Permalänk
Medlem

Nån som lyckats se en 1080p film utan problem?
Kör med VLC som funkat bra på andra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Nu är den beställd !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asenlund
Nån som lyckats se en 1080p film utan problem?
Kör med VLC som funkat bra på andra tycker jag.

Kört ett 1080p divx-fil på 150Mb och 3 minuter utan hack eller fel...

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem

Till er som har köpt denna dator så undrar jag följande:

När jag får den skulle jag hemskt gärna vilja formatera om datorn så jag slipper alla onödiga program etc, hur bör jag göra om jag vill göra det så smidigt som möjligt?

Datorn kommer med Win 7, går det att installera på andra datorer eller är det endast en licens/nyckel per dator?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asenlund
Nån som lyckats se en 1080p film utan problem?
Kör med VLC som funkat bra på andra tycker jag.

Jag behöver köra Media Player Classic men då funkar 1080p fint. Kör nästan alltid på nVidia kortet har inte provat Intel knappt alls.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Till er som har köpt denna dator så undrar jag följande:

När jag får den skulle jag hemskt gärna vilja formatera om datorn så jag slipper alla onödiga program etc, hur bör jag göra om jag vill göra det så smidigt som möjligt?

Datorn kommer med Win 7, går det att installera på andra datorer eller är det endast en licens/nyckel per dator?

lincensen är bunden och sitter i datorn...mitt tips skulle vara om du har möjlighet att låna en "Retail" Win7 skiva och installera med den. Din egna licens nykel sitter under datorn.
Å andra sidan tar de inte så lång tid att ta bort alla bundlade program.
Tror de tog mig max 15min.

Nu har jag visserligen massa andra program installerade men jag har 81 processer igång och 1.58gb använt minne och datorn tuffar på som tåget iaf.

Permalänk
Medlem

nu har min dött... igår kom jag bara till nån svart ruta som sa nått om att jag skulle välja bootup. idag kom jag in i windows fast då stod det att en fil är skadad och att jag sk köra nått ch...? vad göra? nån mer med samma fenomen? (ps. den la bara helt plötsligt av med locket nere)

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janne1
nu har min dött... igår kom jag bara till nån svart ruta som sa nått om att jag skulle välja bootup. idag kom jag in i windows fast då stod det att en fil är skadad och att jag sk köra nått ch...? vad göra? nån mer med samma fenomen? (ps. den la bara helt plötsligt av med locket nere)

Inte mycket information att ställa en diagnos på.
Du måste vara mer detaljerad på vad för filer är skadade och vad för information Windows ger dig för att man ska veta vad som har hänt.

Men jag skulle gissa att drivrutin för grafikkortet har tagit sig en törn.

Permalänk
Medlem

"reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key" 2 veckor gammal dator.......

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

det kan ju vara så att du pillet på någon windows inställning eller att du har ett usb-minne i någon usb port.

Det är inget allvarligt fel.

I värsta fall får du ta och köra recovery!

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Medlem

Det va "kör CHKDSK" det stod när fick igång den ett tag. Det kör det just nu...

Edit: står att den återställer nåra filer. Får hoppas den fixar detta. Orka köra recovery hehe

EDIT 2: Är igång i windows nu... men segt som sirap...

Edit 3: ja segt som 17 fortfarande. Efter typ 10 minuter funkar allt som det ska

Edit 4: försökt med systemåterställning... Funkar inte på grund av File "C:WINDOWS\Internet Logs\IAMDB.RDB påstås vara borta....

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter

* Touchpaden är en mix av himmel och helvete. Den knottriga känslan upplever jag som mycket trevlig, dock är plattan i sig rätt kass. Även om jag upplever den som ganska exakt (vilket folk klagat på) saknar den saker som edge motion och möjlighet att backa/gå framåt i webbläsaren med trefingrars-svep. Känns som Synaptic på budget.

Då kanske jag kan glädja dig lite

Tyckte också plattan var svår att hantera i början, men så upptäckte jag alla inställningar för touchpaden i aktivitetsfältet längst ner till höger. Där kan man associera alla "duttar" till olika kommandon. Där ställde jag in att dutt med två fingrar skulle agera som "bakåt" och fungerar klockrent i webbläsaren och utforskaren. Om du inte använder högerklick så ofta kan du ju associera 3-fingerklick till "framåt" istället om du använder det oftare.

Dessutom ökade jag känsligheten ett par steg på paden, då jag tyckte det var svårt att dutta med tre fingrar innan. Nu är det inga problem alls. Även scrollen fungerar mycket bättre efter jag justerade detta. Egentligen är det ett skydd för att handflatan inte ska komma åt att dutta av misstag som man ställer ner. Heter något i stil med "palm". Är på jobbet så jag kan inte kolla vad inställningarna heter exakt

Edit: Ett tips till

Någonstans finns en inställning för att dra fingret för att flytta fönster eller markera flera objekt. Ändra detta till att man måste dutta en gång för att frigöra pekaren. Annars kan man inte flytta objekten så långt åt gången, eller markera så många objekt åt gången då touchpaden inte är så stor.

För er som inte kommit underfund med detta så kan man alltså dra t.ex. ikoner utan att använda de fysiska knapparna genom att dutta med ett finger utan att lyfta det och sedan dra det på plattan. Otroligt smidigt när man lärt sig! Använder det ofta när jag slänger något i papperskorgen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janne1
Det va "kör CHKDSK" det stod när fick igång den ett tag. Det kör det just nu...

Edit: står att den återställer nåra filer. Får hoppas den fixar detta. Orka köra recovery hehe

EDIT 2: Är igång i windows nu... men segt som sirap...

Edit 3: ja segt som 17 fortfarande. Efter typ 10 minuter funkar allt som det ska

Edit 4: försökt med systemåterställning... Funkar inte på grund av File "C:WINDOWS\Internet Logs\IAMDB.RDB påstås vara borta....

Tja, det verkar som att antingen du, ett virus eller hårddisken pajat Windows.

Kör seagates hårddisk diagnos om du har möjlighet.

Permalänk
Medlem

Seatools for window? Ska man köra bara s.m.a.r.t test där? Vad får man isf ut av det? Står bara att det e ok.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Råkade ut för en skum sak igår med hårddisken, när jag lyfte datorn så hakade hårddisken upp sig och datorn hängde sig. det lät inte alls bra. precis som om läs/skriv armen hakat upp sig. En tvingad omstart löste problemet.

Men hårddisken känns inte direkt som den är av särskilt bra kvalite tyvärr.

/H

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janne1
Seatools for window? Ska man köra bara s.m.a.r.t test där? Vad får man isf ut av det? Står bara att det e ok.

Edit:

Short drive och long drive test fail...
Short generic funkar
Long generic funkar inte.
s.m.a.r.t funkar som det ska.

Edit 2: HD Tune säger att det inte är nåra fel på hårddisken iaf.
Nån som kan tipsa om nått antivirus som e bättre än det test som kom med? Avast har jag på alla andra datorer hemma, ska man köra på ett sånt till den här tro?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Kan man ta ut hdd som ligger på 500 Gb och köpa något hölje till den och koppla den till USB? Så man får en extern hårddisk.

Tänkte investera i en SSD och då kan man lika gärna använda orginalhårddisken till något vettigt.

Livlig fantasi men det kanske går?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Kan man ta ut hdd som ligger på 500 Gb och köpa något hölje till den och koppla den till USB? Så man får en extern hårddisk.

Tänkte investera i en SSD och då kan man lika gärna använda orginalhårddisken till något vettigt.

Livlig fantasi men det kanske går?

absolut, finns flera case för 2.5" sata hårddiskar.
men behålla disken i din ägo för eventuell garanti ärende i framtiden.

Permalänk
Medlem

Asus.David

Läst lite i tråden och är riktigt intresserad av datorn. Det jag undrar är om/när den svarta versionen kommer komma till Sverige, då jag tycker att den är mycket snyggare.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sardaukar
Då kanske jag kan glädja dig lite

Tyckte också plattan var svår att hantera i början, men så upptäckte jag alla inställningar för touchpaden i aktivitetsfältet längst ner till höger. Där kan man associera alla "duttar" till olika kommandon. Där ställde jag in att dutt med två fingrar skulle agera som "bakåt" och fungerar klockrent i webbläsaren och utforskaren. Om du inte använder högerklick så ofta kan du ju associera 3-fingerklick till "framåt" istället om du använder det oftare.

Dessutom ökade jag känsligheten ett par steg på paden, då jag tyckte det var svårt att dutta med tre fingrar innan. Nu är det inga problem alls. Även scrollen fungerar mycket bättre efter jag justerade detta. Egentligen är det ett skydd för att handflatan inte ska komma åt att dutta av misstag som man ställer ner. Heter något i stil med "palm". Är på jobbet så jag kan inte kolla vad inställningarna heter exakt

Edit: Ett tips till

Någonstans finns en inställning för att dra fingret för att flytta fönster eller markera flera objekt. Ändra detta till att man måste dutta en gång för att frigöra pekaren. Annars kan man inte flytta objekten så långt åt gången, eller markera så många objekt åt gången då touchpaden inte är så stor.

För er som inte kommit underfund med detta så kan man alltså dra t.ex. ikoner utan att använda de fysiska knapparna genom att dutta med ett finger utan att lyfta det och sedan dra det på plattan. Otroligt smidigt när man lärt sig! Använder det ofta när jag slänger något i papperskorgen

Tack, men nej tack så att säga.

Jag vet att det finns massa inställningar i Elantech-panelen, dock använder jag både två- och trefingerklick till det "vanliga", alltså mitt- och högerklick. Med Synaptics plattor är svep åt höger och vänster framåt respektive bakåt, väldigt smidigt!

Att "låsa" vid drag funkar bra för att flytta ikoner, det är inte lika kul för att markera text och så. Jag testade det några dagar när datorn vad ny men klarade inte av det. EdgeMotion är en smidigt kompromiss som tyvärr inte finns.

Sammantaget är Elantech-plattan helt enkelt "enklare" än Synaptics, även om begränsningarna verkar ligga i drivrutinerna då det funkar i Linux. Finns dock mus, så man överlever.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
absolut, finns flera case för 2.5" sata hårddiskar.
men behålla disken i din ägo för eventuell garanti ärende i framtiden.

Var finner jag dessa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Var finner jag dessa?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s47707583&o=produkt_pri...

antar att det var dessa han menade, förvånansvärt billiga..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontebullen
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s47707583&o=produkt_pri...

antar att det var dessa han menade, förvånansvärt billiga..

Oj, där fanns det mycket att välja och vraka bland, är det bara att ta första bästa eller är det någonting man ska vara extra uppmärksam på? Ljudisolering etc?

Permalänk
Medlem

Jag funderar på den här datorn men skall främst ha den för normalt användande och som jobbdator. Gillar bla batteritiden.

Har man någon nytta av det dedikerade grafikkortet om man inte spelar egentligen?

Finns det något bättre val för mig i samma prisklass?

Funderar även på en HP dator: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=500034 Den har även 3g kort samt bättre processor.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av df9517
Jag funderar på den här datorn men skall främst ha den för normalt användande och som jobbdator. Gillar bla batteritiden.

Har man någon nytta av det dedikerade grafikkortet om man inte spelar egentligen?

Finns det något bättre val för mig i samma prisklass?

Funderar även på en HP dator: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=500034 Den har även 3g kort samt bättre processor.

Den har dock även en betydligt mer strömtörstig processor, räkna inte med mer än 3-4h batteritid i bästa fall. Vill du inte ha diskreta grafikkortet finns ju UL30A, i princip samma burk fast med bara integrerad Intel-grafik.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag kikade på kompletts hemsida...

Asus UL30A och Asus UL30VT...samma pris

Varför skulle man vilja ha UL30A idag när man kan få UL30VT för samma peng + att man får samma batteritid med ett bättre graffe?

Jag har UL30A...men om jag skulle kunna köpa om datorn idag skulle jag självklart valt UL30VT modellen. Är det något jag missat?

tacksam för svar

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Medlem

Någon som använder sig av Jivu Suit som sleeve? http://cdon.se/hemelektronik/jivo_suit_sleeve_13_laptop_-_sil...
Ser riktigt nice ut men frågan är om den ryms då den verkar lite inriktad mot Macbook?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslyy
Jag kikade på kompletts hemsida...

Asus UL30A och Asus UL30VT...samma pris

Varför skulle man vilja ha UL30A idag när man kan få UL30VT för samma peng + att man får samma batteritid med ett bättre graffe?

Jag har UL30A...men om jag skulle kunna köpa om datorn idag skulle jag självklart valt UL30VT modellen. Är det något jag missat?

tacksam för svar

Rätta mig om jag har fel någon men tror det beror på att UL30A ändå har ett bättre batteri med 5600mAh medan VT har 4400mAh.

Så samma batteritid skulle jag ta med en nypa salt, men skiljer nog inte överdrivet mycket vid liknande bruk av maskinerna.

Och jag skulle även som du satsat på VT med bättre grafik. Batterier är som skönhet, försvinner med åldern ;).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslyy
Jag kikade på kompletts hemsida...

Asus UL30A och Asus UL30VT...samma pris

Varför skulle man vilja ha UL30A idag när man kan få UL30VT för samma peng + att man får samma batteritid med ett bättre graffe?

Jag har UL30A...men om jag skulle kunna köpa om datorn idag skulle jag självklart valt UL30VT modellen. Är det något jag missat?

tacksam för svar

UL30A har något bättre batteri.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sardaukar
UL30A har något bättre batteri.

Det där stämmer väl inte riktigt? De flesta UL30A-modeller har, precis som UL30VT, ett batteri på 4400mAh. Det är väl endast en eller ett par UL30A-modeller som har ett batteri på 5600mAh?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64