Antipiratlagen färdig

Permalänk
Medlem

baserat på datumet. vilket skämt!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
såvida inte hela rättsystemet är korrupt och det hoppas jag inte det är.

jag hatar folk som är parasiter.

Rättsystemet är per definition korrupt om man låter andra principer gälla för de man misstänker för brott man hatar. Eller ser du det här som en vettig modell för alla sorters brottsanklagelser, att den som anser sig drabbad agerar utredare och producerar all bevisning?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Alla nya skivor går garanterat inte ladda ned för 99 kr, jag vill inte ha någon av de skivor som går att ladda ned för 99 då jag inte gillar britney spears och 50 cent. Du verkar ha väldigt dålig koll på omvärlden så det är dags att stiga ur såpbubblan.

vad är omvärlden!? Vad vill folk ha? Jo dom vill ha 50 cent och britney spears, du kan ju ta en titt på piratebays top 100 Musik så ser du ju vad som laddas hem.Cdon´s download del är inte den bästa, därför sa jag också att det finns fler.
Du kan köpa merparten av all ny musik för 149:- , frågan är varför vill man betala för något man kan få gratis?

Permalänk

få se nu undra hur många stämningar domstolarna får ta emot av alla felaktigt drabbade och hurdant eko det får genom EU.

familjer blir anklgade sedan stämmer de den andra parten fin soppa det blir.

lutar mer o mer mot att man borde flytta från Sverige då det blir mer o mer en stat än ett land, styrd av ovetande penga giriga borgare nåja det blir ju så här när man röstar in borgarna.

Nu säger inte jag att allt de gör är tokigt men 96% är det i alla fall de som har det svårare skulle få det bättre sa de innan valet....jaha vad blev det av då....rymden kanske?.

nä bort med penga giriga borgare som fövärrar det för de som har det dålig, och ger mer åt de rika...vart fan är detta land på väg.

nä männsko jakt av olika slag trodde jag var förbjudet men det sopar de bort fort och vips jagas arbetslösa som värsta brottslingar oa annat skit

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

Ok =/ jag har inte läst hela tråden:/
Men om jag fattat rätt jobbar "lossas- poliser" och upphovsinnehavaren såhär när de söker genom torrents? : 1. de hämtar torrenten och börjar ladda ner, sen ser de vilka de connectar till? och då tar de printscreen. För att få ut ägaren av ipn? Eller behövs det kraftfullare bevis och isf vadå?

mvh

Permalänk
Avstängd

Ser ut som att ZipCD är på väg tillbaka, fast nu är det nog ZipBluRay.. med tanke på att förr ripa man spel så man fick kanske plats med 4-10 spel/program per skiva och idag är inte många spel under 5-6GB, så 4 spel tar runt 20-24GB.

Fast vad vet jag, jag har aldrig laddat ner något i hela mitt liv

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Företagen drivs med målet att göra maximal vinst med alla tillgängliga medel, precis som andra vinstdrivande företag. Styrelserna bryr sig inte om att främja artistiskt skapande, eller andra svepskäl som de använder i debatten och de bryr sig framför allt inte om dig och mig. Att det är på det viset är inte något som man bör klaga på, det är ju just girigeheten som gör att vi har tid att sitta här vid datorn och inte vara ute i skogen för att sammla bark till barkbrödet.

Men skivor, filmer och spel är alla varor som inte påverkas av tillgång och efterfrågan och det finns ingen konkurrens att tala om eftersom att en liten mängd storföretag går samman och bildar karteller. Men varorna som dom säljer kan fortplantas genom luften och nå vem som helst till ingen kostnad alls, hur ska de då gå till att sälja? Jo då måste man chock-sänka priserna och erbjuda dem för nedladdning i hög kvalité, så att kunden väljer att köpa "legalt" av bekvämlighetsskäl. Företagen gjorde ofantliga vinster innan nätverkens tid helt enkelt för att dom kunde det, men nu är det en ny verklighet som gäller.

Vi väljare måste övertyga politikerna, med våra röster, att tänka inte bara en utan två gånger på fildelning och vad som egentligen pågår. Jag röstade bort social demokraterna för att justitieministern attackerade vår frihet, nu blir det samma visa för opportunist-fredrik och hans vänner.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Fan laddar alla på Sweclocker ner allt? Fy fan säger jag

Har över 1500 vinylplattor över 800 CD orginalskivor säkert 400 DVD skivor och en jäkla massa VHS filmer här hemma så NEJ jag laddar inte ner allt.OBS all fildelning är inte olaglig

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

IPRED är tandlöst

kontentan av det hela blir:

Skickar dom ut kravbrev till dig, bestrid det och dom kommer inte ens våga dra det till domstol då det är näst intill idiotsäkert att du klarar dig.
enda chansen att dom kan sätta dit dig e om du bor ensam ute på landet?

alla som bor i stan behöver bara okryptera sina nätverk o sen när skivbolaget kommer o säger att de e du, säg ba att du inte fattar hur man konfigurerar en router eller att du varit för upptagen för att sätta ett vackert lösenord på den.

så ba luta dej ner i soffan, fyll datan med de senaste filmerna för skivbolagen kommer ba få ett fint brev tillbaka där jag säger:"So sue me?!":o

sen kanske dom börjar fatta att det vore en bra idé att lägga till en avgift på kanske 100kr och du laddar ner all världens filmer resten av livet:D

Visa signatur

Phenom II 940 BE 3,5GHz | NZXT Rogue Blue | Gigabyte GA-MA78GM-D2SH | Hyper Kingston pc6400 2GB | Coolermaster SilentPro 500w | ASUS Radeon EAH4850

Permalänk

ja om så vore att de ser nån connecta vad gör de om inget finns på den satorn? kan de ändå sätta dit nån dvs. utan konkreta bevis?

då är ju lagen i sig ett skämt även om ett dåligt för ett jävla prinscreen kan ju aldrig r äcka som bevis?

för då kan vi ju skrota hela rätts systemet och låta var och en tolka vad som är ärtt o fel.

annars lär jub dessa "låssas poliser" nli lynchade och stämda på mer än vad de begär

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Hur jag än vrider och vänder, hittar jag inget positivt med denna "idiotiska" IPRED lagen. Utan det kommer att skapa mer ofantliga skador/oredor än det hjälper. Det som jag kan tänka mig att hända inom snar framtid nu IPRED har gått igenom:

- Inkränkning i privata personer personuppgifter. PUL är numera som bortblåst nu IPRED sätts igång. Är detta inte ironi? Visst måste de privata organisationer skaffa fram konkreta bevis först innan IP nr ges ut och hur får man fram konkreta bevis genom endast ett IP nr? IPRED ger ju dom fritt fram för skicka kravbrev för tjäna pengar på lättaste och fortaste sätt som möjligt.

- Nya Virus/trojaner kommer lavinartat ut. Då IPRED är en stor möjlighet för brottsliga organisationer att tjäna storkovan och vad är inte bättre än smitta ner en dator med virus/trojan. Ser vad för media "datorn fildelar/laddar ner", sen skickar ut ett falskt kravbrev med falskt kontonr och då har dom tjänat några miljoner.

o.s.v

Visst är fildelning ett brott och fel. Men detta IPRED är inte lösningen!
Tror inte man har brytt sig om tänka på vilka konsekvenser och oredor det nu skapar genom klubba igenom IPRED.
Vad ska vi ha den SVENSKA MYNDIGHETEN till för, då man ger makten till privata organisationer för ta LAGEN i deras egna händer?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regeringen? Finns det bestämmelser som hindrar att rättighetshavaren missbrukar informationen?

Ja. Datainspektionen utövar tillsyn över behandlingen av personuppgifter. Rättighetshavaren får bara behandla uppgifterna i den mån det är nödvändigt för att ett rättsligt anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras. Behandlas fler uppgifter än nödvändigt, eller sker behandlingen i övrigt på ett sätt som strider mot personuppgiftslagen, kan bl.a. skadestånd och straff komma i fråga.

Kommer intrångsgörare att drabbas av orimligt höga skadestånd?

Nej. Utgångspunkten vid beräkningen av skadestånd är, såväl före som efter genomförandet av direktivet, att den som har råkat ut för ett intrång ska få full ersättning för sin skada, men inte mer. Rättighetshavaren ska alltså, i enlighet med vad som redan gäller, inte få mer än vad den faktiska skadan uppgår till. Samtidigt bör skadeståndet naturligtvis inte vara så lågt att det blir mer ekonomiskt lönsamt att begå intrång än att göra rätt för sig. Detta framgår av skadeståndsbestämmelserna. I slutändan är detta en fråga för domstolarna att bedöma i varje enskilt fall.

Källa: http://regeringen.se/sb/d/9341

Hur kommer det sig att inte swec passar på att länka till regeringens sida så alla paranoida pirater kan se hur det är tänkt?

Permalänk
Medlem

Är det inte så att man har copyright på allt material man själv gjort? Om det är fallet bör man i teorin kunna sjunga in en låt och medvetet se till att den sprids över internet. När man sedan hittar någon som har låten så gör man en fejkad print screen där det "bevisar" att dom laddar ner filen. Sen är det ju bara att skicka ut en nedladdningsbot och hoppas på att dom betalar? vilken affärsidé!

Permalänk
Medlem

Det jag inte riktigt förstår är hur privata företag ska kunna få fram tillräckligt trovärdiga bevis för att få hämta ut info från ens ISP. Vad fan räknas som bevis egentligen? Och hur kan man lita på att ett privat företag inte skapar falska bevis?

Permalänk
Medlem

Ähh strunt samma. Internet är bara en fluga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hambli
vad är omvärlden!? Vad vill folk ha? Jo dom vill ha 50 cent och britney spears, du kan ju ta en titt på piratebays top 100 Musik så ser du ju vad som laddas hem.Cdon´s download del är inte den bästa, därför sa jag också att det finns fler.
Du kan köpa merparten av all ny musik för 149:- , frågan är varför vill man betala för något man kan få gratis?

När jag syftade på omvärlden så sa jag aldrig vad folk lyssnade på eller inte,jag kommenterade priset som du inte verkar tro har ändrats något sedan början på 90-talet.
Jag vill gärna ha den fysiska skivan och därmed betala för jag tycker om att kunna bläddra i bookleten men jag betalar inte nästan 200 kr för en skiva som jag vet inte heller håller i en evighet dessutom har jag ingen anläggning som gör ljudet skivan rättfärdigad. Jag betalar gladerligen 99 för en helt ny skiva om så var fallet och om jag visste att artisten får mer än ett fåtal procent royalty.'

Peo_Bond: Idag är det fåtalet upphovsmän som har något att säga till om när det gäller deras rätt om materialet. Rätten till materialet är skivbolagens helt och hållet i praktiken och det drabbar den som vill släppa sin musik fri men inte tillåts. Se bara alla mål som dömts i skibolagets favor trots att de gett ut material utan artistens tillåtande efter att kontraktet tagit slut. Sen är anledningen till att upphovsmän vill få igenom IPRED faktiskt att de tror att de förlorar pengar på något som det faktiskt inte finns några studier på.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

internet blir mer o mer instängt det bli privata hörnor här o där informatioanen blir begränsad mm mm.

denna lag är kanske inte ens genomtänkt utan som allt annat denna regering gjort låter bra det klubbar vi för . Men konsekvenserna ja se bara vad som hänt seda deras alla "åtgärder" nu tvingas arbetslösa ta ett jobb i 80-65% av ersättningen i 2 år utan att ha nåt att säga till om. MAn får inte själ välja utan man blir placerad på ett asrbete.

vad är det positiva i det tvinga folk at jobba för en ersättning som knappt räcker till räkningar än mindre till mat?

var är det positiva i sånt?

nä denna regering verkar mer o mer ett stolpskott

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Jaha... den sämsta tänkbara lagen har alltså fått sin färdiga form. Skandal? Absolut!

Värst av allt är att det verkar finnas MYCKET vaga defenitioner av vad som är bevis eller ej. Och eftersom svenskt rättsväsende har OERHÖRT dålig koll på IT kan väll vad som helst godkännas som bevis. Inklusive patetiska lättförfalskade hittepå som skärmdumpar och random IP.

Kommer bolagen missbruka detta och förfalska bevis? Självklart!

De gör det i USA, de gör det i England, osv, skickar kravbrev till folk som varken har internet eller dator. Det kommer ske här. Bara en tidsfråga.

För min del är det hugget som stucket. Jag varken handlar plastbitar eller tankar längre. Väldigt få nytt som intresserar mig och de filmer som var värda cash har jag redan på DVD. Peter Jacksons värk var värt pengar till skillnad från den svenska skiten som tre gnällspikar i SVD nyligen lippade om.

OT: De tre... ska ha JÄVLIGT klart för sig att Svensk elitistiskt kulturfjoms som "låt den rätte komma in" INTE tar skada av pirater, utan det faktum att ett land med bara ynka 9 miljoner invånare inte har en smallfilms målgrupp stor nog att bära skiten på bio. De har redan fått skattepengar av mig och andra här och ska således hålla käften. Låt medelsvensson välja mellan indiana Jones 4 och deras skit så är det fanimej inte svårt att se vad de väljer. Att deras film trots bra kritik gick back var inte svårt att lista ut.

Permalänk
Medlem

"Däremot kommer inte abonnenten att bli direkt ansvarig för ett brott som har begåtts över dennes IP-adress, men han eller hon ska ha möjlighet att stoppa fortsatta brott."

Betyder detta att man får en varning om att man ska sluta med fildelning innan man blir stämd, och om man då slutar så blir det ingen stämning överhuvudtaget?
Gäller detta vanliga privatpersoners ip adresser eller enbart tex ägaren av tex ett öppet trådlöst nätverk?

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Jaha... den sämsta tänkbara lagen har alltså fått sin färdiga form. Skandal? Absolut!

Värst av allt är att det verkar finnas MYCKET vaga defenitioner av vad som är bevis eller ej. Och eftersom svenskt rättsväsende har OERHÖRT dålig koll på IT kan väll vad som helst godkännas som bevis. Inklusive patetiska lättförfalskade hittepå som skärmdumpar och random IP.

Kommer bolagen missbruka detta och förfalska bevis? Självklart!

De gör det i USA, de gör det i England, osv, skickar kravbrev till folk som varken har internet eller dator. Det kommer ske här. Bara en tidsfråga.

Men om de gör det i sverige så begår de ett brott. Det ser faktiskt ut som att regeringen har tänkt efter lite på de här punkterna, inte för att någon bryr sig... Alltid lättare att spy galla när någonting inte passar antar jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Det gör staten ju inte alls? Tycker du inte att produkterna är prisvärda så står det dig även i fortsättningen fritt att avstå från att köpa och använda dem. Köp godis eller nåt om du hellre vill lägga pengarna på det.

Ingen tvingar folk att köpa cd-skivor eller datorspel de tycker är för dyra. Ingen tvingar folk att piratkopiera. Datorspel är ingen mänsklig rättighet.

Jag tror att du missuppfattar sammanhanget totalt.
Det upprörande i sammanhanget handlar inte om att man inte vill lägga ut pengar eller inte, det handlar om att VEM SOM HELST kan rigga upp diverse scenarios och sedan skicka hem brev till folk och fräckt påstå att "du och du har laddat ner mitt material - här har du skärmdumpar (och annan "bevisning"). betala, om inte så ses vi i rätten".

Det är här problemet (eller förmodlig uppkomst av problem) ligger.

Sedan undrar jag hur väl en pirat skulle kunna skydda sig genom att sätta upp ett trådlöst nätverk och helt sonika påstå att man inte vet hur man slår på/av kryptering. Skulle man bli åtalad kan man skylla ifrån sig och säga att "det måste ha varit någon som surfat in på mitt nätverk". Dessutom ser jag inte hur åklagare ska kunna peka ut VEM det var som satt bakom datorn och utförde brottet, i ett hushåll/nätverk där det finns fler än en fysisk person.

Vad har politikerna för kunskap/bakgrund gällande datorer/teknik och allt annat som berör dessa lagar? Har de någon som helst kunskap och kunnande, men väljer ÄNDÅ att instifta dessa lagar, ja då blir jag jävligt uppgiven och tappar det lilla förtroende som finns kvar för våra politiker.

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Om du tar och laddar ner Visual Studio C++ Express, DX10 framework etc(fullt lagligt och gratis) och programmerar en Crysis clon för privat bruk (säljer inte) så ska inte Crytek ha betalt heller... Vad var problemet?

Klockren kommentar, men den kan du nog glömma att du får några svar på

Permalänk

Försäljning och uthyrning av musik, film och spel på skivor borde förbjudas då det är helt ohållbart om man tänker på miljön. Jag tänker inte låta varken korkade eller giriga människor driva mig till brott mot mänskligheten, i form av bidragande till idiotisk kringfraktning av dessa plastskivor. Dessutom ser jag det som en god gärning att göra allt för att driva megabolagen i konken, då produktionen av musik, film och spel med ekonomisk vinning som syfte förstör kulturen. Vem här tycker att EA har gott inflytande på titlarna de köper upp? Och är det inte skandal att bra saker som TV-serien firefly går i graven för att den inte drog in tillräckligt med pengar? (Den drog ju defenitivt in tillräckligt för lön åt skådespelarna)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Helt sjukt fel...
Och som många har sagt, hur ska det gå med alla trådlösa nätverk?
Många vet inte hur man ens administrerar routern och sätter lösenord utan bara kopplar in den och bryr sig inte mer. Och om någon knäcker lösenordet vad ska man då göra? Ska man få skulden för det fortfarande?
Om en sån här lag ska finnas så måste den vara väldigt tydlig med exakt hur och i vilka fall den gäller...sen behövs det nog lite mer tekniska kunskaper som många har påpekat..
Ska dom förbjuda VPN också?

Well well..det här ska bli kul!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tomten Birgersson i ämnet:

http://www.youtube.com/watch?v=aywwTjwtCak

Min personliga åsikt är att piratkopiering är fel, men samtidigt skjuter filmbolag, skivbolag och övriga sig själva i foten. Fram med nya affärsmodeller al'a Spotify.

Från och med nu, VPN och kryptering.

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem

Hur svårt ska det vara? En fast tillvalsavgift på bredbands kostnaden. De som laddar ner och inte finns med i registret över folk som betalar tillvalsavgiften kan bli polisanmälda, resten fildelar så mycke de vill. Pengarna går till STIM eller vilka nu tycker att de representerar hela medie branschen. Utvecklingen inom distribution av media tar en rasande fart framåt. Sen kan medie folket gå å gnälla hos dem. Sen kan man ju lägga till saker som att om advokatbyråer skickat ut kravbrev till folk som inte haft en dator eller varit med i registret endå, så kan de bli av med nån licens som krävs eller något liknande(beroende på hur den lagen skulle se ut, det skulle ju knappast vara IPRED-lagen).

En avgift på 50-100kr i månaden på bredbandet. Hur många hushåll fildelar i Sverige idag? Tillräckligt många för att SONY m.fl. ska har råd med sina privatjet...fast å andra sidan skulle de säkert tjäna mer på att stämma folk så det är ju uppenbart vilket alternativ de väljer, även om vi redan betalar avgifter
(
Skärpt upphovsrätt ska stoppa olaglig kopiering från Internet (LU27) från 2005
).

Permalänk
Medlem

En liten sak jag undrat på:

Man ska ha begått ett brott efter den 1 april för att de ska kunna få ut vem som använder ett ip. Men om de redan har en lista på saker det ip:t gjort innan, då kan de stämma en för det med.

Så om någon som laddat ner en del innan den 1 april laddar ner en enda liten låt (eller att de påstår att man har gjort det) så får de helt plötsligt möjlighet att stämma personen ifråga. Låter lite ofunktionellt om de nu inte vill att lagen ska kunna användas på "gamla" brott.

För övrigt, vet någon hur länge internetleverantörer sparar information om vem som hade vilket ip vid ett tillfälle samt ifall man har ett konstant ip under hela tiden man får internet av internetleverantörer (eller ifall det ändras då och då)

Permalänk
Inaktiv

Jag tackar nej till denna lag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
En liten sak jag undrat på:

Man ska ha begått ett brott efter den 1 april för att de ska kunna få ut vem som använder ett ip. Men om de redan har en lista på saker det ip:t gjort innan, då kan de stämma en för det med.

Skulle inte detta gå emot Datalagrings-lagen eller vad den nu heter? Inte FRA-lagen utan den som säger att man inte får ha register på en stor mängd folk utan deras tillåtelse.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rittzy
En avgift på 50-100kr i månaden på bredbandet.

Men det där ger ju knappt tillräckligt mycket pengar för att finansiera den extra administrationen. Om man skulle ha den där typen av lösning skulle det nog bli rejält dyrt, och få skulle köpa tjänsten. Folk har som sagt vant sig vid att film och musik är gratis (men på oklart sätt skapas ändå).