Dell slutar sälja AMD på nätet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malaco88
fel " för dom som inte kan bygga ihop datorer själva "

Correctemundo

Visa signatur

*.*

Permalänk

Va, har dell butiker? I usa då?

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Hört att PC City & FelGiganten ska börja sälja Dellburkar.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nu är det ju så att de ska fortsätta, men bara i butik, vilket betyder att de fortfarande skall tillverka burkar med AMD som bas. Att bara ta bort det från web-försäljningen betyder bara negativa saker för konsumenterna eftersom den enda skillnaden för Dell i praktiken är att vilka den nu är som är ansvariga för deras webshop behöver ta bort AMD-valen ur listorna, vilket jag misstänker är allt annat än svårt.

För konsumenterna däremot betyder det att det blir mycket svårare att få tag i dessa AMD-burkar och troligen kommer försäljningen minska ännu mer, vilket då ger Dell en ursäkt att ta bort dem helt med ursäkten att det är ingen som vill ha dem...

Så som sagt, enbart dåligt för konsumenten, nästan värre eftersom det inte gör någon skillnad för Dell i nuläget.

Som jag skrev tidigare, så innebär ett för stort urval att folk blir osäkra på vad det ska ha och kanske skjuter upp köpet, och kanske de sedan råkar köpa en dator någon annastans än Dell. Detta kan ju motverkas i fysiska butiker där det finns en försäljare som svenssons kan rådgöra med och driver igenom försäljningen.

EDIT: Ett exempel: En säljare ringer till en kund och ska erjuda telefoni hos ultra-super-optimal-acme-telecom. Kunden är positiv i.o.m. att denna känner att den har stora telefonikostnader och vill sänka dem. Erbjuder man nu kunden 1-2 förvalsalternativ är chansen att denne köper på en gång mycket större än om du erbjuder honom 5st till, där en av dem kanske t.o.m. passar något bättre. Erbjuder du för många blir kunden tveksam vad han vill ha och vill fundera, och då är chansen stor att han ångrar sig överhuvudtaget om köpet eller hittar något annat.

Men självklart, urvalet blir mindre, vilket alltid är negativt för konsumenten. Dock inte nödvändigtvis för säljaren.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt ur konkuranssynpunkt, men helt klart ett smart drar av dell ur profitsynpunkt.
Själv så skall jag nu börja jobba åt dell ^^

Permalänk

Är det något AMD är riktigt usla på så är det fan marknadsföring.
Detta är inte Dell's fel, utan AMD's egna fel.
De har helt enkelt inte resurser nog.

Intel har råd att ge mängdrabatt och sluta jättestora avtal, men det har inte AMD.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men efterfrågan styr tillgång

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Tråkigt, men efterfrågan styr tillgång

Precis, är efterfrågan minimal så finns det ingen anledning för Dell att röra till det i huvven på svenssons med för mycket alternativ

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Som jag skrev tidigare, så innebär ett för stort urval att folk blir osäkra på vad det ska ha och kanske skjuter upp köpet, och kanske de sedan råkar köpa en dator någon annastans än Dell. Detta kan ju motverkas i fysiska butiker där det finns en försäljare som svenssons kan rådgöra med och driver igenom försäljningen.

Det kan motverkar precis lika väl i en webshop med hjälp av tydlig och vettigt utformad information. Plus att det faktiskt aldrig är illa att konsumenter faktiskt tvingas använda hjärnan. Speciellt inte de konsumenter som faktiskt handlar hos dell om du förstår vad jag menar.

För de flesta är ett datorköp något av en investering. De är rätt dyra och de förväntas hålla relativt länge, men trots detta så handlar de flesta på precis samma sätt som när man köper leksaker.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det kan motverkar precis lika väl i en webshop med hjälp av tydlig och vettigt utformad information. Plus att det faktiskt aldrig är illa att konsumenter faktiskt tvingas använda hjärnan.

Webshoppar inriktar sig ändå lite mer till entuasiaster eller iaf lite mer intresserade, men nog skapar det förvirring. Hur många trådar om köpråd och t.ex. vilket 8800gt man ska välja finns inte det på sweclockers ?

Det är klart det är illa för konsumenterna, men för försäljare lönar det ju sig inte med smarta köpare (dvs. de som använder hjärnan)

EDIT: exempel på vettigt och tydligt utformad information:

Produktbeskrivning ASUS EAH3850/G/HTDI - grafikadapter - Radeon HD 3850 - 512 MB
Typ av enhet Grafikadapter
Modell Instickskort
Typ av gränssnitt PCI Express 2.0 x16
Dimensioner (BxDxH) 22.86 cm x 11.1 cm
Grafikprocessor/tillverkare ATI Radeon HD 3850
Central klockhastighet 668 MHz
API-stöd OpenGL 2.0, DirectX 10, DirectX 10.1
Installerat videominne (max) 512 MB - DDR3 SDRAM
Videoutgång 2560 x 1600
Max antal bildskärmar som stöds 2
TV-gränssnitt HDTV-utgång
HDCP-kompatibel Ja

Visserligen väldigt tydligt för oss som är intresserad och kan sånt där, men rena rappa-kaljan för en svensson. Särskilt när alla uppvisar ungefär samma.

Citat:

För de flesta är ett datorköp något av en investering. De är rätt dyra och de förväntas hålla relativt länge, men trots detta så handlar de flesta på precis samma sätt som när man köper leksaker.

Självklart är det så. Men du fortsätter fortfarande att se det ur köparens synpunkt. Säljaren tjänar inte mer på att sälja vettiga produkter

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

men vad det skall gnällas och mökas då!
tror <5% av er kör med AMD och <1% kör med dell. så varför det eviga tjatet på Intel när hela tråden är om Dell/amd

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Ogillar AMD men vill fan inte ha nåt jävla monopol. kukdell.

Haha, "kukdell", bra sagt!:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackZam
Hur många här har köpt en dator från Dell med AMD processor?

Jag köpte nyligen en Dell Vostro 1000 Laptop med AMD 64 X2 processor, betalade sammanlagt under 4000:- och är helnöjd med datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Självklart är det så. Men du fortsätter fortfarande att se det ur köparens synpunkt. Säljaren tjänar inte mer på att sälja vettiga produkter

Väldigt sant, men det är ju den synpunkten vi alla borde lägga vikten på, då det är den som är betydelsefull för oss konsumenter. Att säljaren är lycklig är ju sekundärt egentligen så länge som det ligger inom fungerande gränser för både säljare och konsument. Men visst förstår jag vad du menar. Men det är ju som jag sade från början, det här är dåligt för konsumenten inte för dell.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Finns ändå inte ett enda företag som köper in datorer med AMD istället, det ÄR Intel för hela slanten, oavsett vad det kostar.

Det är bara hobby-folk och hemanvändare som köper AMD medvetet tyvär.

Sun hamnar nog inte i någon av kategorierna. Vi använder proppar från båda tillverkarna på jobbet (svenskt telekom bolag modell större).

HP som är störst leverar både AMD och Intel maskiner som workstation.

AMD behöver ett nytt genombrott, eller att vi får in någon ny spelare på marknaden. Kina, var är ni?

Permalänk
Medlem

Ett så stort företag som Dell tänker enbart på pengar, så är det bara.
Vilket stort företag gör inte det?

Jag står neutral i den här frågan

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Visst är det dåliga nyheter för AMD men tycker personligen att amd aldrig har hört hemma i "märkesdatorer". Jag önskar att AMD kunde återfå den något av den "undergroundstatus" som de hade innan de fick sådana framgångar. AMD hör hemma i prestanda och entusiast segmentet, hoppas de kan komma tillbaka i toppen någon gång.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Om man ska leka apa och kasta skit på något här så ska man göra det på AMD.
Jag vill inte ha monopol, inte heller grannen. Men om ett företag kan inte markandsföra sig och locka/behålla kunder så kanske är det rätt för den att segla i farliga vatten bland hajar och klippiga berg.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Det är ju så vi får ner våra priser så vi ska inte klaga!
KONKURENS!

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate

Permalänk

Om man lägger in en liten paradox HP som i dag är världens största pc tillverkare har faktist fler amd baserade datorer än intel baserade. Hmm kanske därför det går bättre för HP. Förutom då att HP använder bättre komponenter än Dell Dell maskiner e skrämmande dålig kvalite på, framför allt moderkorten vilket i största del kommer i från Foxcon. Dell köper ju av den tillvärkaren som kan skaka fram billigast just för tillfället.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Den sved, ett slag i magen,

Mer som ett krokben och sen en känga i skallen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Mer som ett krokben och sen en känga i skallen...

Njaaa...skulle nog beskriva det som en rejäl pungspark med följande armbåge i solarplexus...:D

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Detta kan väl inte vara bra för AMD?

Jag tror dock inte detta rör Amd så mycket i ryggen då Dell är en av Amds små kunder. Amd har ju sina stor kunder i HP, Lenovo, Acer, Sun mm så om dom förlorar Dell så tror jag dom överlever utan problem.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Om man ska leka apa och kasta skit på något här så ska man göra det på AMD.
Jag vill inte ha monopol, inte heller grannen. Men om ett företag kan inte markandsföra sig och locka/behålla kunder så kanske är det rätt för den att segla i farliga vatten bland hajar och klippiga berg.

Jag antar att du har missat att Intel är kanske 32ggr så stort som AMD? Hur har du ens mage att gnälla på AMD när Intels reklambudget troligen är dubbelt så mycket som AMD är värda? Förstår du inte vad för spel AMD spelar?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dell maskiner e skrämmande dålig kvalite på, framför allt moderkorten vilket i största del kommer i från Foxcon. Dell köper ju av den tillvärkaren som kan skaka fram billigast just för tillfället.

Jag blev förvånad när jag såg en slaktad IBM-kontorsdator, från P4 HT-tiden, häromdagen. Det satt ett blått Gigabyte moderkort med solida kondingar i den. IBM är tydligen kvalitetsmedvetna
(varför den var slaktad har jag ingen aning om, full med kaffe kanske?)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Även om AMD skulle gå i stöpet - i och för sig finns ju intressenter att ta över - måste väl även Intel fantaster vara lite stolt över vad den konkurrens AMD kunnat uppbjuda på en av de svåraste marknaderna, och tacksamma för att de just därför kan ha så pass häftiga prylar att leka med. Den här "kasta skit" mentaliteten förstår jag mig inte på, eftersom det är detsamma som att skjuta sig själv i foten.

DELL och butiker: det har ju länge varit en hett diskussionsämne. Deras affärsidé håller helt enkelt inte längre, och DELL har motvilligt insett det, men för sent. De är nu illa tvungna att försöka sluta avtal med större återförsäljare. Detta och plus oegentligheter med den ekonomiska redovisningen har avsevärt skadat DELLs anseende.

Edit: the squonk, du har helt rätt om IBM PC datorerna. Inget fusk där och än om chassina kan vara lite tunga så klarar de ganska mycket stryk i alla fall. Det är i princip bara att byta en och annan hårddisk och låta de tugga vidare.

Permalänk
Medlem

Bra sagt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Idiotdell jävla fanskap.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Är det något AMD är riktigt usla på så är det fan marknadsföring.
Detta är inte Dell's fel, utan AMD's egna fel.
De har helt enkelt inte resurser nog.

Intel har råd att ge mängdrabatt och sluta jättestora avtal, men det har inte AMD.

Men hur kommer det sig då AMD:s prollar är så pass mycket billigare?? den lilla rabatt (jag antar att dom får någon) de får av AMD måste ju ändå bli billigare prestanda/krona enligt mig? eftersom intel är så pass dyra?

tänk över detta dell.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Och detta bara en vecka efter att dell meddelar att de stänger sina affärer i USA... lite tråkigt. Iofs finns de väl kvar på varuhus som Best Buy och Wal-Mart.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Inaktiv

Vem f*n kastar ut pengar på skit som AMD-processorer i dagsläget? Grafiksidan ser lovande ut för företaget och det är kanske det de ska syssla med i framtiden?