig i vatten ... alltså ammoniakmolekylerna reagerar med silvret och bildar lättlösliga komplex
lite svårt att rita vad som händer så här i forumet men strukturen hos ammoniak gör det möjligt att fånga en silverjon med en fri bindningsmöjlighet då bildas [Ag-NH3]+ men eftersom N drar undan elektronerna är silver forfarande den mest possitiva delen av molekylen och ytterligare en NH3 kan komplexbinda och då bildas [H3N-Ag-NH3]+ där laddningen är bättre fördelad och ingen del av molekylen är särskilt lätt att angripa för klor- (för att återbilda fällningen eller vatten (för att lösa upp komplexet)

så på frågan vad som bildas är i princip [H3N-Ag-NH3]+ rätt svar om du vill skriva med formelmässigt korrekt utan struktur är [Ag(NH3)2]+ formeln ...

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

En ovarsam kemist har förlorat märkning på 4 kolvar, som innehåller glukos, sackaros, stärkelse, och dest. vatten. Hur kan kemisten förfara för att enkelt ta reda på vad resp. kolv innehåller?

Visa signatur

A battalion of armadillos could take Sweden these days. - Gary Brecher http://peakoil.istheshit.net/
Dags att bli geo-grön! Kom ihåg att ni hörde det först från mig och Thomas Friedman. ;)

Permalänk

Mät kokpunkten:

ln(molbråket vatten) = -deltaHvap(h2o)/R*Int(T^-2)dT lös ut molbråket för vatten det som inte är vatten är sockerart alltså vet du sockerartens koncentration vet du också dess massa(hur mycket socker det är i kolven kan du bestämma vilken kolv som innehåller vilken sockerart ... funkar i ett intervall mellan inte alltför utspädda och inte alltför koncentrerade lösningar

annars kromatografi, reagenstest(stickor som byter färg etc.), hydrolyseringsenergi, osmotiskt tryck(för väldigt utspädda lösningar) ...

om du börjar med ämnen i fastform kan du tillsätta en känd mängd destvatten och på så vis få fram koncentrationen genom att veta kokpunktselevationen

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Jag ska på en fest i kväll och är lite krasslig, och man har ju sedan man var liten blivit itutad att alkohol och läkemedel är en dålig blandning. Finns det några problem över huvud taget med att konmsumera alkohol efter att man har använt Curadon (samma som Alvedon, innehåller alltså paracetamol)?

Visa signatur

A battalion of armadillos could take Sweden these days. - Gary Brecher http://peakoil.istheshit.net/
Dags att bli geo-grön! Kom ihåg att ni hörde det först från mig och Thomas Friedman. ;)

Permalänk

levern ... effekten av att ta paracetamol(alvedon mm.) och alkohol är att leverns enzymer blir överbelastade eftersom de ska bryta ner både spriten och läkemedlet ... om du prompt ska fest och ta värktabletter samtidigt rekommenderar jag inte alvedon ... hellre då acetylsalisylsyra(treo,aspirin mm.) som har en annan verkningsmekanism ... fast det jag rekommenderar är att festa utan medicin ... det är potentiellt väldigt skadligt speciellt med ämnen som alvedon som höjer alkoholens effekt (en godtycklig mängd stannar längre i kroppen)

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
levern ... effekten av att ta paracetamol(alvedon mm.) och alkohol är att leverns enzymer blir överbelastade eftersom de ska bryta ner både spriten och läkemedlet ... om du prompt ska fest och ta värktabletter samtidigt rekommenderar jag inte alvedon ... hellre då acetylsalisylsyra(treo,aspirin mm.) som har en annan verkningsmekanism ... fast det jag rekommenderar är att festa utan medicin ... det är potentiellt väldigt skadligt speciellt med ämnen som alvedon som höjer alkoholens effekt (en godtycklig mängd stannar längre i kroppen)

Borde inte acetylsalisylsyra ha en högre effekt på kroppen då den ändrar blodets sammansättning i högre grad än alvedon?

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk
Medlem

Vad är azepam för något? Tycker det är lite kul att söka info om diverse olika ämnen och har hitta många ämnen som slutar på azepam. T.ex:
Flunitrazepam
Diazepam
Oxazepam
Lorazepam

Med mera, vet att alla de där är narkotikaklassade - men inte det som är intressanta; utan det som är intressant vad det innebär att något har ändelse azepam...

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Nu är ju detta inget skolproblem men något som jag funderat över.

Tvål. När jag gick i grundskolan fick vi reda på att tvålens uppgift var att minska ytspänningen så att vattnet kunde komma åt att rengöra. Huruvida detta stämmer eller inte vet jag inte. Men jag vet att man blir ren av tvål och vatten :).

Så nu till ytspänningsbiten. Om tvålen minskar vattnets ytspänning. Hur kommer det sig då att det bildas bubblor? För att bubblorna ska vara möjliga behövs det väl ganska ordentlig ytspänning?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Jag har fått följande uppgift på en kemilab: "Isolering av aromatiska föreningar från kryddor".

Ni skall isolera de aromatiska oljorna från kryddor med olika extraktionsmetoder. Ni skall identifiera de olika komponenterna i oljorna med GC-MS.

Jag behöver alltså tips på någon bra extraktionsmetod.
Hade tänkt använda kanelstänger som krydda.
Behöver även tips på kemikalier för att isolera oljan. Har fått förslag på Eter och Etanol, men behöver ha några till.

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER || Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB || AORUS GeForce RTX™ 2080 Ti XTREME WATERFORCE WB 11G || Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL19 Dominator Platinum || Corsair RM850i 850W || 2xSamsung 970 EVO Plus 500GB || Acer 27" Predator X27 4K 144Hz HDR G-Sync Quantum Dot || EK-CoolStream RAD XE (480) Quad || EK-XRES 140 Revo D5 PWM med pump ||8xEK-Furious Vardar EVO 120 BB (1200-3000rpm).

Permalänk
Medlem

Sömnproblem:
Vilka medeciner används vanligen vid sömnproblem, svårt att somna och orolig sömn, och vad finns det för risker med att ta dem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enligt Läkemedelsboken (2003/2004) finns det en hel del olika preparat, exempelvis:
Benzodiazepiner (ex nitrazepam, flunitrazepam, triazolam)
Risker för ackumulation gör att man kan få problem under dagen vid medicinering med ovan nämnda preparat.
Klometiazol
Kan ge biverkningar i form av irritation i näsa och ögon
Prometazin
Kan ge biverkningar i form av dåsighet

Enligt LB är läkemedelsbehandling vid sömnproblem relativt vanlig, och ökar med stigande ålder. På grund av biverkningar bör man dock innan man medicinerar rekommendera:

*Undvik förskjutningar i dygnsrytm.
*Undvik rökning och alkoholintag, framför allt sent på dagen.
*Undvik koffein i slutet av dagen.
*Fysisk aktivitet kan förbättra sömnen.
*Se till att eftersträva angenäma, sömnbefrämjande förhållanden när du ska sova (bekväm säng, frihet från buller (eller chassifläktar/hårddiskar?!), lagom temperatur o.s.v
*Försök att få så mycket ljus som möjligt, framför allt på morgonen och förmiddagen

Mitt råd till dej är att följa så många som möjligt av dessa råd för att om möjligt slippa de biverkningar / det beroendeframkallande medicinering skulle kunna ge. Hjälper inte det så sök läkarhjälp.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk

Jag har en labbrapport i kemi som ska in i morgon bitti och jag sitter helfast.

På labben hade vi en okänd lösning som vi på något sätt kom fram till var AgNO3, alltså silvernitrat. Däri lade vi sedan bitar av Zn, Mg, Cu och Ag. I alla provrör utom det som vi lade Ag i, bildades Ag(s).

Men vad är det egentligen som händer? Jag försöker skriva reaktionsformler men det står still:

Ag+ + Zn2+ = Ag(s) + Zn3+ (plussen efter Ag och Zn3 står för laddningen.)

Är det rätt eller var får Ag sin elektron från? Argh. Jag går Tekniskt Basår om nån undrar.

Eller ska det kanske vara nåt sånt här:

2[Ag+][NO3-] + [Zn2+(NO3-)2] + 2Ag(s)

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

zatom:
Tack för all information!

Joo, man gör så gott man kan men jag kan inte minnas när jag sov ordentligt sist så jag börjar överväga om det kanske är värt att göra en liten undersökning om vad som finns iaf.
Ska nog springa förbi hos skolsköterskan och prata med hennen nån dag i veckan..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAuna
Borde inte acetylsalisylsyra ha en högre effekt på kroppen då den ändrar blodets sammansättning i högre grad än alvedon?

ASA används mer än NSAID och paracetamol. Problemet ()och fördel då det används mot tromboser efter och före blodproppar) med ASA är dess blodförtunnande effekt eftersom det hämmar trombocyternas aggregation genom att hindra PGsyntesen (hämmar COX (cyklooxygenas)). NSAID funkar på samma sätt. Ett annat problem är att vissa PG skyddar magslemhinnan och denna kan bli extra känslig pga detta. Det är därför kontraindicerat att ge ASA och NSAID till pat. med magbesvär (magkatarr eller ulcus). Paracetamol är därför bättre i dessa fall även om dess antiinflammatoriska och smärtstillande effekter inte är lika stora. NSAID kan även hämma bennybildning eftersom PG även där har en ganska viktig roll. COX2hämmare är väl det som är mest intressant i det här läget. COX1 är involverat i inflammatoriska processer och COX2 i magslemhinna, COX3 i nervsystem osv. COX2hämmare är därför mer slektivt för inflammation och smärtlindring.

Hur menar du att det ändrar blodets sammansättning? Det gör det eg. inte. Antalat trombocyter är det samma, det hämmar bara tromboxin och därmed aggregationsförmågan, inte själva syntesen av trombocyter.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Nu är ju detta inget skolproblem men något som jag funderat över.

Tvål. När jag gick i grundskolan fick vi reda på att tvålens uppgift var att minska ytspänningen så att vattnet kunde komma åt att rengöra. Huruvida detta stämmer eller inte vet jag inte. Men jag vet att man blir ren av tvål och vatten :).

Så nu till ytspänningsbiten. Om tvålen minskar vattnets ytspänning. Hur kommer det sig då att det bildas bubblor? För att bubblorna ska vara möjliga behövs det väl ganska ordentlig ytspänning?

1. Hmm jag har för mig att tvålens uppgift är att binda fett till små "bollar" som sedan kan sköljas av med vatten.

2. Jo ytspännning behövs men vattnet har för mycket ytspänning och tvålen minskar ytspänningen till en mer passande grad för bubblor, såpa blir en ännu bättre passande effekt.

Permalänk
Medlem

raderat

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk

"Borde inte acetylsalisylsyra ha en högre effekt på kroppen då den ändrar blodets sammansättning i högre grad än alvedon? "

Det är inte den blodförtunnande effekten man eftersträvar eller som i sig minskar värken ...

I fallet acetylsalicylsyra är det hämmandet av prostaglandin, ett ämne som sänker smärttröskeln och kan ge upphov till inflammation och feber ...

Paracetamol begränsar också prostaglandin, men anses även kunna reducera nivåerna av vissa syreradikaler ...

"Jag har fått följande uppgift på en kemilab: "Isolering av aromatiska föreningar från kryddor".

Ni skall isolera de aromatiska oljorna från kryddor med olika extraktionsmetoder. Ni skall identifiera de olika komponenterna i oljorna med GC-MS.

Jag behöver alltså tips på någon bra extraktionsmetod.
Hade tänkt använda kanelstänger som krydda.
Behöver även tips på kemikalier för att isolera oljan. Har fått förslag på Eter och Etanol, men behöver ha några till."

EtOAc används flitigt när man ska lösa upp ett stort antal ämnen för extraktion, annars handlar det väl främst om att använda faser med olika egenskaper för att separera, man man t.ex. ta bort alla polära ämnen (joner) mha av ett polärt protiskt lösningsmedel och spara de opolära (fenyliska i ditt fall) föreningarna i t.ex. touluen som är just ett fenyliskt lösningsmedel och alltså löser många fenyliska föreningar väldigt bra ..

"Jag har en labbrapport i kemi som ska in i morgon bitti och jag sitter helfast.

På labben hade vi en okänd lösning som vi på något sätt kom fram till var AgNO3, alltså silvernitrat. Däri lade vi sedan bitar av Zn, Mg, Cu och Ag. I alla provrör utom det som vi lade Ag i, bildades Ag(s).

Men vad är det egentligen som händer? Jag försöker skriva reaktionsformler men det står still:

Ag+ + Zn2+ = Ag(s) + Zn3+ (plussen efter Ag och Zn3 står för laddningen.)

Är det rätt eller var får Ag sin elektron från? Argh. Jag går Tekniskt Basår om nån undrar.

Eller ska det kanske vara nåt sånt här:

2[Ag+][NO3-] + [Zn2+(NO3-)2] + 2Ag(s)"

Silver har en högre elektrokemisk potential, den kommer alltså ta elektroner från zink (Zn) och bilda en Zn2+-jon på 2 Ag+-joner alltså kan man säga att det är Zn(NO3)2 som bildas fast saltet faller förmodligen inte .. det finns tabeller för elektrodpotentialer som är ett sätt att mäta den elektrokemiska potentialen ...

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

2 Ag+ (aq) + Me (Zn,Mg,Cu) => 2 Ag(s) + Me2+ (aq)

eftersom det är underförstått att detta sker i vattenlösning kan (aq) utelämnas.
likaså utelämnas de negativa jonerna då de inte deltar i reaktionen.

Me är endast en rikkitikkitavisk förkortning för tvåvärda metaller med lägre potential än Ag.

/rickard

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
[B]"Borde inte acetylsalisylsyra ha en högre effekt på kroppen då den ändrar blodets sammansättning i högre grad än alvedon? "

Det är inte den blodförtunnande effekten man eftersträvar eller som i sig minskar värken ...

I fallet acetylsalicylsyra är det hämmandet av prostaglandin, ett ämne som sänker smärttröskeln och kan ge upphov till inflammation och feber ...

Paracetamol begränsar också prostaglandin, men anses även kunna reducera nivåerna av vissa syreradikaler ...

[/B]

Detta vet jag, men jag menade etanols effekt på kroppen.

Visa signatur

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
RoedeOrm: SAuna>>Du är en sån härligt speciell kille, vet lite mer än de flesta om det mesta. Toppklass!

Permalänk

Om du menar att koncentrationerna av etanol i blodet skulle vara olika med de två medicinerna kan jag säga att vid intaget av etanolen nej, men med tiden minskar koncentrationen fortast om etanolen kombineras med Ac-salicylsyran. Läkemedlen ändrar inte blodets sammansättning nämnvärt, det är nog snarare koagulationsfaktorer som blir mindre aktivta ihop med vissa läkemedel.
Men det är utan tvekan alvedon som är det sämre preparatet att kombinera men etanol av dessa bägge ....

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Hej, sitter med ett arbete om bläckfiskar, och skulle vilja veta den kemiska sammansättningen för bläcket i en bläckfisk. Nån som sitter inne med denna smått onödiga vetskap?

Permalänk
Medlem

"Skriv formen för den transamineringsreaktion som sker då amonisyran fenylalanin reagerar med pyrodruvsyra."

Ja, problemet är där.
Våra teori ser ut som följer fenylalanin + pyruvat --> fenylpyruvat + alanin

Kan det stämma, eller är det käpprätt åt helvete?
En ketosyra ska det iaf bli.

edit: ändrade

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuruX
"Skriv formen för den transamineringsreaktion som sker då amonisyran fenylalanin reagerar med pyrodruvsyra."

Ja, problemet är där.
Våra teori ser ut som följer fenylalanin + pyruvat --> fenylpyruvat + alanin

Kan det stämma, eller är det käpprätt åt helvete?
En ketosyra ska det iaf bli.

edit: ändrade

Tja, i stort sett all transaminering bildar alfaketonsyra via aminotransferas. Denna process är ju reversibel. Om jag inte minns fel så är ketonsyran till alanin just puryvat? Eftersom pyruvat har en viktig roll i glykolytiska reaktioner i cytoplasman så kommer alanin att ha stor betydelse som intermediär vid olika aminosyrors metabolism.

Jag vet att hos bakterier så sker processen ett lite annorlunda sätt men snarlikt sätt. I fenylalanin-syntesen hos E. coli är det ett enzym med två funktioner, chorismate mutas-prefenat dehydratas, som katalyserar omändringen av chorismat till att producera prefenat. I nästa steg katalyserar enzymet en elimination av en hydroxid jon och CO2 från prefenat till att forma den aromatiska produkten fenylpyruvat som sedan transaminerar till fenylalanin. Fenylalanin är en feedback inhibitor till båda reaktionerna som är katalyserade av det enzymet.

Svar: Ja, det är rätt formel.

Permalänk
Medlem

Vilka skillnader är det på NAD, FAD, koenzym A(CoA) och vad har de molekylerna för uppgifter?

Jag är väldigt dålig/(suger) på kemi och biologi och allt som har med det att göra.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk

jag ska skriva en labrapport till min kemilektion imorgon och jag tror jag vet hur det blir men jag är inte riktigt säker.
Uppgiften var följande:
En bägare med svavelsyra
Två stänger i den, ena gjord av koppar, andra av zink
De var kopplade till en lampa
När man satte ner dessa så gick strömmen där och lampan lyste.
Nu skulle jag vilja ha en förklaring av detta. Jag har en teori men jag skulle gärna få den bekräftad.

Visa signatur

Moderkort: Epox 8rda+ nforce2 rev2.1 CPU: Athlon XP 2400+ Minne: 2*Twinmos 256mb 400MHz
Grafik: Leadtek GeForce 6800 LE Hårddisk: Maxtor Diamondmax Plus9 SE (80 GB + 160 GB)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Vilka skillnader är det på NAD, FAD, koenzym A(CoA) och vad har de molekylerna för uppgifter?

Jag är väldigt dålig/(suger) på kemi och biologi och allt som har med det att göra.

NADH antar jag att du menar. NADH är den reducernade formen av coenzymet NAD+. När NAD+ reduceras så tar det upp 2 H+atomer och bildar NADH+H+ men det skrivs oftast bara NADH. Om det finns syre tillgänligt så oxideras NADH till NAD+ i elektrontransportkedjan vilket ger ytterligare ATP-molekyler. Vid syrebrist så måste NADH ändå återoxideras och det sker när pyruvatet bildar laktat. Laktatet förs sedan till levern där levern nysynteserar glukos via en process som kallas glukoneogenesen.

När pyruvat från glykolysen passerar mitokondrierna och dekarboxyleras, dvs. avger koldioxid binds det till CoA och bildar AcetylCoA och NADH. Acetylgruppen från acetylCoA kondenseras med oxalacetat (från citronsyracykelns slutfas) och citrat bildas samt att CoA frigörs. Detta används sedan återigen för att binda till pyruvatet från glykolysen. För varje acetylgrupp, dvs. varje varv i citronsyracykeln, så bildas 2 Co2 och 1 ATP samtidigt som 8 H+ avges till coenzymerna NAD+ och FAD. Det bildas alltså 3 NADH ch 1 FADH2 som sedan fortsätter ner i elektrontransportkedjan. Dessa reducerande coenzymerna (NADH och FADH2) måste oxideras för att återigen kunna användas i glykolysen, citronsyracykeln och fettsyrornas betaoxidation. När de oxideras så avges elektroner och vätejoner. För varje NADHmolekyl som oxideras bildas ungefär 3 ATP och för varje FADH2 bildas 2 ATP. Det är ju självklart tillgången på ADP som styr hastigheten både i citronsyracykeln och glykolysen. När de sedan har oxiderats så blir alltså NADH -> NAD+ och FADH2 blir FAD.

Är det tillräckligt eller ska jag förklara ännu mer djupgående?

Permalänk
Medlem

lordsixten.. säkert att du berättar allt? Glömmer du inte att ni hade en saltbrygga med i leken också?

Visa signatur

"Signatur raderad. Inte denna typ av signaturer på forumet tack! /Najk" - Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
NADH antar jag att du menar. NADH är den reducernade formen av coenzymet NAD+. När NAD+ reduceras så tar det upp 2 H+atomer och bildar NADH+H+ men det skrivs oftast bara NADH. Om det finns syre tillgänligt så oxideras NADH till NAD+ i elektrontransportkedjan vilket ger ytterligare ATP-molekyler. Vid syrebrist så måste NADH ändå återoxideras och det sker när pyruvatet bildar laktat. Laktatet förs sedan till levern där levern nysynteserar glukos via en process som kallas glukoneogenesen.

När pyruvat från glykolysen passerar mitokondrierna och dekarboxyleras, dvs. avger koldioxid binds det till CoA och bildar AcetylCoA och NADH. Acetylgruppen från acetylCoA kondenseras med oxalacetat (från citronsyracykelns slutfas) och citrat bildas samt att CoA frigörs. Detta används sedan återigen för att binda till pyruvatet från glykolysen. För varje acetylgrupp, dvs. varje varv i citronsyracykeln, så bildas 2 Co2 och 1 ATP samtidigt som 8 H+ avges till coenzymerna NAD+ och FAD. Det bildas alltså 3 NADH ch 1 FADH2 som sedan fortsätter ner i elektrontransportkedjan. Dessa reducerande coenzymerna (NADH och FADH2) måste oxideras för att återigen kunna användas i glykolysen, citronsyracykeln och fettsyrornas betaoxidation. När de oxideras så avges elektroner och vätejoner. För varje NADHmolekyl som oxideras bildas ungefär 3 ATP och för varje FADH2 bildas 2 ATP. Det är ju självklart tillgången på ADP som styr hastigheten både i citronsyracykeln och glykolysen. När de sedan har oxiderats så blir alltså NADH -> NAD+ och FADH2 blir FAD.

Är det tillräckligt eller ska jag förklara ännu mer djupgående?

Tack, men mer djupgående behöver du inte gå.

Men det står NAD på papret jag har, borde inte stå fel på det, eller så är det bara förkortat.

Det ända skulle vara om man kunde få det ännu lite enklare, jag går ju bara i gymnasiumet, men jag förstår ju vad som står, nästan allt iaf.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Alltså, har för mej att NADH produceras i citronsyracykeln för att sedan gå in i mitokondrien. I mitokondrien används energin från bindningen mellan NAD och H för att producera energi i form av ATP. NAD går tillbaka till citronsyracykeln för regenererering av NADH... Både NADH och NAD har alltså uppgifter i kroppen, och man kan nog förenklat säga att dess uppgifter är att i rätt läge "förändras till varandra"...

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatom
Alltså, har för mej att NADH produceras i citronsyracykeln för att sedan gå in i mitokondrien. I mitokondrien används energin från bindningen mellan NAD och H för att producera energi i form av ATP. NAD går tillbaka till citronsyracykeln för regenererering av NADH... Både NADH och NAD har alltså uppgifter i kroppen, och man kan nog förenklat säga att dess uppgifter är att i rätt läge "förändras till varandra"...

Hrm, ja? Vad det inte så jag skrev?