Nya Radeon tar upp kampen mot Geforce 8800 Ultra

Permalänk

ATI/AMD förtjänar verkligen att stå i toppen, även om det kanske inte är för en jättelång framtid. Men verkligen kul att kortet verkar kunna vara med och tävla mot Ultra och om de kan pressa drivisarna lite så kanske det t.o.m. klarar av att slå Ultra lite mer "tydligt". Nu är det ju mest att det dominerar Ultra i pris/prestanda känns det som, annars känns det ju faktiskt som lite dött lopp.

Synd abra att det drar så mycket kräm när det belastas.. men det är ju iofs också två GPU'er...

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/nyhet,13692.html nvidia kort lär sluka ström tycker deras lösning ser ut som nåt sista minuten

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

Ja vad ska man säga... Som sagt så ligger AMD\ATI en generation efter! För mej blir det en ögonrynkning för att det presterar så illa. Men kom igen ,slappar dom bara eller är det ett kartellspel?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Starkt gjort av ATI att med nöd och näppe slå ett grafik kort som är drygt 9 månader äldre och single gpu kort med sitt rykande färska dubbel gpu kort.....Sarkasm.......

Jag är inget fan av Nvidia, gillar tom ATI mer än övriga men detta är ju bedrövligt.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om 9800GX2 kommer prestera aningen bättre men för tillfället har ATI ledningen och dessutom till ett relativt sett mycket attraktivt pris. Geforce 8800 Ultra är inte längre det snabbaste kortet på marknaden men det höll uppe titeln ett bra tag

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Jag skiter vilket kort som vinner, ATi nya kort är gjorda för att dra mindre el och nu med en dubbel PCB serie så är det ganska bra att slå ett Ultra trots att det är ett monsterkort både energi förbrukning och prestanda.
G92X2 kanske däremot kommer få mer problem än väntat pga SLi och.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

I vissa spel ger 3870 ~samma resultat som 3870X2. Dock får man nästan dubbla prestandan i andra spel (vilket man borde förvänta sig.)

Vad beror detta på? Är inte spelen redo för kort med 2st gpus? Eller sitter det i drivarna?

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem

för många Nvidia fansboys här .. fatta inte att dem ska föredra ett kort tillverkare ... det e priset och prestandar därefter man ska kolla. 9800x2 kommer säker att var lika dyr t.o.m dyrare än 8800Ultra. jag ser inte att Nvidia vinner kampen där...

Prestandar priset... får det i huvudet.. Nvidia Fan boys!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Starkt gjort av ATI att med nöd och näppe slå ett grafik kort som är drygt 9 månader äldre och single gpu kort med sitt rykande färska dubbel gpu kort.....Sarkasm.......

Jag är inget fan av Nvidia, gillar tom ATI mer än övriga men detta är ju bedrövligt.

I tend to agree...

Uppgraderade från ett 9600XT, vilket är elva generationer till mitt nuvarande. Då kändes det rejält i spelandet. Att byta nu skulle inte kännas någonting alls i min upplösning (1360*768)
Dessutom drar de ju en hel del kräm, dessa dubbelkärniga kort och gratis är de inte heller, så det skulle mera kännas som ett straff att byta till ATI nu...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Jag skiter vilket kort som vinner, ATi nya kort är gjorda för att dra mindre el och nu med en dubbel PCB serie så är det ganska bra att slå ett Ultra trots att det är ett monsterkort både energi förbrukning och prestanda.
G92X2 kanske däremot kommer få mer problem än väntat pga SLi och.

Varför är det här bra att slå ett Ultra? Ultra körs på 90nm tillverknings process medans HD3870X2 har en tillverkningsprocess om 65mn eller 55mn, kommer inte ihåg just nu.

HD3870X2 drar mer ström än vad 8800Ultra gör (Ej idle, Ultra drar mer). HD3870X2 presterar generellt om man läser genom testerna sämre än vad 8800Ultra gör. Fläkten på 8800Ultra är tystare än vad den är på HD3870X2, vem vinner vad?

Till ATis fördel är Ultra både ett äldre kort och ett dyrare kort och därför kikar man numera på 8800GTS 512 som du köper för 2700kr inkl frakt.

Men om drivrutiner ordnar sig kan nog HD3870X2 blir mer intressant. Man vill ju se 90-100% boost i de flesta spelen så.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det börjar bli löjligt hög "wattförbrukning" på grafikkort. Jag menar... nästan 200W ... det är ju nästan vad en 42" plasma drar. Kan de inte börja fixa mjukvaran istället för att göra hårdvara som kan släcka en mindre stad.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

Om de kunde göra det shelter, så skulle de nog göra det. Tycker det är rätt starkt av ATi att sänka elförbrukningen med så mycket som de har gjort i jämförelse med 2900xt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Moderator
Testpilot

Pessimisterna trängs här inne märker jag.

Helt sjukt vad folk är kåta på att försvara företaget nVidia som har haft en vansinnig prissättning på sina produkter i ett år snart. Helt plötsligt så släpper nVidia G92-arkitekturen till clown-priser, varför det? Jo hotet som äntligen uppenbarade sig från AMD med deras 55-nm-varianter av R600.

ATi verkar äntligen fått ordning på sin Crossfire-teknik och skalar bara bättre och bättre. Multi-gpu är framtiden om det så är SLI eller Crossfire.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Överlag så mosar nvidia x2 i de flesta tester. Men jag anser nog att Anandtech test är mest tillförlitligt och där presterar det rätt så bra. Märkligt att de flesta fått det att prestera dåligt. Deras fel troligen. Man måste gå efter bäst prestanda testen.

Det som talar för x2 är bra AA prestanda tack vare x2 effektiva minneshanering. Detta är något som nvidia saknar till viss del i SLI.

Det är också otroligt att kortet är tyst. 8800Gts i Sli kostar mer än 1000 kronor mer efter att ha bytt kylare. X2 verkar överklocka bra men ingen har visat om det skalar kasst som 3870.

Bra prestanda i witcher som är tungdrivet. Lovande. Tydligen snabba framsteg i Crysis med senaste Ati drivisarna, men nvidia totalkrossar fortfarande här.

Problemet är strömförbrukningen. Även med ett starkt nätaggregat blir det för många svårt att driva detta monster. Är folk beredda att uppgradera för kortet, tveksamt då 8800Gts är nära i många spel och drar lite ström.

Det blir intressant att se hur det presterar I quad crossfire men ström förbrukning blir totallöjlig då.

Överlag som väntat, lite bättre kanske, men inget kort jag skulle rekomendera. 8800Gts står sig för bra för det. Men x2 sjukner redan mot 3500 kr i pris rätt grymt. Men el...

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag nVidia för att deras drivrutiner till linux fungerar mycket bättre än ATIs. Sen är prestandajämförelser med andra tillverkare ganska ointressanta. Men smaken är som baken.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
ATi verkar äntligen fått ordning på sin Crossfire-teknik och skalar bara bättre och bättre. Multi-gpu är framtiden om det så är SLI eller Crossfire.

En annan konstig sak är att när det gäller flerkärninga processorer så brukar man köpa för "framtiden", alltså där är det tvärtom så att folk lägger ner extrapengar som kanske är tveksamt om det behövs just för att spel snart eventuellt har bättre stöd för flera kärnor, även om dessa flerkärninga processorer är långsammare än processorer med höga frekvenser.

Detta samtidigt som det finns flerkärninga graffikkort som är snabbare men där är resonemanget tvärtom.

Att framtiden innebär flera kärnor inom det grafiska är ju självklart, man kan inte skruva upp frekvensen hur mycket som helst där heller. Spel kommer säkerligen och anpassas mer och mer för flera kärnor och tekniken kommer förbättras även om det idag inte skalar helt bra. Det skalar ändå bättre än vad flera kärnor på processorn gör!

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Kul att se, skulle vilja ha kortet men vete tusan. Det spöar ju ultra rätt rejält i vissa tester vad jag läst (kollade dock inte igenom alla länkar i tråden) förutom vissa där dom loosade med pyttelite. Sen struntar man väl i helhet vad det får i tester? Jag kollar på tester där dom har liknande upplösning och tror nog inte många har ett ultra i 1280x1024 upplösning, känns lite dumt på nåt sätt.

Men kortet är ju ganska prisvärt ändå, plus om det nu är tyst som ett 3870 kort så kan det nog också vara bra. Och ultra är fasen inte tysta, mitt 8800gts låter ju som fan mot resten av datorn. Ställer jag ner fläkten så den blir tyst så brinner kortet upp. O är ju inte vidare svalt heller, idle på 60 grader. Men men, kommer det nåt kort som spöar ultra med över 50% i alla spel, alla upplösningar, som är TYST, SVALT, så blir de ett köp. Just nu är HD3870 X2 närmast det valet för min del.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller känns det som om grafikkortsmarknaden har stagnerat lite, inte speciellt mycket nytt. Crossfire/SLI är ju bara för dem som har massor av pengar, 2 CPU.er känns väl trevligt men det är ju inte dual-core utan bara två kort på ett kort så att säga
Men de har ju 55 nm vilket är trevligt, man kanske kunde modifiera det här så att ena CPU:n är jättesval (underklockning) och behöver ingen aktiv kylning (gött för film och allmänt datorarbete) och en cpu som är lite överklockad men som ändast används i spel. Det hade varit en bra funktion! Men just nu så känns grafikkortsmarknaden ligga ett par år bakom processormarknaden, det börjar ju kännas som P4 och GHz-krig.
Smartare produkter tack!

Permalänk
Medlem

Alla dessa argument om att AMD/ATI lanserar ett kort med "gammal" teknologi och därmed, på något sätt, inte gör sig förtjänta av att vara bättre än Nvidia faller på sin egen dumhet.

"The ATI Radeon HD 3870 X2 is, on balance, the fastest graphics-card in our line-up." ...hexus.net

"The fastest card today, once again, carries the AMD signature, after a long domination by NVIDIA." ....tomshardware.com

"Unfortunately I just had a limited time to test this card but as soon as I get an retail HD3870X2 we will run it through a broader set of benchmarks." ...bjorn3d.com

"With the X2 AMD's ATI finally is emerging in the high-end segment again. For example, this product is faster than a GeForce 8800 GTX 768MB and several cases than a 8800 Ultra...//" ...guru3d.com

"GECUBE have done what will probably be the best HD 3870 X2 money can buy! Is it the best video card on the market at the moment? - Well, it’s kind of hard to say. I’m quite a fan of the X2 and with the potential of Crossfire just around the corner the chances are if you’re after some serious power you couldn’t pass on two of these bad boys." ...tweaktown.com

"It has been far too long since AMD/ATI have been at the top of the performance charts; the crown had been lost on both CPU and GPU fronts, but today's Radeon HD 3870 X2 introduction begins to change that. The Radeon HD 3870 X2 is the most elegant single-card, multi-GPU design we've seen to date and the performance is indeed higher than any single-card NVIDIA solution out today. " ...anandtech.com

"AMD has delivered an impressive piece of technology; the ATI Radeon HD 3870 X2. While it has some trouble catching up to the performance of the GeForce 8800 GTX, it produces a satisfying gameplay experience." ...hardocp.com

"The Radeon HD 3870 X2 proved to be a strong performer throughout our testing. In most of the games we tested, the Radeon HD 3870 X2 was usually the highest performing single-card in the group. It loses some benchmarks to a dual-card Radeon HD 3870 CrossFire setup, and wins others. The same can be said of the Radeon HD 3870 X2 in comparison to the GeForce 8800 GTX." ...hothardware.com

"The HD3870 X2 can fight toe-to-toe with the best Nvidia currently has to offer and in many cases, it beats everything else hands down. At many points, this card shows its brilliance by outpacing even the mighty 8800GTX by a good 20% but at other times, performance falls short of our expectations." ...hardwarecanucks.com

"AMD was adamant that the HD 3870 X2 was going to be competing for the performance crown against the best that NVIDIA had to offer and it would appear that AMD has done just that. The story isn't as cut and dry as perhaps they would have liked, NVIDIA's 8800 Ultra still wins its share of the benchmarks, but AMD is now closer than they have been in years to having a part on the same level as NVIDIA's best." ...pcper.com

"Overall the HD 3870 X2 shows good potential but the CrossFire implementation in the driver needs to be improved a bit before we can expect massive sales of the card." ...techpowerup.com

"Obviously, AMD has captured the title of "fastest single graphics card" with the Radeon HD 3870 X2." ...techreport.com

Där ser man.

Permalänk
Medlem

Läste att ni skrev att ATi fått denna idé från Nvidia, alltså att köra med 2 kärnor på ett kort (dock använde ju Nvidia sig av 2st PCB som blev ihopslagna). Det stämmer inte. ATi har haft Grafikkort långt innan Nvidia, med 2 kärnor i ett kort.

http://www.active-hardware.com/english/reviews/video/rage-fur...

Fast detta ser bra ut. Låt oss hoppas att MÅNGA köper detta kort, så ATi/AMD får lite pengar detta år. Inte kul om de skulle behöva gå i konkurs.

EDIT: SKulle vara kul ifall ATi satte ihop 2st X2 så det med blir 2st PCBs 4 kärnor. Borde ge lite, iallafall i höga upplösningar.

Permalänk

Fan, Härligt ATi! Go go go! Jag tycker kortet är väldigt prisvärt. Härligt att se!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk

Gogo ATi
dock så är ju detta X2, vi får väl se när nvidia kommer igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

bra kort men geforce 9800 lär la slå det hårt?:P

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

Det största problemet för Ati är att de inte hare något mellankort som 8800Gt. 3870 presterar under 30 fps i flera spel där 8800Gt ligger en bra bit över. 8800Gt är tillräcklig prestanda för 99% av gamers. Det är i de tyngsta spelen som x2 misslyckas. Dessa är egentligen de enda viktiga. Får hoppas Ati lyckas göra bra drivrutiner där. Att x2 får 110 fps där 8800Gt får 80 gör ingen skillnad för en gamer.

Det är idioti när man säger att prestanda likvärdigt med snart 1,5 år gamla kort inte är en besvikelse. Deras hopp är att Nvidias nya kort presterar kasst. Men när nvidias nya enkel kort kommer lär det bli svårt.

Jag misstänkr att nvidia har några ess i rockärmen som de inte behövt använda tills nu.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Gogo ATi
dock så är ju detta X2, vi får väl se när nvidia kommer igen.

Detspelar väl ingen roll om dedt är x2? Vi har ju x2 prollar. Och nvidia hade ju inte klarat av att göra ett ultra x2 så vad seplar det för roll? Det är ju fortfarande bara ett grafikkort.

Och det spöar de andra grafikkorten på marknaden. Att det är ett x2 spelar ju ingen roll. De har nu det ett av de bästa på marknaden. Spelar roll om det är x2? Nvidia har ju inte lyckats med det.

Hade Nvidia fått plats med 2 grafikprocessorer på ett x2 ultra så hade de garnaterat gjort det också^^ De har ju inte lyckats med sitt x2 på 8800gt än. men det kommer väl. Men nu ligger inte ATI/AMD efter nåt speciellt längre.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Bra hårdvara just nu, men frågan är hur bra den ser ut när nVidias 9000-serie släpps, både map. prestanda och pris/prestanda. Sen att många speltillverkare gärna optimerar för nVidia på ett eller annat sätt är ju som det är.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

ati har ju inte en suck, eftersom 8800Ultra har 1 processor istället för 2 som GX2:an, så presterar Ultra kortet bättre.
de borde egentligen jämföra 8800Ultra i SLi konfig. då det är mer jämt,

(2 grafikkort vs 2 grafikkort)
även om gx2:an har 2 på ett.

om man nu skulle konfigruera vardera märkes värsting lösning, så
klår nog nvidia dom. (3 st Ultra kort) vs 2 st 3870x2 (4 st kort) jag tror Nvidia uppsättningen är "LITE" bättre..

Permalänk
Medlem

http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTQ1NCwzLCxoZW...

Besviken att kortet inte kunde slå gamla 8800gtx i crysis som dessutom hade shader på high medans ati allt på medium.. ok beta drivrutiner men ett sånt pass gammalt kort tycker jag är bedrövligt.

Permalänk
Medlem

Tror x2an kan bli ännu bättre. tror att ati kommer jobba väldigt hårt för att få ut mer optimala drivisarna. Kan därimot bli mycket tjorv med prestanda osv precis som med vanliga crossfire och sli.

Hoppas detta kort håller sig mot 9800gx2 specielt i prisvärde då kan kort bli lite billigare!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.