FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas på lite flygning ikväll också?

Permalänk
Medlem

Beställde en TrackIR Pro samt track clip.

Jag har använt Freetrack ett tag nu, och kan säga att för mig funkar det inte så jädra bra, formodligen beror det på webkamerans låga fps mm, helt enkelt inte byggd för ändamålet. Tydligen ska Freetrack snart stödja Wiimote som webbkamera, det kan nog fungera bättre då den är snabbare och känsligare, det är ju en riktig IRkamera.

Permalänk
Medlem

Klarar mig med höger spak på 360-kontrollen för att titta runt. Krävs ett raseriutbrott för att jag ska lägga 1150 kr på en halvt onödig finess.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurgl
...ska Freetrack snart stödja Wiimote som webbkamera, det kan nog fungera bättre då den är snabbare och känsligare, det är ju en riktig IRkamera.

Måste man ha IR lysdioder till Freetrack, eller fungerar 'vanliga' och IR?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Helst ska du ha IR dioder då det är lättast att filtrera bort allt annat ljus förutom IRljuset. Men det går att få det att funka med vanliga dioder också, en kille från freetrack som körde med röda dioder. Huvudsaken är bara att du kan få kameran att bara se ljuset från dina dioder och inget annat. ju starkare dioderna lyser desto bättre, man kan ställa in så att man filtrerar bort det svagare ljuset också.

http://au.youtube.com/watch?v=MNstobEAado - såhär gjorde jag med min kamera som för övrigt är en likadan. IRdioder köpte jag på elfa, dock inte likadana som han har i videon.

Edit: Vanliga icke IRDioder kommer inte fungera med wiimote t.ex. Då den har ett filter för synligt ljus.

Permalänk
Medlem

*kollar på klippet*

Jag hade tänkt att använda 3st röda lysdioder, och jag har kollat med kamera (i halvmörker) och lysdioderna lyser så pass starkt så endast dem syns.
Ska sätta en bit Filmrullenegativ framför linsen, eller en floppyskiva eventuelt
Edit: 5mm dioder så klart, som har suttit i en cykellampa innan

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Låter bra. Vet inte om röda dioder lyser med så långa våglängder som krävs för att komma förbi floppyskivan/negativet, men det är bara att pröva. annars så fungerar det ju utan filter som sagt, dock blir det känsligare för övrigt ljus i rummet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurgl
Låter bra. Vet inte om röda dioder lyser med så låga våglängder som krävs för att komma förbi floppyskivan/negativet, men det är bara att pröva. annars så fungerar det ju utan filter som sagt, dock blir det känsligare för övrigt ljus i rummet.

Om det inte fungerar så får jag spela på natten när inget annat syns
Jag har faktisk så lite pengar att jag inte har råd med lysdioder + motstånd, fasten det kostar ~20kr

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

haha, och jag som tyckte jag va fattig

Glöm inte ta bort IR filtret i kameran om du inte redan har gjort det, annars kommer ju inget ljus in när du sätter fast ditt hemmagjorda ljusfilter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurgl
haha, och jag som tyckte jag va fattig

Glöm inte ta bort IR filtret i kameran om du inte redan har gjort det, annars kommer ju inget ljus in när du sätter fast ditt hemmagjorda ljusfilter.

Problemet är att jag inte har en webkamera ens Ska låna en från en kompis, så att modda den är inget alternativ.
(fast jag är typ 100% säker på att 'hans kamera' (den jag ska låna) inte har något IR filter)

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Ok, va bra i sådana fall. Dock är det ovanligt med vanliga webbkameror utan IRFilter. Det lättaste sättet att kolla om det finns ett IRFilter är att ta en TVkontroll och hålla in en knapp på den framför kameran. Lyser dioden har du inget IRfilter, lyser den ej har du en trasig kontroll eller irfilter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurgl
Ok, va bra i sådana fall. Dock är det ovanligt med vanliga webbkameror utan IRFilter. Det lättaste sättet att kolla om det finns ett IRFilter är att ta en TVkontroll och hålla in en knapp på den framför kameran. Lyser dioden har du inget IRfilter, lyser den ej har du en trasig kontroll eller irfilter

Jag är nästan helt säker på att den inte har IR filter.

Den som lever får se.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

kanon, lycka till med byggandet. själv lyckades jag mindre bra, upplevde responsen som seg och lite småhackig. Vissa verkar ju ha fått det att fungera bra i alla fall. Jag blev lat och köpte trackir ist

Permalänk
Medlem

Har själv provat Freetrack med lysdioder och en webcam, fick det att fungera "ok" men då man provat TrackIR så..

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk

Ingen som vet om det finns något tankplan? Alltså ett sådant som tankar jetplan i luften. Vore fräckt.

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem

har sett på Simmarket! det var en Airbus iaf!

Permalänk
Medlem

Freetrack fungerar för mig! iofs så kör jag nu med bara en ljuspunkt vilket ger X & Y ledderna, fixar fler sen när jag modifierat en keps seriöst.

Btw, jag kunde inte skapa ett Gamespy konto, det står att lösenordet får vara max 16 bokstäver+siffror. Och jag höll mig inom de ramarna, men endå står det samma sak gång på gång.
Lösning?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Btw, jag kunde inte skapa ett Gamespy konto, det står att lösenordet får vara max 16 bokstäver+siffror. Och jag höll mig inom de ramarna, men endå står det samma sak gång på gång.
Lösning?

Testat att regga på http://www.gamespy.com ?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Ptja, tydligen hade jag redan ett gamyspy konto med min mail, försökte logga in på det (@gamespy.com) och misslyckades förståss, jag bytte lösenord sen också men det går endå inte att logga in.
Men jag ska se om jag kan logga in med det gamespy kontot på FSX.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

Provat TrackIR 4 i FSX nu, jag säger KÖP KÖP KÖP!
Vilken frihet!
Jag började flyga mycker mer noggrant mycket mer realistiskt. Nu kollar jag tex. att landningsstället låst sig och när jag taxar ut på landningsbanan kollar jag höger/vänster så det inte kommer någon trafik (även fast tornet gett klartecken ). Allt är så enkelt nu, bara snedda blicken lite så ser man hela cockpit.

Ska köra lite träningsuppdrag i FSX nu, var ett tag sedan jag lirade FS och behöver repetera saker.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

Fick min trackIr igår, och den är så underbar, allt är så mycket lättare, köp en vetja

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Här får ni en screenshot!

oups, .jpg komprimeringen syns

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

TrackIR 4 beställt

Ska bli så najs att slippa använda numpad!!

Flög lite igår med Swecarn. Garvade sönder när Swecarn skrek i intercomen när vi gjorde en otillåten flyby på en ATCserver med Gripen. Blev kicken men det var det värt Gick in med andra namn och körde lite mer "seriöst" sen...

Mitt fina callsign heheh. ATC:n var tysk, så det var kul att höra honom uttala mitt callsign Grisssen turn 340...:D

Gammal bild på Luftkraft som formationsflyger.

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem

YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEHAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! Request to do flyby, hehe, skitkul vare!
Fler borde prova på med riktig ATC, det är roligt, hehe

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

har gjort det ett par dar nu! Men ingen av er har kommit! Skit kul!
Var någon turk i går som var atc! Hörde inta alls vad han sa det slutade med kicken!

Permalänk

kan man skjuta ner andra plan?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
kan man skjuta ner andra plan?

Nej? Det är fortfarande samma spel och man kan inte skjuta ner andra (förutom i din fantasi). Man kan väl dock iscensätta en nedskjutning i FSX.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Kommer flyga lite med Swecarn kl 22. Häng på!

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem

Jag är redo för flygning, bara o hojta till

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Hade tänkt visa det här tidigare, men det blev aldrig av.

Tänk va fel det kan bli när FSX börjar ersätta flygplan man inte har i databasen!

Detta är bara en snygg bild jag tog för ett tag sedan, men även den kom aldrig upp på nätet av någon anledning. Jag kör F-18 och försöker ta skydd från regnet under Lasermannen (eller nåt).

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB