Dell slutar sälja AMD på nätet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Bara det att C2D och liknande arkitekturer har buggar som SweC valt att inte publicera fattar inte varför.. men iaf de utelämnar din säkerhet rätt rejält.

Okej, vad för buggar innehåller Core2Duo arkitekturen? Du är superduktig på att påstå saker utan att backa upp det så kan du backa upp det once and for all?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Intel har garanterat gjort ett deal med Dell som fått dem att göra detta.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
Vem f*n kastar ut pengar på skit som AMD-processorer i dagsläget? Grafiksidan ser lovande ut för företaget och det är kanske det de ska syssla med i framtiden?

Har både Intel och AMD dator hemma och båda fungerar likabra.Prestanda skillnanden är minimal men priset är det stor skillnad på.Spelar crysis på båda och märkar fan ingen skillnad alls.
Så att AMD ska vara skit kan du stoppa upp nånstans..

OBS Intel va dyrast och strular mest :S

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd

En massa fanboys som vanligt... öppna en ny egen forum om ni ska bråka, namnet fanboyclockers är nog ledigt.

Både AMD och intel strular men på olika saker, jag har valt AMD för jag vill inte slänga pengar i sjön, oftast beror AMD strulet på grund av mjukvaran som favoritiserar en viss annan CPU, så jag bojkottar heltenkelt mjukvaran.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Klarar av gör de väl, men det tar längre tid/går slöare.

Märker jag inte av alls mellan mina burkar.Båda är rappa som attans..
Har exakt samma minnen grafikort och hdd i enda som skilljer dom åt är pluggen.OBS är ingen fanboy utan gillar att prova olika märken..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd

Angående IBM:

IBM är en stor j...a jätte, de hade över 350 000 anställda 2006, jämför med Microsoft som ligger på strax under 80 000 eller Intel som har drygt 90 000.

Plutten AMD med sina dryga 16 000 anställda skulle lätt försvinna i jätten IBM.

Det är så många som ogillar IBM med, framförallt på grund av deras beteende vid outsourcing affärer så därav tror jag inte det är en speciellt lönsam affär för IBM att köpa AMD, Intel hade förmodligen jublat.

AMD klarar sig bra själva om de vill. Har för mig att de gick jämt upp sista kvartalet om man räknar bort köpet av ATI fast grafikkorten verkar ju ta fart ordentligt nu.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Okej, vad för buggar innehåller Core2Duo arkitekturen? Du är superduktig på att påstå saker utan att backa upp det så kan du backa upp det once and for all?

http://www.heise-online.co.uk/security/Discussion-about-Core-...

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Det man undrar är hur mycket kompilatorer favoriserar en eller annan tillverkare nuförtiden, det kan man i regel inte testa (på Windows i alla fall).

Nån som har tittat på sånt?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Tack.

Är det en bugg eller var det en bugg? Tycker det har vart dödstyst på forumet här i alla fall, men kanske har fel trots allt.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
AMD klarar sig bra själva om de vill. Har för mig att de gick jämt upp sista kvartalet om man räknar bort köpet av ATI fast grafikkorten verkar ju ta fart ordentligt nu.

AMD gick med förlust på 164miljoner $ exkl. ATi-goodwill-nerskrivningen under Q4 vilket pga jul(-klappar) är den försäljningmässigt bästa delen av året.
Grafikkorten står för för liten del av försäljningen för att det skall leda till några vinstkvartal för AMD när CPUförsäljningen inte är lönsam.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
AMD gick med förlust på 164miljoner $ exkl. ATi-goodwill-nerskrivningen under Q4 vilket pga jul(-klappar) är den försäljningmässigt bästa delen av året.
Grafikkorten står för för liten del av försäljningen för att det skall leda till några vinstkvartal för AMD när CPUförsäljningen inte är lönsam.

Läs det finstilta

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Okej, vad för buggar innehåller Core2Duo arkitekturen?

Inte särskilt svårt att hitta om man vill A.N'doja, för det räcker med att söka igenom Intels egen databas av dokument. En länk till det dokument som påverkar en hel del användare (nyare versioner har också de buggar bl.a. pga att minneshanteringen inte riktigt följer x86 standard):

http://download.intel.com/design/processor/specupdt/31327923....

Jag kollade just och vet faktiskt inte varför, men Intel har omdirigerat placeringen av ett flertal av de dokument som behandlar errata problemen, vilket gör att länkar ifrån tidigare artiklar i ämnet nu är döda, dvs "page not found". Errata listan är faktiskt oerhört lång, varav ett stort antal av de allvarligare är olösta. Detta betyder inte att Intel gjort en dålig processor, men allt spinn kring Phenom blir överdrivet i en jämförelse (om vi nu lämnar minoritetens intresse av överklockning därhän).

gosh: att många ogillar IBM är kanske mindre relevant, eftersom en hel del av dessa har egenintressen. Att både IBM och HP snott och implementerat uppfinningar med svaga patent är däremot värt ogillande. Jag är aningen misstänksam mot vissa aktioner av IBM, men jag är samtidigt medveten om att Linux i USA skulle kunna ha varit krossat om inte IBM hållt Microsoft stången. Det är väl lite grand som att med hjälp av brandgator hindra elden.

Permalänk
Medlem

Skiter totalt i vad Dell gör, skulle aldrig falla mig in att köpa en "färdig" dator, eller köpa datordelar från en säljare som i nästa kundmöte ska kränga vitvaror.

MEN blir så jäkla deppig över alla tråkiga nyheter om AMD, verkar ju aldrig ta slut. Blir förbannad på AMD också för att dom aldrig vetat om sin plats. Innan C2D så var deras CPU's de bästa allround-propparna (om man inte tar med Intels "extreme"-varianter för 10k i jämförelsen) - och samtidigt billigare än största konkurrenten. Fattar inte hur dom kunde kasta bort ett sådant guldläge, och man har absolut inte råd att hamna i skuggan under flera år så som Intel gjorde. Mycket pga man inte har de massavtal som Intel har, men också för att man aldrig hunnit bygga upp sina resurser på samma sätt som Intel de senaste ~30 åren. Brist på marknadsföring är en sak, men ryktet sprider sig ändå, jämför signaturer här för två år sedan, då var det 90% AMD medans det idag är 90% Intel (som inte heller pushat sin C2D så som man kunde förvänta sig). Som sagt förstod man aldrig att man var beroende av entusiastmarknaden. Men man har ju märkt att pengar rullat in nånstans ifrån, och då borde man tagit tillfället att cementera sin roll som innovatör på mass-CPU-marknaden. Men nej, man köper fakking ATi som inte har ett skit att göra med deras huvudverksamhet, och plöjer ner miljarder i en krisdrabbad verksamhet som man inte har någon som helst erfarenhet av (skulle man tvunget köpt något så hade VIA varit bättre). Iaf så tror jag att man saknar de resurser som behövs för att ännu en gång ligga steget efter, men till slut lyckas jaga ifatt Intel och leverera överlägsna CPU's. På nåt sätt verkar det som inte ens viljan finns. Nu är väl enda hoppet att företaget köps upp och det kommer in en kompetent ledning som dumpar sorgebarnet ATi snabbare än man pillar bort gurkan på en Big Mac, och återgår till CPUs/chipsets, annars är man ute ur leken mycket snabbare än 5-10 år (som vissa här förutspått) - om man inte vill nöja sig med att leverera CPUs till projekt som OLPC...
Blev långt detta, och hade kanske inte så mycket med topic att göra, men var bara tvungen att skriva av mig min sorg. AMD har varit det självklara valet för mig de senaste 10 åren, men nu väntar jag på att E8400 ska dyka upp, och sen är jag rädd för att jag aldrig kommer att se Windows rapportera "Authentic AMD" fler gånger på mitt skrivbord. Känns lite som när Commodore gick i graven

Permalänk
Medlem

Känns som att AMD håller på att shabbla bort sej ungefär som Commodore gjorde en gång i tiden.

Hejar lite på VIA nu, dom verkar vara de nya entusiasterna.

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt så domedag ändå. Kan lika gärna ha att göra med AMD's mindre resurser att producera tillräckligt med processorer att göra.

http://techreport.com/discussions.x/14115

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Läs det finstilta

Är du hjälpsam och skriver ut den intresanta biten åt mig tack!
här är dokumentet jag tänker på http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Är du hjälpsam och skriver ut den intresanta biten åt mig tack!
här är dokumentet jag tänker på http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...

Men... ja om du bara läser siffror rakt upp och ner från en kvartalsrapport så får du inte mycket mer än vad som hänt under detta kvartal. Men om du granskat annan fakta som läkt ut så hade du vetat att det svängde rejält under kvartalet. Månad 12 var alltså bättre än månad 10. AMD har som bekant släppt en hel del (och släpper), iofs så har phenom varit problematiskt så det kunde gått bättre men den kommer snart.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Fy fan för Dell! *pungspark* .. Visserligen såld i Intel (vet inte varför, har aldrig testat AMD) men utan AMD kan Intel ta rätt rejäla överpriser, o de går inte för sej

Visa signatur

Acer Aspire 5930G, Intel C2D P7350 2.0Ghz 1066 MHz FSB 3mb cache, Nvidia Geforce 9600M GT 512 mb, 3 GB DDR2 ram 667 MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
...

du nämnde 4de kvartalet, och nä, det gick ju inte jämnt ut.
och att december var bättre än oktober behöver du inte läsa "fakta som läckt" för att förutse.
och hur man är vrider och vänder på det så är inte AMD i närheten av att kunna gå med vinst (vill inte kopiera det jag skrev tidigare)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
och att december var bättre än oktober behöver du inte läsa "fakta som läckt" för att förutse.

Precis! och det är väl det som spelar roll

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Precis! och det är väl det som spelar roll

Säsongsvariation är troligare förklaring än en uppåtriktad trend för AMD!
164m $ förlust under Q407 är inte någon förändring från ett år tidigare då förlusten Q406 var 166m $.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Säsongsvariation är troligare förklaring än en uppåtriktad trend för AMD!

jaha?
Så du tror inte det har något och göra med att AMD börjat släppa en hel del nya produkter?
Du menar mer att folk köper AMD i december för att det är tradition eller kanske julhandel?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Julhandel - ja (säkert även en del företagsinköp tajmade innan slutet av året av ekonomiska skäl)
AMDspecifik tradition - nej

nya produkter? vilka då?
du verkar glömma att Phenom:
1) inte säljer överdrivet mycket (volym)
2) inte säljs med samma vinstmarginaler som övre hälften av K8-flottan

detta gör att de nylanserade produkterna inte kan bidra till att öka omsättningen eller vinsten på något nämnvärt vis.

eller har du några siffror som visar motsatsen?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
nya produkter? vilka då?

tänkte väl det, om du är så dåligt påläst så kan du väl inte heller dra några slutsatser?
AM2+
Grafikkorten (3000 serien)
Phenom (även om den lanseringen inte varit lyckad så är det ändå bättre än ingen quad alls, och det visar vad som komma skall).

Produkter kom ju mot slutet så med all sannolikhet kommer aktuellt kvartal och visa än bättre siffror, dels för att det fortsätter komma produkter och kvaliteten förbättras (mjukvara m.m.).

Självklart så sitter inte andra företag still i båten heller, men det har varit rätt tunt med konkurrensen eftersom det just nu endast verkar vara AMD som pressar priserna.

Att så många kunnat köpa snabba grafikkort till halva priset beror ju på AMD, även om man inte köper AMD's grafikkort.

vad än alla säger så är AMD den tillverkare som erbjuder mest prestanda för pengarna.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
AM2+
Grafikkorten (3000 serien)
Phenom

AM2+ i sig är ingen produkt (den ger inga inkomster), moderkort/chipset är en väldigt liten inkomst för AMD där nya chipset byter ut gamla utan att ge några enorma vinster.
Grafikkorten har jag redan nämnt - det är också en för liten avdelning för att hålla uppe AMDs ekonomi även om den går bra...
grafikavdelningen gick 12m $ i förlust under Q407 (med omsättning på 259m $, ca 15% av AMDs totala)
Phenom (likt alla andra quads) står för ensiffriga procentdelar av försäljningen - > de är för få för att på verka nämnvärt
samtidigt är K10 X4 mer än dubbelt så dyr att tillverka som K8 X2 vilket betyder att en Phenom för 1,7k inte ger mer vinst (i %) än en X2 för 800:-

så, vilken produkt är det som skall öka AMDs inkomster med 30+%?

(skall du käfta så får du hitta argument som håller ffs)

Citat:

Produkter kom ju mot slutet så med all sannolikhet kommer aktuellt kvartal och visa än bättre siffror
...
det har varit rätt tunt med konkurrensen eftersom det just nu endast verkar vara AMD som pressar priserna. Att så många kunnat köpa snabba grafikkort till halva priset beror ju på AMD, även om man inte köper AMD's grafikkort.
vad än alla säger så är AMD den tillverkare som erbjuder mest prestanda för pengarna.

du nämnde Q407, och det finns inget där...
att hoppas att Q1 kommer vara någon sorts förbättring över Q4 är minst sagt något optimistiskt (statistiskt sett är Q1 det sämsta kvartalet)
Och varför nämner du grafikkorten igen? de gör inte AMDs väder.

pris/prestanda har AMD inget större övertag i (man kan även hävda att dom är i underläge även där, men jag vill inte ge mig in i den diskussionen just nu...uttjatat)
när det kommer till pris så tja... AMD har problem med att behålla status quo om de skall fortsätta leva, Intel kommer snarare få problem att få plats med vinsterna i plånboken, varför skulle de vilja ändra något?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Frostyfog: Har du debatterat politik någon gång eller varför inte pratat med någon tjej som har blivit förbannad?

Då har du säkert märkt att det inte går och argumentera med logiska argument, orsaken är att den ena (ibland båda) debattören inte använder fakta vid sin argumentation mer än att man vrider till det för att passa den känslomässig åsikt man tagit till sig.
Så tolkar jag din inställning här.

Det spelar ingen roll vad någon säger för du kommer ändå aldrig ta till dig argumentation som strider mot din känslomässig inställning.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

jag väntar på lite fakta från din sida... sötnos

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
jag väntar på lite fakta från din sida... sötnos

Det är bara att konstatera, vi tycker olika.
Din argumentation tyder på att du inte förstått de tekniska plattformarna AMD satsat på och deras långsiktiga satsningar, jag gissar att du har mycket starkt fokus på CPU?

AM2+ (spider och allt vad det heter) är en av AMD viktigaste satsningar för framtiden. Har jag förstått rätt bygger man en hel del på komponenter från denna plattfor. Snart kommmer RS780 ( http://www.sweclockers.com/nyhet/7182-amd_rs780-moderkort_fan... )
och har för mig att det även dyker upp något för den portabla marknaden.

Grafikkorten har en liknande hantering, ser man på varje processor specifikt så är de inte värst, men det är utbyggbart och går och uppgradera utan att köpa helt ny utrustning. Köper man Intel eller annan tillverkare så blir det dyrare när man skall fixa snabbare utrustning.

Så länge du helt fokuserar på en enda sak (processorn) så tror jag att du får en felaktig bild av verkligheten. De som bygger datorer har mer delar än själva processorn och tänka på.

Om man läst en del så är det väl i alla fall så AMD resonerat. Vi får väl se om det håller och vad som händer i de två kvartal som följer.

nVidia pressats till en hel del satsningar på grund av AMD, Intel är väl stora och har massor av resurser så de kan tuffa på rätt lungt även om de nog känner flåset.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

nu är du och pratar hårdvara, prestanda & priser... det är inte det du började med utan du började med inkomster, lönsamhet & kvartalsvinster.
varför inte hålla sig där?

sen hur AMDs finfina teoretiskt kanske fungerande kanske lönsamma uppgraderingsplattform som inte riktigt når upp till den prestanda som konkurrenterna erbjuder kommer påverka deras ekonomi är lite väl tidigt att spekulera, men det verkar inte vara riktigt så mycket som behövs tycker jag.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
nu är du och pratar hårdvara, prestanda & priser... det är inte det du började med utan du började med inkomster, lönsamhet & kvartalsvinster.
varför inte hålla sig där?

vad är det för skillnad?
AMD tillverkar hårdvara och försöker förklara min ståndpunkt, varför jag tror att AMD kommer gå bättre och bättre (givetvis kan det dyka upp nya aktörer eller befintliga aktörer kan komma med nya väldigt bra produkter).

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.