Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Jag ligger på runt 68-69 och är 179 lång och då väger jag alltså ganska lite.

och där har du anledningen till varför du troligtvis väljer att bulka och anledningen till att du BÖR bulka istället för att deffa;)
så du gör ett klokt val.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Skaffade nyss en schäfer, måste säga att det hjälper rätt bra när det gäller att gå ner i vikt *rekommenderas* Beach 2012 kanske visar magrutor.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87005

kör efter detta men nu när det inte är något vidare att vara ute o spela boll så har det inte blivit några konditionspass de senaste veckorna. behövs konditions passen? vill bli av med en del underhudsfett främst och även få en mer vältränad kropp.

som skrivet innan så väger jag runt 90kg o är runt 180cm lång så mitt bmi är på 28 dvs över normalt så jag behöver ju bränna en bort en del fett.

tänkte även meddela att jag nu köpt protein pulver blev http://www.fitnessbutiken.se/protein/purewhey1.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87005

kör efter detta men nu när det inte är något vidare att vara ute o spela boll så har det inte blivit några konditionspass de senaste veckorna. behövs konditions passen? vill bli av med en del underhudsfett främst och även få en mer vältränad kropp.

som skrivet innan så väger jag runt 90kg o är runt 180cm lång så mitt bmi är på 28 dvs över normalt så jag behöver ju bränna en bort en del fett.

tänkte även meddela att jag nu köpt protein pulver blev http://www.fitnessbutiken.se/protein/purewhey1.html

Ja du bränner ju inte mycket fett (typ inget) av vanliga styrketräningspass. Vill du bränna fett så är det bara ut att springa, cykla eller göra något liknande.

Edit: Det där proteinpulvret verkade ganska oprisvärt. Rekommenderar http://www.gymvaruhuset.com/whey.html istället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Johan12:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87005

kör efter detta men nu när det inte är något vidare att vara ute o spela boll så har det inte blivit några konditionspass de senaste veckorna. behövs konditions passen? vill bli av med en del underhudsfett främst och även få en mer vältränad kropp.

som skrivet innan så väger jag runt 90kg o är runt 180cm lång så mitt bmi är på 28 dvs över normalt så jag behöver ju bränna en bort en del fett.

tänkte även meddela att jag nu köpt protein pulver blev http://www.fitnessbutiken.se/protein/purewhey1.html

nej, konditions pass behövs ej, så länge du hamnar på kcal minus varje dag, så går du ner i vikt.
MEN, utan något som helst konditions pass så krävs det att du istället drar ner på maten din för att kunna lyckas att hamna på kcal minus.
sen är kondition bra för hälsan med, hjärtat osv.
så det är helt upp till dig hur du vill hamna på kcal minus, mindre mat eller motion.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

nej, konditions pass behövs ej, så länge du hamnar på kcal minus varje dag, så går du ner i vikt.
MEN, utan något som helst konditions pass så krävs det att du istället drar ner på maten din för att kunna lyckas att hamna på kcal minus.
sen är kondition bra för hälsan med, hjärtat osv.
så det är helt upp till dig hur du vill hamna på kcal minus, mindre mat eller motion.

ok men vad är det för kost man bör hålla sig till? har nu iaf tagit bort allt snacks, läsk o dylikt så de borde ju göra lite men vore bra om någon vet bra recept på mat liknande situation, gärna ganska enkelt o göra och helst bra o värma då det blir matlådor till jobbet

kom på de me att man alltid kan slänga in en långpromenad i veckan har hört att de ska förbränna en del.

Permalänk
Skrivet av Johan12:

ok men vad är det för kost man bör hålla sig till? har nu iaf tagit bort allt snacks, läsk o dylikt så de borde ju göra lite men vore bra om någon vet bra recept på mat liknande situation, gärna ganska enkelt o göra och helst bra o värma då det blir matlådor till jobbet

kom på de me att man alltid kan slänga in en långpromenad i veckan har hört att de ska förbränna en del.

tja, nu skulle jag kunna rabbla upp produkter/maträtter i all evighet och det har jag(och du får ursäkta) ingen ork med:P.
kan väl tipsa om grunderna, ris, potatis, pasta är mycket bra kolhydrats källor.
mejeri produkter(kvarg, mjölk osv), skaldjur,fisk. kött i alla former är bra protein källor.
nötter, oljor(raps, oliv och solros), fet fisk(typ lax) är mycket bra fett källor.
grönsaker och frukt är mycket bra vitamin och mineral källor.
men det finns så mycket mer och det är helt upp till dig, din aptit och kreativitet att sedan mixa ihop 1(eller fler) utav varje del i varje måltid.

men sen kan du även inhandla nått billigt protein pulver, mest för bekvämlighetens skull, det är ju inte alltid man vill stå och laga en måltid sent på kvällen eller då man är trött, stressad, whatever. alltid bra att ha nån påse protein hemma.

ang långpromenader så förbränner de inge fett, utan kcal(vilket blir samma effekt om du hamnar på kcal minus).
är du ute efter att förbränna fettet under ett konditions pass, så har det alltid varit rekommenderat(så vitt jag vet) att köra intensiva, men korta, intervall pass innan frukosten, jag vet, det låter jobbigt, och det är det också och det ska det vara, men om du dricker kaffe(eller ännu bättre, grönt te), så har du ett effektivt hjälp medel inför passen på morgonen.

tja, det var väl lite utav grunderna, rekommenderar att du lär dig dem utantill.
rekommenderar också sidan kolozzeum.com , där kan du läsa mera om maträtter, vad som är bra i matväg, träning och allt som hör därtill.
och bemästrar du det som står där när det gäller maten, då kommer du att få resultat(om du sköter din träning osv dvs)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Du kan kolla på lite maträtter på scoobysworkshop också. Han har en del olika som ska vara snabba och enkla att göra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar Ska kika på dom sidorna.

Tråning Innan frukost blir ju lite jobbigt på vardagarna då det e lite mörkt då, men kan ju köra typ cardio på helgerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

Tack för bra svar Ska kika på dom sidorna.

Tråning Innan frukost blir ju lite jobbigt på vardagarna då det e lite mörkt då, men kan ju köra typ cardio på helgerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk såhär, hur ofta duschar du?
Varje eller varannan dag gissar jag på, då hinner du troligen med en 20-30 min löprunda innan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Tänk såhär, hur ofta duschar du?
Varje eller varannan dag gissar jag på, då hinner du troligen med en 20-30 min löprunda innan.

Så sant men det blir på eftermiddagen/kvällen isånnafall och inte efter frukost

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Tänk såhär, hur ofta duschar du?
Varje eller varannan dag gissar jag på, då hinner du troligen med en 20-30 min löprunda innan.

Så sant men det blir på eftermiddagen/kvällen isånnafall och inte efter frukost

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej igen! Nu var det väl ungefär två månader sedan jag var här och tjötade med er om styrketräning och övningar och tänkte därför ta och skriva av mig lite och berätta hur det har gått.

"Uppvärmning"
Jag körde två veckor innan semestern kom, och då var upplägget att köra låga vikter och testa olika övningar - några maskiner, hantlar och skivstång. Cyklingen hade jag redan kommit igång med sedan cykelköp i Maj månad, och kände att det jag ville få ut av styrketräningen främst var överkroppen som jag i princip aldrig tränat någonsin, med undantag för 10 månader i lumpen, men då var det inget gymmande.

Jag körde gym 2-3 gånger per vecka, uppdelat i 1-2 muskelgrupper per dag. 40-60 minuter per pass då jag hade låg vikt, många repetitioner samt testade olika övningar som tränar mer eller mindre samma muskel. Så det var ju inte tidseffektivt kanske, däremot intressant. Några synliga resultat var ju knappast väntat, men redan efter två veckor av regelbunden aktivitet kunde jag känna en skillnad i kroppen. Kanske mest träningsvärk dock :).

Semester
Sedan följde två veckors semester, kanske även kan kallas två veckors grisbulk i träningssammanhang :). Men ja, blev långa och många promenader i London som nog hjälpte hålla energibalansen och kompenserade för snabbmat och ölhävning. Efter semestern hade jag iallafall inte ändrat vikt vare sig upp eller ned.

Sedan semestern
När jag var åter i Sverige (15ish augusti) började jag Turfa (www.turfa.se) vilket ledde till konditionsträning 2-5 timmar per dag 3-4 dagar i veckan, främst cykling, två veckor i sträck. Här och där var jag även ner till gymmet och fortsatte som jag gjort tidigare. Kanske 1-2 pass per vecka.

Därefter, början av September, så har jag börjat rationalisera lite i övningarna. Vissa övningar gillar jag inte alls, men då finns det någon annan för samma muskel som fungerar bättre. Jag har även kunnat öka lite i vikt på de flesta övningarna nu när jag känner att kroppen vant sig vid rörelserna, fått bättre teknik och även lite mer styrka. Har dock inte cyklat lika intensivt de två senaste veckorna då vädret varit uruselt, och det är stor skillnad att ge sig ut en solig, vindstilla sommardag gentemot en grå, blåsig höstdag :). Men nog har det väl blivit kanske 2-3 90-120 minuters cykelturer per vecka sedan början av september.

Jaha, en hel del kondition och styrka, men ja just ja. Träning innehåller en till komponent, näring. Här känner jag att jag kunnat göra bättre. Helt enkelt fortsatte jag leva "semesterliv" gällande matintag även efter semestern. Samtidigt så har jag också spenderat så mycket tid på cykelsadeln så att jag inte haft varken tid eller ork att ställa mig i köket, eller hinna med andra sysslor hemma, som att t.ex. diska ordentligt, vilket i sin tur också påverkar hur "enkelt" det är att ställa sig och laga ordentlig mat, vilket jag vet att jag kan.

Det är väl också det jag tänkt fokusera på de kommande veckorna, att hitta bra metod och upplägg för att undvika att hamna i situationer då man istället köper en kebab, hamburgare eller en pizza. Sitter och kikar på livsmedelsverket och räknar energiinnehåll och planerar storköp under helgen, så ska jag försöka mig på en väldigt mat-strikt vecka för att se hur kroppen reagerar.

Så, i det stora hela?
Ja, nog har det hänt en hel del. Benen (lår) blir lite större för varje vecka. Turf blir i princip en form av intervallträning när man går in för att ta zoner så snabbt som möjligt. Har införskaffat mig en pulsklocka med bröstbälte. Här om dagen när jag skulle ta en "Eager Beaver", alltså 10 zoner på 20 minuter, så var jag nog uppe och peakade på maxpuls runt 195 bpm. Nu är det ju dock sällan man kör så intensivt :). För er som vill konditionsträna och ha kul, rekommenderar jag verkligen turf. Det ger ett syfte med promenad/löp/cykelturerna helt enkelt.

Jag tycker mig även kunna ana lite större muskler (under fettet!) på biceps, om än inte något som skulle synas i dagsljus. Däremot i axlar, rygg och bröst har jag märkt "stor" skillnad, även om det syns först när man spänner dom ordentligt. Jag känner mig starkare i överkroppen och tycker mig ha fått något bättre hållning. Hur mycket av detta som är hjärnspöken vet jag inte, men så länge det är positiva sådana som sporrar mig att fortsätta så klagar jag absolut inte. Men, det är iallafall ingen tvekan om att det händer saker.

Viktmässigt så har det väl hänt något, om än inte mycket. För två månader sedan så visade vågen 114-117 som minst/mest beroende på när på dygnet och vilken dag i princip. Men snittvikten var nog närmare 116-117. I dagsläget så brukar 115kg ganska precis vara en återkommande siffra, så jag gissar 1-2kg nånting i viktnedgång. Hade säkerligen kunnat vara lika mycket till om jag haft koll på maten. Samtidigt så vill jag mig tro att lite vikt från ökad muskelmassa hämmat viktnedgången också.

Däremot så har man ju hört att man inte kan bygga muskler när man går ner i vikt, så där är jag lite förvirrad. Det är iaf säkert att magen blivit mindre, så det är ju positivt i vilket fall som helst.

Kondition och styrka samma dag?
Någonstans har jag också läst att det är dumt att konditions- och styrketräna under samma dag. T.ex. gymma en timme och sedan cykla två, då det på något vis hämmar muskeltillväxt. Hur väl stämmer det? Är det i extremfall detta gäller? Även om jag inte ger mig ut för att Turfa/långcykla så har jag en mil hem efter gymmet och det tar jag på 20-25 minuter. Skulle även en sådan kortare tur kunna vara motverkande? Det skulle ju vara lite lustigt om det var bättre att ta bussen hem istället :).

Framtiden:
- Bättre mat, matlåda 5 dagar/vecka
- Gym 2-3 gånger per vecka, hitta ett bra schema och hålla mig till det
- Skaffa bättre höstkläder och ta cykel till jobbet varje dag, 10 mil per vecka
- Långdistansturf 1-2 ggr á 2h per vecka
- KÖTTA!!!

Så, det blev en mindre vägg av det här, men, då har man fått ur sig det också. Kanske inte så mycket detaljer och specifika saker som togs upp, men iom att det har varit lite blandat kompott och inget 100% uttänkt eller kanske konsekvent så känns det som att det inte var värt att ta med. Ska börja föra lite träningslogg-aktigt för mig själv framöver för att få lite bättre överblick på saker och ting, som jag kanske kan dela med mig av.

Om ni har några specifika frågor eller funderingar så är det bara att fråga :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

i dont want to rain on your parade nu men med 1 veckas mellan rum, alltså där du kollar om du har fått resultat, märker du ingenting på.

gör så här, knäpp några kort på dig själv i olika poser(poser kan du kika på på kolozzeum.com), sköt sedan kosten, träningen, och sömnen i 1 år, knäpp sedan kort i samma poser.
ta dig sen en rejäl jämförelse på korten, DÅ kommer du se skillnad.
det tar TID att bygga muskler, inget(som sagt) som du kan se med nån veckas mellanrum, ja möjligtvis fett då då det tyvärr bildas på kroppen mycket lättare än muskler.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

i dont want to rain on your parade nu men med 1 veckas mellan rum, alltså där du kollar om du har fått resultat, märker du ingenting på.

gör så här, knäpp några kort på dig själv i olika poser(poser kan du kika på på kolozzeum.com), sköt sedan kosten, träningen, och sömnen i 1 år, knäpp sedan kort i samma poser.
ta dig sen en rejäl jämförelse på korten, DÅ kommer du se skillnad.
det tar TID att bygga muskler, inget(som sagt) som du kan se med nån veckas mellanrum, ja möjligtvis fett då då det tyvärr bildas på kroppen mycket lättare än muskler.

Det är lugnt :). Jag påstår inte att det är några gigantiska skillnader, utan små saker som jag kanske främst känner. Två månaders mellanrum och dryga hundra mil i högt tempo på cykel är dock långt ifrån en veckas mellanrum. Troligtvis så är de muskler som dyker upp sådant som tidigare funnits där, men varit dolda i fett, och jag har knappt vetat att de funnits eftersom jag inte använt dom. Nu känns dom och börjar synas mer, eller, jag är iallafall mer medveten av att dom finns, på ett sätt eller annat. Det var det jag menade med att det kunde lika gärna vara hjärnspöken.

Jag är helt inställd på att det är ett långtidsprojekt, och att förändringar sker sakta. Däremot, de förändringar man upplever - känner fysiskt, psykiskt och statistiskt bör man glädjas åt och åtnjuta för att hålla motivationen uppe.

Från att gå från att i princip aldrig idrottat, sportat eller gymmat till att byta ut 20 timmar framför datorn till 20 timmars fysisk aktivitet per vecka, från promenad till långdistansturer eller besök på gym, under två månads tid, är jag tämligen säker på ger dig snabba resultat som märks av i kropp och själ. Huruvida man sedan faktiskt får mer/större muskler eller bara lär sig använda och utnyttja dom man har, är för stunden orelevant, då jag ändå är glad över den förändring som sker.

Ja, jag lovar dig, att om ett år så kommer du få se före- och efterbilder

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag mätte mina överarmar för ett tag sedan. Mätte igen en månad senare och det var exakt samma, inte så konstigt iofs. Tar ju tid att få någon märkbar skillnad. Men nu har jag inte mätt på någon månad, tänker mäta vid jul ungefär och se då ifall jag har ökat något sedan typ i våras. Ökad mycket iaf sedan jag började träna för ca 13 månader sedan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Någon som vet ungefär hur mycket muskelmassa man kan lägga på sig per månad utan att ta tillskott eller något? Inser att det varierar mycket från person till person men om någon vet något snittvärde?

Är snart 3 år sedan man slutade träna på gym så tänkte börja igen då man tappat 7 kg sedan man slutade (är rätt spinkig annars med är ca 183 och pendlar mellan 68-72 kg).
Tränar lite nu med att cykla skog men funderar även på att börja springa lite igen. Målet jag satt upp är att väga 78-82 kg och antar att det är orimligt att sätta målet till början av maj 2012? Antar att det kommer bli en del fett man går upp om man går upp så snabbt vilket man inte vill göra.

Några tips på schema och vad för övningar man kan göra i gymmet? Då det finns ett gym hemma så använder jag det för det är billigare än att köpa ett gymkort men dock finns inte alla saker här som ett riktigt gym har... Dock har jag ett problem när jag ska köra knäböj med skivstången eftersom jag inte har en ställning i axelhöjd så vet inte hur jag får upp den dit några tips?

Schemat jag gjort ser ut såhär:
Dag 1
Kondition, Biceps 3-4 övningar, Axlar 2-3 övningar, Rygg 2-3 övningar, Mage 3-4 övningar

Dag 2
Bröst 3-4 övningar, Triceps 2-3 övningar

Dag 3
Kondition, Framsida lår, baksida lår, smalben och mage

Dag 4
Vila

Sen börja om på dag 1.

Har även 3/4 av en påse Gainer Pro som gick ut för typ 2-3 månader sedan tror jag. Någon som vet om den är okej att dricka än? Vet att oöppnade förpackningar klarar sig 1 år efter utgångsdatum men vet inte hur det är med öppna då det kommit in syre i påsen.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Någon som vet ungefär hur mycket muskelmassa man kan lägga på sig per månad utan att ta tillskott eller något? Inser att det varierar mycket från person till person men om någon vet något snittvärde?

Ingen aning, men inte mycket direkt. Ligger du i hård träning så räkna med något/några kg på ett år.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Ingen aning, men inte mycket direkt. Ligger du i hård träning så räkna med något/några kg på ett år.

Läste på någon sida för några år sedan att man som mest lägger på sig mellan 700-800 g/år utan preparat. Tycker det verkar vara jättelite men det kanske stämmer

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Läste på någon sida för några år sedan att man som mest lägger på sig mellan 700-800 g/år utan preparat. Tycker det verkar vara jättelite men det kanske stämmer

Jag har lagt på mig ca 4kg ett år. Men då jag fortfarande är ganska ung och växer så kan det ju vara mer än bara muskler också...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av bonno:

Läste på någon sida för några år sedan att man som mest lägger på sig mellan 700-800 g/år utan preparat. Tycker det verkar vara jättelite men det kanske stämmer

sköter du din kost, din träning och din sömn till 100% riktigt, så har du på 1 vecka lagt på dig nått gram i muskler.
så går du upp låt säga 1 kilo på 1 månad och allt har skötts rätt, då är mestadels utav det fett och vätska och några gram muskler.
det tar tid att lägga på sig ren muskelmassa.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Schemat jag gjort ser ut såhär:
Dag 1
Kondition, Biceps 3-4 övningar, Axlar 2-3 övningar, Rygg 2-3 övningar, Mage 3-4 övningar

Dag 2
Bröst 3-4 övningar, Triceps 2-3 övningar

Dag 3
Kondition, Framsida lår, baksida lår, smalben och mage

Dag 4
Vila

Sen börja om på dag 1.

Jag är förmodligen inte alls den som har bäst koll i den här tråden, men att köra 3-4 biceps och magövningar har du inte mycket för. Marklyft, benböj och chins kommer nog ta hand om det rätt bra på egen hand.

Permalänk
Skrivet av Aijoj:

Jag är förmodligen inte alls den som har bäst koll i den här tråden, men att köra 3-4 biceps och magövningar har du inte mycket för. Marklyft, benböj och chins kommer nog ta hand om det rätt bra på egen hand.

What he said.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Skrivet av Aijoj:

Jag är förmodligen inte alls den som har bäst koll i den här tråden, men att köra 3-4 biceps och magövningar har du inte mycket för. Marklyft, benböj och chins kommer nog ta hand om det rätt bra på egen hand.

fast nu skrev han ju iof inte om han kör marklyft, knäböj och chins eller ej.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Kör varken marklyft eller chins, knäböj är lite klurigt om ni kollar min post ovan Men lär prova på att köra marklyft också och anpassar antalet övningar efter det som känns bäst för mig därför skrev jag 3-4 övningar Med mage menar jag tex en övning för över magmusklerna, en för undre och en för sidorna.
Ska börja köra imorgon tänkte jag och så blir det nog inte mer än 2 övningar per muskelgrupp så man inte för för mycket träningsvärk.

Ska man låta bli att köra kondition varje dag man tränar? Tänkte att det kanske inte är så smart när man tex gymmar benen?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

fast nu skrev han ju iof inte om han kör marklyft, knäböj och chins eller ej.

Sant, men gör han det inte borde han imo börja med det

Permalänk
Skrivet av Aijoj:

Sant, men gör han det inte borde han imo börja med det

tja, det beror ju helt på hur han vill lägga upp det hela, vad som känns bäst för han själv osv, finns ju ingen lag huggen i sten där det står att man måste köra mark, knäböj, chins osv för att få mäktiga resultat;), går mycket bra utan dessa övningar med.
jag själv kör väldigt sällan mark och knäböj. jag kör andra övningar som enligt mig tar bättre på exakt samma ställen som mark och böj tar på och jag är en utav de mer muskulösare/större personerna, dvs jag har klarat mig gott och väl utan dessa 2 övningar och fått mycket bra resultat.
så det är som sagt hur man själv vill lägga upp det hela.

och bara för att klargöra så vi slipper en massa roid rage, det är min åsikt och jag tycker inte att knäböj och mark är dåliga övningar.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

tja, det beror ju helt på hur han vill lägga upp det hela, vad som känns bäst för han själv osv, finns ju ingen lag huggen i sten där det står att man måste köra mark, knäböj, chins osv för att få mäktiga resultat;), går mycket bra utan dessa övningar med.
jag själv kör väldigt sällan mark och knäböj. jag kör andra övningar som enligt mig tar bättre på exakt samma ställen som mark och böj tar på och jag är en utav de mer muskulösare/större personerna, dvs jag har klarat mig gott och väl utan dessa 2 övningar och fått mycket bra resultat.
så det är som sagt hur man själv vill lägga upp det hela.

och bara för att klargöra så vi slipper en massa roid rage, det är min åsikt och jag tycker inte att knäböj och mark är dåliga övningar.

Jag tänker inte säga emot, jag ligger nog på fjädervikt jämfört med dig så jag är rätt säker på att du vet vad du pratar om
Vad jag väl försöker komma lite till är väl att köra igång med ett helt gäng såpass isolerade övningar som det verkade som kanske inte är den bästa vägen att gå, iaf inte till en början.

Permalänk
Medlem

Provade Jack3d idag och det funkade skitbra. Inga bieffekter så som stickningar eller liknande.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

har läst lite ur denna " artikel", ganska mycket dösnack innan sida 22.

http://www.musclegaintruth.com/TTABM-Sample.pdf

men vad tror ni om den teroin om muscle failure, dvs köra övning tills hjärnar vill men muskeln/musklerna inte kan?