Antipiratlagen färdig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jock3
Vi säger att 20 pers laddar hem en film "ifrån" mig.

Då kan dom bara få mina uppgifter?

Då säger jag väl bara att jag är kompis med alla som tankade filmen ifrån mig och att jag VET att dom har köpt filmen först men skivan gick sönder och det va en praktisk grej?

är det olagligt?

Om det är via p2p-nätverk så kan de ju se vilka som överhuvudtaget är uppkopplade till den torrenten. Argumentet "Jag tankande inte hem en film, jag tankade bara en del av en film (aka bittorrent)" lär inte hålla i rätten. Inte heller "De är alla mina kompisar" då du fortfarande begått ett brott. "Dela med sig till kompisar" gäller bara hårda kopior(CD/DVD-skivor), och där har du ju ändå redan betalat för dig genom avgiften.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag skäms så fruktansvärt mycket för att jag är Svensk just nu...

Pga av IPRED-lagen? Lite märkligt, när alla EU-länder utom vi och Luxemburg redan har infört den.

Eller du kanske bara letade efter en ursäkt för att lufta det typiskt svenska "Sverige är det sämsta landet i världen" osv osv...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Med andra ord så rövknullar dom oss totalt och helt lagligt då dom är förtroende valda av oss Svensson's och därmed gör va "vi" vill?
En revolution borde vi ha. Fram med giljotinera och låt huvudena rulla!

Du har redan två anmärkningar och är provmedlem. Vårda språket om du vill vara kvar här. Jag är inte moderator men vill helst slippa läsa ett sådant språk.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Sno och stöld hör inte hemma i fildebatten och är inte samma sak.
Om man tankar en film snor man inte den utan "kopierar" Jäkla skillnad.
Om jag tittar på en IKEA lampa och tillverkar en likadan, snor jag ju inte den eller hur?

Om du smyger in i en konsär och ser den gratis menar du på att du ej gjort något fel? För du har ju inte snott något...

När du tillverkar IKEA-lampan gör du inte en exakt 100% kopia, du får även göra arbetet själv, stå för matrialet själv. Alltså har du betalat för din produkt hur du än vänder och vrider på det.

För du ska kunna jämföra att kopiera musik med att kopiera en IKEA-lampa måste du göra så här:
Du vill kopiera en ABBA-låt, då får du ta och göra all musik själv med dina egna instrument. Sedan får du sjunga själv. Sedan har du en "kopia" som är helt laglig...

Är så j....a trött när folk inte förstår att kopiera en skiva ÄR stöld hur du än vänder och vrider på det. Du får en EXAKT likadan produkt utan att betala ett öre.

Sedan handlar detta inte om artister får pengar eller inte. Det handlar att folk inte fattar vad som är rätt eller fel.
Om jag ser en nerladdad film och tycker den är skit, då anser många att jag inte gör något fel att inte köpa filmen efteråt. VARFÖR?
Om jag inte tycker filmen är bra har jag ÄNDÅ sett filmen och ska fan betala för den.

Sedan är jag så arg på alla som skyller på priset när dom kopierar film, spel eller musik.
Dom flesta spel kostar under 150 kr något år eller två efter lanseringen, anser folk att det är dyrt???
Filmer, köp 2 för 99 kr. Är det dyrt??? Men då för man även där vänta något år innan man köper filmen. Du kan även hyra filmen för runt 50 kr...

HUR kan någon anse att det ej går att spela spel eller se film billigt i Sverige?
Men jag vet ju svaret. Man MÅSTE ju se filmen eller spela spelet direkt när den kommer? Suck, fan vad trött jag är på parasiter som tror att det är någon slags rättighet att se film eller spela spel.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Det gör staten ju inte alls? Tycker du inte att produkterna är prisvärda så står det dig även i fortsättningen fritt att avstå från att köpa och använda dem. Köp godis eller nåt om du hellre vill lägga pengarna på det.

Ingen tvingar folk att köpa cd-skivor eller datorspel de tycker är för dyra. Ingen tvingar folk att piratkopiera. Datorspel är ingen mänsklig rättighet.

Min integritet ÄR en mänsklig rättighet.

Men, för att svara på det första du skriver:
Staten går in och petar i marknaden. Det finns internet och hårddiskar att fylla - och utbudet är större än i en affär. Varför ska staten gå in och lägga näsan i blöt hur jag som konsument agerar? Är det inte företagens skyldighet att se till att deras produkter ger intäkter, och inte staten? Det är så den fria, liberala marknaden fungerar.

Högerpartierna visar sina rätta ansikten.
Liberal? Ett nedsmutsat ord som inte betyder ett skit längre.
"Liberala" är de bara så länge det gynnar dem.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk

Knashatt: Anser du att en film som har ett stort bolag bakom sig som slänger ut en massa reklam och tv-spottar borde få mer betalt än ett mindre bolag som inte har råd med sånt? Förutsatt att filmen från det stora bolaget sög apa medans det lilla bolaget skapade en skitbra film?

Personligen anser jag att det är marknadsmässigt en bra affär att se en film och sen avgöra om den är värd att betalas för eller ej. På det sättet blir endast filmer konsumenterna tycker är bra gjorda.

Sitter med flera filmer i min köpta filmsamling som jag ångrar att jag köpte.
Man läser recensioner och ser trailers och tycker "fan vilken bra film".
Man köper den och upptäcker då att den är skit... ren kladdig äcklig skit.
T.ex. http://www.imdb.com/title/tt0362270/ Life Aquatic...
Vafan? jag pröjsade 149kr för den filmen.. pengar jag aldrig får se åter...
Som att gå på restaurang. Pröjsa 250 spänn plus dricks och sen bli serverad.

Eller köpa kläder. Bara gå in och hämta ett plagg som enligt lappen ska passa dig, pröjsa och sen prova.

Med maten kan man säkert klaga men man borde få betala efteråt. Blir man magsjuk av räkorna så slipper man betala i normala fall.

Kläderna får man lämna tillbaka.

En bil man köper utan att provköra den... ja då är man dum i huvudet.

EN film däremot. Ja den ska du betala i förskott. Är den kass. Ja... taskigt för dig. Filmbolaget gillade den iallafall.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Min integritet ÄR en mänsklig rättighet.

Men, för att svara på det första du skriver:
Staten går in och petar i marknaden. Det finns internet och hårddiskar att fylla - och utbudet är större än i en affär. Varför ska staten gå in och lägga näsan i blöt hur jag som konsument agerar? Är det inte företagens skyldighet att se till att deras produkter ger intäkter, och inte staten? Det är så den fria, liberala marknaden fungerar.

Högerpartierna visar sina rätta ansikten.
Liberal? Ett nedsmutsat ord som inte betyder ett skit längre.
"Liberala" är de bara så länge det gynnar dem.

Vad pratar du om?
Tror du lagen på något sätt kom till för att du som konsument agerar?

Vad har detta med stöld att göra?

Lagen är för att stoppa iligala handlingar, samma som att lagen som gör det straffbart att stjäla en bil...

Åter så fattar inte folk att det ÄR stöld att kopiera en låt på nätet, har låten copieringsrätt bakom sig så får du inte kopiera den UTAN skaparens tillåtelse.

Har verkligen så många människor svårt att greppa sådana här enkla saker.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Min integritet ÄR en mänsklig rättighet.

Men, för att svara på det första du skriver:
Staten går in och petar i marknaden. Det finns internet och hårddiskar att fylla - och utbudet är större än i en affär. Varför ska staten gå in och lägga näsan i blöt hur jag som konsument agerar? Är det inte företagens skyldighet att se till att deras produkter ger intäkter, och inte staten? Det är så den fria, liberala marknaden fungerar.

Högerpartierna visar sina rätta ansikten.
Liberal? Ett nedsmutsat ord som inte betyder ett skit längre.
"Liberala" är de bara så länge det gynnar dem.

Äsh va fan säger du? dom gjorde inte som Bodström med sina bruna tunga och såg till att slå till mot pirate bay efter liten påtryckning från Usa! regeringen har i alla fall debbaterat om detta!

igen frågar jag detta nån som vet hur det går till när dom jagar fildelarer? har dom tillgång till hela Sveriges internet och kollar all trafik och ser vad som är vad eller hur går det till?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Äsh va fan säger du? dom gjorde inte som Bodström med sina bruna tunga och såg till att slå till mot pirate bay efter liten påtryckning från Usa! regeringen har i alla fall debbaterat om detta!

igen frågar jag detta nån som vet hur det går till när dom jagar fildelarer? har dom tillgång till hela Sveriges internet och kollar all trafik och ser vad som är vad eller hur går det till?

De delar ut filmer och musik samtidigt som de laddar ner filmer och musik från andra. Sen tar de ipnummret ihop med vad som nu laddades och går till en domstol och begär ut uppgifterna.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Om du smyger in i en konsär och ser den gratis menar du på att du ej gjort något fel? För du har ju inte snott något...

När du tillverkar IKEA-lampan gör du inte en exakt 100% kopia, du får även göra arbetet själv, stå för matrialet själv. Alltså har du betalat för din produkt hur du än vänder och vrider på det.

Gud vad härligt. Tack - det betyder att när jag laddar hem en 264.mkv (ej exakt kopia) och bränner själv (eget arbete) på min inköpta skiva (eget material) så är det helt ok. Precis vad jag menar också. Det är ok att göra en egen kopia. GB kan inte stämma mig för att jag åt min egna Storstrut.

Är så j....a trött när folk inte förstår att kopiera en skiva ÄR stöld hur du än vänder och vrider på det. Du får en EXAKT likadan produkt utan att betala ett öre.

Se ovan. Tack. Då är det ok att ladda hem filmerna.
Sen vad som Är och INTE ÄR är något du hittat på.
Det är INTE stöld att kopiera. Det är att (hör och häpna) att KOPIERA.

Sedan handlar detta inte om artister får pengar eller inte. Det handlar att folk inte fattar vad som JAG TYCKER är rätt eller fel.

Ändrade det åt dig...

Om jag ser en nerladdad film och tycker den är skit, då anser många att jag inte gör något fel att inte köpa filmen efteråt. VARFÖR?
Om jag inte tycker filmen är bra har jag ÄNDÅ sett filmen och ska fan betala för den.

Så jag får inte gå över till grannen och titta på hans nya film... jag måste köpa en egen och gå över så vi har köpt den båda två?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Seriöst, enligt mig så är estetiska-uppträdanden (musik, film osv) gratis. Det är just därför som jag tycker det är konstigt att privatpersoner får agera polis och leka "batman" över lagen och göra som vad i skogen dom vill...

Om jag skulle göra en film skulle den va gratis och fri för alla (jag har gjort en film och den var gratis och utlagd på youtube). om jag skulle göra musik skulle den va gratis. Om jag skulle göra en bok skulle den också vara gratis och publicerad på internet om jag ville att folk skulle läsa den (välkommen till framtiden!?).

1. Det är gratis
2. Om du inte vill att nån annan än jag ska se det så publicera den inte där nån kan se den, hur svårt kan det va? Lägg din bok i garderoben och låt ingen läsa den!
3. Varför såldes inte låten "Lilla snigel akta dig" eller "Blinka lilla stjärna" osv?

Det är en bra fråga man kan fråga sig för att sedan komma fram till svaret: kanske det är så det ska va? (pengar var inte nått som den okända skaparen ansåg vara nått man tog från musik, det gick inte att ta ett kopparmynt från varje mamma som sjöng visan för sitt barn vid tiden av skapandet av dessa sånger är svaret för dom som inte orkar tänka ut det) Våran kultur är inget man tjänar pengar på om man vill vara med i den! Vill man vara med i historien genom att ha skapat något unikt så får man äran att ha gjort det som betalning. Samhället är så otroligt penga-inriktat att man vill spy.

Basshunter - boten anna är ett till exempel i nutid. Den gavs också ut gratis har jag för mig. Låten ÄR en del av modern kultur även om man inte gillar den eller ej så kan 99% av fjortisar (internet generationen också) i Sverige nynna låten och kunna stycket "jag känner en bot" fråga på stan om du inte tror mig.

Men sen är väll det alltid någon som ska förstöra förstås och ta pengar för sitt estetiskt skapande -.-

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
De delar ut filmer och musik samtidigt som de laddar ner filmer och musik från andra. Sen tar de ipnummret ihop med vad som nu laddades och går till en domstol och begär ut uppgifterna.

Ok då kan jag fortsätta som vanligt då!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Knashatt: Anser du att en film som har ett stort bolag bakom sig som slänger ut en massa reklam och tv-spottar borde få mer betalt än ett mindre bolag som inte har råd med sånt? Förutsatt att filmen från det stora bolaget sög apa medans det lilla bolaget skapade en skitbra film?

Personligen anser jag att det är marknadsmässigt en bra affär att se en film och sen avgöra om den är värd att betalas för eller ej. På det sättet blir endast filmer konsumenterna tycker är bra gjorda.

Sitter med flera filmer i min köpta filmsamling som jag ångrar att jag köpte.
Man läser recensioner och ser trailers och tycker "fan vilken bra film".
Man köper den och upptäcker då att den är skit... ren kladdig äcklig skit.
T.ex. http://www.imdb.com/title/tt0362270/ Life Aquatic...
Vafan? jag pröjsade 149kr för den filmen.. pengar jag aldrig får se åter...
Som att gå på restaurang. Pröjsa 250 spänn plus dricks och sen bli serverad.

Eller köpa kläder. Bara gå in och hämta ett plagg som enligt lappen ska passa dig, pröjsa och sen prova.

Med maten kan man säkert klaga men man borde få betala efteråt. Blir man magsjuk av räkorna så slipper man betala i normala fall.

Kläderna får man lämna tillbaka.

En bil man köper utan att provköra den... ja då är man dum i huvudet.

EN film däremot. Ja den ska du betala i förskott. Är den kass. Ja... taskigt för dig. Filmbolaget gillade den iallafall.

Den stora skillnaden är att med en kläderna så får du lämna tillbaka din produkt som sedan kan säljas igen. Kläderna får även på något sätt se använd eller sliten ut. Alltså kan du i teorin inte använda tröjan mer än att testa om den passar din kropp. Du kan alltså inte ha tröjan i 4 månader och sedan lämna tillbaka den.

Ser du däremot en film så har du "förbrukat" filmen, därav kan du inte lämna tillbaka den. Att du inte gillar filmen är TOTALT orelevant i den här frågan.

Att jämföra en bil, en tröja eller något annat matrialistiskt med en film eller en bok är inte möjlig. Är du osäker på om filmen är bra får du helt enkelt be någon kompis köpa den och se den tillsammans med honom.

Du vill alltså "prova" filmen innan du betalar...
Så, om du ska gå på en konsär, menar du på att du ska få se hela konsären först, och är du inte nöjd så kan du bara säga till dom att du inte vill betala... Mycket konstigt tänkande.
Eller om du ska åka på en resa till Spanien, sedan när du kommer hem efter en vecka så säger du att du inte vill betala för du var inte nöjd med resan... Helt knäppt tänkande.

Du KAN få "testa" en film genom att se en trailer. Där får du en liten uppfattning om hur filmen är. Sedan om den inte till 100% stämmer spelar ingen roll, när du sett hela filmen har du ju "förbrukat" den.
Du kan ju inte köpa en bil och ha den i 3 år och sedan säga att du inte vill betala något för du är inte nöjd.

Nä du. Ingen tvingar dig att köpa filmen. Vill du ändå se den, ja hyr den då med 5 kompisar. 50 kr / 5 = 10 kr. Anser du filmen är dålig så har du ju bara förlorat 10 kr.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Vill man vara med i historien genom att ha skapat något unikt så får man äran att ha gjort det som betalning.

Det fina är att artister även nu kan välja att ge bort sin musik gratis om de vill...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Pga av IPRED-lagen? Lite märkligt, när alla EU-länder utom vi och Luxemburg redan har infört den.

Eller du kanske bara letade efter en ursäkt för att lufta det typiskt svenska "Sverige är det sämsta landet i världen" osv osv...

Ja, på grund av ipred-lagen. Men nej, det är inte landet jag skäms över. Då hade jag jagt att jag skäms över att bo i sverige. Det är associationen med de ryggradslösa, lättköpta och totalt ansvarslösa kräk till politiker jag skäms över. Denna lag visar ju på hur uppenbart självtjänande de är. Totalt ignoranta inför vikten av det dem ska göra, inför det ansvar de har mot det folk de ska representera.

Och det är inte märkligt alls. Jag struntar väl fullständigt i vad andra länder har gjort... Eller menar du att vi ska ringa och höra vad Tyskland, Holland eller Frankrike har att säga varje gång vårt eget land ska ta beslut? Det skulle ju vara någonting att vara stolt över, att vårt styre inte bara är inkapabelt att tänka själv, utan även att fatta egna beslut. Går du ut och frågar dina grannar innan du tapetserar om eller köper nya möbler? Godkänner dina vänner vilke kläder du köper innan du betalar dem? Troligen inte, eller hur... Sveriges primära ansvar är mot svenskarna, inte mot andra länder eller EU.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Knashatt: Anser du att en film som har ett stort bolag bakom sig som slänger ut en massa reklam och tv-spottar borde få mer betalt än ett mindre bolag som inte har råd med sånt? Förutsatt att filmen från det stora bolaget sög apa medans det lilla bolaget skapade en skitbra film?

Personligen anser jag att det är marknadsmässigt en bra affär att se en film och sen avgöra om den är värd att betalas för eller ej. På det sättet blir endast filmer konsumenterna tycker är bra gjorda.

Sitter med flera filmer i min köpta filmsamling som jag ångrar att jag köpte.
Man läser recensioner och ser trailers och tycker "fan vilken bra film".
Man köper den och upptäcker då att den är skit... ren kladdig äcklig skit.
T.ex. http://www.imdb.com/title/tt0362270/ Life Aquatic...
Vafan? jag pröjsade 149kr för den filmen.. pengar jag aldrig får se åter...
Som att gå på restaurang. Pröjsa 250 spänn plus dricks och sen bli serverad.

Eller köpa kläder. Bara gå in och hämta ett plagg som enligt lappen ska passa dig, pröjsa och sen prova.

Med maten kan man säkert klaga men man borde få betala efteråt. Blir man magsjuk av räkorna så slipper man betala i normala fall.

Kläderna får man lämna tillbaka.

En bil man köper utan att provköra den... ja då är man dum i huvudet.

EN film däremot. Ja den ska du betala i förskott. Är den kass. Ja... taskigt för dig. Filmbolaget gillade den iallafall.

Du har en väldigt viktig poäng som jag också försökt driva vidare, ska mediaprodukter räknas som varor när det gäller "inkomstförluster" som blir stöld så måste man även betrakta dem som produkt där övriga konsumenträttslagar gäller.
Nästa lagförslag att driva igenom borde vara reklamationsrätt för mediaprodukter, här är faktiskt många mjukvaruföretag förebilder som vågar släppa demon som tillåter användaren att faktiskt inte köpa grisen i säcken.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Nä du. Ingen tvingar dig att köpa filmen. Vill du ändå se den, ja hyr den då med 5 kompisar. 50 kr / 5 = 10 kr. Anser du filmen är dålig så har du ju bara förlorat 10 kr.

Förlorat 10kr på nått som är/borde vara gratis? Är inte det lite som att skuta sig i foten?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Gud vad härligt. Tack - det betyder att när jag laddar hem en 264.mkv (ej exakt kopia) och bränner själv (eget arbete) på min inköpta skiva (eget material) så är det helt ok. Precis vad jag menar också. Det är ok att göra en egen kopia. GB kan inte stämma mig för att jag åt min egna Storstrut.

Nu missar du totalt allt (som dom flesta gör).
Du måste ju själv spela in filmen, du måste fixa egna skådespelare, du får klippa filmen själv.

Hur svårt är detta att fatta igentligen?

När man gör en kopia av en IKEA-lampa så gör du allt själv, köper matiralet själv, bygger lampan själv, målar lampan själv mm mm.

Om du då ska kopiera filmen på samma sätt måste du alltså spela in en likadan film med egna pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Se ovan. Tack. Då är det ok att ladda hem filmerna.
Sen vad som Är och INTE ÄR är något du hittat på.
Det är INTE stöld att kopiera. Det är att (hör och häpna) att KOPIERA.

Som sagt, läs vad jag skrev ovan. Att tillverka en egen produkt på egen hand för eget bruk där du utgår från ett orginal är som du säger inte att stjäla. Du gör en kopia.
Men att kopiera en film som det är kopierigsrätt på är enligt lag just stöld.
Så JA, enligt lag är det STÖLD. Och det är verkligheten jag lever i, och i verkligheten här och nu är det alltså STÖLD att kopiera en film som har kopieringsrätt.

Du kanske lever i någon fantasivärld där du inte måste följa dom lagar som finns i Sverige???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Så jag får inte gå över till grannen och titta på hans nya film... jag måste köpa en egen och gå över så vi har köpt den båda två?

Suck, så barnsligt.
Eftersom din granne har KÖPT produkten får ni självklart se den tillsammans. Varför skulle ni inte få göra det för????

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Är så j....a trött när folk inte förstår att kopiera en skiva ÄR stöld hur du än vänder och vrider på det. Du får en EXAKT likadan produkt utan att betala ett öre.

Ska du ändå misshandla språket för att tillfredställa dina hatkänslor kan du väl dra till med något rejälare. som våldtäkt. det har inte heller så mycket med upphovsrättsbrott att göra, men på något långsökt sätt kan man ju säga att man våldför sig på upphovsmannens rättigheter och att man därför är en våldtäktsman om man fildelar.

Det är illegal kopiering hur du än vänder och vrider på det, och det är ett brott i paritet med att planka på t-banan eller kopiera varenda sida ur en lånebok. inte att ta folks ägodelar.

http://martenschultz.wordpress.com/2008/11/12/upphovsratt-ar-...

Vissa saker måste jag dock hålla med om, allt rättfärdigande prat om priser, dålig kvalitet och onda skivbolag.. säg som det är; ni är lata, och fildelning är mycket enklare än att köpa. Dessutom ger det, sorgligt nog, ofta en bättre slutprodukt. De enda som straffas av DRM o dyl är de som varit "dumma" nog att betala för sig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Förlorat 10kr på nått som är/borde vara gratis? Är inte det lite som att skuta sig i foten?

Håll inte på så där; en vara är gratis om tillverkaren säger så, annars inte. Om det inte passar får man förhandla (kanske inte så aktuellt i dessa fall), hitta ett alternativ eller låta bli. Ungefär som med allt annat alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Förlorat 10kr på nått som är/borde vara gratis? Är inte det lite som att skuta sig i foten?

Förklara för mig hur det skulle vara möjligt att göra tex Starwars 4 utan några pengar?
Är väldigt nyfiken på detta. Om du anser att ALL musik, film och böcker ska vara gratis, HUR ska det då finnas möjligheter att skapa den här musiken, filmen eller boken?

Dom som VILL göra en gratis film, låt eller bok får självklart göra det.
Och det GÖRS en del gratis filmen och låtar.
Men alla kan inte leva i din fatnasivärld och leva på luft. I verkligheten så kostar allt pengar, och vill man då ha en film som inte ser ut som någon patetisk youtubefilm så får man allt ha lite pengar för att skapa en bättre film.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

jösses tur att pinocchio är en saga.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex

Vissa saker måste jag dock hålla med om, allt rättfärdigande prat om priser, dålig kvalitet och onda skivbolag.. säg som det är; ni är lata, och fildelning är mycket enklare än att köpa. Dessutom ger det, sorgligt nog, ofta en bättre slutprodukt. De enda som straffas av DRM et al är de som varit "dumma" nog att betala för sig.

Så du anser att priset på en skiva är rättfärdigat? Jag håller inte med dig då jag vet vad en produktion kostar samt hur lite man egentligen får som artist av varje skiva.

Finns säkerligen dem som laddar ned för att dem är lata men det tror jag inte är majoriteten, kanske här på sweclockers där hälften sitter med stora glasögon, för små byxor och trevar med ena handen i godisskålen samtidigt som andra handen håller ett fast tag i musen och ögon fästa i crysis magiska värld men majoriteten av fildelare är inte länge geeks. Jag tror att priset är den absolut viktigaste orsaken till illegal fildelning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jag förstår knashatt till en viss del och håller med. Håller även med Elgot en del. Få saker stör mig så mycket som t.ex. en jag känner som bara tankar filmer och har aldrig köpt en enda laglig film. Han har långt över 300 filmer i hyllan. Alla nerladdade och brända på skiva.
En annan köpte 3 stycken Nintendo DS till sina 3 barn. Men han tyckte spelen var för dyra så han köpte en sån där piratloadingsak. (whatever ni fattar)
En kille som kan spendera tusentals kronor på hårdvara men vill inte betala för mjukvaran är ett svin i mina ögon.

Det jag stör mig mest på är att jag som gärna testar något innan jag köper det anses vara exakt samma svin som killen som aldrig köper något alls.

En Film kan för övrigt inte förbrukas. En konsert är en engångsföreteelse varje gång. Det är som att säga att om man hört musiken på radion hos någon annan så är den "förbrukad".
Nej.
Gillade du musiken så köper du skivan eller låten när den når det pris du anser den är värd. Når den inte priset så kommer du inte heller köpa den.
Hade du inte hört den så hade du inte heller köpt den.

Hur hade varit om det varit en bussresa. Busschaufören säger att han ska ta dig till din destination. Han tar betalt men kör åt ett helt annat håll och släpper av dig i skogen med motiveringen att just den platsen där du nu står heter samma sak. Hade ju varit skit.

Vad gäller solsemester så kan man faktiskt få tillbaka pengarna ifall resebolaget ljugit dig i ansiktet. T.ex. sagt att det är soligt på resmålet när det i själva verket är monsunperiod.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Nästa lagförslag att driva igenom borde vara reklamationsrätt för mediaprodukter, här är faktiskt många mjukvaruföretag förebilder som vågar släppa demon som tillåter användaren att faktiskt inte köpa grisen i säcken.

Det finns en stor skilnad på en demoversion av ett program och en "demoversion" på en film.

Ett program planerar du att använda en längre tid, oftast över ett år eller mer.
En film däremot ser man oftast enbart en gång på loppet av ett år. Alltså har du redan "förbrukat" varan när du sett filmen en gång...

Du kan ju inte få pengarna tillbaka bara för att du inte gillade filmen. Samma gäller ju tex datorspel, du kan ladda ner demot och testa det. Sedan köper du spelet MEN blir ändå missnöjd när du spelat igenom hela spelet. Inte kan du i efterhand kräva några pengar tillbaka...

Det finns redan "demos" på filmer och dessa "demos" har funnits sedan filmer började sändas på BIO. Det kallas trailers. Du kan kolla på en trailer och få en uppfattning om hur filmen är.

Inte kan jag köpa en bok, läsa igenom den och sedan kräva pengarna tillbaka. Boken är ju "förbrukad" för mig då jag läst igenom den.
Även HÄR finns det "demos". Man kan hitta resentioner av böcker, det går att läsa på baksidan för att få en liten uppfattning om hur boken är.

Ska man även kunna kräva reklamationsrätt för att titta på en teater med? Eller en konsär?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Här är ett inlägg på Flashback som jag kan hålla med om på varje punkt:
https://www.flashback.info/showpost.php?p=13956154&postcount=...

Skivbolagen har klamrat sig kvar vid gamla affärsmodeller och låtit piraterna skapa den nya marknaden och har därmed till viss del sig själva att skylla. Samtidigt har fildelarna en inställning som bygger på att om något är enkelt och tekniskt möjligt så måste det också vara lagligt och det driver in skivbolagen i ett hörn där det enda återstående alternativet är att ta till dumheter som IPRED.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Så du anser att priset på en skiva är rättfärdigat? Jag håller inte med dig då jag vet vad en produktion kostar samt hur lite man egentligen får som artist av varje skiva.

Observera att det även ligger i företagens intresse att ha korrekta priser, det du efterfrågar är omotiverat låga priser. Välgörenhet är dock tyvärr sällan en god affärsidé.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Vissa saker måste jag dock hålla med om, allt rättfärdigande prat om priser, dålig kvalitet och onda skivbolag.. säg som det är; ni är lata, och fildelning är mycket enklare än att köpa. Dessutom ger det, sorgligt nog, ofta en bättre slutprodukt. De enda som straffas av DRM o dyl är de som varit "dumma" nog att betala för sig.

Det är ju det som är det största problemet, att ladda ner saker är enklare, snabbare, bättre kvalitet och gratis. Om skivbolagen och andra skulle ge vettiga alternativ så skulle de få klart större försäljning.

Problemet med denna lag för min del är återigen inte att man försöker få folk att sluta piratkopiera utan att idioterna lämnar ut brottsutredningar till företag vilket är FULLSTÄNDIGT PUCKAT!
Dessutom är politiker lögnaktiga jäklar som när det inte passar sig "glömmer bort" sina löften, dock är det inte så att Sossarna eller något annat parti är bättre utan de är lika goda kålsupare allihop.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd

Ska fan ta patent på känslan av att vara ledigt och sedan ta en kr varje gång nån känner den! bra ide va?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Nu missar du totalt allt (som dom flesta gör).
Du måste ju själv spela in filmen, du måste fixa egna skådespelare, du får klippa filmen själv.

Hur svårt är detta att fatta igentligen?

När man gör en kopia av en IKEA-lampa så gör du allt själv, köper matiralet själv, bygger lampan själv, målar lampan själv mm mm.

Om du då ska kopiera filmen på samma sätt måste du alltså spela in en likadan film med egna pengar.

Det är inte svårt att fatta hur du tänker (enkelt) men jag DELAR inte din uppfattning (det kanske var svårt att uppfatta dock?)

Jag gör väl inte alls allt själv på IKEA-lampan. Jag hugger inte trädet, jag transporterar det inte från Indonesien, planhyvlar det inte etc etc... så din liknelse haltar (såklart).

Självklart är det ok att göra en egen "kopia" och enligt ditt resonemang får jag ju det också (jag köper materialet, jag lägger ner arbete etc )

Tack.

Men att kopiera en film som det är kopierigsrätt på är enligt lag just stöld.
Så JA, enligt lag är det STÖLD. Och det är verkligheten jag lever i, och i verkligheten här och nu är det alltså STÖLD att kopiera en film som har kopieringsrätt.

Du kanske lever i någon fantasivärld där du inte måste följa dom lagar som finns i Sverige???

Ok, hänvisa till lagtexten där det står att upphovsrättsbrott = stöld (i den verkliga världen).

"Om jag inte tycker filmen är bra har jag ÄNDÅ sett filmen och ska fan betala för den."

Så jag får inte gå över till grannen och titta på hans nya film... jag måste köpa en egen och gå över så vi har köpt den båda två?

Suck, så barnsligt.
Eftersom din granne har KÖPT produkten får ni självklart se den tillsammans. Varför skulle ni inte få göra det för????

.. och jag tycker du är barnslig (tror du börjar förstå det där med uppfattningar snart va?)

Enligt dig måste jag ju betala för att jag sett produkten ?

MEN - enligt dig: Så om grannen har köpt den kan jag alltså se på filmen - då lånar han ut den till mig via nätet. Härligt! Du har äntligen förstått det här med Sharing is Caring!

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max