EU säger ja till datalagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Inget fel i detta, om personerna som har hand om informationen kan sköta det professionellt (vilket jag hoppas).

Något som borde införas är DNA-prov från varje svensk medborgare, inkl. alla nyfödda och sen lagras. Snacka om att brott kan lösas otroligt fort med den tekniken.

Integritet? Handlar inte om det...har man inget att dölja, borde man inte ha något att invända heller.

Det du tycker borde införas har existerat sen 1975.
http://fukupku.se/

Jag tror inte att det kan skötas snyggt/professionelt, tyvärr :/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

"vad betyder några förlorade liv! Frihetens träd måste då och då vedervickas med patrioters och tyranners blod. Det är dess naturliga gödsel!"
Thomas Jefferson

sorgligt, men sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Sverige skyddar sig från terrorattacker, hur menar du att det är att skjuta sig själv i foten?

Statistiskt sett så är det större risk att halka och dö i duschen än att dö i en terrorattack i sverige. Så vi kanske ska ta och förbjuda att duscha för det är ju farligt!

Sen kan man ju argumentera att man skyddar soldater i andra länder men då tycker jag vi tar hem dom så jag kan behålla min integritet och slippa oroa mig för att hamna i nått statligt register när jag porrsurfar.

Det här håller ju på att spåra ur helt! FRA lagen, IPRED, datalagring, många myndigheter som vill ha nya register m.m... Problemet är att vi ger framtida makthavare som vi inte vet någonting om verktyg att se och veta ALLT om oss. Mer än vad du själv vet om dig själv...

Skrämmande!

/Calle

Permalänk
Medlem

Problemet är att dessa faciståtgärder, kommer att kännas mer vanligt för invånarna desto mer tiden lider framåt. Det kommer inte finnas några kontantkort att köpa och kryptering kommer förmodligen att förbjudas också för allmänheten.
Inte för att det kommer ha någon som helst betydelse, men själv röstar jag blankt, piratpartiet, eller tom miljöpartiet vid nästa val och det trodde jag inte skulle någonsin inträffa i mitt liv. Vi har ju iaf rösträtt fortfarande, undrar bara hur länge det varar.

Äsch, lika bra och packa en ryggsäck och börja vandra jorden runt till fots genom skogar, man blir iaf fri från slaveriet.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte hur de skall lagra all data :/

Tycker det hela känns som en sinnessjuk piratjakt där Hollywood fyller på med pengar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Snart komemr en snubbe med guy fawkes mask smyga runt i stan och reda ut vår blivande polisstat, förhoppningsvis.

Remember, remember the fifth of november ...

Någon som är med på att bomba regeringshuset?

Oj, när de orden uppfattas kommer HESTAPO (HEmliga STAds POlisen) att göra mitt liv surt. "Dom" är inte nöjda förens de styr våran andning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonjoh
tycker dom ska införa att nån sitter och sprätter upp alla brev som skickas också.. då blir det fart på gubbarna över 30 också och inte bara ungdomar som klagar

Där sa du nåt faktiskt. Om de är så oroliga över terroristattacker och därför kollar all internettraffik, varför då inte kolla vanliga brev? Det är helt omotiverat.

Det är synd om lilla terroristhotade Sverige.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Länge leve det fria samhället. I våra minnen, i alla fall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klonas
Sedan så är det väl så att alla EUs lagar går över de svenska. Även grundlagen.
Detta pga Lissabonfördraget om jag minns rätt.

Lissabonfördraget, eller rättare den förtäckta konstitutionen har inte antagits ännu PGA Irland röstade nej. Egentligen samma sak som när fransmännen och holländarna krossade första försöket.

Vad gör mupparna i Bryssel? De myglar vidare. Makten är dem kär. Får de igenom detta blir EU mer och mer centralstyrt och parlamentet vi ska rösta till detta år(i helvete heller) får mer makt.

Men med tanke på att EU redan tvingar fram saker som denna lag om lagringen så är den rösten iofs skitsamma.

Permalänk
Medlem

Mitt motto i livet = "Skapa inte lösningar på problem som inte finns"

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad dom tänker när dom sätter sig och börjar med såna lagar som den här, tänk om jag inte vill att alla ska veta vem jag pratar med och när.

Permalänk
Medlem

fan ska vi med eu till? kostar mer än det smakar... vi finansierar eus "uländers" dragning av bredband mm... själva får vi ingenting för eu anser att vi har råd att finansiera sånt själva. vägrga införa lagen och vägra betala straffavgift för att vägra införa lagen. EU våldtar småländer. äckligt!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Stör inte mig något, gör man inget brottsligt har man inget att oroa sig för eller dölja. Vad är det för hemligheter vissa har som de måste dölja? Visst kan det komma i fel händer men isåfall spelar det nog mindre roll, skulle någon galning ta över makten skulle han säkerligen inrätta mycket värre system. Bortsett från politiska åsikter så är det väll inget mer att oroa sig för, strunta i att skriva sådanna i mail om du är orolig.

Det handlar väl inte om lagen är bra eller inte?
Är det bra att EU ska ha större makt över vårat land än vår egen regering?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det är ju helt otroligt det blir en dyr kostnad för våra ISP:s som i sin tur lägger kostnaden på oss användare. det kommer väl kosta uppåt 5-600 kr för ett abonnemang. Dåligt förslag tycker jag.

Visa signatur

Corsair carbide SPEC-03 | Corsair CX750M 750W | Intel LGA1151 core i7 6700K | Gigabyte LGA1151 GA-Z170-Gaming K3 | 4x8GB 3000MHz (PC4 2400) DDR4 CL16 1,35V Black&Red | Asus GeForce RTX 2070S 8GB Turbo OC | Samsung 950 Pro 256GB M.2 PCIe SSD | Windows 10 pro.

Permalänk
Medlem

Ännu ett steg mot mindre integritet. Vad är det här för j*vla skit?
Sluta leta efter icke existerande terrorister och jobba med något som verkligen är problematiskt, som hur vi låser fattiga länder i skuldfällor och varje dag skapar svält.

Med risk för att låta lite väl rebellisk: Vilket j*vla system vi lever i.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem

Vafan lägg ner den här jävla terrorbekämpningen nu. Det är ju bara tomma hot för att skrämma och sätta koppel på oss. Det kommer alltid finnas idioter som gör otäcka saker och det går inte att stoppa. Vill man så kan man. Mänskligt värde finns inte längre, vi är bara robotar som tror att vi har frihet. Lägg ner med överdrivna hot, död åt övervakningsbluffen

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Datalagringslagen innebär att operatörer måste lagra information vem en kund ringer, e-postar eller sms:ar. Informationen måste sparas i upp till två år. Med informationen kan rättsväsendet skapa så kallade sociogram, som kartlägger en persons alla kontakter.

Jag har 1000 vänner på Facebook, varav de har 1000 vänner, vilka har 1000 vänner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
men precis så som du resonerar är ju det synsättet som är helt fel.

Och ajg sa aldrig att talibanerna var snälla mot cevilbefolknigen eller att dom inte ska bekämpas men vems är jävla felet att det ser ut so mdet gör? varför spriger dom omkrign med ryska K47/AK74/ ryska RPG??
Jo för amrekanarna smugglade in det för att talibanerna skulle döra ryssar. Sedan lämnade ryssarna vapen kvar där som används mot amrekanarna i dag.

Super offtopic

Ursäkta Pa1983 men kan du inte börja använda Firefox rättstavning?

Det är förbannat svårt att läsa vad du skriver och man tappar liksom intresset ganska fort när din text ser ut som den gör.

Förövrigt, kan inte någon lista alla de argument som kan finnas mot alla dessa lagar, Ipred, Data lagrings lagen, osv osv

Någon som är lite insatt och verkligen kan det här, själv är jag alldeles för ytligt informerad för att göra detta.

Sedan kan vi väl allihopa maila dessa till Mr. Bodström och se om han vill svara på våra frågor?

Hade iallafall varit intressant om vi får något svar, och isof vad för svar vi får.

Permalänk
Medlem

Suck... de gör det ju bara dyrt och onödigt. Förstår inte att politikerna fortfarande inte förstått vad kryptering är för något... Vad de än inför för lagar kommer det inte stoppa någon som faktiskt är ett hot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Vad är det du är så rädd för att andra ska veta om dig då, Skit i vad andra tycker och gör som du vill ändå.

Gällande detta förslag, som förmodligen går igenom helt, så behöver man aldrig oroa sig för sig själv.

Vad jag oroar mig för är om mina vänner i Baskien kommer kunna fortsätta chatta med mig, ifall de nu får någon kontakt med ETA och således måste undersökas.

Jag är den första att gå bärsärkargång om vänner får lida pga terrorbekämpning. Jag blir statens nya huvudvärk så att säga.

Genom att införa lagar som förbjuder tillagning av potatissoppa när det väl finns gott om potatis så gör man inget annat än att sätta griller i huvudet på de som tycker om potatis.
Man får så att säga tänka lite längre än sin egen sfär, sin egen tid och sina egna intressen. Det finns fler därute, som vill andra saker, som har andra drömmar. De konflikterar och försöker man spela hjälte utan att ha något verktyg mot potatis så blir det snart potatismos av allt.

Vi vill inte ha några potatisterrorister här i Sverige. Alltså ska vi inte bekämpa potatis.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Sociogram. Användes inte de av kolonisatörerna i Afrika? Man kontrollerade vem som hade inflytande och oskadliggjorde dem. Så beprövad metod, men i uppskalad version.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

"som tidigare lades fram av Irland, Sverige, Frankrike och Storbritannien"
Sorgligt att man är medlem i en grupp som har så lite respekt för demokrati och sina egna medlemar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Störtlöjligt.

Eftersom det var exakt samma sak som jag skulle säga.
What he said!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hmm var la jag mina knäskydd. Dags att bli rövknullad igen

Permalänk

Då är det med andra ord dags att säga upp avtalet med sin ISP. Eftersom det verkar vara det enda man kan göra för att få ha sin Integritet kvar.
Storebror ska tydligen få göra som dom vill men Svenska folket ska inte ens få gå på muggen utan att få fylla i 14 formulär för att sedan få avslag så man får lätta på trycket i byxorna i stället. j-vla förmyndar samhälle.

Visa signatur

ASUS sabertooth z97 Mark 1/Graffe GTX 670 OC/ I7 4790 Corsair H100i ! /16 GB Corsair vengeance Pro /HDD Crusial M500 240GB still windows /SSD 120x2 och 3,4TB lagring / DVD-RW Asus Bluray-brännare SATA Black / Fractal Design Define R4 Svart / XFX 1250 Pro nätagg /Skärm Benq EW2730 / Score Vantage ?

Permalänk
Medlem

Storebror is watching u!

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

hmm detta kommer att bli intressant som många andra skriver snart kommer de lägga upp kameror vid dit hem för att se vad som händer när du går på toaletten. övervakning kontroll inlåsning förbjud

i sverige finns knappt terrorister så varför ska du övervaka någon ?
dem nya terrorister enligt sveriges regering är sjäva medborgarna. varför ? ju för att vi människor har ideer o tankar och vill ändra på systemet.

De man kan göra är och dra till Norge där e d la lungt än så länge

Visa signatur

5820k 4.6ghz (1.26v) // 980TI // 16GB DDR4 // 500 SSD SAMSUNG // CHASSI FD R5 // 850 W CORSAIR RMX

Permalänk

Det är inte så lugnt där heller FRA går via Norge.

Visa signatur

ASUS sabertooth z97 Mark 1/Graffe GTX 670 OC/ I7 4790 Corsair H100i ! /16 GB Corsair vengeance Pro /HDD Crusial M500 240GB still windows /SSD 120x2 och 3,4TB lagring / DVD-RW Asus Bluray-brännare SATA Black / Fractal Design Define R4 Svart / XFX 1250 Pro nätagg /Skärm Benq EW2730 / Score Vantage ?

Permalänk
Avstängd

Jag känner en kompis som känner en kompis som har en kusin som har en farbror som har en kompis som har en son som är klasskamrat med en kille vars mosters son är terrorist.

Det är väl inte så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Jag känner en kompis som känner en kompis som har en kusin som har en farbror som har en kompis som har en son som är klasskamrat med en kille vars mosters son är terrorist.

Det är väl inte så bra?

Hehe, så j*vla bra sagt!

Permalänk
Medlem

Jag betraktar denna utvecklingen med sorg.
Jag bor i tyskland och många lagar och regler som inskränker människans
grundrätter har redan förts in här för att sen etableras i Sverige och andra länder.
Datalagringen har vi i tyskland sen ett år tillbaka skulle jag gissa och det blir stegvis mer.
Senare ska dom lagra all trafik man har med telekommunikation.
Medieindustrin och andra lobbyorganisationer har redan yttrat sig positiv om datalagring och
sagt att dom har ett stort intresse att kunna rota igenom det för att spåra fildelare och andra terrorister.
Mediecensuren tex har gjort att vi inte får veta sanningen länge på tv, radio eller tidning.
Dom utelämnar helt enkelt viktig fakta för att visa oss "DERAS" åsikter och inte sanningen.
Jag hjälpte en journalist från tyskland fly landet.
Och myndigheter är efter honom för att han skrev om mutade politiker och sånt
Jag var på förhör och dom ville veta var han bor men jag sa inget.
Allt han skrev om handlade om svarta kassor i lichtenstein som regeringspartiet
CDU har och flytigt använder. Föredetta kanzler Kohl tex har illegala pengar där lagrade i en stiftelse.
Pengarna fick han iom han godkände minolköpet av franska total.
Det kom fram att han fick miljontals D-Mark i mutor för att godkänna köpet.
Bevisen han lade fram dumpades av rättsväsendet och ist för att reda ut det hela
jagade dom journalisten landet runt.
Sen dess är det förbjudet för journalister och skriva om det i tyskland.
För ca två år sedan hade vi en skandal som gick sin runda i tysk media. Den kallades för BND-Affäre.
Där hade några journalister lagt fram bevis för allmänneheten att BND (Bundesnachrichtendienst = Västtyska Stasi)
Hotade och angrep journalister i tyskland som var obekväma.
Alltid när dom vill ta ytterligare rättigheter och frihet av oss använder dom terrorismen som argument.
Men det håller inte, för att terrorister använder sig inte av teknik för att planera.
Dom pratar med varann personligen utan telefon eller voip grejer. Så dumma är dom inte.
Jag har pratat med min far om det och han lever i sin lilla värld.
Han är 65 nu och har inte sett mycket av världen.
Han anser det är bra att kartlägga alla människor.
Han förespråkar totalövervakning av all internet trafik och DNS prover av hela befolkningen.
Dessutom sa han själv att han inte kan föreställa sig att det kan
missbrukas politiskt eller av finansiella intressen som medieindustrin tex.
Han har total tillit i staten. Men samtidigt är han missnöjd med mycket.
Många gånger har jag försökt öppna ögonen för han men han vill inte förstå det.
Det passar inte in i hans lilla värld denna stora förändringen.
Och jag kan förstår varför. Det är inte lätt att akseptera
att man har haft fel syn på saker och ting i nästan hela sitt liv.
Och min far är långt ifrån ensam om denna passivitet mot sådana saker.
Jag gissar att en stor majoritet av befolkningen helt enkelt inte bryr sig.
Dom vet inte bättre och dom vill inte veta bättre heller.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Seriöst då, hur många terrorister tror de att de orkar fånga med hjälp av detta? Vad är en terrorist förrtesten? Bilden av en man ifrån mellanöstern med skägg stämmer långt ifrån.

Varför ska vi följa USAs pekpinne?