Antipiratlagen färdig

Permalänk
Melding Plague

Antipiratlagen färdig

Regeringen har slutligen bestämt Ipred-lagens utformning. Förslaget innebär att en domstol kan kräva ett en internetleverantör lämnar ut information om vem som använder en IP-adress.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

åt helvete med den lagen....

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Proxy eller likande typ Relakks kommer explodera i antalet användare nu. En sak som är säker.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

justitieminister Beatrice Ask (m)
Om de som skapar dataspel, film eller musik saknar möjlighet att få betalt för sina produkter har de inte råd att anställa de människor som behövs för att företagen ska växa. Propositionen stärker förutsättningarna för den kreativa sektorn att växa

Ständigt detta tjat om att branschen inte tjänar pengar :o...

Permalänk
Medlem

Om jag förstått detta rätt så gäller detta ENBART svensk tillverkade saker?

Såsom BWO, Arn och andra svenska artister osv.

Så man kan alltså ladda ner Amerikanska serier/filmer/program och saker från andra länder utan att åka dit?

Permalänk

Folk som anser att gratis alltid är bättre än billiga skivor och filmer kommer inte att köpa mängder av skivor eller filmer.

Folk som inte har råd att köpa skivor och filmer kommer inte att köpa mängder av skivor eller filmer.

Sen finns det de som laddar ner och kollar vad det är för skiva eller film och sen köper varan när den nått rätt pris i butik.

Och till slut finns det de som köper allt direkt oavsett pris.

Vilka är vanligast i samhället? Vem kommer drabbas av denna lag?

EDIT:
BoneZ87 -
Det är en internationellt fungerande lag.
Alla företag som anser att de förlorat pengar på en nerladdning får skicka ett utpressningsbrev.

http://www.expressen.se/1.1390585

Så bra fungerar lagen i england...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Om man bara är hälften så teknikintresserad som nöjd med att ladda ner upphovsskyddat material,så kommer man ALLTID ligga minst ett steg före.....

Happy hunting......

Visa signatur

Har datorer nog så jag klarar mej.....eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet i nyheten
Om de som skapar dataspel, film eller musik saknar möjlighet att få betalt för sina produkter har de inte råd att anställa de människor som behövs för att företagen ska växa. Propositionen stärker förutsättningarna för den kreativa sektorn att växa

Eller så kan de skapa distributionstjänster som är lite mer moderna, utan att göra avkall på kvalité, fylla skiten med äcklig DRM och samtidigt få sig en stjärnsmäll så de fattar att deras priser inte hör hemma i den här världen om de vill öka sin försäljning.
Förstår inte hur de kan vara så synd om dem? I alla andra branscher gäller förhållandet att prissättningen avgör hur många exemplar som säljs, precis lika självklart som förhållandet tillgång och efterfrågan (vilket ju iofs är en variant på samma sak..). Varför skulle detta inte gälla i deras branch? Är ju fan ännu mesigare än när Musikerförbundet ville att alkoholserveringstillståndet skulle dras in för de uteställen som inte ville ha dansband spelandes utan ville spela "icke levande musik" på 70-talet.. Och varför ville de inte ha dansband? JO, för deras kunder ville inte lyssna på skiten! Kan någon tala om för mig var skillnaden ligger i dagens debatt?

Permalänk
Medlem

Skitlag... :@

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk

Vem fan är staten att bestämma vilka företag som ska tjäna pengar och hur?

Ska vi skapa ett sorts bidrag till hårddisktillverkarna eller internetoperatörerna för att de inte tjänar pengar nu då?

Spel-, video- och musikbolagen tjänar redan storkovan - de slår nya rekord varje år...

Stackare.

Nej, integriteten är mindre viktig än att en viss marknad ska tjäna pengar. Kan inte detta tolkas som att staten VÄLJER UT vilka företag som ska tjäna pengar - och hur - utifrån sina egna personliga vanföreställningar. Mer viktig än ANDRAS integritet. Fy fan.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk

Bra att dom kan ta tag i alla som laddar ner spel,film, musik. Om man själv jobba inom den industrin så vill man ju att folk ska köpa en produkt så att man kan få lön.
Fast så tänker inte många, ibland kan man tror att folk som enbart laddar ner har en 2 åring hjärna som inte vet vad rätt och fel är.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

Då är det bara att tanka så mycket man kan innan april eller?

Permalänk
Medlem

Tänk bara hur många "bluff" företag som kan skicka ut falska kravbrev, om det nu redan finns typ E-niro och allt vad det heter.

Detta är som gjort för att missbrukas.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Bra att dom kan ta tag i alla som laddar ner spel,film, musik. Om man själv jobba inom den industrin så vill man ju att folk ska köpa en produkt så att man kan få lön.
Fast så tänker inte många, ibland kan man tror att folk som enbart laddar ner har en 2 åring hjärna som inte vet vad rätt och fel är.

Läsvärt:
http://www.annatroberg.com/blogg/2008/12/03/upphovsrattsindus...
Hon är författare själv, för övrigt. Bara tog första bästa länk (såg den för 5 minuter sen själv), det finns nog bättre exempel.

IPRED är en kass lag, oavsett om man är skapare eller konsument, rik eller fattig, osv. Det handlar inte om att ändra upphovsrätten, utan att ge privata intressen möjlighet att i praktiken skriva egna böteslappar till allmänheten, utan en vettig rättegång.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Återigen anstränger sig verkligen politikerna för att bevisa för alla och envar att de inte förstår sig på varken teknologin eller marknaden.

Det finns inga som helst bevis för att piratkopieringen påverkar försäljningen av spel, filmer eller musik i en negativ riktning.

Det finns däremot många som argumenterar för att det gör det motsatta.

Faktum är att piratkopieringen är en syndabock.

När Atari släppte det nya Alone In The Dark så blev det ett total misslyckande.
Vad kommer branschen skylla misslyckandet på? Jo, på piratkopieringen, de kommer att hävda att det var piratkopieringen som gjorde att det gick åt skogen, trots att alla som testat spelet vet mycket väl att det var för att spelet var helt jävla fantastiskt skituselt!

När EA släpper Madden 20005863 kommer de också skylla på piratkopieringen, medan alla gamers sitter och frågar sig varför EA inte får tummen ur arslet och faktiskt gör ett nytt spel istället för att släppa samma spel gång på gång. Då skulle kanske försäljningen öka.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som blir trött på all skit om att man skall ha CD skivor i för att spela spel t.ex? Vill man knäcka går det ju enkelt, men om jag köper spel vill jag slippa leta upp CDn för att starta spelet varje gång. Hitta på roliga multiplayersaker som kräver riktig CD-key istället.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

go ssl.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Många spel som mna köper i affär funkar ju utan skiva tex Red Alert 3, Company of Heroes,Spore,Eu3 och några fler. Men om man bara laddar ner spel så kanske man inte vet det här.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Många spel som mna köper i affär funkar ju utan skiva tex Red Alert 3, Company of Heroes,Spore,Eu3 och några fler. Men om man bara laddar ner spel så kanske man inte vet det här.

Och det tar ungefär 1 minut att ladda ner en crack så man slipper skivan.

Permalänk
Medlem

hmmm... kanske dags att byta tillbaka till en icke-publik IP adress igen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Många spel som mna köper i affär funkar ju utan skiva tex Red Alert 3, Company of Heroes,Spore,Eu3 och några fler. Men om man bara laddar ner spel så kanske man inte vet det här.

Vad har det med saken att göra?
Detta handlar om att privata företag agerar låtsaspoliser och kommer skicka kravbrev till barnfamiljer med mera.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Många spel som mna köper i affär funkar ju utan skiva tex Red Alert 3, Company of Heroes,Spore,Eu3 och några fler. Men om man bara laddar ner spel så kanske man inte vet det här.

...och tror du att den utvecklingen har kommit till tack vare, eller trots, crackningen av spel?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

@mortifier666

Tack för svaret.

Som många säger; Det är de som skapar som gör felen.

T.ex. förra veckan, höll på att ladda ner nya Red Alert 3 för att prova, var sedan och skaffade nytt abonomang i stan för jag hade kontant kort som kostade skjortan och lite till, jag och min polare gick inom en spelbutik för han ville ha nytt spel till sitt PS3, jag tänkte inte skaffa något spel utan mer kika, såg RA3 och blev extremt sugen, gick runt och kollade på annat sen tänkte jag "äh jag köper de nyss fått löning och jag har älskat deras tidigare spel". Kom hem och ångrade mig smått efter provat de några rundor p.g.a; Det liknande C&C generals och uppåt rätt mycket, visst där var saker från RA2 och en ny fiende och lite nya banor men det liknade för mycket generals. Därav ångrade jag att jag inte väntade på att nerladdningen var klar för att prova för att sedan köpa för att kunna spela online om jag gillade spelet.

Och de hade inte skadats med mindre priser på spelen/filmer osv och nytänkande på distributioneringen, kolla på steam t.ex. hur bra som helst kan köpa spelen online där och alla blir nöjda. Priserna uppdateras allt eftersom och man slipper ha 320498 cd skivor liggandes på hyllor och undanglömda någonstans, allt i ett program som man bara behöver starta för att spela.

Varför inte göra en liknande Itunes fast mer utvecklad och inte bara en massa mainstream musik?

Permalänk
Medlem

Lagen är fortfarande helt värdelöst, hur ska dom i domstol kunna bevisa att det var ju kalle 15 år som tankade den filmen kl 17:00 på dc det tillfället? en dump säger ju ingenting vem som gjorde det.. hur ska det hålla då ?

Permalänk

Fan laddar alla på Sweclocker ner allt? Fy fan säger jag

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

http://www.expressen.se/1.1390585

Så bra fungerar lagen i england...

Det här var dock intressant

Citat:

– De kräver att operatören avslöjar namnet och adressen (vilket inte alla gör)

Inger visst hopp kanske om att även i Sverige in alla ISP kommer lyda rakt av ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Fan vad skönt det ska bli när skiv/film/spel - försäljningen inte ökar i och med detta. Kanske kommer den till och med minska pga dålig spridning av diverse produkter?

Förresten vet någon en laglig sida där jag kan ladda hem filmerna i 720 - 1080p till en vettig peng?

Permalänk
Medlem

"Press play on tape" is back

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Vad har det med saken att göra?
Detta handlar om att privata företag agerar låtsaspoliser och kommer skicka kravbrev till barnfamiljer med mera.

Precis.

Jag önskar att folk i allmänhet förstod att det inte handlar om fildelning. Det handlar om att våra politiker vill skrota rättssäkerheten till förmån för privata företags ekonomiska vinning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Vem fan är staten att bestämma vilka företag som ska tjäna pengar och hur?

Det gör staten ju inte alls? Tycker du inte att produkterna är prisvärda så står det dig även i fortsättningen fritt att avstå från att köpa och använda dem. Köp godis eller nåt om du hellre vill lägga pengarna på det.

Ingen tvingar folk att köpa cd-skivor eller datorspel de tycker är för dyra. Ingen tvingar folk att piratkopiera. Datorspel är ingen mänsklig rättighet.