Kemitråden (dina kemi-, bioteknik- och medicinproblem här!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Hrm, ja? Vad det inte så jag skrev?

Jodå, men eftersom killen sa något om att "det stod NAD på pappret" efter din post försökte jag förenkla lite...vilket jag nu när jag läser min egen post två dagar senare kan konstatera att jag misslyckades med

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk

haha, okej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
haha, okej.

Efter några timmar med böcker och lite internet börjar jag förstå hur allt hänger ihop.

Men det kan vara kul att lägga in lite fina ord från lunaspices inlägg.

NAD+ är en vätebärare och "blir" NADH när vätet tas upp, detta i citronsyracykeln. Är jag helt ute och cyklar?

En ny fråga:
Visa de reaktioner i glykolysen där ATP bildes respektive förbrukas?

Jag har svart något om att de bildas i fotosyntesen och cellandningen.

Sen kom detta upp, vad är det?

ATP förbrukas: glukos till glukos-6-fosfat
fruktos-6-fosfat till fruktos-1,6-difosfat

ATP bildas: 1,3-disfosfoglycerat till 3-fosfoglycerat
fosfoenolpyruvat till pyruvat

Förklara för mig.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Efter några timmar med böcker och lite internet börjar jag förstå hur allt hänger ihop.

Men det kan vara kul att lägga in lite fina ord från lunaspices inlägg.

NAD+ är en vätebärare och "blir" NADH när vätet tas upp, detta i citronsyracykeln. Är jag helt ute och cyklar?

En ny fråga:
Visa de reaktioner i glykolysen där ATP bildes respektive förbrukas?

Jag har svart något om att de bildas i fotosyntesen och cellandningen.

Sen kom detta upp, vad är det?

ATP förbrukas: glukos till glukos-6-fosfat
fruktos-6-fosfat till fruktos-1,6-difosfat

ATP bildas: 1,3-disfosfoglycerat till 3-fosfoglycerat
fosfoenolpyruvat till pyruvat

Förklara för mig.

NADH är den sk. reducerande formen av NAD+. Reducerande betyder att den kan ta upp elektroner. SÅ du har rätt ja.

Ja, när glukosen bryts ned till (såsmåningom pyruvat) så blid det först glukos-6-fosfat -> fruktos-6-fosfat -> fruktos-1,6-difosfat. Under denna process så förbrukas ATP. Sedan så blir 1,3-disfosfoglycerat (eg. glyceraldehyd-3-fosfat tror jag) -> 3-fosfoglycerat -> fosfoenolpyruvat - pyruvat. Som du ser så förlorar de olika föreningarna sin fosfatgrupp vilket tillsammans med ADP bildar ATP. Allt det sker ju som sagt i glykolysen dvs. cytoplasman.

Permalänk
Medlem

En till, ni ska ju få jobba en del, kankse jag som borde mest.... Men, men:
"Hur är de tre kväverika produkter, som gäddor, älgar och skator utsöndrar, kemiskt uppbyggda och hur har dessa tre arter löst problemet med att bli av med överskottet?"

Att det är amoniak, det förstår jag, och hur de får ut det, via gälarna, via kisset och via små kulor i skiten, men uppbyggnad?

Ska man bara ta med en urinsyra formel, en formel för fiskarnas amoniak + vätekarbonater?

Lite otydliga frågor på hela provet.

Edit: Nu är jag klar med allt, det löste sig.

Så om någon har några frågor o metabolismen.

Tack för all hjälp.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Fråga:

Vilket av följande ämen är uppbyggt av positiva joner som hålls samman av elektroner vilka röra sig fritt från jon till jon i hela kristallen?

Alternativ:
Kr(l)
Au(s)
P och en nerhöjd 4:a(s)
NaBr(s)
HCl(l)

tacksam för svar.

Permalänk

leffe2k3:

Det du beskriver låter som nån form av metallbindning fast det låter flummigt ... alltså skulle Au(s) vara rätt svar:

för att reda ut begreppen:

Kr(l) Krypton en ädelgas är neutralt laddad i sitt normaltillstånd

Au(s) Guld en metall som byggs upp av kärnor(+laddade) med en mängd fritt strömmande elektroner runt omkring

P och en nerhöjd 4:a(s) Fosfor, binder med sk kovalentbindning neutrala atomer delar på extra elektroner för att få fulla (8st) valenselektronskal

NaBr(s) NatriumBromid en typisk jonförening av +laddade Na-joner och -laddade Br-joner

HCl(l) Saltsyra en kovalentbunden gas, bildar H+ och Cl- i vattenlösning

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Du har en flaska med konc.saltsyra. Koncentrationen är 12 M. Du vill göra 2dm^3 saltsyra som skall vara 3 M. Hur gör du?

Jag får det till att jag ska använda 1dm^3 konc. saltsyra och 1dm^3 vatten. Är det korrekt? Har tyvärr inget facit jag kan kolla upp det i.

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk

Du vill gora 2 dm^3 saltsyra á 3 molar, du vill alltsa ha 2 * 3 = 6 mol saltsyramolekyler.

Volymen man behover ta for att fa 6 mol fran en 12 molar-lösning, det ar 6/12 = 0,5 dm^3.

Sen behover man 2 - 0,5 = 1,5 dm^3 vatten.

Permalänk
Medlem

Visst fan, det har du rätt i Tackar så hemskt mycket!

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk
Medlem

Fråga

Kan någon här nämna ett exempel på en fast, tvåprotonig organisk syra?

Jag vet ett exempel på tvåprotonig syra och vad det innebär men vad menas med fast och organisk?

Syran jag funderade på är svavelsyra men är den även organisk och fast?

Det jag vill veta är alltså vad som menas med fast och organisk samt ett exempel på en syra som uppfyller dessa kriterier.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

att den är organisk menas väl att det är en karboxylsyra?

Visa signatur

"Signatur raderad. Inte denna typ av signaturer på forumet tack! /Najk" - Najk

Permalänk
Medlem

Fast = Fast form vid rumstemperatur
Organisk= Innehåller kol

Kommer dock inte på någon på rak arm som uppfyller kraven, någon av kemisterna kanske kan hjälpa till?

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla om jag fattat rätt här
Om man skall räkna ut hur många protoner, neutroner och elektroner en Järn atom med masstalet 58 och ett underskott på 3 elektroner har. ^58FE 3+
Är detta rätt sätt att tänka:
FE har 26 elektroner som standard, men med ett underskott på 3 elektroner så har denna alltså 23 elektroner, samtidigt måste det då vara 26 protoner och 58-26 = antal protoner = 32.

^58 3+ det är väl samma som ^58FE 3- eller vad är det för skillnad.
Är det så att om man skriver 3+ så är det ett underskott på elektroner? eller ett överskott på elektroner? och om man skriver 3- så är det ett underskott på protoner? eller är det ett överskott på elektroner?
Det är detta som gör mig förvirrad

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

3+ betyder att den relativa laddningen är posititiv 3. Varje elektron representerar en negativ laddning, och varje proton en positiv. 3+ betyder att det finns tre FLER protoner än elektroner, alltså måste det finnas 23 elektroner, för antalet protoner är alltid 26. Medan 3- betyder tre fler elektroner än protoner, så det finns 29 elektroner.

För övrigt kan aldrig Fe vara 3-, utan är antingen 3+ eller 2+.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk

Kan någon här nämna ett exempel på en fast, tvåprotonig organisk syra?
Maleinsyra (1,4-cis-buten-disyra)

den föreligger i fast(kristallin) oprotonerad form vid rumstemp och normaltryck ...

att den är organisk betyder egentligen bara att den innehåller en mer advancerad kolstruktur än kolsyra (som brukar räknas som en mineralsyra)

ett annat exempel kan vara. 1,4-Bensen-dicarboxylsyra även den fast vid rums temperatur ...

de allra flesta karboxylsyror är fasta vid rumstemperatur på grund av sin polaritet och stora molmassa

Men alla organiska syror är inte karboxylsyror ... ett exempel på detta är bensen-sulfonsyra som är en extremt stark organisk syra många tiopotenser starkare än t.ex. svavelsyra ...

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Det här är väl typ medicin:

Mitt kompendie är litet otydligt, så jag undrar om det är någon som vet om ekkrina svettkörtlar har mesokrin eller apokrin utsöndring? Eller något helt annat (kursen är slut, och tentan inte rättad än... Nervös...)

Permalänk

Jag förstår inte riktigt frågan. Ekkrina och apokrina är ju två olika sorters körtlar beroende på vart de sitter, deras struktur, vad de utsöndrar etc.
Men iaf...ekkrina körtlar har merokrin utsöndring. Främst vatten (mkt stor del), Na+, Cl-, urea, urinsyra, ammoniak, aminosyror, glukos och mjölksyra. Det är ekkrina körtlar som sköter värmeutsöndringen om jag inte minns helt fel tack vare evaporationen som uppstår när vattnet dunstar från huden.

Vad läser du? Veterinär?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Jag förstår inte riktigt frågan. Ekkrina och apokrina är ju två olika sorters körtlar beroende på vart de sitter, deras struktur, vad de utsöndrar etc.
Men iaf...ekkrina körtlar har merokrin utsöndring. Främst vatten (mkt stor del), Na+, Cl-, urea, urinsyra, ammoniak, aminosyror, glukos och mjölksyra. Det är ekkrina körtlar som sköter värmeutsöndringen om jag inte minns helt fel tack vare evaporationen som uppstår när vattnet dunstar från huden.

Vad läser du? Veterinär?

Tack! I kurslitteraturen stod det ungefär: "de flesta körtlar är merokrina, mjölkkörtlar samt svettkörtlar vid axiller och könsorgan är apokrina och talgkörtar är holokrina" senare stod en del om ekkrina och apokrina svettkörtlar, men inte om vilken sorts utsöndring ekkrina har. Antog merokrina, men det stod så luddigt.

Jag läser egentligen till cilvilingenjör i bioteknik, men tar en paus och läser litet anatomi och fysiologi med apotekarna. Trött på matte och fysik...:(

Permalänk

hmm vi läser ingen fysik på bioteknik i Lund :)=

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Detta är väl mest riktat till Lunaspice...

Har en bekant som har HIDROADENITIS SUPPURATIVA eller Acne inversa som det även kallas nu...

Känner du till något man kan göra hemma, antingen med hjälp eller själv?

Hennes gubbe är Usk:a, så han har erfarenhet från vård, samt at han brukar hjälpa henne att tömma abcesserna...

Visa signatur

- Barn är känslovarelser. De hör mycket bra genom skinnet

Ruby Claesson Harrold, jurist och ordförande för Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter

Permalänk

Hrm, jag tror det finns olika krämer med bensoylperoxid som man kan använda. Det tar bort bakterier på huden vilket minskar risken för infektion. Det finns även linement eller lotion med klindamycin (tror det heter så) som funkar kanonbra. Det är antibiotika som men masserar runt acnen. Det har en mkt bra effekt enligt olika studier. Hon borde även kunna få tetracyklider utskrivna (Tetracyklin främst...tror det är det enda som eg. är godkänt). Det finns också steroidinjektioner och ev. kirurgi (laserbeh. bl.a.) man kan göra. Jag antar att hon redan har pratat med en dermatolog, om inte så tycker jag att hon bör göra det.

Permalänk

från acros organics [en av världens största kemikalieleverantörer]

Dibenzoyl peroxide (benzoylperoxid):
Risk Description
R2 Risk of explosion by shock, friction, fire or other sources of ignition.
R36 Irritating to eyes.
R43 May cause sensitization by skin contact.

Safety Description
S14A Keep away from acids, reducing agents and polymerisation catalysts.
S3/7 Keep container tightly closed in a cool place.
S36/37/39 Wear suitable protective clothing, gloves and eye/face protection.

Har labbat med denna ... inte precis ett trevligt ämne, då den är starkt radikalbildande(jämför fria radikaler, syreradikaler osv.), den framkallar alltså allergier och handskar bör användas när denna hanteras på labb ... allt enligt ämnets säkerhetsdatablad .. btw .. är riskkoden R43 (den om sensibilisering) samma som kontaktallergimetallen Nickel har i sin MSDS

Ur MSDS för benzoylperoxid:

"May cause skin irritation. May cause skin sensitization, an allergic reaction, which becomes evident upon re-exposure to this material.
May be harmful if absorbed through the skin."

Så jag tror mer på olika former av antibiotika tetracyklin, klindamycin whatever, de har ju riktad verkningsmekanism mot bakterier och skadar på så vis inte humana celler i samma utsträckning som en radikalbildare kan göra ... fast sen jag knappast rätt person för att uttala mig i frågan iofs ... då jag inte håller på med medicin dock har jag läst endel om antibiotika

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

Det är upp till hennes dermatolog och ordinera det som hon/han anser passa för det specifika fallet. Det är omöjligt att sitta här och göra det. Jag bara spekulerar...och tetracyklider samt klindamycin är, som jag tidigare nämnde, 2 bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Om jag vill räkna ut masshalten ättiksyra i vinäger, hur gör jag då?
Jag har 10ml vinäger i en bägare utspätt med 25ml avjonat vatten och har tillsatt 17ml natriumhydroxid så att substansmängderna är ekvivalenta.
Natriumhydroxiden har molmassan 0,1mol/dm3
Bägaren med enbart vinägern vädge 10g

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk

om substansmängderna är ekvivalenta vid tillsats av 17 ml 0.1 M(mol/dm^3, koncentrations mått) har vi 0.017 dm^3 * 0.1 mol/dm^3 = 0.0017 mol OH- tillsatt

nu beror det lite på hur du definierar ekvivalent men som jag tolkade frågan (på det enkla sättet alltså utan jmv.) är substansmängden( mol) ättiksyra lika med substansmängden bas (mol) den första har vi redan beräknat

vi har nu 0.0017 mol syra / 10 ml lösning = 0.17 M slå upp eller beräkna ättiksyras molmassa(2C + 2O + 6H = 62 g/mol) massan ättiksyra per liter vinäger är nu koncentrationen * molmassan = 0.17 M * 62 g/ mol = 10,54 g/liter

om ekvivalensen innebär att man uppnått pH 7.0 måste vi ta hänsyn till jämvikten för ättiksyra detta går ganska enkelt att göra genom att plotta titrerkurvan

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Tack Lunaspice...
Han hälsar och tackar...

Nu en liten fråga från mig, om du inte har något emot det...

Jag har ett problem med min kroppstemp.
Jag har nära 37,5-38 som normal temp i kroppen, vilket är otroligt jobbigt, speciellt på sommaren.

Mitt blodtryck är normalt, alla andra värden är också normala...

Vad kan man göra?
Vården har bara sagt att det är inom normala värden...

Men jag vet att det sliter på diverse delar i kroppen att ha en förhöjd kroppstemp.

Visa signatur

- Barn är känslovarelser. De hör mycket bra genom skinnet

Ruby Claesson Harrold, jurist och ordförande för Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter

Permalänk

Så liten förhöjd temp spelar ingen som helst roll. Det är extrema temperaturer som kan ge lever-, hjärn- och njurskador men då handlar det om 39-40 grader och under en längre tid. Jag har också en hög normaltemp vilket gör att jag svettas mkt. Vad man kan göra är att dricka rejält med vatten...3-4 l om dan för att kyla kroppen lite grand samt att förhindra ev. uttorkning.

Permalänk
Medlem

Detta är till Lunaspice igen...

Har gått med dålig rygg i snart 2 år...

Det närmaste diagnos jag har kommit är vilda gissningar, men den enda som har följt med är fasettledsartros, och jag kan banne mig inte hitta någon info. om den på nätet...
Kan du hjälpa till med en fingervisning om var jag ska leta?

Eller vet du något om det?

Jag skulle ha magnetröntgat ryggen för ett tag sedan, men jag fick inte plats i maskinen, är för bredaxlad + att jag har för stor bröskorg

Visa signatur

- Barn är känslovarelser. De hör mycket bra genom skinnet

Ruby Claesson Harrold, jurist och ordförande för Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter

Permalänk

Jag kan inte så mkt om atroser ännu, vi håller på och läser grundläggande ortopedi just nu. Jag ska se om jag kan hitta något om det på biblioteket eller på sjukhuset.

De måste kunna lösa magnetröntgen trots din storlek...ring dem igen.

Kolla annars på:
http://www.infomedica.se/
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/artros.html
http://www.praktiskmedicin.com/