Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanjo
Med stor sannolikhet har dom en eller flera bestämda standardmaskin som är godkända för deras nät och det finns färdiga installationer att köra in (RIS etc). Att bygg upp en ny image och under hålla den för en ny modell i den typen av miljö tar tid och kostar pengar vilket äter upp mycket av det man skulle spara på att ta emot en billig dator som ska kastas.

Ah, jag kanske inte hade hela storyn... Jag trodde det var datorer som skolan Lagt bort för att dom ansåg dom för gamla?

Är det så att dom inte vill ta dom till skänks så är det ju betydligt mer logik i det hela. Hade det varit deras gamla skoldatorer hade dom ju haft RIS-bilder redan.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Hittade inget data relaterat dock olite annat elektronik och metalllådor.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Hittade en komplett dator (PIII) som fungerade direkt, hade XP installerat så där fick man en gratis nyckel!

Annars hittade jag som grabb en minkpäls i en papperscontainer. Släpade hem till morsan, som insåg värdet och fick den rengjord samt nytt foder insatt. Som ny!! Var nog värd ett antal tusen!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Var idag hittade inget specielt mer än ett gammalt nitendo och en fläkt dock fin

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vihan
Var idag hittade inget specielt mer än ett gammalt nitendo och en fläkt dock fin

Donera nintendot till mig

hehe.. mja hittar lite centraler av diverse slag. larm oc brandcentraler ..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Då har du många larm hemma hehe

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem

Hitta ett nätaggregat på 450w och en hårdisk på 80g-7200rpm

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk

mja hittar lite kablar ibland helt nya!! plockar alltid på mig sånt krafs. även då jag inte behöver. isf vet man att man har en extra ifall någon skulle behöva en kabel till en nyköptskrivare som inte har några medföljande kablar osv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Snacka om att jag fyndat... Igår på jobbet fick jag bla tag i:

* 24 st DLT-band (mest DLT IV)
* ~10 DDS-band
* Banyan Vines 8.5 i kartong
* 12 st tomma CD-R
* SCSI-kabel och terminatorer
* KVM switchkablage
* Gammalt fullängds compaq SCSI-kontrollerkort
* 2 st DDR PC3200-minnen på 1 GB
* Fler RAM-stickor av okänd storlek

Mitt skåp på kontoret börjar bli fullt... Nästan bara containerfynd i det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Snacka om att jag fyndat... Igår på jobbet fick jag bla tag i:

* 24 st DLT-band (mest DLT IV)
* ~10 DDS-band
* Banyan Vines 8.5 i kartong
* 12 st tomma CD-R
* SCSI-kabel och terminatorer
* KVM switchkablage
* Gammalt fullängds compaq SCSI-kontrollerkort
* 2 st DDR PC3200-minnen på 1 GB
* Fler RAM-stickor av okänd storlek

Mitt skåp på kontoret börjar bli fullt... Nästan bara containerfynd i det.

Jag har ett skåp som behöver fyllas.. har du saker som måste tas hem så kan jag förvara de

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

jag släpar hem massor med skit med, hela huset e ju typ fullt nu.

Permalänk

Mitt bästa fynd hittills, hälsade på min syster och i hennes soprum hittade jag det här:
MSI 865PE Neo2-V
Celeron D 2.8GHz med kylfläns
350W Macron nätagg (är Macron ett bra märke?)

Tog hem och testade det, funkar utmärkt. Nu har jag nåt att ge mamma o pappa i julklapp.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Snacka om att jag fyndat... Igår på jobbet fick jag bla tag i:

* 24 st DLT-band (mest DLT IV)
* ~10 DDS-band
* Banyan Vines 8.5 i kartong
* 12 st tomma CD-R
* SCSI-kabel och terminatorer
* KVM switchkablage
* Gammalt fullängds compaq SCSI-kontrollerkort
* 2 st DDR PC3200-minnen på 1 GB
* Fler RAM-stickor av okänd storlek

Mitt skåp på kontoret börjar bli fullt... Nästan bara containerfynd i det.

du kanske är sugen på att sälja minnerna?

Permalänk

8 st 1.5m nätverkskablar. ser ut som nya. passar bra i stativet. Dock har jag evt ett 19" rackskåp på G.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Plockade upp en Psion series 5 med laddare och synckabel, kul med inbyggd OPL-tolk. Hittade en gammal NEC e616, en av de första 3G-mobilerna 3 sålde tror jag...

Permalänk
Medlem

Har hittat följande:

Nintendo 8-bitars i orginalkartong med 2 spel, 2 handkontroller och 1 zapper.

Sedan hittade jag och polaren en 25m nätverkskabel när vi var med hans farsa en gång.

Utöver såg jag en pentium III dator som säkert var bättre än min dator på den tiden. Dock kunde jag inte förmå mig själv att ta den då den låg i "för behövande" kontainern.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

Ni skulle bara se vad mycket skit vi har i källaren på jobbet.
http://www.sweclockers.com/annons/?id=41894

Å det är bara dom äldsta prylarna.
Tyvärr så bor jag lite långt från Vverige, så det blir nog tippen med allt detta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Ni skulle bara se vad mycket skit vi har i källaren på jobbet.
http://www.sweclockers.com/annons/?id=41894

Å det är bara dom äldsta prylarna.
Tyvärr så bor jag lite långt från Vverige, så det blir nog tippen med allt detta

Hade gärna kunnat ta emot det mesta.. tyvärr så orkar jag inte hyra ett skepp för det där

Senaste var 2 st Cat5e nätverkssplits (så man kan använda en kabel till två datorer)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

frågade killen på vår tipp här i kungsbacka pga att jag var behov av ett nätagg, gubben fick spel och röt att jag skulle dra åt h*lvete :/ lite segt, somliga har ju tur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Ni skulle bara se vad mycket skit vi har i källaren på jobbet.
http://www.sweclockers.com/annons/?id=41894

Å det är bara dom äldsta prylarna.
Tyvärr så bor jag lite långt från Vverige, så det blir nog tippen med allt detta

Jag har en sån där Dell Optiplex GX1 som du har i travarna längst till höger Den är nästan ett tippfynd, den räddades strax innan den åkte i containern. Nu går den som webbradio hos mej. Hårddisken har en power on time på ca 3.2år så den börjar låta lite illa i lagren nu

Permalänk

ca 30m Tvkabel fastinstallation
ca 10m tvkabel Lösinstalattion
ett telejack.
4m telekabel
Nästan 4 st alufägar emd bra däckmönster.. dock vågade ajg inte ta ^^
Hmm måste hittat nått att slänga så man har en anledning till att åka och ta de ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Ni skulle bara se vad mycket skit vi har i källaren på jobbet.
http://www.sweclockers.com/annons/?id=41894

Å det är bara dom äldsta prylarna.
Tyvärr så bor jag lite långt från Vverige, så det blir nog tippen med allt detta

finns det nåt 19" rack i den högen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thowsen
frågade killen på vår tipp här i kungsbacka pga att jag var behov av ett nätagg, gubben fick spel och röt att jag skulle dra åt h*lvete :/ lite segt, somliga har ju tur

med tanke på hur folk svinar ner så är det inte konstigt att de blir arga. Folk har skrotat ner, plockat ur och vart allmänt stökiga när de rotat igenom elskroten.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Ni skulle bara se vad mycket skit vi har i källaren på jobbet.
http://www.sweclockers.com/annons/?id=41894

Å det är bara dom äldsta prylarna.
Tyvärr så bor jag lite långt från Vverige, så det blir nog tippen med allt detta

Är det en liten Mac som söker tröst där till vänster på bilden? Stackaren måste ju känna sig helt vilsen med alla de stygga PC som regerar källaren.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Macen har jag tagit till vara på, var så söt, tyckte synd om den, så den står i nu i min bokhylla på kontoret.
Ville blåsa om den, men vet inte hur man göra, nån som vet, det är en Mac Classic, så den skulle tydligen ha ett rom där os ligger på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Macen har jag tagit till vara på, var så söt, tyckte synd om den, så den står i nu i min bokhylla på kontoret.
Ville blåsa om den, men vet inte hur man göra, nån som vet, det är en Mac Classic, så den skulle tydligen ha ett rom där os ligger på?

Den har inbyggd hårddisk (dvs om du inte plockat ur den) och ett mac os/system inlagt i nåt minne. Du ska hålla inne nån tangent under uppstarten för att den ska starta från det. Alt, shift, control eller kommando, minns inte, bara att testa!

Om du vill installera helt nytt os får du väl ladda hem system/mac os 7.5 från apples hemsida och lägga på 19st disketter.

http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Softw...

Smartast är ju att sen kopiera in det från disketterna till hårddisken, men är inte säker på att det fick plats, minns inte hur stor den är. Måste ju dessutom ju finnas plats över att installera det på också isåfall.

http://www.apple-history.com/body.php?page=gallery&model=clas...

MVH

Visa signatur

Signatur raderad.
Max 5 rader och absolut inga hakkors! /Najk

Permalänk

Ska testa med det, den datorn har hårddisken kvar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Macen har jag tagit till vara på, var så söt, tyckte synd om den, så den står i nu i min bokhylla på kontoret.
Ville blåsa om den, men vet inte hur man göra, nån som vet, det är en Mac Classic, så den skulle tydligen ha ett rom där os ligger på?

Macen längst till vänster på bild är ingen classic. Det är en Macintosh 128, 512 eller Plus. Det ser man på färgen, diskettsloten samt framförallt att den har tangentbordsanslutningen på framsidan. Alla macar efter Plus har anslutningen på baksidan. Är det den du tagit till vara på så har den varken intern hårddisk eller OS i ROM, men det kanske fanns fler macar i högen?

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk

den macen på bilden var skärmen paj, men det fanns en till mac, en classic längre bak i högen.
Ärligt talat vet jag faktiskt inte var macarna kommer ifrån, för vi har bara kört pc på jobbet.

Permalänk

Hehe-.. ligger 2 st 3fas Ups tror det var på 6KVA de kunde lagra.. några rediga bjässar. alldrig att du bär de själv

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fyndat idag:

1 st 3Com Pathbuilder S600 (tror jag). Rolig modulär router. Bild: http://www.mtmnet.com/images/PB600.jpg
1 st Cisco 4000 series router, ATM-interface och någon version av seriellt... Kan vara fler, hann inte kolla så noga. Bild: http://www.recycledgoods.com/images/s_p_13148_1.jpg
2 st DLT-bandare, en 40/80 GB och en 35/70 GB.
1 st DAT-bandare, okänd kapacitet. Tror den är hyfsad dock.
4-5 st SCSI-kort i serverklass, blandade bussar
1 st SCSI-disk, 9.1 GB 10k RPM
1 st Modulrack för modem med ca 7 st Datelmodem från Nokia! Detta är gamla prylar... 9600 baud. Ska fota detta senare.

Andra fynd sen senast:

2 st Compaq Proliant F1 SCSI-torn med 7 diskar i varje, samtliga diskar är 18.2 GB
2 st oanvända handhållna streckkodsläsare
5 st DLT-band
20-30 st IBM snabbreferensböcker (små häften), mestadels om stordatorer (S/370), lagringssystem och applikationer (t.ex. virituella maskiner). De flesta är från andra halvan av 80-talet.
2 st mallar för att rita flödesscheman i plast, med pappfodral från IBM. Troligen från tidigt 70-tal.

+ lite smått och gott tror jag... Jag har tappat räkningen på allt jag hittar, men jag ska göra en lista någon gång på allt jag grävt upp på jobbet!