Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

har läst lite ur denna " artikel", ganska mycket dösnack innan sida 22.

http://www.musclegaintruth.com/TTABM-Sample.pdf

men vad tror ni om den teroin om muscle failure, dvs köra övning tills hjärnar vill men muskeln/musklerna inte kan?

Jag har ingen direkt åsikt. Men brukar ofta vara så att musklerna kan men inte gärna vill, i mitt fall. Beror dock på hur pass pigg jag är.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Johan12:

har läst lite ur denna " artikel", ganska mycket dösnack innan sida 22.

http://www.musclegaintruth.com/TTABM-Sample.pdf

men vad tror ni om den teroin om muscle failure, dvs köra övning tills hjärnar vill men muskeln/musklerna inte kan?

tänk inte så mycket, utan kör tills DU känner att du är klar och nöjd med övningarna som du har planerat för det passet.
skit sen i om muskeln känns slut/pigg.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Om jag gör klart ett sätt och inte är direkt trött, alltså att jag skulle orkat några reps till, så ser jag det som ett tecken på att det är dags att kliva upp lite i vikt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Har sedan ja började träna för nästan ett halvår sedan nästan bara kört på tunga vikter ofta 5-7 reps på vissa övningar men endel kör ja 10+ på också, borde jag kanske köra mer lite lättare övningar vissa veckor för att inte slita på kroppen eller är det lugnt att köra som jag gör ?

Permalänk

vet att det är en definitions fråga, från person till person, men 5-7 reps är inte tungt enligt mig.
kör man tungt så kör man typ 1-3 reps.
så vill du köra tungt och klarar 5-7 reps, så tycker iaf jag att du ska höjja vikterna.

men och andra sidan, 6 månaders träning säger du, kanske inte det bästa att börja köra med tunga vikter då dina muskelfästen och kroppen med största sannolikhet inte har hunnit att stärka på sig.
detta skulle du ha gjort redan första dagen då du klev in i gymmet, men bättre sent än aldrig antar jag, kör på lätta vikter i början, sen avancerar du i vikter, detta för att förhindra skador(vilka kommer att komma om några år) och för att ge dig själv en chans att lära dig hur övningar ska utföras ordentligt, teknik osv, vilket du ej kan lära dig på "tunga" vikter, speciellt inte då du är nybörjare.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

Hur man gör övningarna rätt kan jag ganska bra redan, tränade någon gång ibland i ett par år men inget som gav så mycket resultat men nu har ja årskort så lika bra att dra sig ner till gymmet ca 5ggr i veckan, de jag brukar träna med har kört ganska länge och brukar förklara när ja kör fel.

Oftast kör ja tungt som första övning speciellt bänk 1-3 reps sedan 5-7 på hantlar och 7-10 reps i maskinerna.
Fick ganska ont i biceps muskelfäste i början men nu känner jag inget där längre.
Varje gång när ja tränar börjar ja med att köra med bara stången utan vikter sen lätt som uppvärmning för jag alltid gjort så sedan börjar ja köra vanligt.

Permalänk

de förklarar för dig när du kör fel + att du redan fått känningar i en muskel(biceps muskelfäste)och du vet hur övningars utförande går till? jag vill inte starta upp en diskussion eller tjaffsa eller nått, men det där går bara inte ihop.
tror även du missar min poäng, jag pratar inte om hur du startar ditt pass och kör sedan under resterande utav passet, jag pratar om att köra på lätta vikter redan från start, dvs i början utav din tränings karriär, för 6 månader sedan, så att dina muskelfästen får en chans att hänga med vilket är väldigt viktigt att de får göra då skador mycket lätt kan drabba dig om du ej har en bra grund, dvs starka muskelfästen.

jag personligen är inte känslomässigt inblandad i din träning eller så, åker du på en skada så kan jag inte bry mig mindre, så du får ju självklart träna exakt som du vill, inte min mening att försöka ändra på ditt upplägg eller så, men eftersom du frågade så tipsade jag bara.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Hej!

Har nyligen börjat träna med några på jobbet men är osäker på vad och när jag bör äta. Är morgontrött och jobbar relativt sent 9-18, därefter tränar jag.

Några förutsätningar:

Ålder: 30 år Längd: 186cm Vikt: 85kg (lönnfet, 0 muskler)
Tränar 4 dagar i veckan
Stillasittande jobb, åt mest skräpmat innan.
Ej hungrig direkt när jag vaknar, gör frukost på jobbet.
Tränar direkt efter jobbet då det ligger på vägen hem.
Tycker inte om att laga mat.
Ej kinkig med typer av mat, vill äta rätt.
Unnar mig lite sötsaker på helgen.

Det jag tänkt trycka i mig under dagen:

08.00 Går upp
09.00 Havre- råggröt med lite sylt
12.00 Kycklingsallad/Kebab med ris/Thaigryta m. kyckling eller biff
17.00 En burk tonfisk eller Keso
18.30 Träning gym
20.00 Färdigrätter... Tips på några som är bättre än andra? Komplettera med något?
22.00 Macka med skinka eller frukt
24.00 Lägger mig

Det jag är mest osäker över är. Bör jag äta mer innan jag tränar? Färdigrätterna, förstår att dom inte är toppen men tycker det är så smidigt. Finns det något bra komplement? Kvällsmacka/frukt, bör jag vänja mig av med det eller är det "ok" ?

Tacksam för alla synpunkter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av redruM:

Hej!

Har nyligen börjat träna med några på jobbet men är osäker på vad och när jag bör äta. Är morgontrött och jobbar relativt sent 9-18, därefter tränar jag.

Några förutsätningar:

Ålder: 30 år Längd: 186cm Vikt: 85kg (lönnfet, 0 muskler)
Tränar 4 dagar i veckan
Stillasittande jobb, åt mest skräpmat innan.
Ej hungrig direkt när jag vaknar, gör frukost på jobbet.
Tränar direkt efter jobbet då det ligger på vägen hem.
Tycker inte om att laga mat.
Ej kinkig med typer av mat, vill äta rätt.
Unnar mig lite sötsaker på helgen.

Det jag tänkt trycka i mig under dagen:

08.00 Går upp
09.00 Havre- råggröt med lite sylt
12.00 Kycklingsallad/Kebab med ris/Thaigryta m. kyckling eller biff
17.00 En burk tonfisk eller Keso
18.30 Träning gym
20.00 Färdigrätter... Tips på några som är bättre än andra? Komplettera med något?
22.00 Macka med skinka eller frukt
24.00 Lägger mig

Det jag är mest osäker över är. Bör jag äta mer innan jag tränar? Färdigrätterna, förstår att dom inte är toppen men tycker det är så smidigt. Finns det något bra komplement? Kvällsmacka/frukt, bör jag vänja mig av med det eller är det "ok" ?

Tacksam för alla synpunkter!

17.00 - Skönt att du har möjlighet att äta en timme innan du slutar jobbet :). Jag skulle dock välja något med lite mer kolhydrater.
20.00 - Nej, inte färdigrätter. Gör ett storkok (säg 6-7 portioner med t.ex. köttfärs/pasta). Bara att värma några minuter i mikron när du kommer hem.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Hur man gör övningarna rätt kan jag ganska bra redan, tränade någon gång ibland i ett par år men inget som gav så mycket resultat men nu har ja årskort så lika bra att dra sig ner till gymmet ca 5ggr i veckan, de jag brukar träna med har kört ganska länge och brukar förklara när ja kör fel.

Oftast kör ja tungt som första övning speciellt bänk 1-3 reps sedan 5-7 på hantlar och 7-10 reps i maskinerna.
Fick ganska ont i biceps muskelfäste i början men nu känner jag inget där längre.
Varje gång när ja tränar börjar ja med att köra med bara stången utan vikter sen lätt som uppvärmning för jag alltid gjort så sedan börjar ja köra vanligt.

Ett tips kan vara att ta kontakt med en utbildad gyminstruktör och få reda på om man lärt sig rätt. Samt så är det en bra idé att kolla instruktionsvideor/texter/bilder på internet. Men du kan ju även fråga någon mer rutinerad gymråtta vad de anser man ska tänka på i vissa övningar.

Att köra riktigt tungt i många övningar kan orsaka skador som man får ta sig flera år för att rehabilitera. En bra anledning till att kolla upp så många källor är så man själv kan skaffa en uppfattning om vad som är rätt eller inte. Sen köra på det som passar en själv bäst.

Själv stod det rätt stilla i min bröstutveckling. Jag körde som jag alltid gjort och förstod inte varför jag slutat utvecklas, det har ju gått framåt fram till nu. Då gjorde jag lite research på internet och i träningsböcker (detta efter flera års träning). Och efter några små justeringar i både schemat och utförandet av övningarna så började utvecklingen gå framåt igen.

Personligen tycker jag att man ska ha tränat minst ett år innan man ger sig in på Max-OT. Detta för att alla övningar ska sitta som ett smäck. Just för att de kan orsaka sån stor skada om man gör de fel.

Permalänk

aah, coltrasten, huvudet på spiken.
dock så är gyminstruktörer och PTs i de flesta fallen inga att hänga i julgranen med, bara för att de har en utbildning på ett papper så betyder det nada.
skulle man ställa raka, enkla och basic frågor ang träning till dem(vilket jag har testat och gjort med ett antal PTs) så står de antingen och kliar sig i huvudet och fattar ingenting eller så svarar de men svarar helt galet så man nästan bli mörkrädd.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

redruM: Det viktiga är att du äter efter träning (protein och ev. kolhydrater om du har tränat hårt och ska vara fysiskt aktiv dagen efter). Annars spelar det mindre, kanske till och med ingen roll när och hur ofta du äter. Då du har "0 muskler" tycker jag du ska satsa å lägga fokus på att äta bra mat snarare än när du ska äta. Och självklart även på träningen då.

Skrivet av Coltrasten:

Personligen tycker jag att man ska ha tränat minst ett år innan man ger sig in på Max-OT. Detta för att alla övningar ska sitta som ett smäck. Just för att de kan orsaka sån stor skada om man gör de fel.

Vad är det med Max-OT som gör att man kan skada sig?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Vad är det med Max-OT som gör att man kan skada sig?

Om man lastar på väldigt tunga vikter och inte utför en övning korrekt. Jag säger inget om Max-OT som schema. Kör själv lite maxat nu ett par veckor.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Sjukt hur träning kan bota nattrundorn till McDonnalds och pizza/kebabtallrik till lunch. Känns som att man sabbar träningen om man inte sköter kosten vilket ger en boost att äta rätt (för mig iaf)!

Föresten, någon som har tips på vad man kan äta innan träning. Ett plus om det inte behöver tillagas då jag kommer trycka det lite snabbt på jobbet innan jag slutar. Tack igen!

Permalänk
Medlem

Känner du dig trött och behöver extra energi eller är det mer mot en pwo du funderar på?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Tränat 8-9 gånger nu och fått ont i axeln. Gör ont när jag lyfter/belastar rakt ut åt sidan ifrån kroppen. Ingen aning vad som hänt. Brukar värma upp 6-7min på CrossTrainer innan, kanske inte tillräckligt? Det känns inte som träningsvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redruM:

Tränat 8-9 gånger nu och fått ont i axeln. Gör ont när jag lyfter/belastar rakt ut åt sidan ifrån kroppen. Ingen aning vad som hänt. Brukar värma upp 6-7min på CrossTrainer innan, kanske inte tillräckligt? Det känns inte som träningsvärk.

Aj då. Hoppas att du inte har problem med rotatorcuffarna (som jag har). Behöver självklart inte vara så dramatiskt. Det kan ju t.ex. var så att du har utfört någon övning lite "fel" eller med för hög belastning.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem

Hua ligen, inte tränat på runt 2.5 vecka. Tränade igår och nog fan känns det av idag!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coltrasten:

Om man lastar på väldigt tunga vikter och inte utför en övning korrekt. Jag säger inget om Max-OT som schema. Kör själv lite maxat nu ett par veckor.

Att "man lastar på väldigt tunga vikter och inte utför en övning korrekt" är aldrig bra, vare sig vilket schema man kör eller hur länge man har tränat. Så jag förstår fortfarande inte varför du anser att noobs ska hålla sig borta från Max-OT.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Korsordsguru

Jag har en fråga till er som har tränat ett tag. Hur brukar ni göra med bulk/deff-perioder? Hur länge bulkar ni, och hur länge deffar ni? Eller försöker ni hålla samma balans året runt? Nu har jag styrketränat 3-4 gånger i veckan, cyklar 1,6 mil varje dag och promenerar en timme varje dag jag inte tränar sedan juli ungefär och är väldigt nöjd med resultaten i ökad styrka och muskler och har minskat garanterat några kilo i kroppsfett, men tänkte försöka köra en period då jag bränner av ytterligare minst 5kg kroppsfett. Har läste lite tidigare i tråden om högintensiv intervallträning och det verkar ju vara effektivt träningssätt för detta ändamål (plus mycket andra fördelar enligt många forskningspapper ser det ut som).

177cm lång, 75kg, 25 år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DaLys:

Jag har en fråga till er som har tränat ett tag. Hur brukar ni göra med bulk/deff-perioder? Hur länge bulkar ni, och hur länge deffar ni? Eller försöker ni hålla samma balans året runt? Nu har jag styrketränat 3-4 gånger i veckan, cyklar 1,6 mil varje dag och promenerar en timme varje dag jag inte tränar sedan juli ungefär och är väldigt nöjd med resultaten i ökad styrka och muskler och har minskat garanterat några kilo i kroppsfett, men tänkte försöka köra en period då jag bränner av ytterligare minst 5kg kroppsfett. Har läste lite tidigare i tråden om högintensiv intervallträning och det verkar ju vara effektivt träningssätt för detta ändamål (plus mycket andra fördelar enligt många forskningspapper ser det ut som).

177cm lång, 75kg, 25 år.

Sen jag började träna har jag försökt äta bra men mycket. Började på 66kg förra hösten, nu kan man säga att jag ligger på ~70 (dock 67 nu pga sjukdom).
Tänker försöka äta ännu mer nu i vinter och sedan börja deffa fram mot sommaren.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av DaLys:

Jag har en fråga till er som har tränat ett tag. Hur brukar ni göra med bulk/deff-perioder? Hur länge bulkar ni, och hur länge deffar ni? Eller försöker ni hålla samma balans året runt? Nu har jag styrketränat 3-4 gånger i veckan, cyklar 1,6 mil varje dag och promenerar en timme varje dag jag inte tränar sedan juli ungefär och är väldigt nöjd med resultaten i ökad styrka och muskler och har minskat garanterat några kilo i kroppsfett, men tänkte försöka köra en period då jag bränner av ytterligare minst 5kg kroppsfett. Har läste lite tidigare i tråden om högintensiv intervallträning och det verkar ju vara effektivt träningssätt för detta ändamål (plus mycket andra fördelar enligt många forskningspapper ser det ut som).

177cm lång, 75kg, 25 år.

har försökt med det mesta då det gäller bulk och deff.
bulkat korta perioder och deffa korta, bulka längre perioder och deffa korta mm.
det jag har kommit fram till är att iaf jag får ut mycket mer utav att bulka längre perioder då fett för mig inte är så värst besvärligt att bli av med då jag vet hur jag ska göra för att så snabbt och effektivt losa det.

min startvikt för 12 år sedan var 80, höll sen på att testa mig fram i några år. hamnade på 100 strecket då jag hade fått någorlunda koll på det.
bulkade upp mig till 130 men greps där utav panik(hjärnspöken) och gjorde en deff ner till 105.
bulkade upp mig till 120 och där låg jag under en period då jag försökte mig på kcal balans(periodisk fasta vilket var en total katastrof då det bara ödlsade tid och gick långsamt).
efter det gick jag upp till 130 och från 130 och upp till min nuvarande vikt runt 152 så har jag ökat som mest, både i styrka och i muskeltillväxt.

så för att svara på frågan, jag bulkar tills jag är nöjd eller ser någon poäng i att dra på med en deff och jag deffar tills jag är nöjd.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

För att bränna fett ska man hålla pulsen på 60% av Max, då är det fettet på kroppen som ryker.

Kör du intervallen (långa) på 4 minuter (90% av maxpuls) sedan 3 min vila osv är det kolhydraterna i kroppen du förbränner, dock så när övningen är över så går den över till fettförbränning.

Med det vill jag säga att orkar du köra intervall så gör du det, annars räcker det med att jobba upp pulsen till 60%

Skrivet av DaLys:

Jag har en fråga till er som har tränat ett tag. Hur brukar ni göra med bulk/deff-perioder? Hur länge bulkar ni, och hur länge deffar ni? Eller försöker ni hålla samma balans året runt? Nu har jag styrketränat 3-4 gånger i veckan, cyklar 1,6 mil varje dag och promenerar en timme varje dag jag inte tränar sedan juli ungefär och är väldigt nöjd med resultaten i ökad styrka och muskler och har minskat garanterat några kilo i kroppsfett, men tänkte försöka köra en period då jag bränner av ytterligare minst 5kg kroppsfett. Har läste lite tidigare i tråden om högintensiv intervallträning och det verkar ju vara effektivt träningssätt för detta ändamål (plus mycket andra fördelar enligt många forskningspapper ser det ut som).

177cm lång, 75kg, 25 år.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

För att bränna fett ska man hålla pulsen på 60% av Max, då är det fettet på kroppen som ryker.

Kör du intervallen (långa) på 4 minuter (90% av maxpuls) sedan 3 min vila osv är det kolhydraterna i kroppen du förbränner, dock så när övningen är över så går den över till fettförbränning.

Med det vill jag säga att orkar du köra intervall så gör du det, annars räcker det med att jobba upp pulsen till 60%

Är inte det här BS? Varför skulle kroppen inte först förbruka de mest lättåtkomliga energireserverna, dvs. glykogenet? För att förbränna fett måste man inte ha upp pulsen till några 60% av max. Det räcker fint med ett energiunderskott.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Är inte det här BS? Varför skulle kroppen inte först förbruka de mest lättåtkomliga energireserverna, dvs. glykogenet? För att förbränna fett måste man inte ha upp pulsen till några 60% av max. Det räcker fint med ett energiunderskott.

nu får han svara för sig själv, men utav det som jag fick ut utav hanses inlägg, så syftade han nog på direkt fettförbränning, alltså förbränning som tar direkt på fettet under pågående aktivitet.
isf så är ju inte det det effektivaste(om man är rädd om musklerna dvs) då mycket annat rycker med i farten, bla muskler, under en sådan intensiv aktivitet/period. fick jag själv uppleva då man testade sig fram.

energiunderskott räcker fint som sagt och är skonsamare för musklerna.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Fi fasen vad kul det är när man börjar känna att det faktiskt går bli större och starkare! Så fort man börjar sköta sin kost/sömn i kombination med ordentlig träning händer det ju massor!

Vill passa på att slå ett slag för Stronglift 5x5 då jag personligen älskar den träningsformen, jag fortsätter att öka och har fortfarande inte stött på patrull 20 stronglift pass senare dock börjar det bli tungt på riktigt nu! Snart dags för nästa maxning i bänken och ja jajjemän nu är det dags för 100 kg+, förra maxningen landade på 95 pannor och den gjordes den 5:e oktober.

Mina främsta tips till er som fortfarande försöker hitta motivationen till att gå till gymmet är följande. Sätt upp mål med din träning, mål som faktiskt är möjliga att nå inom en snar framtid. Hitta en träningsform som passar dig och sist men inte minst, börja föra dagbok över träningen.

// Mvh en endorfin full Ingemansson

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Härligt Ingemansson!

Hur har det sett ut i utveckling i de stora övningarna i övrigt då? T.ex.knäböjen! Jag hakade efter lite på grund av lite knä-ont men är nu på gång igen, ska köra böja 82,5kg 5x5 imorgon, hoppas på att komma upp över 90kg tills nyår iaf!

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogo:

Härligt Ingemansson!

Hur har det sett ut i utveckling i de stora övningarna i övrigt då? T.ex.knäböjen! Jag hakade efter lite på grund av lite knä-ont men är nu på gång igen, ska köra böja 82,5kg 5x5 imorgon, hoppas på att komma upp över 90kg tills nyår iaf!

Jag kör inte strongman, men 3x8 70kg klarar jag med KV=~70
Har klarat 8 reps på 80 en gång, men pallar aldrig 3x8 80kg.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Problemet för mig är att få ner fettmängden på min mage.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Problemet för mig är att få ner fettmängden på min mage.

Mage+bröst för min del... I övrigt så har jag ganska lite fett på resten av kroppen, men just nedre delen av magen samt bröst, där finns det att ta av så att säga

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare