Permalänk
Medlem

en fråga till Asus.David: Hur kommer det sig att ingen UL30VT-modell dykt upp i de vanliga distributörsleden? (Gandalf, Actebis, Hattelco mfl.) Är det meningen att även mindre butiker ska handla direkt via Asus eller skiter ni helt sonika i oss? mvh

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
en fråga till Asus.David: Hur kommer det sig att ingen UL30VT-modell dykt upp i de vanliga distributörsleden? (Gandalf, Actebis, Hattelco mfl.) Är det meningen att även mindre butiker ska handla direkt via Asus eller skiter ni helt sonika i oss? mvh

visst är det märkligt, när jag snackade med hattelco så sa det att de satsade på ul30a inför julen eftersom det var den dom kunde få tag på i stor volym.

men det ser ju onekligen ut som hattelco har haft fingrarna på den någon gång iaf. sett ut så på de 3 jag köpt från alina

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superkey
visst är det märkligt, när jag snackade med hattelco så sa det att de satsade på ul30a inför julen eftersom det var den dom kunde få tag på i stor volym.

men det ser ju onekligen ut som hattelco har haft fingrarna på den någon gång iaf. sett ut så på de 3 jag köpt från alina

http://forumbilder.se/thumbs/6f020101204037c58.jpg

Mycket intressant eftersom artikeln inte finns (och såvitt jag vet aldrig har funnits) i Hattelcos register. Att det står Hattelco på lådorna beror antagligen på att Asus inte får (?) sälja direkt till återförsäljarna, det måste gå via någon distributör. Sedan kan man ju fundera varför de inte säljer till andra butiker också... Jag är mycket nyfiken på varför Asus ägnar sig åt denna särbehandling

(Sen vill jag helst inte handla via Hattelco eftersom deras prispåslag på Asuslaptops är helt enormt mycket större än andra distributörers.)

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Om man bortser från operativsystemet. Vilken dator har best prestanda,
Asus UL30VT eller MacBook Pro 2.26GHz 13"?
UL30VT har nVidia G210M grafik + Intel 4500MHD och MacBook Pro har Geforce 9400M. Är dom i samma liga? Vad skilljer minnes mängden och hastigheten på dem olika grafik-korten åt?
Hur stor betydelse har dom 0,53 GHz som skiljer processorerna åt?
Jag har nu en SSD-disk i min nuvarande dator, kan jag enkelt ta och byta ut den mot den HDD-disk som är i UL30VT?
Är det någon skillnad på skärmprestandan? Upplösning, betraktningsvinkel, etc? UL30VT har LED-skärm, vad är det i MacBook Pro? Vad är för- och nacktdelar?
MacBook Pro har 2GB minne (den som har 13" och 2.26GHz). Är det ddr3 eller 2? Hur påverkas spel- och filmprestandan av det?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Känner halvt snubben som driver www.b-ray.se och enligt honom så är det så att de stora kedjorna får nu VT-modellen men han får bara ta in A-modellen och detta gör dem för att det inte ska bli priskrig mellan de olika butikerna för de ville hålla priset uppe där de tycker det ska vara... Alltså 7490:- ca nu... Möjligt det kommer fler butiker senare men det var iaf svaret han fick när han ringde Asus o frågade om han fick ta in VT'n...

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mejpel
Känner halvt snubben som driver www.b-ray.se och enligt honom så är det så att de stora kedjorna får nu VT-modellen men han får bara ta in A-modellen och detta gör dem för att det inte ska bli priskrig mellan de olika butikerna för de ville hålla priset uppe där de tycker det ska vara... Alltså 7490:- ca nu... Möjligt det kommer fler butiker senare men det var iaf svaret han fick när han ringde Asus o frågade om han fick ta in VT'n...

Jahadu... det luktar ju nästan lite kartellbildning om detta...

Man kanske skulle uppmärksamma exvis IDG på detta?
"Endast de som lovar att hålla uppe priserna får handla av Asus"

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Tydligen så gör de stora bolagen så oxo att när de får in en dator så är det en speciell modell... ex ul30a-1112 medans de andra mindre får samma burk med en pyteskillnad om ens någon o då heter den ul30a-1111 för då kan de stora sätta lägsta prisgaranti och ändå vara säkra på att ingen annan ens har just den datorn så... fula fiskar finns det..

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem

I regel går det nästan bara att beställa företags modeller av datorer från dom större märkena som HP, Lenovo från leverantörer som Captech, Techdata.

Det är praxis att dom större varuhusen får in "special modeller" på varor som inte har någon anmärkningsbar skillnad på varan.

Permalänk
Medlem

Nu rör det sig ju inte riktigt om lägsta-pris-garanti-problemet i detta fall... UL30VT går ju inte att få tag på över huvud taget för icke-"utvalda" återförsäljare.

Att döma av prissättningen hos de återförsäljare som har UL30VT så är det med största sannolikhet Asus som bestämt att den ska kosta 7490 - vilket i Sverige är direkt olagligt.
"Ni ska sälja den för xx kr - annars får ni inte köpa."

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Kommentar Asus.David?

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Kommentar Asus.David?

Lugn, han har inte börjat jobba ännu

Permalänk
Relik 📜

Lugna ner er nu med spekulationer och vilda anklagelser. Asus.David har säkert helgledigt som alla andra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

En fråga till dig Lezziter.

När du stänger locket, och sedan öppnar det igen, måste du också trycka på On/Off-knappen för att Windows ska återupptas? Jag vill gärna kunna logga in direkt utan att trycka på knappen, alltså att man bara lyfter locket och rör lite på touchpaden för att datorn ska "vakna".

/S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
En fråga till dig Lezziter.

När du stänger locket, och sedan öppnar det igen, måste du också trycka på On/Off-knappen för att Windows ska återupptas? Jag vill gärna kunna logga in direkt utan att trycka på knappen, alltså att man bara lyfter locket och rör lite på touchpaden för att datorn ska "vakna".

/S

Default så går datorn till hibernate när man stänger locket. I Power Options eller via batteriikonen kan du ändra.

Permalänk
Medlem

Ett nytt bios uppe som låter en överklocka i bios.

Permalänk
Medlem

Är 4400mAh batteriet på UL30VT helt "flush" med chassit? 5600mAh batteriet på UL30A sticker ju ut en aning om man kollar på bilderna här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nubbe
Ett nytt bios uppe som låter en överklocka i bios.

Finns det någon guide på hur man går tillväga för att uppdatera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Är 4400mAh batteriet på UL30VT helt "flush" med chassit? 5600mAh batteriet på UL30A sticker ju ut en aning om man kollar på bilderna här.

vet ej hur det ser ut på -A, men om man tittar uppifrån så sticker det inte ut något. isf sticker det ut max 2 mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mejpel
Tydligen så gör de stora bolagen så oxo att när de får in en dator så är det en speciell modell... ex ul30a-1112 medans de andra mindre får samma burk med en pyteskillnad om ens någon o då heter den ul30a-1111 för då kan de stora sätta lägsta prisgaranti och ändå vara säkra på att ingen annan ens har just den datorn så... fula fiskar finns det..

Det är tragiskt ja. Här är en modell som kom in igår på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540659

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiSNEYN
Kommentar Asus.David?

de finns flera anledningar varför endast ett fåtal butiker säljer denna, vissa saker måste jag hålla internt, de hoppas jag att folk kan godta.
Men den största anledningen är att tillgången på denna modell är så begränsad att vi inte hade kunna sälja den brett och samtidigt kunna tillfredsställa efterfrågan. Dock är de vissa återförsäljare som tagit risken att beställa en viss större volym av dessa och på så sätt kunna säkra sig en tillgång men de har inte skett utan att de får vänta på lång leveranstid.

Om det är några butiker som känner sig särbehandlade rekommenderar jag att de talar med sin kontakt/säljare på Asus. Vi kommer inte neka någon Officiell Asus Återförsäljare att köpa denna men de får acceptera ett visst volym krav samt de leveranstider som just nu är på UL30VT.

Gällande priset är vi väl medvetna om att vi inte får bestämma vad butiken ska sälja varan för och de är helt upp till Återförsäljaren att sätta sina egna priser.
Jag kan inte tala för butikerna, så om någon har fråga på butikens pris rekommenderar jag att kontakta butiken direkt.

Hoppas de räcker som svar.
MVH David

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paddaw
Det är tragiskt ja. Här är en modell som kom in igår på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540659

skillnaden på denna QX008V är att den använder Asus egna Trådlösa Nätverkskort.
QX030V använder Intel WLAN.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alveus
Är det någon mer än mig som har problem med graphix boost knappen? min har slutat reagera och switchar inte. fn+space funkar dock fortfarande.

har du uppdaterat drivrutinerna?, för att den knappen ska fungera måste du använda Asus drivers för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asus.David
skillnaden på denna QX008V är att den använder Asus egna Trådlösa Nätverkskort.
QX030V använder Intel WLAN.

"Helt ny" modell bara för det asso? Vad är det för prestandaskillnad mellan dem korten då?

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem

Det hjälper kanske marknadsföringen när den har en Core2Duo lapp istället för Centrion 2.

Permalänk
Medlem

http://www.vimeo.com/8646575

Han jämför med sin egna UL30VT mot slutet och storleken verkar vara exakt samma.

Citat:

let's talk about power consumption using official intel information
SU7300/SU9300 + GS45 system TDP is 24,5 W
http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=33421

640UM/620UM + HM55 system TDP is 21,5 W - a bit lower, huh?
(this combination I took from ASUS UL33 bamboo specs)
http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=43181

CPU consumption is bigger because of integrated memory and PCI-E controllers
that means that chipset will be smaller and simpler and have less consumption

Från notebookreview.com
Det ser då ut som att batteritiden tom kan vara bättre då UL30JT har ett 5800mAh batteri.

Jag skulle lätt ge en bit över 10k för denna.

Permalänk
Relik 📜

Kan posta här med ifall någon är intresserad, benchade min UL30VT och polarens Macbook då många undrat hur de står sig mot varandra.. Fick inte igång Vantage av nån anledning, så körde bara 06. Hade också turbo-läget igång hela tiden, vet inte varför man skulle vilja slå av det egentligen.. Ger inte mycket extra batteritid. I alla fall.

UL30VT: http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12931462
UL30VT med klockad GPU: http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12931679
MBP: http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12931834

Observera att testerna är körda med extern skärm för att få samma upplösning. Går alltså inte att jämföra med "andra" UL30VT-benchar där man kör med 1280x768.

Sammanfattningsvis har MBP en klart vassare CPU men hamnar hopplöst efter när grafikkortet belastas G210M är helt enkelt betydligt rappare än MBP:s 9400M.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Kan posta här med ifall någon är intresserad, benchade min UL30VT och polarens Macbook då många undrat hur de står sig mot varandra.. Fick inte igång Vantage av nån anledning, så körde bara 06. Hade också turbo-läget igång hela tiden, vet inte varför man skulle vilja slå av det egentligen.. Ger inte mycket extra batteritid. I alla fall.

UL30VT: http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12931462
UL30VT med klockad GPU: http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12931679
MBP: http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12931834

Observera att testerna är körda med extern skärm för att få samma upplösning. Går alltså inte att jämföra med "andra" UL30VT-benchar där man kör med 1280x768.

Sammanfattningsvis har MBP en klart vassare CPU men hamnar hopplöst efter när grafikkortet belastas G210M är helt enkelt betydligt rappare än MBP:s 9400M.

I testet på MBP så står det 4096 MB Memory. Men i beskrivningen på Apples hemsida står det 2GB. Hur mycket hade maskinen du testade?

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frim
I testet på MBP så står det 4096 MB Memory. Men i beskrivningen på Apples hemsida står det 2GB. Hur mycket hade maskinen du testade?

4 GB.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Kan posta här med ifall någon är intresserad, benchade min UL30VT och polarens Macbook då många undrat hur de står sig mot varandra.. Fick inte igång Vantage av nån anledning, så körde bara 06. Hade också turbo-läget igång hela tiden, vet inte varför man skulle vilja slå av det egentligen.. Ger inte mycket extra batteritid. I alla fall.

UL30VT: http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12931462
UL30VT med klockad GPU: http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12931679
MBP: http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12931834

Observera att testerna är körda med extern skärm för att få samma upplösning. Går alltså inte att jämföra med "andra" UL30VT-benchar där man kör med 1280x768.

Sammanfattningsvis har MBP en klart vassare CPU men hamnar hopplöst efter när grafikkortet belastas G210M är helt enkelt betydligt rappare än MBP:s 9400M.

Hur mycket är GPU:n klockad? Står ju 0 MHz i specen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nubbe
Ett nytt bios uppe som låter en överklocka i bios.

najs! Då kanske jag slipper mitt problem när jag startar min dator nästa kallstart...

Visa signatur

hej hej