Nya Radeon tar upp kampen mot Geforce 8800 Ultra

Permalänk
Medlem

Det jag gillar med X2 är priset, även om Nvidia tar till storsläggan vid nästa lansering så har vi nu ett annat prisläge som kommer att tvinga ned priserna.

"om man nu skulle konfigruera vardera märkes värsting lösning, så
klår nog nvidia dom. (3 st Ultra kort) vs 2 st 3870x2 (4 st kort) jag tror Nvidia uppsättningen är "LITE" bättre.."

Vet inte om du har rätt där men vad skulle respektive system kosta?

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Citat:

Det verkar som att ATI kommer att vara herre på täppan i åtminstone en månad framöver.

Bara jag som tycker 8800 Ultra är bättre?

Tittar man på max fps och 3DMark så är det imponerande, men tittar man på min-fps så är det alltid sämre än 8800 Ultra och när tror ni det är man känner av om spelet hackar? Det är knappast vid maximal fps.

Average och min fps är det som är intressant och 8800 Ultra prestarar jämnare än vad HD3870 X2 gör. Se bara på World in Conflict.

Visst det är bristfälliga drivrutiner och ATi Fanboys är helt säkra på att detta kommer lösas men faktum är att om och när kan man aldrig vara säker på. Nya spel ligger dessutom runt hörnet hela tiden och där vet man aldrig hur det presterar och så varierande som detta kortet är så känns det som man köper grisen i säcken och i hopp om att det presterar bra.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Bra jobbat AMD, precis vad vi vill se!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Bara jag som tycker 8800 Ultra är bättre?

Tittar man på max fps och 3DMark så är det imponerande, men tittar man på min-fps så är det alltid sämre än 8800 Ultra och när tror ni det är man känner av om spelet hackar? Det är knappast vid maximal fps.

Average och min fps är det som är intressant och 8800 Ultra prestarar jämnare än vad HD3870 X2 gör. Se bara på World in Conflict.

Visst det är bristfälliga drivrutiner och ATi Fanboys är helt säkra på att detta kommer lösas men faktum är att om och när kan man aldrig vara säker på. Nya spel ligger dessutom runt hörnet hela tiden och där vet man aldrig hur det presterar och så varierande som detta kortet är så känns det som man köper grisen i säcken och i hopp om att det presterar bra.

Nej du har rätt. Än så länge presterar Ultra bättre än Hd3870X2 om man tittar på alla de 13-14 tester som är ute som jag länkat till. Min FPS är betydligt viktigare än MAX fps. MIn fps är viktigare än AVG fps så länge AVG fps håller sig i ett fps antal där man tycker det flyter. Flyter et tspel men helt plötsligt slutar flyta är det katastrof.

För övrigt har du helt rätt med nya drivrutiner och nya spel. Att de ordnar drivrutiner i dagens spel säger egentligne inte så mycket då de flesta spel baserar sig på helt olika grafikmotorer. ATi hänger inte riktigt med när det gäller drivrutiner känns det som.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
ati har ju inte en suck, eftersom 8800Ultra har 1 processor istället för 2 som GX2:an, så presterar Ultra kortet bättre.
de borde egentligen jämföra 8800Ultra i SLi konfig. då det är mer jämt,

(2 grafikkort vs 2 grafikkort)
även om gx2:an har 2 på ett.

om man nu skulle konfigruera vardera märkes värsting lösning, så
klår nog nvidia dom. (3 st Ultra kort) vs 2 st 3870x2 (4 st kort) jag tror Nvidia uppsättningen är "LITE" bättre..

Beror ju på hur man ser det, jag tycker det är 1kort vs 1kort och inte antal GPU´s, i så fall skulle du få mer minnes mängd i ett SLI system och det skulle väll inte heller vara direkt rättvist?

Med tanke på att 3870x2 ligger mer än 4000kr billigare vs ett SLI 8800ultra så är det ganska svår motiverat att kör ultra i SLI just nu, även om det skulle vara snabbare än 3870x2.

Och de första drivrutinerna som korten kommer med är ju minst sagt inte optimerade heller.

Så att ati inte har en suck längre kan jag nog inte hålla med om.

Och kom inte med hur Nvida kommer total krossa ati om 1 eller 2 månader, det är väll nu som räknas som dom flesta brukar säga, och inte..."vänta bara till ati får ut sitt nästa kort!!!" som det har skrivits under ganska lång tid.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Medlem

Tycker det är lysande att AMD har ett monsterkort kort för dem som vill krama ut vartenda fps ur datorn...Själv tycker jag att det är bästa köp just nu om man räknar fps per krona....Bra jobbat....Själv har jag ett nVidia 8800GT OC och ett ATI x800 Pro och tycker dessa gör ett bra jobb...Men nu när jag snart ska byta graffe kan detta kanske bli ett alternativ absolut.....

Permalänk
Medlem

Va ni härjar.... ja, det är bra att ATI släppt ett värsting kort. Men jag tror att nVidia kommer igen med 9000-serien, tyvärr.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Många som inte verkar förstå att det handlar om två mellansegments-grafikprocessorer mot ett high-end grafikkort. Liknande 1+1=2.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
ati har ju inte en suck, eftersom 8800Ultra har 1 processor istället för 2 som GX2:an, så presterar Ultra kortet bättre.
de borde egentligen jämföra 8800Ultra i SLi konfig. då det är mer jämt,

(2 grafikkort vs 2 grafikkort)
även om gx2:an har 2 på ett.

om man nu skulle konfigruera vardera märkes värsting lösning, så
klår nog nvidia dom. (3 st Ultra kort) vs 2 st 3870x2 (4 st kort) jag tror Nvidia uppsättningen är "LITE" bättre..

2st Ultra kostar 6500kr mer än ett 3870X2...

Citat:

Ja vad ska man säga... Som sagt så ligger AMD\ATI en generation efter! För mej blir det en ögonrynkning för att det presterar så illa. Men kom igen ,slappar dom bara eller är det ett kartellspel?

Isf ligger nvidia också en generation efter eftersom deras g92 kort är sämre än g80.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Fråga till alla "miljö-vänner" som klagar på strömförbrukningen.

Varför sitter majoriteten av er med ström hungriga quad core processorer som knappt används/stöds i något av de applikationer och spel som ni kör???

Gör inte det er till hycklare?

Bara mina två ören...

Permalänk
Medlem

Alltså det här snacket o gnället om att det är orättvist att jämföra 1 gpu mot 2 är bara trams!

För min del får tillverkarna sätta hur många gpuer de vill på samma kort, sätt 50 st, vem bryr sig. Så länge prestandan blir bättre och kortet får plats i datorn så är det välkommet. Samma gäller cpuer.

Så sluta gnälla o säg tack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Många som inte verkar förstå att det handlar om två mellansegments-grafikprocessorer mot ett high-end grafikkort. Liknande 1+1=2.

Okej? 8800GT är också mellan segment kort och ett 8800GT presterar överlag cirka 20-60% bättre än ett HD3870. Det kan du inte minst se här i Xbitlabs senaste test från och med Fredags förra veckan:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd3870-...

Två stycken 8800GT@SLi presterar ju ungefär lika mycket bättre än HD3870X2/Crossfire som ett 8800GT presterar över ett HD3870.

Så länge 8800GT@SLI presterar bättre än Ultra förväntar man sig givetvis ungefär lika mycket från konkurrenterna right?

Hur 9800GX2 kommer att beté sig har jag ingen aning om men det kommer väl prestera som två 8800GT kan jag tänka mig såvida de inte gör en '7950GX2'.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

VErkar sjukt smaskigt... Synd bara att man har ett 520W psu, fast man kan ju alltid köpa ett litet till för grafikkortet.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Tycker väll inte att ATI har dagit tronen när det gäller prestandan.
Tripple SLI 8800GTX ultra
crossfire 3870 x2

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gujukal
VErkar sjukt smaskigt... Synd bara att man har ett 520W psu, fast man kan ju alltid köpa ett litet till för grafikkortet.

Det spelar ingen roll för har du ett kvalitéts nätagg så klarar det agget ett HD3870X2 utan problem.

Ta till exempel Corsairs 520W. Driver utan problem två stycken 8800GTX som kommer närmare 250-300w under max belastning. Nu är watten i och för sig ganska ointressant än så länge utan det är Ampere på 12 volts kablarna som kopplas in till grafikkorten som är väsentliga, det vill säga hur många ampere de klarar av att leverera.

För HD3870X2 skulle jag rekommendera 35A för att fungera korrekt och även ha rum för överklockning.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag lite besviken. Jag som var totalt inriktad på två av dessa. Suck och stön. När kommer nästa Ati serie? ^^

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Okej? 8800GT är också mellan segment kort och ett 8800GT presterar överlag cirka 20-60% bättre än ett HD3870. Det kan du inte minst se här i Xbitlabs senaste test från och med Fredags förra veckan:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd3870-...

Två stycken 8800GT@SLi presterar ju ungefär lika mycket bättre än HD3870X2/Crossfire som ett 8800GT presterar över ett HD3870.

Så länge 8800GT@SLI presterar bättre än Ultra förväntar man sig givetvis ungefär lika mycket från konkurrenterna right?

Hur 9800GX2 kommer att beté sig har jag ingen aning om men det kommer väl prestera som två 8800GT kan jag tänka mig såvida de inte gör en '7950GX2'.

jag tror han menar att 3870x2 består av 2st mellan segment GPUs i jämnförelse med ultran som räknas som nvidias high end ( nuvarande tills vidare ?)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant att läsa hur A.N'Doja kommer fram till andra slutsatser än recensenterna själva på de sidor han länkat till i tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det spelar ingen roll för har du ett kvalitéts nätagg så klarar det agget ett HD3870X2 utan problem.

Ta till exempel Corsairs 520W. Driver utan problem två stycken 8800GTX som kommer närmare 250-300w under max belastning. Nu är watten i och för sig ganska ointressant än så länge utan det är Ampere på 12 volts kablarna som kopplas in till grafikkorten som är väsentliga, det vill säga hur många ampere de klarar av att leverera.

För HD3870X2 skulle jag rekommendera 35A för att fungera korrekt och även ha rum för överklockning.

Alltså rekomenderar du 420 stabila Watt.

Så effekten är visst intressant då det ena ger det andra.

Permalänk
Medlem

Det känns som att man hellre köper ett 8800GTS för 2800kr än ett HD3870X2 för 3700kr då de i princip presterar lika bra, nu beror det så klart på vilka spel man kollar i. Jag undrar hur HD3870X2 klockar. 8800GTS klockar ju väldigt fint. Klarar 16000+ i 3DMark06 med en bra quad. Vad gör ett klockat HD3870X2?

Jag undrar hur det blir med eftermarknadskylare till HD3870X2.

Men fortfarande, HD3870X2 äger inte någon tron. Möjligtvis att det nästan kommer ikapp, men äga någon tron är väl att överdriva. Men bra för framtiden är det i alla fall, det är bra.

Blir kul å se tester med dubbla HD3870X2. Men det lär knappast bli några rekord, jag blir förvånad om det blir så.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

En fråga till er som kan, jag som alldeles snart (så fort Q9450 släpps) ska köpa en ny dator, jag kommer aldrig köra spelen med ngn typ av AA lr liknande, bara "rent" så att säga, kommer 512mb minne på graffe kortet räcka till mig i 1-2 år i 1920x1200 lr ska man vänta tills det kommer kort med 768+mb minne?

Jag vill åsså se test av 2 st 3870x2! När ska sådana komma?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
En fråga till er som kan, jag som alldeles snart (så fort Q9450 släpps) ska köpa en ny dator, jag kommer aldrig köra spelen med ngn typ av AA lr liknande, bara "rent" så att säga, kommer 512mb minne på graffe kortet räcka till mig i 1-2 år lr ska man vänta tills det kommer kort med 768+mb minne?

Det beror på vilken upplösning du ska köra i.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det beror på vilken upplösning du ska köra i.

Doh, glömde skriva det, kör i 1920x1200 om det orkar

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Tänker man inte på priset så vinner NVIDIA fortfarande.. ni jämför två kort med två "grafikkort på vardera" antingen 3870 i Crossfire eller X2 medans Ultrat är ensamt.

Som någon annan skrev: Jämför ett 8800 Ultra i SLI-läge emot 3870 Crossfire och X2 kortet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabz
Jag tycker det är intressant att läsa hur A.N'Doja kommer fram till andra slutsatser än recensenterna själva på de sidor han länkat till i tidigare inlägg.

Jag struntar i vad de skriver när jag är ute efter prestanda. Jag bryr mig inte om recensenters klagande på drivrutiner utan im sticking to the facts. När jag ser en FPS tabell som dom själva lägger upp är det enkelt för både mig och dig att granska prestandan korten emellan. Sedan om HD3870X2 matas med drivrutiner som boostar kortet med 40% är en annan sak och då hamnar vi i en gladare diskussion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nobugs
Alltså rekomenderar du 420 stabila Watt.

Så effekten är visst intressant då det ena ger det andra.

Jag skrev aldrig att jag rekommenderade 420watt, läs om och läs rätt. Men om det agget hade klarat av att leverera 35-40 Ampere på 12volts linorna och om agget är ett kvalitéts nätagg? Absolut!

Effekten är väldigt lite intressant i form av Watt då väldigt få system kommer upp i det wattantal du angav min vän:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6003&page=5

Läs och njut och återknyt via PM om du undrar något mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
En fråga till er som kan, jag som alldeles snart (så fort Q9450 släpps) ska köpa en ny dator, jag kommer aldrig köra spelen med ngn typ av AA lr liknande, bara "rent" så att säga, kommer 512mb minne på graffe kortet räcka till mig i 1-2 år lr ska man vänta tills det kommer kort med 768+mb minne?

Hm, kommer du leva 50 år till? Förstår du det är en svår fråga att svara på. Spelen blir mer avancerade för varje kvartal oftast och titta bara på spelet Crysis. Det är ganska få som spelar med AA/AF i en upplösning om 1680*1050 trots att upplösningen bland oss här inne eller gamers generellt är ganska vanlig.

Sedan beror det på vilken upplösning du spelar i, vad du är ute efter, vilka ingame inställningar du ska aktivera. Jag tycker att när du väl är inne för köp att du då skapar en tråd så kan vi andra hjälpa dig.

EDIT: Upplösning om 1920*1200 kommer du få köpa ett kort med förmodligen minst 512mb men återigen, beror på vad för ingame inställningar du ska använda dig av och vad för spel du ska spela.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det känns som att man hellre köper ett 8800GTS för 2800kr än ett HD3870X2 för 3700kr då de i princip presterar lika bra, nu beror det så klart på vilka spel man kollar i. Jag undrar hur HD3870X2 klockar. 8800GTS klockar ju väldigt fint. Klarar 16000+ i 3DMark06 med en bra quad. Vad gör ett klockat HD3870X2?

Jag undrar hur det blir med eftermarknadskylare till HD3870X2.

Men fortfarande, HD3870X2 äger inte någon tron. Möjligtvis att det nästan kommer ikapp, men äga någon tron är väl att överdriva. Men bra för framtiden är det i alla fall, det är bra.

Blir kul å se tester med dubbla HD3870X2. Men det lär knappast bli några rekord, jag blir förvånad om det blir så.

Håller till 100% med dig om allt och faktan säger detsamma.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Doh, glömde skriva det, kör i 1920x1200 om det orkar

Det kommer nog inte räcka oavsett, det blir på gränsen i alla fall. Vänta på 1Gb-korten. Idag räcker det, men knappast om 1-2 år.

Jag klarar mig med 512Mb idag i 1920x1200. Men som sagt, inte om 1-2år.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Tänker man inte på priset så vinner NVIDIA fortfarande.. ni jämför två kort med två "grafikkort på vardera" antingen 3870 i Crossfire eller X2 medans Ultrat är ensamt.

Som någon annan skrev: Jämför ett 8800 Ultra i SLI-läge emot 3870 Crossfire och X2 kortet

skulle inte det vara som att jämnföra 2 st 8800 ultra (nuvarande nvidias high end kort ) i sli mot 1st 3870x2 som är uppbyggd av 2 st mellansegment gpus ?

Permalänk
Medlem

OK! nu är frågan:

2st http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD3870...

ELLER

1st https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=PCRHD387...

Ett X2 verkar prestera lite jämnare och lite bättre än 3870@CF men är det värt 400:- i mellanskillnad? Kommer CF påverkas bättre oxå ifall bättre drivare släpps för detta kort, eftersom det i slutänden är det som det handlar om?

Permalänk
Medlem

dual gpu är INTE framtiden, jag vill inte se halvmeter långa kort med 5 gpuer i min låda inte.
det som är framtiden är dualcores och quad cores fast GPUer då!

vad är allt tjafs om att alla ati kort släps med sunkiga drivrutiner och kommer få en boost i framtiden på 50% av nya drivrutiner, har varken sett boost eller mirakel drivrutiner komma från ati, varför skulle dom släppa dåliga drivers till sina kort med flit?
när 2900xt släpptes så var prestandan inte den bästa MEN alla sa att snart kommer nya drivrutiner och då jäklar ska ni se en boost på 50% i många spel mm, hände inget på den fronten heller.
så sluta med drivrutins tjafset.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Mitt är mycket bättre än ditt...är det man läser i här...Tycker att de har gjort ett bra kort för ett bra pris...inget snack om det....självklart är 8800 Ultra ett high en kort som dödar det mesta, men är mer för den som vill ha det värsta...Jag som är som de flesta vill ha ett kort som man har råd med, också att det inte drar för mycket ström....Detta kort är väl inget bra exempel, men tycker det är starkt att få 2st proc på ett kort att fungera bra...Har inte sett något annat än Voodoo som har lyckats bra med det.....Jag tror detta kan sälja...hoppas på flra sådana från AMD.....