Dell slutar sälja AMD på nätet

Permalänk
Medlem

Problemet för AMD är kanske att de aldrig någonsin tänkte på entusiasterna, det var entusiasterna som upptäckte AMD. Något som AMD varken märkte eller brydde sig om, de ville bara in i beiga boxar.

Några som däremot märkte det var ... Intel. Och när jätten vaknat, ja, det var bara en fråga om tid. AMD verkar fortfarande inte ha fattat vad det var som gjorde att entusiaster brukade gilla dem. Kanske helt enkelt bara att jätten sov och underpresterade på den tiden.

Eller att moderkortstillverkarna i Taiwan lyckades göra en del riktigt fina AMD-moderkort försedda med tredjeparts chipset. Nu gör Intel själva de bästa chipseten.

Och det yras om att hög prestanda inte är viktigt för AMD och att de skall satsa på de segment som ger stora volymer, som sagt; de fattade aldrig.

Bara en sån sak som att lansera "plattformen" Spider, där den mest vitala delen - cpun - bara finns i nån slags betaversion som presterar långt ifrån vad en cpu i den typen av plattform förväntas prestera. Tom sämre än deras egen gamla modell. Och ett överklockningsprogram som knappt går att överklocka med(för buggigt) för en processor som inte klarar att överklocka.

En processor(två, minns 6400+ BE) som släpps som "olåst" men inte har något headroom. Då kan man lika gärna avstå den finessen, om man vill ha hedern i behåll.

Konstiga, minst sagt, kontakter med media med underliga riggade mediaevent och hysch hysch som föregick en lansering av något som inte var färdigt att lanseras. Oskickligt. Det hade varit bättre att vara öppna med att man inte var klara - ni får vänta - och så hade det varit bra med det. Istället försöker man väcka nån slags intresse med vissa event, när det sen visar sig inte finnas något att hurra för.

Det står tydligt att det inte var för de kommande köparna av produkten som man försökte sig på en typ av hype, det var för att locka investerare. Desperat och kortsiktigt.

Förtsätter det så här så kommer snart moderkortstillverkarna inte att vilja sälja lösa moderkort för AMD-plattformen, det kommer bara att göras OEM-moderkort. Om ens det. Om inte AMD börjar leverera.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Men hur kommer det sig då AMD:s prollar är så pass mycket billigare?? den lilla rabatt (jag antar att dom får någon) de får av AMD måste ju ändå bli billigare prestanda/krona enligt mig? eftersom intel är så pass dyra?

tänk över detta dell.

Hmm.. tror du är ute o cyklar litegrann nu och antar att MHz/kr är samma sak som prestanda/krona vilket det verkligen inte är. Intel processorer vid samma frekvens kostar mer, men presterar också betydligt bättre.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
AMD har satt sig i denna position helt på egen hand så gnäll på dom istället på stackars DELL som bara vill sälja kvalitet och inte skräp.

Problemet är ju att dell gjort såhär även när AMD erbjudit snabbast och billigast plattformar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått, efter att ha läst på en del forum, så fanns det opinion inifrån Dell ifrån de anställda att börja sälja AMD. Det var på den tiden AMD presterade bäst och användes av entusiaster, många Dell-anställda hade AMD hemma och tyckte kanske det var tråkigt att bara sälja Intel-boxar på jobbet. Ledningen gav med sig, och AMD själva har säkert varit där och lobbat hela tiden.

Men nu använder säkert samma Dell-anställda som jag nämnde ovan ingenting annat än C2D/C2Q hemma, så både deras intresse och ledningens redan från början svala intresse har säkert falnat. Det ihop med AMDs ständiga leveransproblem gör det inte så jättehett att erbjuda AMD-boxar idag.

Oavsett om det är så eller inte, så har nyheten dementerats idag av Dell på flera amerikanska siter, bla Dailytech, de kommer att fortsätta att sälja AMD-boxar/laptops även online ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Jahapp, är det Intel som fular sig här _igen_?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

.... Jag gillar Dell "XPS" och Intel (Inte deras vanliga dell skit) men lite konkurrans måste man ha ^^

Intel FTW imo ^^

Visa signatur

Foto: Canon 1Dmk4, 5Dmk2, Canon 24-70 2.8L, TS-E 24mm 3.5L II, TS-E 45 2.8, 300mm 2.8L IS, 85mm 1.2L II, Sigma 105mm 2.8 Macro, Samyang 14mm 2.8 | Leica M8 + Voigtlander 35mm 1.2 ASPH II, 12mm 5.6 ASPH II

Permalänk

Börjar bli trött på alla dåliga nyheter och förseningar kring AMD. Och orolig på riktigt att Intel kan komma att bli ensam kvar om en sådär 5-10 år.

Permalänk
Medlem

men vafaaan... måste skapa mer konkurrans... hur skulle det vara om Microsoft köpte AMD?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
men vafaaan... måste skapa mer konkurrans... hur skulle det vara om Microsoft köpte AMD?

Önskar man på mer konkurrens ska man kanske inte hoppas på att MS breder ut sig ännu mer.

Permalänk
Medlem

Mer troligt att IBM skulle göra det isåfall, eftersom de har tillverkningsmöjligheterna. Men det rimmar illa med IBMs profilering som ett tjänsteföretag, de vil helst inte ha med hårdvara att göra om de slipper.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Visst kan AMD gå i stöpet, vilket är vad som ibland händer i företagsvärlden, men att Intel ensam skulle bli kvar, vilket skulle vara en katastrof, tror jag inte mycket på. Det finns intressenter med mer muskler och pengar än AMD som inte vill låta Intel härja fritt. Detsamma skulle gälla om situationen varit den omvända.

Tyvärr tror jag att Microsofts dominans är bromskloss, något som jag mer och mer funderar över. x86 arkitekturen har fungerat väl på sitt sätt, men den har också uppenbara brister. Vilka operativ system skulle lätt ta sig an en ny CPU arkitektur? Unix varianter, Linux, BSD och dess förgrening OSX som redan bytt arkitektur utan problem, stöder redan en mångfald arkitekturer och skulle säkerligen ta sig an en ny... men inte Windows. Det är oerhört länge sedan, ja redan i början av Microsofts utveckling som det fanns stöd för lite olika arkitekturer.

Vem vågar skippa x86 för desktop PC och revolutionera igen? Eller är majoriteten så fast i samma gamla fack?

Permalänk
Medlem

Bra sagt Kim, skulle vara kul om det kunde komma helt nya system faktiskt..

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det är oerhört länge sedan, ja redan i början av Microsofts utveckling som det fanns stöd för lite olika arkitekturer.

Vem vågar skippa x86 för desktop PC och revolutionera igen? Eller är majoriteten så fast i samma gamla fack?

Nja, det är faktiskt inte speciellt många år sedan jag jobbade med 64-bitars Windows på Alpha, så det är inte helt sant.
Men du har rätt i princip, både Linux och Unix finns på en mängd olika arkitekturer så det skulle inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Jag tycker där,är väldigt fult gjort av dell att kicka AMD:S att tänkte mest på när intel låg bakom AMD så kickade inte dell intel bara för det men aja de e inte jag som äger företaget så det är skit samma för mig

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
men vad det skall gnällas och mökas då!
tror <5% av er kör med AMD och <1% kör med dell. så varför det eviga tjatet på Intel när hela tråden är om Dell/amd

detta är ett forum, i vanliga fall diskuterar och kritiserar folk eller rådfrågar, vi har ju trots all rätt till det så länge vi inte bryter några forum regler eller har jag fel ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fral
Nja, det är faktiskt inte speciellt många år sedan jag jobbade med 64-bitars Windows på Alpha, så det är inte helt sant.

Du har helt rätt och det var slarvigt skrivet av mig. I och för sig var väl Alpha versioner döda när Windows Server 2000 släpptes i sin slutliga version.

Permalänk
Medlem

Skiten ska ju fortfarande säljas på interweb. Varför blir alla ledsna i ögat?

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk

HP gör rätt

Har använt allt från PCG (om nån minns: IBM PC med 360 kbytes dubbla floppysar) till laptop från HP med AMD processor. IBM PS/2 var på sin tid en mycket bra dator med PCI-buss, men man (läs jag, och kanske fler än mig) blev helt avtänd när man skulle byta batteriet. BIOS:en suddades ut, och det var stört omöjligt att återställa datorn till fungerande skick.

Dell funkade bra för oss i början, men efter några inte så roliga service-ärenden på senare år lämnade vi dom.

Har kört noname dator med AMD X2 3000, senare uppgraderad med Opteron 180. Med 8800-grafikkort en härlig dator. Därför var valet lätt när den gamla Dell Laptopen kraschade: en HP notebook med AMD Turion TL-62 för 4900 pix (exkl moms) från Dustin nyligen. Tog bort Vistan, fungerar härligt med XP!

Fler kommer säkert att köpa AMD-datorer, när de inser att tester som 3dmark inte är justa mot AMD-datorer med ATI-grafik. Om man struntar i 3Dmark och väljer sin dator efter prestandatest som verkligen har betydelse för produktivitet inser man att AMD är ett utmärkt val. Att Dell inte förstår detta är väl bara ett led i deras nedgående spiral? HP har fattat och erbjuder både AMD och Intel. Jag skulle börja oroa mig för konkurrensen om HP gjorde ett val. Vad Dell gör verkar just nu ha mindre betydelse. Vi får väl framförallt se när det verkligen finns mycket 64-bitars program och alla gått över till äkta 64-bitars operativ, om inte AMD blir högintressant då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunmblefox
Har använt allt från PCG (om nån minns: IBM PC med 360 kbytes dubbla floppysar) till laptop från HP med AMD processor. IBM PS/2 var på sin tid en mycket bra dator med PCI-buss, men man (läs jag, och kanske fler än mig) blev helt avtänd när man skulle byta batteriet. BIOS:en suddades ut, och det var stört omöjligt att återställa datorn till fungerande skick.

Dell funkade bra för oss i början, men efter några inte så roliga service-ärenden på senare år lämnade vi dom.

Har kört noname dator med AMD X2 3000, senare uppgraderad med Opteron 180. Med 8800-grafikkort en härlig dator. Därför var valet lätt när den gamla Dell Laptopen kraschade: en HP notebook med AMD Turion TL-62 för 4900 pix (exkl moms) från Dustin nyligen. Tog bort Vistan, fungerar härligt med XP!

Fler kommer säkert att köpa AMD-datorer, när de inser att tester som 3dmark inte är justa mot AMD-datorer med ATI-grafik. Om man struntar i 3Dmark och väljer sin dator efter prestandatest som verkligen har betydelse för produktivitet inser man att AMD är ett utmärkt val. Att Dell inte förstår detta är väl bara ett led i deras nedgående spiral? HP har fattat och erbjuder både AMD och Intel. Jag skulle börja oroa mig för konkurrensen om HP gjorde ett val. Vad Dell gör verkar just nu ha mindre betydelse. Vi får väl framförallt se när det verkligen finns mycket 64-bitars program och alla gått över till äkta 64-bitars operativ, om inte AMD blir högintressant då?

Har du ens provat core 2 duo ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Har du ens provat core 2 duo ?

Jag har en core 2 duo på jobbet och en AMD 64 X2 5600 hemma och båda är "skitsnabba". Inte i någon av dem märker jag att CPUn är en flaskhals.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Va i helvete... Vill dell att Intel ska få möjligheten att åter igen sälja till överpriser?

Har de fått något brutalt rabbatavtal från intel eller vad är det frågan om? Detta är ett kraftigt slag mot AMD och marknaden på processor sidan framför allt. Tror inte gemene man kommer bry sig men en sak är säker, Dell tänker jag inte peta på varken som företagare eller konsument.

Ja

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
världens största pc säljare?

Världens största PC säljare till företag och Svenssons som inte vet/vill hur man bygger en egen dator

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Berörd medlem har fått PM.

Permalänk
Medlem

Ajdå.. synd om AMD, men som sagt de får ju skylla sig själva.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen anledning för Dell att sälja processorer som suger bara för att vara snälla? Säg något företag som gör så.

Så sluta klaga på Dell era barnrumpor. När ni nån gång växer upp och kanske startar eget företag så kommer ni inse hur världen funkar.

Klart det är synd om AMD, men det finns ingen annan att skylla på än dom själva. Dom kommer ju knappast gå under bara för att det är lite motvind just nu dock.

Permalänk
Avstängd

Finns anledning varför jag valde HP, min Dell hade jag tänkt att ha som server men kom på att då måste jag sitta brevid och trycka reset ganska ofta..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Finns ju ingen anledning för Dell att sälja processorer som suger bara för att vara snälla? Säg något företag som gör så.

Så sluta klaga på Dell era barnrumpor. När ni nån gång växer upp och kanske startar eget företag så kommer ni inse hur världen funkar.

Klart det är synd om AMD, men det finns ingen annan att skylla på än dom själva. Dom kommer ju knappast gå under bara för att det är lite motvind just nu dock.

Det enda som suger i detta fall är väl Dell själva. AMDs snabbaste processorer är kraftfulla nog för att klara allt som Intel kan. Du verkar för den delen vara en försäljare av Dell datorer eftersom du skriver som du gör i ditt inlägg

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Det enda som suger i detta fall är väl Dell själva. AMDs snabbaste processorer är kraftfulla nog för att klara allt som Intel kan

Klarar av gör de väl, men det tar längre tid/går slöare.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

Har du brått eller? då får du väl börja jobba tidigare

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Med ditt resonemang hade vi lika gärna suttit med 386:or allihopa

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.