Nya Radeon tar upp kampen mot Geforce 8800 Ultra

Permalänk
Medlem

Otroligt besviken, blev inget ATi denna gång heller.. mitt 8800gtx duger ju ännu, ska vara mer skillnad för jag skulle byta..
väntar på nvidias nästa.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
Bra jobbat ATI/AMD. Som jag ser det så finns det ingen anledning att köpa ett Ultra längre. Detta kortet drar ytterst lite mer ström (ca. 10W), presterar minst lika bra, är lika tyst som en 3870 och är billigare...

Skönt med lite konkurens i high end segmentet!

Att de använder två gpuer kan kvitta. Det är resultaten som räknas. Klagar man på det så ska man klaga på dual-core och quad-core processorer.

Sen vad som kommer komma är också oväsentligt. Konkurensen gör att utveckligen går framåt samtidigt som priserna pressas. Nvdia är välkommen med sin x2 version när den väl är klar men det lär ju dröja lite till...

Håller med dig på det mesta...Men jag ser inte att lösningen med flera processorer är bättre...varför, är att jag var med då voodoo gjorde det och nVidia lät bli och löste sina problem med att göra bättre kärnor...De lyckades bra med det...men det säger inte att det var stora problemet med voodoo...det var andra saker till det.....men flera tillverkare har ju försökt med dubbla processorer på samma, och det har inte varit någon hit....men nu är det AMD själva som gjort det, de kanske gör det mycket bättre....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
Otroligt besviken, blev inget ATi denna gång heller.. mitt 8800gtx duger ju ännu, ska vara mer skillnad för jag skulle byta..
väntar på nvidias nästa.

Hehe, GTX:en var ett toppenköp

Tycker ändå kortet är intressant då det med all sannolikhet kommer kosta mindre än ultran. Detta i crossfire, eller om dem klämmer ut 4 gpu's per bräda så börjar det bli snuskigt

får dem ut hd 3870x4 så kommer nog inte ens en ny generation mäkta med ett sånt kort. (Tvivlar på att det kommer ett sånt hopp som med 8800 serien)

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Ok, förhoppnings vis har det kommit fina 1Gb kort i början mars då

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det kommer nog inte räcka oavsett, det blir på gränsen i alla fall. Vänta på 1Gb-korten. Idag räcker det, men knappast om 1-2 år.

Jag klarar mig med 512Mb idag i 1920x1200. Men som sagt, inte om 1-2år.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag svarar på alla mail jag fått i tråden istället för enskilt:

Q: Vadå herre på täppan, ati är ju slöare i många fall än ultra??
A: Ja det stämmer, men samtidigt är GTX/Ultra i princip uträknade nuförtiden. Prestanda/pris är urdålig och modellerna är på väg att pensioneras. Den riktiga konkurrenten till 3870 X2 är Nvidias G92 (8800GTS 512MB), och i jämförelse ser det ut som att X2 drar ifrån i högre i upplösningar. Enligt min mening är prestandatester i låga upplösningar meningslösa när det gäller dyra högpresterande grafikkort.

Q: varför skriver ni inte om nya 9800 med två gpu? Lär vara mycket snabbare än X2.
A: Det står längst ned i nyheten. Personligen tror jag inte på 9800 GX2 eftersom det är en otroligt klumpig lösning. Två ihoplimmade kretskort är bara ett fulhack, fråga alla som ägt ett 7950 GX2.

Q: att vänta på optimerade drivrutiner är meningslöst. Såsa alla om 2900 xt också men det kom aldrig några…
A: Det är sant, man kan inte förlita sig på att ATI lyckas förbättra prestandan i kommande mjukvaruversioner. När man köper ett grafikkort ska man titta på hur modellen presterar i dagsläget.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ok....jag gick igenom mina inlägg, och kände nästan som jag skulle se ner på AMD...så är inte fallet...Jag tycker detta kort är klar värdig och är ett bra köp..

Nu när jag själv hade beslutat mig för ett kort köp, så gör detta mig lite förvirrad igen....men någon dag främöver måste jag slinta på köp knappen...om det blir ett AMD eller nVidia...återstår...

Permalänk
Medlem

Nu hade det varit trevligt med lite info om hur Crossfire kommer fungera med X2.

Kan man blanda med vanliga 3870 och köra "3" kort på två platser eller måste man para X2 med ett till X2?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
9800GX2 kommer nog äta upp detta kortet eller så lägger sig Nvidia med flit precis ovanför, sådär 10% mer och tar ut 1000kr mer för kortet kanske:

8800GT @ SLI .VS. HD3870 (Crossfire):

http://www.guru3d.com/article/Videocards/490/13/

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3209&p=3

3870 x2 presterar inte samma som 2 st 3870 single .

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Vad talar för och emot att man ska köpa ett x2 istället för 3870@CF. Man kan ju klocka båda 3870 korten så man utpresterar x2 men ännu vet vi ju inte hur bra man kan klocka x2 eftersom det inte finns drivare till det. @Cf riggarna prestera bättre i de spel jag spelar, COD4, Crysis och UT3 men sen vet man ju inte hur det blir med kommande, dumt att sia i men ändå..

Skriv gärna i denna och säg vad ni tycker. Ändra det jag lägger till oxå. vad talar för och emot:

Fördelar

+ Mindre strömförbrukning gentemot 3870@CF
+ Allt på samma bräde, känns säkrare, stabilare(?)
+ Aningen jämnare prestanda

Nackdelar

- Kan inte klockas(ännu)
- Dyrare än 3870@CF (3400:- vs 3800:-)
- GDDR3 Minnen (gör det stor skillnad? kan de klockas över 2Ghz?)

Hjälp mig i valet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Okej? 8800GT är också mellan segment kort och ett 8800GT presterar överlag cirka 20-60% bättre än ett HD3870.

Om 8800GT är mellansegment, så måste ett 8600GT vara ett absolut bottenkort?
Det får ju spö av förra generationens "8800GT"-motsvariget från ATI! (X1950Pro)
Jag skulle vilja påstå att 8800GT lirar i prestandasegmentet, mer än i mellanditot.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Nu hade det varit trevligt med lite info om hur Crossfire kommer fungera med X2.

Kan man blanda med vanliga 3870 och köra "3" kort på två platser eller måste man para X2 med ett till X2?

Ja...som jag förstår, så agerar detta som ett kort, och kan köras med ett annat 3870...Detta kan köras på alla kort med ett single pci-exp.....samt i crossfire för flera kort..... som har flera pci-exp portar (crossfire)

"Allså du kan köra detta tillsammas med ett eller två stycken 3870.... X2 + x1 + x1.....För crossfire x stöder fyra kärnor...men detta är mjukvarumässigt....Så har du ett moderkort med 4 pci express, kan du inte köra 4 av dessa...utan 2 av ati x2...för drivrutinerna klarar inte mera just nu..."

Så svar är ja....du kan ha två stycken ATI 3870x2 i crossfire eller ett 3870x2 tillsammas med 2st 3870 i crossfire

Rätta mig om jag har fel....

Permalänk

Har läst att ny Crysisoptimeringen av Ati ger +40% prestanda i grafikdemot, men 2-3% i själva spelet. Låter som en fuloptimering.

Bara för att 8800Gtx är ett gammalt kort så innebr det ju inte att det är sämre än 3870x2. Tvärtom verkar det prstera bättre min fps än x2. Drar betydligt mindre ström samt har bra kylning för sli.

Anandtechs review verkar lite tveksam då 3870 single krossar alla i Bioshock. Yeah right.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Ultrat är ju bättre! och det är endå ett kort, inte X2. tänk er geforce 8800 Ultra X2. det skulle krossa allt om det fanns

bra gjort ATI i alla fall.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Känns fortfarande som om ett 8800GTS 512MB är säkraste kortet just nu och sen uppgradera när hela 9800-serien lanserats (gts, gtx & ultra). O_o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Ultrat är ju bättre! och det är endå ett kort, inte X2. tänk er geforce 8800 Ultra X2. det skulle krossa allt om det fanns

bra gjort ATI i alla fall.

OK...hur ser du på att 3870x2 är två kort...? det är ju ett kort med två kärnor.....
Men jag kanske ser fel....dualcore, quadcore multi 12 core ...vad gör det....det är ju ett kort med två prollar....men nu sitter dessa inte i samma socket.... Förutom det kommer nVidia med en sämre lösning då de limmar ihop två kort.....Jag gillar inte dessa med flera kärnor brevid varanda heller.....men AMD har en bättre lösning på det...Och förutom det är den betydligt billigare...

Gillar att AMD visar att de kan och att nvidia svarar.....Hoppas på mer aktörar på marknaden, mera desto bättre för oss.....

OBS: vill inte sjävklart säga att nVidia med limmande kort kommer vara sämre.." De kanske rockar fett som får en att gråta..." Men sen ser inte detta som svar på X2....tror inte det är det heller....Men vi alla får se....Jag längtar.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Ultrat är ju bättre! och det är endå ett kort, inte X2. tänk er geforce 8800 Ultra X2. det skulle krossa allt om det fanns

bra gjort ATI i alla fall.

Ja, om du har 12000 spänn så är ju det inget problem...

Fast tror fortfarande det "bästa" köpet är 2st HD3850 i X-fire...

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

För den som lirar i höga upplösningar(1600*1200<) så verkar 3870X2 oftast prestera bäst.
I upplösningar under 1600*1200 så räcker fortfarande vanligt Hd3870 eller 8800GT långt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Word.

Dojjan påstår sig vara opartisk men han/du är det inte i mina ögon.

Skitbra med knivskarp konkurrens men folk mest bara gnäller.

http://images.tomshardware.com/2008/01/28/ati_r680_the_rage_f...

Klart det är klockrent med konkurrens. Detta kortet tillsammans med HD3850 och 70 men framförallt HD3870X2 är det ända kortet som fått Nvidia på press om ens Nvidia får press av det. Det vet vi ju inte än då vi inte sett seras kommande 9800GX2 och hur det presterar (inte för att jag tror det presterar bättre än 8800GT@SLI).

Jag kanske inte fullt ut är objektiv men kom igen. Det ryktas om att HD3870X2 ska prestera 30% bättre än Ultra och folk i detta forum som vet så himla mycket skriver att Ultra blir överkört och att HD3870X2 skalar så bra men ändå visar det sig att så är inte fallet. Vad händer då? Jo, precis som med R600 arkitekturens första grafikkort- 2900XT lanserades. Då var det samma sak, drivrutiner. Man började sätta igång en stor diskussion om drivrutiner.
Visst har drivrutiner boostats endel, självklart och kanske är det så att HD3870X2 kommer boostas med 60% med nya drivrutiner men vad vet jag och hur tjatigt är inte detta med ATi+drivrutiner? hur som helst har det ju inte direkt vart några mirakulösa drivrutiner som lanserats och boostat upp prestandan med dagens grafikkort från ATi. Crossfire prestandan har ökats mycket däremot.
Du ska veta att jag köpte ett Crossfire moderkort av anledningen R700 men eftersom det enligt AMD's roadmap skulle flyttas fram så började man kika på HD3870X2 istället. Det blev massa hype och kortet lever inte upp till den hypen, än.

Jag står inte på någon sida Dino, kanske uttrycker mig så men blir frustrerad ibland när konkurrenterna kort efter kort inte kan slå ner den andra från tronen ordentligt, framförallt när man får fightas med folk här i forumet om att HD3870 @ Crossfire lätt plockar ner ett Ultra från tronen och man motargumenterar trots källor men folk ger sig inte. Man börjar hypa ett grafikkort otroligt mycket och nu är grafikkortet lanserat och det visar sig att de har fel men _ändå_ så håller man fast vid sina påståenden.

En annan sak som är irriterande är när recensenter skriver att ett kort är dagens high end och tar över tronen medans deras egna fps staplar talar om någonting helt annat. Det värsta är när folk i forumet går på det folk skriver i recensionen TROTS att kortet inte presterade bäst. Why is that?

Det största feta problemet jag har är att jag vill köpa ett nytt graifkkort, kan ej köra Nvidia SLI och kan därför inte köra dubbla 8800GTX eftersom jag har ett Crossfire moderkort. Så vad gör jag? Jag väntar givetvis på något kort som kan putta ner mitt GTX och HD3870X2 puttar inte ner mitt GTX att det är värt mödan att sälja det för 2300kr för att sedan lägga på 1300kr och köpa ett HD3870X2.

Det jobbigaste är väl nu att om Nvidia vet om att deras kort presterar bättre så kommer de med största sannolikhet bara lägga sig några procent över HD3870X2 vilket resulterar till att jag blir utan köp. Jag är ute efter mest prestanda och sedan struntar jag i vilket kort det är, bara det levererar prestanda som ja vill ha.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Men Dojjan, du får väl ändå hålla med om att kommande drivrutiner kommer göra mycket mer för HD3870x2 än vad det gjorde för 2900xt, eftersom att bättre drivrutiner boostar ett kort lite grann, men två kort/kärnor mycket mer (vanligtvis). Jag tror att HD3870x2 kommer lägga sig på 5-10% över 8800ultra om en till två månader.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem

dom kommer aldrig få ordning på det, kan inte alla ni fanboys fatta det, om ati har en stor brist då är det deras ruttna drivrutiner.

Permalänk
Medlem

"A.N'doja"

Jo drivrutiner gör väldigt mycket....men eftersom ingen här som jobbar med dessa på ati och är core assebler som kan berätta mera, så finns det ingen som kan säga att nästa drivrutiner kommer vara fin slipade för detta kort....punkt...

Men vill säga en sak att AMD släpper nya varje månad, då känns det knappt att något händer i prestanda om man är uppdaterad....men uppdaterar du inte på ett halvår kommer du självklart känna att något har hänt......

(Har änrat min post och la till 2 rader ovan...Radera resten för att det är meningslösta rader..)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Men Dojjan, du får väl ändå hålla med om att kommande drivrutiner kommer göra mycket mer för HD3870x2 än vad det gjorde för 2900xt, eftersom att bättre drivrutiner boosat ett kort lite grann, men två kort/kärnor mycket mer. Jag tror att HD3870x2 kommer lägga sig på 5-10% över 8800ultra när dom får ordning på drivrutinerna.

Hur skall jag hålla med om någonting sådant när HD3870X2 bygger på R600 arkitekturen och att få fungerande drivrutiner till HD3870X2 är betydligt mycket svårare än till HD2900XT eller HD3870, så nej, kan inte hålla med dig än. Samtidigt tror jag inte att Nvidia kommer gå felfria med sitt 9800GX2 och jag är mer skeptisk till den lösningen faktiskt tanke på hur 7950GX2 gick, även om det kortet presterade bäst fram till och med G80 2006-11 lanserades.

Jag tror att OM Nvidia lägger ett pris om 5000kr för 9800GX2 kommer det prestera i alla fall minst 5-10% bättre än HD3870X2. Det finns ju ingen anledning att dra på så mycket mer egentligen, kortet presterar bättre och det räcker för att Nvidia ska få in pengar (även om inte pengarna ligger i high end segmentet) samt bra PR.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
"A.N'doja"

Hehehe...jo men så är det....de flesta trycker knappen Diskutera nyheten och tror det stog kommentera...." Men det är som när 3870 kom, så ville fanboys visa musklerna att GT,GTS GTX är mycket bättre....Jag ser inte så....Jag är ganska neutral, och blir lika hetsig varje gång nVidia eller AMD pluttar ut något....skit kul tyckker jag...Men jag är som våra svenska bilar...gillar både Saab och Volvo....Men där finns det iallfall flera konkurerande märken....Så klart man får se allas intresse vad de tycker.......

Hehe, jo tyvärr. :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren

Fast tror fortfarande det "bästa" köpet är 2st HD3850 i X-fire...

Det tror inte jag. Det "bästa" köpet tror jag är ett 8800GT. X-fire skalar inte så bra att 2st HD3850 för över 3000kr spöar ett 8800GTS 512Mb för under 3000kr. Ett 8800GTS 512Mb är både billigare, tystare och snabbare. Det finns ingen anledning att köpa två HD3850 före ett 8800GTS 512Mb. De få spel som möjligtvis två HD3850 vinner över ett 8800GTS 512Mb i motiverar inte ett sånt köp ändå.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
dom kommer aldrig få ordning på det, kan inte alla ni fanboys fatta det, om ati har en stor brist då är det deras ruttna drivrutiner.

Look who's talking Det är inget fel på deras drivrutiner...drivrutiner kan bara tillföra så mycket sen är det hårdvaran som sätter begränsningen. 3870 är inget monsterkort vad gäller prestandan och kommer aldrig att bli. Av allt det jag läst idag tycker jag ATI har gjort ett mycket bra jobb med 3870X2, både vad gäller drivrutinerna och hela lösningen i sig.

Visst kommer drivrutinerna bli lite bättre för X2 ju mer de förfinnar CF stödet men den kommer inte bli snabbare än 2x3870 i absolut bästa fall, det säger sig själv.

Permalänk
Medlem

Visst är det bra att nVidia får lite press på sig. Men samtidigt så tar 8800Ultrat Atis X2a på många punkter.
Sen är det ju lite sorgligt av Ati att dom inte ens efter snart ett år(!) lyckats spöa 8800Ultra, och dessutom så är 8800 SINGEL kärningt, och drar mindre ström.
Nä, jag vill se nVidias nästa grafikkort med singelkärna, motsvarande 8800Ultra, dvs typ 9800Ultra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det tror inte jag. Det "bästa" köpet tror jag är ett 8800GT. X-fire skalar inte så bra att 2st HD3850 för över 3000kr spöar ett 8800GTS 512Mb för under 3000kr. Ett 8800GTS 512Mb är både billigare, tystare och snabbare. Det finns ingen anledning att köpa två HD3850 före ett 8800GTS 512Mb. De få spel som möjligtvis två HD3850 vinner över ett 8800GTS 512Mb i motiverar inte ett sånt köp ändå.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Tja många spel som suprem commander, crysis, stalker osv. Har ju varit i princip ospelbara på Ati korten. Det är det som gör att jag aldrig skulle köpa Ati i dagsläget. x2 blir ju mosat av både Gtx och 8800Gt i crysis. Det vill säga om man testar själva spelet och inte gpudemot. Helt otroligt att recensenter testar demot, eller en cutscene från witcher för den delen. Va fan.

Men till Ati´s fördel är helt klart att de inte kräver ett Nvidia moderkort. Men å andra sidan så skulle N´doja kanske behöva betala 400 spänn emellan vid uppgradering 930kr. Sedan kan du alltid köpa ett till och köra tri. Moahahahaa. Men gtx är bara värt begagnat 3700kr är för mycket.

Gtx och Ultra skalar väldigt bra vid överklockning så de kör ifrån rejält då. Överklockning är ju ganska obligatoriskt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

"Palme_570"

Hahaha....Fina staplar.....Har sett många av dessa.....fint att 2st 3850 i crossfire bara är drygt 5 bilder i sekunden sämre än ett Geforce 8800 Ultra i CoD4....(Varför jag säger så....bara för att testet säger att CoD4 fick bara 21 bilder i sekunden av 3870x2)

knepigt att det kan vara så udda i siffror.......? medans i dessa staplar så slår nästan 3850 nVidias Ultra kort.....Skulle gärna se mera tester utav 3870x2 ....dreglar

"Tittar endast på CoD4"

Underligt....?

Permalänk
Medlem

Jag är pepp på att ATI lyckats ge ut ett kort som kan utmana. Visst, det kräver två GPU's, men det är ju fortfarande bara ett fysiskt kort, aight?

Bra jobbat ATI, får vi se bra drivisar också?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Tja många spel som suprem commander, crysis, stalker osv.

Gissningsvis är crysis förmodligen är det spel som utnyttjar mest effekter grafiskt och logiskt vore då att det spelet är svårast att anpassa mot, så förmodligen tar det ett tag.

Oavsett hårdvara så blir mjukvara mer och mer komplicerad i jämförelse mellan de två områdena, det är stor skillnad idag jämfört med förr. Stalker gissar jag har gjort en del egen hantering vid det grafiska om de inte uppdaterade det spelet, testade en gång och tyckte det var extremt segt i förhållande hur bra effekterna var. Det borde ju vara teorietiskt möjligt för en speltillverkare och designa upp de olika effekterna helt själv men då antar jag att man inte kan dra nytta av grafikprocessorernas hantering.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.