Antipiratlagen färdig

Permalänk
Medlem

Tja lagen är väl vettig, det är ju sant att man borde få veta vem som delar ut ens verk.

Men frågan är var gränsen går, 1 film, 1 låt, 4 filmer??

Betyder det att antipiratbyrån inte får begära ut IP direkt efter 1a april?
Att ALLT måste gå igenom rätten?

Skall bli kul att se hur allt detta skall bevisas och motbevisas..

Var det inte ett "grovt" brott att ladda upp 5 filmer? vilket ev. kunde leda till fängelse, och då får man alltså utföra husransakan om det fanns misstanke.

Hur kommer alla äldre lagar justerad efter 1a april undrar man.

Permalänk
Avstängd

Har undrat länge, hur jobbar dom? kopplar dom upp sig på nätet och kollar vad som skickas igenom nätet? hur går det igentligen till?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Om du tar och laddar ner Visual Studio C++ Express, DX10 framework etc(fullt lagligt och gratis) och programmerar en Crysis clon för privat bruk (säljer inte) så ska inte Crytek ha betalt heller... Vad var problemet?

Jag kommer bli stämd DIREKT om jag gör en kopia av Crysis (även om jag gjort det själv).
DET är problemet. Jag tycker att det är helt ok att göra en kopia på något och konsumera den (min mamma och gamla mormor gjorde kopior på kläder hela tiden när jag växte upp - ska vi bura in dem? Mammor är ju värst - de har säkert ägnat sig on 50års konstant piratverksamhet. STÄM HENNE! PUBLIC ENEMY #1!

Självklart inte. Det är absurt.
Hur fan kan man äga en idé, bara för man var först med den? Påminner mest om "jag paxar" som man höll på med på lekis.

Detta har dock inget med IPRED att göra, där man helt enkelt sätter rättssäkerheten ur spel. Jag skulle vilja få ut personuppgifter på alla idioter som kör för fort på vägarna. Kan jag det? Gå till domstol med reg.numret och få ut detta, bara jag visar upp några polaroid-bilder när det enligt mig är ett brott begånget? Sedan skickar jag ett utpressarbrev och hoppas att kunna cash:a in.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Alla som laddar ner behöver inte oroa sig, det är mer eller mindre omöjligt att hitta tillräckligt med bevis för att fälla någon.
givetvis så måste de i alla fall bevisa att det är just du om använt den ip adressen vid det tillfället. Har du ett trådlöst nätverk så faller det hela ganska snabbt. oavsett om det är krypterat eller inte så kan du bara säga att du inte hade något lösenord då. Eller varför inte att du hade ett stort lan vid den tidpunkten

Och så har vi de två olika fallen, utdelning och nerladdning.

Det är svårt att bevisa att de har förlorat pengar på att någon har delat ut. För det första så måste de bevisa att folk först har laddat ner ifrån dig, sen så att de inte har filmen musiken ect redan. Om de har det så är det ju knappast en förlorad intäkt.

För nerladdning så måste de bevisa att du inte har filmen,spelet ect redan och kanske eventuellt att du skulle köpa den. Man kan ju tänka sig att om du laddar ner en hd version av en film men inte har någon blue ray spelare hemma så är chansen att du skulle ha köpt den filmen på blue ray försvinnande liten dvs ingen förlorad intäkt.

Och alla filmer och spel som du inte kan få tag på i sverige på laglig väg kommer inte heller att kunna vara en utebliven intäkt.

Och i värsta fall så får du väl gå och köpa dig filmen när du får den lilla varningslappen i brevlådan

Jag tycker att det verkar som om att lagförslaget faktiskt är ganska genomtänkt på ett sätt. Det gör att OM det verkligen finns STORA pirater som kostar företagen pengar så kan man få fast dem men det är knappast så att oskyldiga kommer att dömmas.

Permalänk

Tänk om PLUS med Sverker O. i spetsen. Kunde kolla upp den nya IPRED lag vi har nu. Och bjuda in Beatrice Ask för ett snack i studion. Då får man nog svar på ett och annat tack vare den mannen För han ger sig väl inte förrän allt är utrett, hehe.

Länge leve Sverker

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Många spel som mna köper i affär funkar ju utan skiva tex Red Alert 3, Company of Heroes,Spore,Eu3 och några fler. Men om man bara laddar ner spel så kanske man inte vet det här.

Jassåå, Crysis, Farcry, Need for speed inga av dess funakr utan skiva och de köpte jag orignal.. Jag var för helsike!!!!!!!!!!! tvungen ladda crack för att slippa skitteenn.....

Så bättre om du inte gojjar runt. Blir så trött när folk inte fattar vad problemet med denna lag är. Att demokratin bli lidandes och när de har väl tagit första steget mot kontroll så blir de andra steg lättare och ändra fler lagar.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag kommer bli stämd DIREKT om jag gör en kopia av Crysis (även om jag gjort det själv).

Missar jag ironin här? Eller har du annars en referens till att det någonsin har hänt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
(min mamma och gamla mormor gjorde kopior på kläder hela tiden när jag växte upp - ska vi bura in dem? Mammor är ju värst - de har säkert ägnat sig on 50års konstant piratverksamhet. STÄM HENNE! PUBLIC ENEMY #1!

Och i en debatt där ena sidan konstant hävdar att liknelsen mellan fildelning och stöld haltar så vill du likställa exakt reproduktion av data med någon form av stickning (eller vad du nu syftar på när du skriver kopiering av kläder)?

Jag tycker också att utformningen av IPRED är helt uppåt väggarna, men att argumentera för att fildelning av upphovsrättsskyddat material skulle vara någon sorts mänsklig rättighet blir bara komiskt.

Permalänk
Medlem

Man blir ju fan förbannad när man hör och ser att Beatrice Ask höll sin presskonferens på Filmhuset i Stockholm, med skådespelare sittandes strax bredvid henne som om de var de som var ansvariga för lagförslaget.
Varför inte hänga en "Till Salu"-skylt runt halsen direkt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article3919218.ab
http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_2145367.svd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Man blir ju fan förbannad när man hör och ser att Beatrice Ask höll sin presskonferens på Filmhuset i Stockholm, med skådespelare sittandes strax bredvid henne som om de var de som var ansvariga för lagförslaget.
Varför inte hänga en "Till Salu"-skylt runt halsen direkt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article3919218.ab
http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_2145367.svd

Dagens visa ord.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

bra artikel som sammanfattar vad som gör mig mest förbannad vad gäller ipred debatten.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article3868246.ab

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Som om inte rättsväsendet har tillräckligt och göra. Unga brottslingar ska ha en kort tid från brott till rättegång. Detta funkar inte idag och det lär absolut inte funka bättre om domarna blir överrösta av fildelningsmål.

Jag kan säga så här jag laddar ner. Men samtidigt är jag nog bästa kunden för kvarterets video butik. Jag går även på bio mer än många andra(om det är något som är värt och se).

En anledning till att folk laddar ner är för att dom inte vill vänta 6 månader på att den senaste "Spiderman 17" ska komma till Sverige. Och vad är skillnaden om jag ser prison break nu eller om 3 månader på tv?

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_k_shadow
Jag tror att du missuppfattar sammanhanget totalt.
Det upprörande i sammanhanget handlar inte om att man inte vill lägga ut pengar eller inte, det handlar om att VEM SOM HELST kan rigga upp diverse scenarios och sedan skicka hem brev till folk och fräckt påstå att "du och du har laddat ner mitt material - här har du skärmdumpar (och annan "bevisning"). betala, om inte så ses vi i rätten".

Det är här problemet (eller förmodlig uppkomst av problem) ligger.

Mitt inlägg var ett svar till KejsarenAfSodom, som anser att staten med detta tvingar folk att ge pengar till en viss marknad. Jag påpekade att ingen, varken nu eller om förslaget går igenom, är tvingad att köpa spel eller musik om de inte vill.

Du kan redan idag, utan IPRED, när som helst få en så kallad bluff-faktura. Hade du betalat den? Nej det skulle du inte.

Det är redan idag fritt fram för företag att skicka ut falska kravbrev! Verkar inte som om folk tänker på detta. Bara att klicka fram lite adresser från Eniro eller nåt annat adressregister. Varför gå en krånglig omväg via IP-nummer och IPRED, som kräver att en domstol väger bevisen i förhand!?

Och varför är då påhittade kravbrev otroligt ovanliga mot privatpersoner idag? Jo därför att det är en kass affärsidé. Folk kommer att bestrida kravet, frias i domstol (om det ens går så långt) eftersom bevis saknas, och företaget bakom brevet får betala rättegångskostnaderna.

Själv har jag en ljummen inställning till förslaget. Dock kan jag inte låta bli att punktera vissa argument när jag inte tycker att de håller rent objektivt.

Sammanfattningsvis: Sluta med olaglig fildelning så har ni knappast något att vara rädda för.

Permalänk
Medlem

visst men då tar du målet i tingsrätt. här pratar vi civilrätt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
Och vad är skillnaden om jag ser prison break nu eller om 3 månader på tv?

Du missar reklamen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Du missar reklamen.

Ja men då får man väl ladda ner den med reklam då och lova att man ser reklamen!

kom o tänka på man blir ju påtvingad reklam när man ser bio!

och en sak till ska dom inte slopa kassetavgioften nu när ipre(n)d lagen träder ikraft?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

glömde skriva en sak också..

Sa dom inte i valet att dom INTE skulle jaga fildelare??

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag kommer bli stämd DIREKT om jag gör en kopia av Crysis (även om jag gjort det själv).
DET är problemet. Jag tycker att det är helt ok att göra en kopia på något och konsumera den (min mamma och gamla mormor gjorde kopior på kläder hela tiden när jag växte upp - ska vi bura in dem? Mammor är ju värst - de har säkert ägnat sig on 50års konstant piratverksamhet. STÄM HENNE! PUBLIC ENEMY #1!

Självklart inte. Det är absurt.
Hur fan kan man äga en idé, bara för man var först med den? Påminner mest om "jag paxar" som man höll på med på lekis.

Detta har dock inget med IPRED att göra, där man helt enkelt sätter rättssäkerheten ur spel. Jag skulle vilja få ut personuppgifter på alla idioter som kör för fort på vägarna. Kan jag det? Gå till domstol med reg.numret och få ut detta, bara jag visar upp några polaroid-bilder när det enligt mig är ett brott begånget? Sedan skickar jag ett utpressarbrev och hoppas att kunna cash:a in.

Ehm... va? Om du programmerar en crysisclon och använder den för privat bruk så skiter crytek i vilket. Om du släpper den publikt så kanske de kommer be dig ta bort den då du bryter mot diverse IP lagar.

Som det låter på dig så skulle alla som skapat en marioklon blivit stämda för länge sen.(det är bara en som blivit såvitt jag vet, och det var inte för personligt bruk )

Men du har rätt, det har absolut ingenting med IPRED att göra utan är bara ett sätt att påpeka den felaktiga logiken i påståendet om storstrut.

Om du hade läst på om lagförslaget hos källan(regeringen.se) istället för valfri skvallertidning så hade du antagligen lyckats se att de har utformat förslaget för att förhindra att rättsäkerheten sätts ur spel. Frågan är väl om du tycker att detta är lika viktigt som att du ska få fortsätta ladda ner?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
glömde skriva en sak också..

Sa dom inte i valet att dom INTE skulle jaga fildelare??

jo det sa dom men det är ju inte den sittande regeringen som ska börja jaga nu!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

hur är det med bittorrent är det inte fragment av en film spel eller vad som haver? hur ska man bevisa at lisa karlsson har en film om hon har en fil?

Det är ju knappast hela filmen eller spelet? Sedan bryter de väl själv mot lagen om de via torrents ska ha fram bevis?

kommer itne att funka för om nisse åker dit och det kommer fram att de som stämt själv har laddat ner för att sätta dit nisse kan ju nisse stämma dom.

Vad händer då när alla stämmer alla kors o tvärs?

vet ej om detta handlar om att fortsätta ladda ner eller ej.....kanske mer om att oskyldiga kan bli anklagad det är väl det stora problemet?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Hur fan kan man äga en idé, bara för man var först med den? Påminner mest om "jag paxar" som man höll på med på lekis.

Om man inte kan upphovsrättsskydda uppfinningar kommer inga framsteg göras. Vem vill lägga ned miljoner på forskning och utveckling för att sedan ge bort idén gratis? Ingen! Och även om de vill så har de inte råd.

Jag tror att utan någon form av upphovsrättsskydd kommer medicin- och teknikutveckling etc. stagnera. All utveckling drivs av ekonomiskt intresse. Money makes the world go round!

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
glömde skriva en sak också..

Sa dom inte i valet att dom INTE skulle jaga fildelare??

Dom säger mycket bara för att få mackten. Så jo det sa dom.

Fungerar så att dom säger vad vi vill höra. Sedan väljer vi dom vi gillar bäst efter deras val löften.
Efter det får dom makten.
Sedan gör dom det som gynnar dom ekonomiskt bäst och ger dom mest makt och ännu mer pengar.
Med andra ord så rövknullar dom oss totalt och helt lagligt då dom är förtroende valda av oss Svensson's och därmed gör va "vi" vill?
I alla fall är det så enligt dom regler som svensk demokrati bygger på. Med andra ord så kan dom gör vad fan dom vill.

Borde vara lag på att dom gjorde vad dom lovade annars borde dom bli lynchade.
En revolution borde vi ha. Fram med giljotinera och låt huvudena rulla!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
hur är det med bittorrent är det inte fragment av en film spel eller vad som haver? hur ska man bevisa at lisa karlsson har en film om hon har en fil?

Det är ju knappast hela filmen eller spelet?

Nu förutsätter du att det inte är olagligt att ha till exempel halva filmen. Källor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
Sedan bryter de väl själv mot lagen om de via torrents ska ha fram bevis?

kommer itne att funka för om nisse åker dit och det kommer fram att de som stämt själv har laddat ner för att sätta dit nisse kan ju nisse stämma dom.

Om man har tillstånd (eller till och med äger materialet, som i dessa fall) är det inte olagligt.

Permalänk
Medlem

Detta är ju helt galet. Bara för att film och musikindustrin inte fixar bra lösningar så ska vi straffas. Har du en butik och erbjuder saker som ingen vill ha så straffas butiken genom konkurs. Här är det tydligen tvärt om. Finns inga bra sätt för mig att enkelt kolla på en film utan att ladda ner den, och då ska jag straffas för att ingen erbjuder det som jag och alla fildelare vill ha på ett lagligt, enkelt och prisvärt sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av excel
Detta är ju helt galet. Bara för att film och musikindustrin inte fixar bra lösningar så ska vi straffas. Har du en butik och erbjuder saker som ingen vill ha så straffas butiken genom konkurs. Här är det tydligen tvärt om. Finns inga bra sätt för mig att enkelt kolla på en film utan att ladda ner den, och då ska jag straffas för att ingen erbjuder det som jag och alla fildelare vill ha på ett lagligt, enkelt och prisvärt sätt.

Nja, du ska inte straffas för att film/musikindustrin inte hänger med i svängarna. Du ska straffas för att du bryter mot lagen, förstår att det låter väldigt knepigt. Men du ska se att du säkert kommer förstå skillnaden när du blir äldre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhebb
Om man inte kan upphovsrättsskydda uppfinningar kommer inga framsteg göras. Vem vill lägga ned miljoner på forskning och utveckling för att sedan ge bort idén gratis? Ingen! Och även om de vill så har de inte råd.

Jag tror att utan någon form av upphovsrättsskydd kommer medicin- och teknikutveckling etc. stagnera. All utveckling drivs av ekonomiskt intresse. Money makes the world go round!

Nu är det ju faktiskt så att upphovsrätten enbart gäller för konstnärliga verk. Om du vill skydda en uppfinning så får du ansäka om en patent eller mönsterskydd. Dessutom så kostar det en hel del pengar och kräver en hel del juridisk kunskap för att genomföra.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av excel
Detta är ju helt galet. Bara för att film och musikindustrin inte fixar bra lösningar så ska vi straffas. Har du en butik och erbjuder saker som ingen vill ha så straffas butiken genom konkurs. Här är det tydligen tvärt om. Finns inga bra sätt för mig att enkelt kolla på en film utan att ladda ner den, och då ska jag straffas för att ingen erbjuder det som jag och alla fildelare vill ha på ett lagligt, enkelt och prisvärt sätt.

Det är här många har svårt att hänga med. Man har ingen "rätt" att se film; om man upptäcker att man inte kan stå ut med att hyra, köpa eller se film på bio får man helt enkelt vara utan. Eller ladda ned sådan som är gratis på riktigt. Eller spela in egen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmor
Nu är det ju faktiskt så att upphovsrätten enbart gäller för konstnärliga verk. Om du vill skydda en uppfinning så får du ansäka om en patent eller mönsterskydd. Dessutom så kostar det en hel del pengar och kräver en hel del juridisk kunskap för att genomföra.

Men så finns det så många skydd, copyrightskydd, patent, IP etc. Att det kostar en del pengar tror jag är av den enkla anledningen att det inte ska missbrukas för enkelt.

Skummade igenom lite snabbt men det lät inte krångligt. Man kan alltid få lite hjälp: http://www.prv.se/upload/dokument/Patent/broschyrer/Sa_soker_...

Permalänk

aha ok då hajjar jag

så länge det handlar om att de äger produkten kan de ladda ner för att få fast den som gör fel..ok

men när de jaga nån som tar ner nåt de inte äger då är det fel..?

Men är inte det just en sån sak denna lag kan orsaka at de jagar alla fast de inte äger produkten?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Ja men då får man väl ladda ner den med reklam då och lova att man ser reklamen!

kom o tänka på man blir ju påtvingad reklam när man ser bio!

och en sak till ska dom inte slopa kassetavgioften nu när ipre(n)d lagen träder ikraft?

Jo man tycker ju att kassetavgiften/privatkopieringslagen borde slopas som det är nu.
Man får:
1. Inte ladda ner upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse.
2. Inte gå förbi kopieringsskydd.
3. Inte dela ut upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse.

Detta innebär att endas ifall du köper en musikskiva utan kopieringsskydd så får du kopiera den och då får du ge en hårdvarukopia till en kompis. Inte via nätet.
Samma sak med film.
Spel och programvara är inte alls med i copyswedes värld så det får du inte ens ta en backup på då det blir en olaglig kopia.

Den här lagen vi får nu kommer bara att drabba de som inte kan skydda sig och de som är oskyldiga.
De stora skurkarna på nätet kommer naturligtvis att vara väl skyddade.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Händer ofta att man letar efter en film som man vill köpa. Kanske lite äldre film 20-30 år gammal typ. Har letat på diverse webshops, ex cdon, discshop mfl. Men hittar inget eller så är produkten borttagen ur sortimentet. Man kan inte få tag i den på laglig väg. Men den finns på en viss torrentsite...ni vet vilken.

Vad gör man? Ska man finna sig i att inte få köpa den film man vill så gärna ha och se på? Bara för att de flesta webshops inte kan ha komplett sortiment av tex film. Är ju iof omöjligt. Har i tidigare år varit trogen kund hos Melody Line i Göteborg o handlat film, då va det VHS De hade mycket men inte allt.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.