Dell slutar sälja AMD på nätet

Permalänk
Avstängd

Nu överdrev du ganska mycket. Arbetar du professionellt? annars tror jag inte du behöver all den enorma kraft. För hemmabruk duger AMD väldigt bra

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Nu överdrev du ganska mycket. Arbetar du professionellt? annars tror jag inte du behöver all den enorma kraft. För hemmabruk duger AMD väldigt bra

Men, du skulle ju uppgraderat till en Intel istället
AMD fanboy
Har ingen AMD dator i detta hem nu längre

3 intel burkar... , så nu känner jag mig hemma igen

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Klarar av gör de väl, men det tar längre tid/går slöare.

Märker du om det skiljer 0,0001 sekund?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Självklart duger en AMD fint för nästan alla de program som finns ute och används idag, prestandan är helt ok det är mycket värre med ex. hårddiskar, men det är coolt att ha 4GHz i siggen om man hänger på Swec

Hänger man inte på Swec har det mindre betydelse

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Hela poängen med utveckling är att det ska blir bättre, dvs. främst snabbare. Sen exakt hur mycket man egentlitgen behöver till olika grejer är inte så relevant.
I low-end är AMD förmodligen mer prisvärt p.g.a. av man nästan ger bort sina A64:or. I övre mid-end och high-end har inte AMD någonting.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Världens största PC säljare till företag och Svenssons som inte vet/vill hur man bygger en egen dator

Chansen finns ju iofs. att den stora majoriteten av kunderna tillhör det segmentet (som inte vet/vill meka ihop egna PC:ar).
Det handlar inte bara om teknisk kompetens heller.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
I low-end är AMD förmodligen mer prisvärt p.g.a. av man nästan ger bort sina A64:or. I övre mid-end och high-end har inte AMD någonting.

Det är nästan svårt och köpa en dålig dator idag, vad en vanlig användare än köper så räcker det till det mesta. Endast en mycket liten andel datoranvändare behöver tänka mer på prestanda.
Inom företagarvärlden kommer det förmodligen bli ovanligt att man sitter med egen dator, nästan alla kommer köra med tunn klient mot en server som driver systemen. Det finns så mycket fördelar med den typen av miljö att det snart är hål i huvudet och köra på annat sätt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det är nästan svårt och köpa en dålig dator idag, vad en vanlig användare än köper så räcker det till det mesta. Endast en mycket liten andel datoranvändare behöver tänka mer på prestanda.

Så har man ju sagt i alla tider.. och ändå köper vi alla nya datorer.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Så har man ju sagt i alla tider.. och ändå köper vi alla nya datorer.

Både och. Så här i efterhand syns klara skillnader.
1.) mycken mjukvara för redovisning och presentation har inom företagsvärlden uppnått ett gränssnitt och en funkionalitet som endast detaljmässigt kan förbättras
2.) CPU kraften sedan några år tillbaka redan uppfyller med råge kraven för ovan

Egentligen är det väl lite samma sak i hemmen. Några få redigerar foto och video, vilket kan kräva lite resurser, men oftare är väl hårddiskarna flaskhalsen i det fallet eller för lite minne. Det mest krävande folk gör är att spela, vilket kräver både CPU och GPU kraft.

Så det finns nog trots allt ett samband mellan mjukvarans krav och hårdvarans prestanda. Tyvärr är det väl t o m så att hårdvaran utnyttjas ganska dåligt idag pga sämre optimering av kod.

Permalänk
Avstängd

Vill jag öppna en korvkiosk så köper jag en Intel, finns det någon grill som är energisnålare?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

konkurrens har aldrigt varit fel för oss konsumenter..hur roligt hade det varit om det enbart hade funnits Intel, nvidia och microskräp? jippe..låter lite som under stalintiden

nae..mera konkurrens.

Permalänk
Medlem

Enligt ars så fortsätter Dell sälja Amd online men de minskar sortimentet.

http://arstechnica.com/news.ars/post/20080208-reports-of-amds...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Så har man ju sagt i alla tider.. och ändå köper vi alla nya datorer.

Men det är först på senare tid som det börjar bli svårt och märka några större skillnader eftersom programmen inte kräver det.

Att folk ändå köper kan ha en del och göra med att datorer sjunker i pris.

Orsakerna till att/om DELL eventuellt överväger AMD går ju bara och spekulera kring men det kan vara saker som att AMD konkurrerar ut DELL's lönsamma produkter. Tror det är flera av de som säljer som inte gillar att AMD sänkt priserna vilket säkerligen kan göra datorköpare mer priskänsliga (man vänjer sig vid nya priser). Det kan även handla om tillverkningskapacitet.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Så har man ju sagt i alla tider.. och ändå köper vi alla nya datorer.

Man behöver ju inte alltid kalkylera med extremiteter som er här på sweclockers.com, eller?

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk

citat: "Har du ens provat core 2 duo ?"
--------------------------------

Jodå, jag har flera datorer på jobbet med Core 2 Duo, och inte märks det någon skillnad mot snabba AMD´s.

Det stora problemet är alla allianser bakom kundernas rygg. T.ex kan man undra hur mycket de stora mjukvarujättarna tvingas in i fållan av Microsoft och Intel. Min HP notebook med AMD Turion vägrade ladda Symantec Antivirus, skickade upp meddelandet att programmet inte gick att köra på den aktuella processortypen!!! Lösningen visade sig mycket enkel, titta på Symantec CD-skivan, gå in i rätt underbibliotek (Client-programvaran) och klicka på set-up-filen. Man förstår att datorovana användare luras att tro att processorer från AMD är dåliga, när stora företag inte kan fixa att deras autostart-fil fungerar på rätt sätt.

Nån anti-trust-myndighet borde titta på detta case.

Du som frågade ovanstående, har du kört AMD Opteron t.ex, utan att använda, "biased" testprogramvara?

Min HP Notebook med Turion klarar wPrime på 42 s utan avstängning av alla andra program etc., eller annat trix och fix. Datorn kostade 4900 exkl moms. En motsvarnde Dell med Intel-processor, och som kostar 3 gånger mer, klarar wPrime på 37s på notebookreview.com , och då får man förmoda att testaren gjort allt för att hindra andra program att försämra testen.

AMD är jättebra, alla måste hjälpas åt så att de överlever, och då måste vi se på fakta och lämna känslor och tyckande därhän. Vore kul om fler skrev in suspekt konkurrensbegränsande erfarenheter här, typ problemet med Symantec ovan!!! Och inget ljug nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Jag tycker där,är väldigt fult gjort av dell att kicka AMD:S att tänkte mest på när intel låg bakom AMD så kickade inte dell intel bara för det men aja de e inte jag som äger företaget så det är skit samma för mig

Intel har aldrig legat "bakom" AMD om jag inte minns fel. Möjligen bortsett från ren prestanda som i detta fallet är totalt ointressant för Dell. Dell vill sälja burkar, burkar och åter burkar. Prestanda i betydelsen hur snabb en dator är har ingen betydelse alls.
Om Dell säljer fler eller lika många maskiner när de enbart har Intel så varför skulle de peta i andra processorer och öka på det interna jobbet med att utveckla nytt och lagerhålla reservdelar för flera plattformar?
Intel har alltid sålt långt mer än AMD och därför är det ekonomiskt mest effektivt att hålla sig till dem och inte någon liten obskyr tillverkare som inte alltid kan leverera.
Snacket om att Intel kanske återgår till att ta mer och mer betalt för sina processorer rör inte direkt Dell i ryggen då de bara lägger den extra kostnaden på maskinen och därmed inte förlorar ett dugg. De säljer bara marginellt färre maskiner om så processorn kostar två eller tre gånger så mycket som idag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunmblefox

Det stora problemet är alla allianser bakom kundernas rygg. T.ex kan man undra hur mycket de stora mjukvarujättarna tvingas in i fållan av Microsoft och Intel. Min HP notebook med AMD Turion vägrade ladda Symantec Antivirus, skickade upp meddelandet att programmet inte gick att köra på den aktuella processortypen!!! Lösningen visade sig mycket enkel, titta på Symantec CD-skivan, gå in i rätt underbibliotek (Client-programvaran) och klicka på set-up-filen. Man förstår att datorovana användare luras att tro att processorer från AMD är dåliga, när stora företag inte kan fixa att deras autostart-fil fungerar på rätt sätt.

Detta händer även på en del xeonprocessorer. Ur 3-serien om jag minns rätt. Det gör dock inte att jag automatiskt tror att symantec håller på att smida hemska planer och kupper mot just Intel för det.:-)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunmblefox
AMD är jättebra, alla måste hjälpas åt så att de överlever, och då måste vi se på fakta och lämna känslor och tyckande därhän. Vore kul om fler skrev in suspekt konkurrensbegränsande erfarenheter här, typ problemet med Symantec ovan!!! Och inget ljug nu.

Jo men tjenare...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Inaktiv

Det skulle vara intressant om Samsung köpte AMD, dom är väl näst störst efter Intel ...

Permalänk
Medlem

Det lär tyvärr inte vara möjligt att ett All-American företag blir köpt av ett Koreanskt företag. Vi får snegla på jättar som IBM eller Sun som tänkbara köpare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Hela poängen med utveckling är att det ska blir bättre, dvs. främst snabbare. Sen exakt hur mycket man egentlitgen behöver till olika grejer är inte så relevant.

Lol, så vi ska utveckla snabbare CPU:er utan tanke på vad för behov som finns? Bara blint inrikta sig på att göra dom 'snabbare' (snabbare hur? finns ju några olika sätt att mäta) och vänta på 'the singularity'? Det är dig John Connor måste skicka en omprogrammerad terminator tillbaks i tiden för att Hälsa på

Men hursomhelst: Varför ska en vanlic PCanvändare ha en snabbare CPU än vad som krävs av alla hans program 'bara därföratt'? Verkar ju helt onödigt. Förmodligen dras mer ström bara.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Lol, så vi ska utveckla snabbare CPU:er utan tanke på vad för behov som finns? Bara blint inrikta sig på att göra dom 'snabbare' (snabbare hur? finns ju några olika sätt att mäta) och vänta på 'the singularity'? Det är dig John Connor måste skicka en omprogrammerad terminator tillbaks i tiden för att Hälsa på

Men hursomhelst: Varför ska en vanlic PCanvändare ha en snabbare CPU än vad som krävs av alla hans program 'bara därföratt'? Verkar ju helt onödigt. Förmodligen dras mer ström bara.

Enligt min mening så skulle det vara bättre att utveckla snålare och mindre cpu:er....;)

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
Men, du skulle ju uppgraderat till en Intel istället
AMD fanboy
Har ingen AMD dator i detta hem nu längre

3 intel burkar... , så nu känner jag mig hemma igen

Å nej (Intel fanboy), jag har i och för sig en Pentium III 450 MHz men det är den enda som existerar i mitt hem. Köpte den för 50:-, så den var värd pengarna. Min AMD driver Crysis utan problem. Ett av mina favoritspel (Gothic III) laggar trots 4 GB minne och senaste patchen, men det gör den på alla datorer då spelet är skitdåligt optimerat

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KrilleMeister
Enligt min mening så skulle det vara bättre att utveckla snålare och mindre cpu:er....;)

Jag tror nog fokus ligger just på det nu, bara att det inte riktigt stämmer med vad den genomsnittlige forumdeltagaren på sweclockers önskar

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Jag tror nog fokus ligger just på det nu, bara att det inte riktigt stämmer med vad den genomsnittlige forumdeltagaren på sweclockers önskar

haha...sant...MÅSTE ju vara det bästa;) XD

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk

Detta är synd och det håller jag med om. Det är spark mot revbenen som eventuellt kan punktera lungan. MEN ni får inte glömma att AMD själva har satt sig i denna positionen och inte Intel, Nvidia, Dell eller vem nu en det kan vara ni många skyller på.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Detta är synd och det håller jag med om. Det är spark mot revbenen som eventuellt kan punktera lungan. MEN ni får inte glömma att AMD själva har satt sig i denna positionen och inte Intel, Nvidia, Dell eller vem nu en det kan vara ni många skyller på.

Sant, men det bygger snarare på att man stressats av ett enormt starkt Intel och deras i bland ganska luriga sätt att bilda allianser. (Inte alltid enkelt att lösa)

PS. AMDs Hybrid Crossfire/Fusionsystem kan bli en gigantisk framgång om man nu tar tag i detta på ett klokt sätt. Totallösningar t.ex för stora återförsäljare som Dell, HP osv där man erbjuder allt på samma plattform till ett väldigt attraktivt pris/prestanda.

Att AMD skall dominera prestandatoppen framöver är nog att ta i, men man kan nog dominera ovan marknad ganska rejält om man väljer att gå vidare på den inslagan banan.

Att företag som IBM eller Sun skulle lägga ett bud är väl ung lika med noll
om man tittar på Suns egen processorforskning och tilverkning, jag ser inget relevant ägande i AMD från Suns sida alls.

/Aure

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Sant, men det bygger snarare på att man stressats av ett enormt starkt Intel och deras i bland ganska luriga sätt att bilda allianser. (Inte alltid enkelt att lösa)

PS. AMDs Hybrid Crossfire/Fusionsystem kan bli en gigantisk framgång om man nu tar tag i detta på ett klokt sätt. Totallösningar t.ex för stora återförsäljare som Dell, HP osv där man erbjuder allt på samma plattform till ett väldigt attraktivt pris/prestanda.

Att AMD skall dominera prestandatoppen framöver är nog att ta i, men man kan nog dominera ovan marknad ganska rejält om man väljer att gå vidare på den inslagan banan.

Att företag som IBM eller Sun skulle lägga ett bud är väl ung lika med noll
om man tittar på Suns egen processorforskning och tilverkning, jag ser inget relevant ägande i AMD från Suns sida alls.

/Aure

Nja, IBM skulle jag kunna se som ett företag att lägga bud på AMD, absolut, men inte Sun dock.

IBM ligger ju egentligen betydligt längre fram än vad AMD gör men dock riktar de sig inte mot desktop marknaden. Däremot tror jag IBM skulle vinna ganska mycket på att köpa upp till exempel ett företag som AMD, framförallt nu när när AMD inte är värt speciellt mycket pengar. AMD har bra teknik och den skulle IBM dra nytta av tror jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

IBM använder inte alltid sina muskler på ett snyggt sätt, men de har redan gjort nytta inom open-source världen. Microsoft må vara en koloss, men bland annat IBM har hjälpt till att skydda open-source intressen, vilket i och för sig samtidigt är en av IBM:s levebröd.

Så än om detta absolut inte är en kamp mellan den onde och gode, så skulle en uppbackning av AMD ifrån IBM:s sida sannolikt vara positivt i att ge Intel sund konkurrens. IBM har en hel del intressanta tekniska lösningar, bland annat Cloud Computing i samarbete med Google (inte konstigt Microsoft kör hårt i kampen om Yahoo), vilket potentiellt skulle kunna förvandla PC landskapet radikalt.

Nu utnyttjar ibland IBM precis som Microsoft svagheterna i USA:s patentsystem, vilket drar ner förväntningarna något i min mening. Bäst vore om USA först och främst revidera patentsystemet, och sedan kanske kolosserna skulle kunna fortsätta en sundare konkurrens.

...

Edit om datorkraft: när jag skriver detta sitter jag vid en av mina egna datorer, ett AM2 med en X2 oklockad 2,6GHz CPU. Jag kör och jobbar i ungefär 10 program på 4 olika skrivbord i Arch, varav ett av dessa program VirtualBox tilldelad 512MB i minne i sin tur kör tre program i Windows XP plus lite nätverk och annat, och trots detta ligger genomsnittliga CPU belastningen på 10 %, där likaså huvudsystemet och det virtuella är lika kvicka som om inget program kördes. Så vilken CPU kraft som verkligen behövs beror nog mycket på exakt vad typ av användning vi talar om. Utöver detta är det hur solklart som helst att mjukvarans kvalité spelar en avgörande roll.

Permalänk
Medlem

Ouch

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
Men, du skulle ju uppgraderat till en Intel istället
AMD fanboy
Har ingen AMD dator i detta hem nu längre

3 intel burkar... , så nu känner jag mig hemma igen

Bara det att C2D och liknande arkitekturer har buggar som SweC valt att inte publicera fattar inte varför.. men iaf de utelämnar din säkerhet rätt rejält.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.