Antipiratlagen färdig

Permalänk
Medlem

De är duktiga på att gräva gropar de där politikerna...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Händer ofta att man letar efter en film som man vill köpa. Kanske lite äldre film 20-30 år gammal typ. Har letat på diverse webshops, ex cdon, discshop mfl. Men hittar inget eller så är produkten borttagen ur sortimentet. Man kan inte få tag i den på laglig väg. Men den finns på en viss torrentsite...ni vet vilken.

Vad gör man? Ska man finna sig i att inte få köpa den film man vill så gärna ha och se på? Bara för att de flesta webshops inte kan ha komplett sortiment av tex film. Är ju iof omöjligt. Har i tidigare år varit trogen kund hos Melody Line i Göteborg o handlat film, då va det VHS De hade mycket men inte allt.

Japp.. köp mainstream eller köp inte alls... Din unkna pirat där...
Finns det ingen lönande efterfrågan på det så är det klart att du inte får ladda ner det.

allvarligt.
Men vad jag hört så ska de skilja på en 20 år gammal film och en film som inte har släppts än. Eftersom det är hur stor ekonomisk skada de har fått.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

"Branchen tjänar dåligt"
Gör nåt åt det, byt affärsidé !
Lär av Steam, iTunes osv, deras idéer är grymma! Steam är det bästa som hänt Spelintresserade människor, lättillgängligt och smidigt, inga skivor o skit, bara ladda från deras servrar..
Likaså iTunes, musik, film osv osv..

Branchen själv har satt sig i skiten och inte hängt med i teknologin och utformat ett säljande koncept..

Den dag som någon åker fast pga "IPRED" så hoppas jag att den personen anmäler Staten och sin Internetleverantör för brott emot en EU grundlag, nämligen PUL (PersonUppgiftsLagen)
Fildelning har alltid och kommer alltid att vara en stor del av en internetanvändare tills den dagen Brancherna själv erbjuder nåt vettigt till humanare priser..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk

Bojkott

Det handlar bara om att få den sk "nöjesindustrin" att inse vad de är utan oss (potentiella) konsumenter. Om ingen Köper något spel/musik-CD/DVD/bluray och inte besöker biografen åtminstone över hela julperioden så kommer de nog att inse vad "... har de inte råd att anställa de människor som behövs för att företagen ska växa" egentligen betyder.

Jag har aldrig sett någon annan bransch som behandlar sina (återigen potentiella) kunder så som nöjesbranschen gör idag. Att först jaga sina egna kunder (för visst köper väl fildelare en och annan grej) för att sedan hoppas på att "japp nu när de inte kan tanka måste de köpa". Vi måste ingenting, det är vi som styr marknaden (behovet) inte de - något som ofta glöms av många.

Det största problemet är deras attityd, prissättning och ENORMA vinstbegär. Hade de inte haft tillräckligt med vinst skulle de inte släppa så mycket nytt (och i min mening oftast värdelöst) som de gör nu. De måste inse att tekniken är här för att stanna - och vill man inte anpassa sig efter rådande omständigheter och kundens bekvämligheter så går man i konkurs, så är det bara. Fildelning är till stor del en motreaktion på något som är dåligt. Så är det med allt dyrt och opraktiskt.

Som exempel kan nämnas skrivartillverkare.
Dåligt: En uppsättning originalbläck kostar oftast mer än en ny skrivare
Motreaktion: "Pirat"-patroner.
Bläcket behöver inte ens vara sämre än i originalfallet, men kostar betydligt mindre. En anpassning från tillverkarnas sida till marknaden skulle kunna vara att sälja bläcket betydligt billigare och göra mindre vinst per såld patron men å andra sidan skulle folk kanske välja deras bläck i första hand och dessutom skriva ut mer eftersom att det är tillräkligt billigt för detta.

Industrin vill inte anpassa sig därför att det är de som vill ställa villkor och krav på sina kunder och inte tvärt om. De vill styra och ställa med när (regionskodning tex och olika releasedatum, butiköppettider osv.), hur (med en CD/DVD/HDDVD/Bluray.... osv), var (hemma, på bio, ska man kunna bära med sig en kopia på usb eller inte? osv), med vad (vilken hårdvara, ska den stödja HDCP).

Det är dags för konsumenterna att ställa krav och säga att får vi inte fullvärdiga lagliga alternativ på bådas villkor som är bättre än de gratisalternativ som finns idag, eller accepterar läget som det ser ut nu, så går ni under!

Inget från den skrattretande "nöjes"-industrin under min gran tills de bättrat sig och lärt sig visa respekt för sina kunder (Ja ni har förlorat en kund som åtmistone har köpt något från Er nånsin) i alla fall!

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk

Re: Bojkott

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
Det handlar bara om att få den sk "nöjesindustrin" att inse vad de är utan oss (potentiella) konsumenter. Om ingen Köper något spel/musik-CD/DVD/bluray och inte besöker biografen åtminstone över hela julperioden så kommer de nog att inse vad "... har de inte råd att anställa de människor som behövs för att företagen ska växa" egentligen betyder.

Jag har aldrig sett någon annan bransch som behandlar sina (återigen potentiella) kunder så som nöjesbranschen gör idag. Att först jaga sina egna kunder (för visst köper väl fildelare en och annan grej) för att sedan hoppas på att "japp nu när de inte kan tanka måste de köpa". Vi måste ingenting, det är vi som styr marknaden (behovet) inte de - något som ofta glöms av många.

Det största problemet är deras attityd, prissättning och ENORMA vinstbegär. Hade de inte haft tillräckligt med vinst skulle de inte släppa så mycket nytt (och i min mening oftast värdelöst) som de gör nu. De måste inse att tekniken är här för att stanna - och vill man inte anpassa sig efter rådande omständigheter och kundens bekvämligheter så går man i konkurs, så är det bara. Fildelning är till stor del en motreaktion på något som är dåligt. Så är det med allt dyrt och opraktiskt.

Som exempel kan nämnas skrivartillverkare.
Dåligt: En uppsättning originalbläck kostar oftast mer än en ny skrivare
Motreaktion: "Pirat"-patroner.
Bläcket behöver inte ens vara sämre än i originalfallet, men kostar betydligt mindre. En anpassning från tillverkarnas sida till marknaden skulle kunna vara att sälja bläcket betydligt billigare och göra mindre vinst per såld patron men å andra sidan skulle folk kanske välja deras bläck i första hand och dessutom skriva ut mer eftersom att det är tillräkligt billigt för detta.

Industrin vill inte anpassa sig därför att det är de som vill ställa villkor och krav på sina kunder och inte tvärt om. De vill styra och ställa med när (regionskodning tex och olika releasedatum, butiköppettider osv.), hur (med en CD/DVD/HDDVD/Bluray.... osv), var (hemma, på bio, ska man kunna bära med sig en kopia på usb eller inte? osv), med vad (vilken hårdvara, ska den stödja HDCP).

Det är dags för konsumenterna att ställa krav och säga att får vi inte fullvärdiga lagliga alternativ på bådas villkor som är bättre än de gratisalternativ som finns idag, eller accepterar läget som det ser ut nu, så går ni under!

Inget från den skrattretande "nöjes"-industrin under min gran tills de bättrat sig och lärt sig visa respekt för sina kunder (Ja ni har förlorat en kund som åtmistone har köpt något från Er nånsin) i alla fall!

Vad gäller bläckpatroner m.m. så är det så att företaget har lagt ut ett antal hundratusentals kronor på att utveckla bläckpatronerna och få bra kvalité på det hela. Sen kommer någon kines och kopierar patronen rakt av och slipper utvecklingskostnaden. Därför kan de sälja patronerna för en 10-20kr billigare.
Sen att vissa affärer lägger på 100-150% på en patron så piratpatronen blir mycket billigare än orginal. Det är en annan fråga.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Bojkott

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
Det handlar bara om att få den sk "nöjesindustrin" att inse vad de är utan oss (potentiella) konsumenter. Om ingen Köper något spel/musik-CD/DVD/bluray och inte besöker biografen åtminstone över hela julperioden så kommer de nog att inse vad

Så lär det ju knappast bli, och förmodligen beror det på att folk (inte alla givetvis, men tillräckligt många) inte tycker att det är så ohemult dyrt. Varför skall man sänka priser när folk är redo att betala? För att de annars tar varorna i alla fall?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
Att först jaga sina egna kunder (för visst köper väl fildelare en och annan grej) för att sedan hoppas på att "japp nu när de inte kan tanka måste de köpa". Vi måste ingenting, det är vi som styr marknaden (behovet) inte de - något som ofta glöms av många.

De flesta förstår nog att eventuell jakt ej är personlig utan snarare hänger ihop med just den olagliga verksamheten. Bojkott är för övrigt en gammal beprövad metod; utöva gärna den, men stör inte resten av samhället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
Det största problemet är deras attityd, prissättning och ENORMA vinstbegär. Hade de inte haft tillräckligt med vinst skulle de inte släppa så mycket nytt (och i min mening oftast värdelöst) som de gör nu. De måste inse att tekniken är här för att stanna - och vill man inte anpassa sig efter rådande omständigheter och kundens bekvämligheter så går man i konkurs, så är det bara. Fildelning är till stor del en motreaktion på något som är dåligt. Så är det med allt dyrt och opraktiskt.

Det är inget problem att någon tjänar pengar, och så länge pengar tjänas har verksamheten inte så stora problem. Du har rätt i att företagen kommer gå i konkurs om de misslyckas med att ge sina kunder vad de vill ha, men låt dem då göra det. Varför denna plötsliga medkänsla för någon som du verkar tycka så illa om?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
En anpassning från tillverkarnas sida till marknaden skulle kunna vara att sälja bläcket betydligt billigare och göra mindre vinst per såld patron men å andra sidan skulle folk kanske välja deras bläck i första hand och dessutom skriva ut mer eftersom att det är tillräkligt billigt för detta.

Så skulle de kunna göra, och kanske skulle de tjäna på det. Valet är dock deras, och kanske har de gjort mera kvalificerade bedömningar än din?

Permalänk
Medlem

Re: Bojkott

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
Det handlar bara om att få den sk "nöjesindustrin" att inse vad de är utan oss (potentiella) konsumenter. Om ingen Köper något spel/musik-CD/DVD/bluray och inte besöker biografen åtminstone över hela julperioden så kommer de nog att inse vad "... har de inte råd att anställa de människor som behövs för att företagen ska växa" egentligen betyder.

Helt rätt, om ingen köper någonting så måste de förändras. Varför måste du fortfarande ha sakerna som du inte vill betala för? Det är bara den delen som behöver ändras.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
Jag har aldrig sett någon annan bransch som behandlar sina (återigen potentiella) kunder så som nöjesbranschen gör idag. Att först jaga sina egna kunder (för visst köper väl fildelare en och annan grej) för att sedan hoppas på att "japp nu när de inte kan tanka måste de köpa". Vi måste ingenting, det är vi som styr marknaden (behovet) inte de - något som ofta glöms av många.

Ett företag släpper sin programvara som open-source därmed måste alla göra det? Det ska alltid vara företagets/musikerns val hur den vill distribuera sitt material, inte ditt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
Det största problemet är deras attityd, prissättning och ENORMA vinstbegär. Hade de inte haft tillräckligt med vinst skulle de inte släppa så mycket nytt (och i min mening oftast värdelöst) som de gör nu. De måste inse att tekniken är här för att stanna - och vill man inte anpassa sig efter rådande omständigheter och kundens bekvämligheter så går man i konkurs, så är det bara. Fildelning är till stor del en motreaktion på något som är dåligt. Så är det med allt dyrt och opraktiskt.

Om det nu är värdelöst varför måste du då ha det? Varför måste du använda dig av olagliga medel? Hur uselt tycker du egentligen att sakerna är om du lägger ner tid på att söka upp det och lyssna/se/spela igenom det här "värdelösa skräpet"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
Som exempel kan nämnas skrivartillverkare.
Dåligt: En uppsättning originalbläck kostar oftast mer än en ny skrivare
Motreaktion: "Pirat"-patroner.
Bläcket behöver inte ens vara sämre än i originalfallet, men kostar betydligt mindre. En anpassning från tillverkarnas sida till marknaden skulle kunna vara att sälja bläcket betydligt billigare och göra mindre vinst per såld patron men å andra sidan skulle folk kanske välja deras bläck i första hand och dessutom skriva ut mer eftersom att det är tillräkligt billigt för detta.

Rätta mig om jag har fel, men skrivartillverkare fungerar väl som konsolutveklare, de går med förlust på burken och räknar med att vinsten ska komma ifrån delen man konsumerar efterhand(spel/patroner).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
Industrin vill inte anpassa sig därför att det är de som vill ställa villkor och krav på sina kunder och inte tvärt om. De vill styra och ställa med när (regionskodning tex och olika releasedatum, butiköppettider osv.), hur (med en CD/DVD/HDDVD/Bluray.... osv), var (hemma, på bio, ska man kunna bära med sig en kopia på usb eller inte? osv), med vad (vilken hårdvara, ska den stödja HDCP).

Om du känner för att jobba dygnet runt så go ahead... regionskodning och olika releasedatum är dock ej försvarbart, men inte ett skäl att tanka ner något. Hela resonomanget säger mig bara att du inte tycker om fysiska produkter, och det får du tycka vad du vill om...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
Det är dags för konsumenterna att ställa krav och säga att får vi inte fullvärdiga lagliga alternativ på bådas villkor som är bättre än de gratisalternativ som finns idag, eller accepterar läget som det ser ut nu, så går ni under!

Japp, de går under och likaså gör allt som du tänkt att tanka ner. Varför inte stödja de som producerar gratis material genom att titta/se/spela de produkterna? Detta skulle hjälpa marknaden så mycket mer i längden än att du laddar ner saker som du ändå tycker är "värdelösa".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
Inget från den skrattretande "nöjes"-industrin under min gran tills de bättrat sig och lärt sig visa respekt för sina kunder (Ja ni har förlorat en kund som åtmistone har köpt något från Er nånsin) i alla fall!

Häpp, men åter igen. Det är inte du som ska avgöra hur de ska distribuera sin produkt, det bästa du kan göra är att skapa ett alternativ. Att sitta och försvara sitt beteende hjälper inte någon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Japp.. köp mainstream eller köp inte alls... Din unkna pirat där...
Finns det ingen lönande efterfrågan på det så är det klart att du inte får ladda ner det.

allvarligt.
Men vad jag hört så ska de skilja på en 20 år gammal film och en film som inte har släppts än. Eftersom det är hur stor ekonomisk skada de har fått.

Hmm, "unkna pirat"? Mycket har man hört i sina dagar men inte det, haha. Bara "lånar" lite ibland som de flesta

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

dold.se jublar så jävla högt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
dold.se jublar så jävla högt.

De kommer snart få ett brev som säger att deras ipnummer verkar användas för fildelning och att de bör försöka åtgärda problemen. De tar för övrigt avstånd från olaglig verksamhet, så man skall nog inte bli förvånad om man blir avstängd.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
dold.se jublar så jävla högt.

så detta är en lösning för nerladdare om lagen mot all förmodan skulle gå igenom?

Permalänk

Visst visst, att prata om lagen är bra men det känns som att det är allt som svenskar gör, även jag själv. Vi pratar, blir sura på varandra istället för att ta upp det med politikerna som faktiskt är källan till agget.

Många vet ju inte ens vad lagen innebär, säkert många som inte ens vet att den håller på att slås igenom. Tas inte upp i nyheterna heller, kanske inte så konstigt eftersom SVT trots allt ägs av staten. Inga demonstranter på gatorna, ingenting.

Kan inte göra annat än att sitta här och le samtidigt som jag jämför detta med alla svenskars öförmögenhet till att sätta sig bredvid någon annan på bussen, "Nej, jag står hellre här i mitten av bussen".

Nej, min bror sade något som fick mig att skratta samtidigt som jag inte kunde låta bli att tycka att det kanske låg något i det. Kommer inte ihåg ordagrant men det var något som så här: "Jag kan inte låta bli att tro att staten och EU använder miljöpolitiken som lite av en täckmantel för att införa den här typen av lagar (han pratade om FRA-lagen). Snart kommer ingen att kunna kallas paranoid längre eftersom allt de tror kommer vara saker som förekommer, folk kommer faktiskt att spionera på allt du gör. Psyksjukhusen kommer att tömmas".

Citat:

så detta är en lösning för nerladdare om lagen mot all förmodan skulle gå igenom?

Mot all förmodan? Det var vad jag tänkte innan FRA-lagen också men nu så lutar jag mer åt att det kommer att gå igenom. Ska bli mycket till om den inte går igenom, enligt mig. Detta tankesätt är också typiskt svenskt, kanske typiskt människa (jag vet inte, bryr mig inte heller), "Det löser sig, någon annan kommer stoppa det".

Som sagt, jag är likadan (fast jag måste säga att jag faktiskt vågar sätta mig bredvid någon på bussen), är dock bara 16 år så jag har inte speciellt mycket att säga till om här i världen. Man tänker ju inte korrekt förrän man är 18.

Citat:

[i]Häpp, men åter igen. Det är inte du som ska avgöra hur de ska distribuera sin produkt, det bästa du kan göra är att skapa ett alternativ. Att sitta och försvara sitt beteende hjälper inte någon. [/B]

Vad hände med att kunden alltid har rätt? Säger inte att olaglig nedladdning är rätt, jag säger bara att det faktum att nedladdning är så utbrett borde sända vissa signaler till företagen. De kanske faktiskt ska ta försöka göra -kunderna- till lags istället för att hjärntvätta människor till att tro att det är kunderna som ska rätta sig (kolla på dig själv). Det kan ju liknas väldigt mycket till politikens värld, om regeringen inte lyssnar på folket så störtar den till slut.

Företagen borde ge en tjänst till kunderna där man kan ladda ner filmerna/spelen/låtarna -billigare- än i butik. Man ska även kunna använda dessa produkter var och när man vill, den ska inte vara låst till datorn, man ska inte behöva "aktivera" den. Det ska vara som vilken butik som helst fast man laddar ner produkten istället för att få en skiva som kan gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men det där ger ju knappt tillräckligt mycket pengar för att finansiera den extra administrationen. Om man skulle ha den där typen av lösning skulle det nog bli rejält dyrt, och få skulle köpa tjänsten. Folk har som sagt vant sig vid att film och musik är gratis (men på oklart sätt skapas ändå).

Av vilken anledning skulle det förslaget vara billigare än de kostnader som t.ex. FRA-lagen och IPRED för med sig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifier666
...
Men vad jag hört så ska de skilja på en 20 år gammal film och en film som inte har släppts än. Eftersom det är hur stor ekonomisk skada de har fått.

Och jag har hört att det är, ur rätts synpunkt, skillnad på folk som döms för misshandel, barnpornografibrott etc.. och folk som kopierar/"snattar" en film som t.ex. "Hipp hipp hora". Visst är det så: fildelaren begår det grövre brottet. Om det är något vi borde lärt oss så är det att sunt förnuft är en bristvara i den här debatten(, på båda sidor).

Permalänk
Medlem

Jag skäms så fruktansvärt mycket för att jag är Svensk just nu...

Patetiskt av vårt styre. Inte för att jag generellt sett gillat politiker innan, men det här är ett nytt lågvattenmärke... Jag skulle nog banne mig hellre bli kriminell än politiker, även om skillnaderna mellan dem blir mindre och mindre.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rittzy
Av vilken anledning skulle det förslaget vara billigare än de kostnader som t.ex. FRA-lagen och IPRED för med sig?

Nu vet jag inte riktigt vad du är ute efter, dessa kostnader har mycket lite med varandra att göra. För att kunna erbjuda internetabonnemang som inkluderar fri nedladdning måste man få med sig producenterna, och jag tvivlar på att de är villiga att ge upp sin mycket lönsamma verksamhet för ynkliga 50 kr/månad. Som en halv biobiljett alltså.

Permalänk
Avstängd

Vad kommer denna lag innebära oss/dom som sitter på privata hubbar och lösenords skyddade torrentsidor?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu vet jag inte riktigt vad du är ute efter, dessa kostnader har mycket lite med varandra att göra. För att kunna erbjuda internetabonnemang som inkluderar fri nedladdning måste man få med sig producenterna, och jag tvivlar på att de är villiga att ge upp sin mycket lönsamma verksamhet för ynkliga 50 kr/månad. Som en halv biobiljett alltså.

Låt oss vara generösa och säga 100kr/månad då(OFF TOPIC: "ynkliga 50 kr/månad. Som en halv biobiljett alltså." säger mer om biobiljettpriset)?

Om producenterna ändå inte går med på det, även fast det fortfarande skulle vara lönsamt för dem utan att förlora några större intäkter (fast om man drar slutsatser av många av de argument som kommit från media branschen så verkar de vara väldigt fattiga), bevisar inte det då att branschen visst är ute efter högre inkomster istället för att "ha råd att ta fram nya spel och spela in nya skivor". Hur kan då lagförslag som IPRED rättfärdigas när de finns flera smartare alternativ?

När försvinner Vi mot Dem- tänkande och det blir ett Oss-tänkande? Låt oss istället hitta bästa möjliga lösning till att föra utvecklingen framåt.

Btw, Spotify? Hur mycket mindre tjänar producenterna på det? För det verkar ju som de har hakat på den iden i alla fall.

Permalänk

Jag "hatar" inte ALLT de släpper lös på marknaden, men för att nämna ett exempel så lyssnar jag inte på den sortens "musik" som de stora skivbolagen släpper på marknaden.

Det jag däremot hatar är som sagt deras attityd, respektlöshet osv genetom sina kunder och om inte ens konsumenterna kan enas så får de härja fritt (som monopolföretag tex med prissättning och produkter). Om jag går till en butik och blir mycket illa behandlad där samtidigt som så kommer jag inte att köpa i den butiken. Denna "naturlag" verkar dock inte ha gått fram för mediaindustrin.

Som sagt jag ogillar inte allt de släpper, men jag anser att allt har sitt pris. Jag är beredd att betala och det är inte fel att tjäna pengar på något sätt, tvärt om. Däremot är det fel att lägga skulden på en folk för att de fildelar bara för att de själva vägrar anpassa sig och "hänga med". Dessutom har alla produkter som sagt sitt pris - och oavsett om man tycker att det är dyrt eller ej - men 300 kr för en nysläppt fil på bluray eller 600-700 kr för ett konsolspel är inte rimligt (visst beror det på vem man frågar).

Ang regioskodning och olika releasedatum osv så visst kan det vara ett skäl till att tanka. Omo en film har släppts i USA som man är intresserad av att se men som kommer till Sverie om några månader...ja vadå ska man sitta snällt och vänta tills snälla filmbolaget tillåter mig att se deras "underverk" om ett halvår (deras villkor som sagt)? Svaret är lika trivialt som uppenbart.

Jag är beredd att betala för sådana produkter, men om nån ska få mina pengar så ska det vara på så sätt att båda parter är nöjda.

Ge mig en tjänst som ger mig något som gratisalternativen inte kan ge, behandla mig väl som kund, ge mig ett rimligt pris. Då köper jag.

Angående anpassning och konkurs: jag tycker att det är fel att börja jaga fildelare när man vet att man själv inte ens har försökt uteckla nya tjänster med rättvisa villkor. man kan dra en parallell med biltillverkare: Om 70% av befolkningen som är ute efter att köpa en ny bil vill ha en miljöbil, men du tillverkar endast stadsjeepar och vägrar ändra din inställning, ja då är det upp till dig så att säga, men börja inte stämma alla de som är ute efter en ny bil för att få pengar som du ändå kommer att lägga på att upprätthålla jakten...

Betala men bli inte rånad på kuppen - detta alternativ finns ej idag som jag ser det.

Tycker bara att IPRED är ett steg i helt fel riktning. Sverige har redan lagar om fildelning. De måste ju kunna lita på att lagarna i landet efterföljs, annars är det ju ingen mening att ha en lag alls. Det som händer är att man kriminaliserar en mycket stor andel av befolkningen för att smöra för industrin. Ungefär som att göra en lag om att man endast för köpa Volvo i Sverie - oförsvarbart.

Tycker att relationen "nöjesindustri - konsument" behöver förbättras, något som absolut inte sker via IPRED, stämningar, avsaknad av tjänster, orimliga priser och andra orimliga villkor.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Kanske är dags för tillverkarna att släppa materialet globalt? Många fall tankar man ju ner grejerna för att man vill ha det men man skulle lika gärna kunna köpa dem. Ganska svårt att göra det när produkten inte finns i Sverige!!

Jag håller däremot med att tillverkarna ska få betalat för sitt arbete. Jag ser inget annat fall än att acceptera denna lag.

Jag håller inte med om skribentens ordval som "men troligtvis inte att ladda ned någon enstaka låt". Det är snarare så att upphovsmannen får reda på vem som delar ut, inte vem som laddar ner.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rittzy
Om producenterna ändå inte går med på det, även fast det fortfarande skulle vara lönsamt för dem utan att förlora några större intäkter (fast om man drar slutsatser av många av de argument som kommit från media branschen så verkar de vara väldigt fattiga), bevisar inte det då att branschen visst är ute efter högre inkomster istället för att "ha råd att ta fram nya spel och spela in nya skivor".

Det är klart de är ute efter högre inkomster, det är själva idén med affärsverksamhet. De är inte heller fattiga, men, i alla fall enligt enligt dem, mister de stora intäkter på grund av piratkopiering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rittzy
När försvinner Vi mot Dem- tänkande och det blir ett Oss-tänkande? Låt oss istället hitta bästa möjliga lösning till att föra utvecklingen framåt.

Jag vet inte om det finns något sådant tänkande; företagen byter gärna sina varor mot dina pengar, och om du inte tycker att det verakar vara en god affär är du fri att avstå. Men då blir du också utan varan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rittzy
Btw, Spotify? Hur mycket mindre tjänar producenterna på det? För det verkar ju som de har hakat på den iden i alla fall.

Det är förvisso bra att nya distributionsformer kommer, men spotify är ändå rätt begränsat om man jämför med fri nedladdning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flodisar
Angående anpassning och konkurs: jag tycker att det är fel att börja jaga fildelare när man vet att man själv inte ens har försökt uteckla nya tjänster med rättvisa villkor. man kan dra en parallell med biltillverkare: Om 70% av befolkningen som är ute efter att köpa en ny bil vill ha en miljöbil, men du tillverkar endast stadsjeepar och vägrar ändra din inställning, ja då är det upp till dig så att säga, men börja inte stämma alla de som är ute efter en ny bil för att få pengar som du ändå kommer att lägga på att upprätthålla jakten...

De som skulle stämmas skulle dock vara de som lever enligt: "ingen vill ha stadsjeepar, så jag kan ta en utan att betala" eller "jag har inte råd att köpa en bil, så jag stjäl en". Inte sådana som köper miljöbilen de egentligen vill ha eller helt enkelt låter bli att köpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är klart de är ute efter högre inkomster, det är själva idén med affärsverksamhet. De är inte heller fattiga, men, i alla fall enligt enligt dem, mister de stora intäkter på grund av piratkopiering.

Så varför ska de helt plötsligt få rätt till denna makt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag vet inte om det finns något sådant tänkande; företagen byter gärna sina varor mot dina pengar, och om du inte tycker att det verakar vara en god affär är du fri att avstå. Men då blir du också utan varan.

Fast nu verkar det mer som att företagen vill ha min pengar i första hand och distribuera varan i andra hand. Hade deras primära mål varit att byta så många varor med så stor förtjänst som möjligt skulle de då inte försöka hitta den lösningen som passar kund OCH företag bäst? Och om så är fallet är inte detta(IPRED etc.) då ett steg i fel riktning?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rittzy
Så varför ska de helt plötsligt få rätt till denna makt?

Det är problemet, förmodligen för att det är svårt att bekämpa kopieringen på så många andra sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rittzy
Fast nu verkar det mer som att företagen vill ha min pengar i första hand och distribuera varan i andra hand. Hade deras primära mål varit att byta så många varor med så stor förtjänst som möjligt skulle de då inte försöka hitta den lösningen som passar kund OCH företag bäst? Och om så är fallet är inte detta(IPRED etc.) då ett steg i fel riktning?

Förmodligen är de ute efter att maximera sina inkomster, det är därför bättre (om man bortser från eventuella marknadsföringsfördelar) att sälja 10 varor för 100 kronor/st. än 19 för 50 kr/st. (de sparar dessutom pengar om de inte behöver trycka upp så många skivor). Så länge folk är beredda att betala kommer priserna hålla sig uppe.
Pirater spelar dock inte i samma division, de bryter mot reglerna och ingen kommer förmodligen lägga någon energi på att försöka hantera dem vänligt.

Permalänk
Medlem

"Det krävs också att brottet har en viss omfattning, att dela ut film till allmänheten är ett brott som kan beröras av lagen, men troligtvis inte att ladda ned någon enstaka låt eller liknande förseelser." Jaha?! Nähä? Va? Säger du det? Jasså?

OMFG!!!!11

Jag förstår inte hur världen (iaf Europa) kan stå och bara kolla på när nått sånt här går igenom? Kan dom inte ha en omröstning där folket får rösta istället för att nått jäkla klingon-liknande råd där alla kapitalister sitter? På så sätt så skulle vi ha sluppit FRA i samma slev ju ffs!

Tycker att det borde nån form av typ G8 kravaller! För då kommer vardagliga Svenssons se det på deras kära lilla 42 tummare och ojj! Vad är det här?

Det kanske, jag betonar tungt, KANSKE, skulle väcka uppmärksamhet! Eller vänta!? Snart börjar ju Idol på tv4! Vem bryr sig om riktiga problem när man kan rösta på nån som sjunger på TV?

Jag ber om ursäkt ifall nån tar illa upp av det jag skriver även om man inte borde göra det. Information och sanning är det enda som någonsin kommer vinna över lögn och girighet.

Den enda fienden nu förtiden är oss själva, så länge vi inte ser oss över axeln och drar till oss av verkligheten och inte televisions apparaten som hjärntvättar oss.

Fy! Usch! Jag skämms banne mig med över att vara svensk, europeisk och döpt och allt vad annat som har besudlat mig.

Revolution, we needs it!

Btw hittade lite så kallade "bevis" mot Bert Karlsson.

Ha det gött! nu har ångan lagt sig för de kommande 5 minuterna innan jag hittar nån propaganda artikel som säger att det kommer att bli "sämre kvalitet" på musiken vi lyssnar på.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Man blir ju fan förbannad när man hör och ser att Beatrice Ask höll sin presskonferens på Filmhuset i Stockholm, med skådespelare sittandes strax bredvid henne som om de var de som var ansvariga för lagförslaget.
Varför inte hänga en "Till Salu"-skylt runt halsen direkt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article3919218.ab
http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_2145367.svd

Håller med dig. fixade en sån bild när jag läste ditt inlägg.

http://bayimg.com/JAMFlaABe

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen sagt av Joakim Nätterqvist
– Inte ens filmen Arn, som jag varit med i, går ju med vinst.

Nähä. Kan det ha något att göra med att den kostade multum att spela in? Jag har inte brytt mig om att se den vare sig på bio eller någon annan stans, lagligt eller ej. Men jag har sett eftertexterna en massa gånger eftersom jag städat upp folks popcorn, godispåsar, läskburkar och spyor från biosalongerna... och det fick jag ju gudskelov betalt för. Kanske något skådespelarna får sikta in sig på om de inte får några riktiga jobb?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Jag förstår inte hur världen (iaf Europa) kan stå och bara kolla på när nått sånt här går igenom?

Lagen är formad av ett EU-direktiv. Sen har vi lagt till lite annat smått och gott som inte alls behövdes enligt direktivet som t.ex. att leverantörerna ska lämna ut illegala fildelares identitet till skivbolagens advokater.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är problemet, förmodligen för att det är svårt att bekämpa kopieringen på så många andra sätt.

Det är svårare att plugga inför ett prov än att fuska. Betyder det att det är rätt? Dålig jämförelse men fortfarande: Andra alternativ än ett successivt avskaffande av demokratin?

Permalänk
Medlem

arn var ju inte speciellt bra. såg den på bio och är inte alls imponerad.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Vi säger att 20 pers laddar hem en film "ifrån" mig.

Då kan dom bara få mina uppgifter?

Då säger jag väl bara att jag är kompis med alla som tankade filmen ifrån mig och att jag VET att dom har köpt filmen först men skivan gick sönder och det va en praktisk grej?

är det olagligt?

Visa signatur

Nämen, tjena.

Permalänk
Medlem

Sannolikt att 20 pers hade sönder sina skivor.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jock3
Vi säger att 20 pers laddar hem en film "ifrån" mig.

Då kan dom bara få mina uppgifter?

Då säger jag väl bara att jag är kompis med alla som tankade filmen ifrån mig och att jag VET att dom har köpt filmen först men skivan gick sönder och det va en praktisk grej?

är det olagligt?

Om du lyckas kopiera filmen utan att gå förbi kopieringsskyddet så borde det vara lagligt. Men om du på något sätt knäcker skyddet så begår du ett brott.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if