Permalänk

Hallå alla!
Nu har jag läst så mycket jag hittat om denna burk. Jag har dock en fundering till er som äger den. Jag är på jakt efter en liten smidig burk som ska klara av lite mer än att skriva på. Pluggar just nu och kommer hålla på med utveckling av flash, programmering, grafiska prylar (photoshop, illustrator) och lite sånt. Den verkar ju kunna streama 1080p till extern tv vilket jag antar tyder på en del kräm iaf. Mina största funderingar rör processorn. Är 1.7 ghz tillräckligt för det jag behöver datorn till? Man får ju mer kraft för mindre pengar om man går upp i storlek men det har jag ingen lust till. Annars känns det som en Sony Vaio 14" har mkt kräm, men priset är inte direkt lägre på dessa...

Era åsikter och synpunkter vore guld värt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Det där stämmer väl inte riktigt? De flesta UL30A-modeller har, precis som UL30VT, ett batteri på 4400mAh. Det är väl endast en eller ett par UL30A-modeller som har ett batteri på 5600mAh?

Ja, men då är de ca 500:- billigare. De UL30A som kostar lika mycket som UL30VT har 5600 mAh.

Permalänk

har en fråga om den svarta modellen, har även den aluminium på locket? ↲↲
var inne på expert och talade med dom idag angående denna dator och de sa att dom kommer få in en modell som heter asus ul30vt-qx029v någon som vet vilken färg det kommer vara på denna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _deliverance_
har en fråga om den svarta modellen, har även den aluminium på locket? ↲↲
var inne på expert och talade med dom idag angående denna dator och de sa att dom kommer få in en modell som heter asus ul30vt-qx029v någon som vet vilken färg det kommer vara på denna?

Vad jag vet så har även den svarta modellen ett aluminiumlock.
Jag talade med en på Expert för någon vecka sedan som sa att de skulle få in en modell av UL30vt kring den 20:e januari, men han visste inte riktigt om den skulle vara svart eller inte. Han misstänkte dock att den skulle vara det. Priset hos dem blir även med största sannolikhet högre än dem som vi sett online, jag har för mig att inköpspriset +moms landade på 6175, så med avansen så trodde han att butikspriset skulle landa kring 8000 på den modell de skulle sälja.

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160

Permalänk
Medlem

Nätverkskort 1000Mbit ?

Är det någon som har en UL30VT som kan verifiera att det är 1000 Mbit nätverkskort eller inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Det där stämmer väl inte riktigt? De flesta UL30A-modeller har, precis som UL30VT, ett batteri på 4400mAh. Det är väl endast en eller ett par UL30A-modeller som har ett batteri på 5600mAh?

Precis!!

Min UL30A har batteriet med endast 4400mAh

Har inte sett vart man kan köpa ett större batteri?

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Medlem

Någon som har sett om i3 kommer att paras med grafik från Nvidia eller om bärbara med den förlitar sig helt på den inbyggda grafiken?

Är lite sugen på USB 3.0 också, annars får det bli den här datorn som jag egentligen hade bestämt mig för om inte CES hade dykt upp nu.

Väntar på test som jämför SU7300 med i3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakezero
Vad jag vet så har även den svarta modellen ett aluminiumlock.
Jag talade med en på Expert för någon vecka sedan som sa att de skulle få in en modell av UL30vt kring den 20:e januari, men han visste inte riktigt om den skulle vara svart eller inte. Han misstänkte dock att den skulle vara det. Priset hos dem blir även med största sannolikhet högre än dem som vi sett online, jag har för mig att inköpspriset +moms landade på 6175, så med avansen så trodde han att butikspriset skulle landa kring 8000 på den modell de skulle sälja.

qx029v skulle komma 21 januari och kosta 6999 så man är ju lite fundersam på vad det är för spec på den.
Får väl vänta några veckor och se vad det är för nå

Permalänk
Medlem

Re: Nätverkskort 1000Mbit ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jiboch
Är det någon som har en UL30VT som kan verifiera att det är 1000 Mbit nätverkskort eller inte?

Vet inte hur man kollar det men talar du om det så kan jag kolla. Kan dock konstatera att jag enligt bredbandskollen.se kommer upp i 89Mbit/s med min WNR3500 jag köpte idag, Trådlöst!! Jag gillar!!

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem

Läste just ett test av Core i5 540M och det verkar som att SU7300 kommer att hålla ett tag till om man letar efter bra balans mellan batteritid och prestanda.

"We are also missing something to replace the ultra-long battery life offered by the Core 2 Ultra Low Voltage (CULV) parts. True, Intel has some low voltage 18W TDP parts running at 1.06GHz to 1.20GHz stock (Turbo up to 1.86GHz to 2.26GHz depending on the model), but the current results suggest that CULV + GS45 is still going to be far more compelling for those interested in battery life while maintaining some level of performance, or you can go with Pine Trail/Pineview (Atom N450) for extreme battery life at the cost of performance. It looks like Arrandale needs some further tweaking before we see an heir to the CULV throne."

http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=3705&p=5

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nätverkskort 1000Mbit ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mejpel
Vet inte hur man kollar det men talar du om det så kan jag kolla. Kan dock konstatera att jag enligt bredbandskollen.se kommer upp i 89Mbit/s med min WNR3500 jag köpte idag, Trådlöst!! Jag gillar!!

Kan du inte bara koppla in en nätverksladd direkt i routern. Sen borde det komma upp att den e ansluten med 1000 Mbit eller 1Gbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sardaukar
Ja, men då är de ca 500:- billigare. De UL30A som kostar lika mycket som UL30VT har 5600 mAh.

Nej. UL30A-QX056V som kostar 6887:- (6990:- hos en "vettig" butik) har ett batteri med 5600mAh, och prisskillnaden mellan denna modell och UL30VT blir mer än 500:-.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslyy
Precis!!

Min UL30A har batteriet med endast 4400mAh
http://img94.imageshack.us/img94/92/img2736.jpg
Har inte sett vart man kan köpa ett större batteri?

Det finns hos Webhallen och kostar 1995:- om jag inte minns helst fel. Sen vad du har för nytta av det batteriet har jag faktiskt ingen aning om. Jag skulle själv få ut drygt 30 min extra med det stora batteriet plus ett vikttillägg på 200g.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk

asus.david vet du vilken färg qx029v Kommer ha?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag undrar om jag gör något fel eller om det är någon inställning som är fel.

Hur kommer det sig att jag endast har 5 h och 17 minuter kvar(80,5 %) kvar när jag har "Battery saving" ingång? Jag ska väl få ut betydligt mer?

Mäter med Batterybar.

Permalänk
Medlem

UL30JT = UL30VT fast med 1GB grafik å Intel Core i7 – 640UM/620UM processor....

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janne1
UL30JT = UL30VT fast med 1GB grafik å Intel Core i7 – 640UM/620UM processor....

Den tar vi!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janne1
UL30JT = UL30VT fast med 1GB grafik å Intel Core i7 – 640UM/620UM processor....

Trodde att du skojade först, verkade lite bra för att vara sant Men hittade en Review: http://zedomax.com/blog/2010/01/08/asus-ul30jt-hands-on-revie...
Gissningsvis blir den rätt dyr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
Trodde att du skojade först, verkade lite bra för att vara sant Men hittade en Review: http://zedomax.com/blog/2010/01/08/asus-ul30jt-hands-on-revie...
Gissningsvis blir den rätt dyr?

Snabbare minnen och större HDD med verkade det som. Aja men kvittar när man köper en dator en uppdatering är alltid nära!

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Hej!

Jag undrar om jag gör något fel eller om det är någon inställning som är fel.

Hur kommer det sig att jag endast har 5 h och 17 minuter kvar(80,5 %) kvar när jag har "Battery saving" ingång? Jag ska väl få ut betydligt mer?

Mäter med Batterybar.

Ingen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
Trodde att du skojade först, verkade lite bra för att vara sant Men hittade en Review: http://zedomax.com/blog/2010/01/08/asus-ul30jt-hands-on-revie...
Gissningsvis blir den rätt dyr?

Den mängden minne känns rätt överflådigt med den typen av GPU.

Starkare processor är alltid trevlig men det hade varit betydligt intressantare om de hade klarat att klämma in en GT220m/320m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Hej!

Jag undrar om jag gör något fel eller om det är någon inställning som är fel.

Hur kommer det sig att jag endast har 5 h och 17 minuter kvar(80,5 %) kvar när jag har "Battery saving" ingång? Jag ska väl få ut betydligt mer?

Mäter med Batterybar.

Den mäter väl typ hur du använder datorn så använder du datorn flitigt och tuggar CPU så kommer du ner i sånna tider...

Batterybar ska ju tydligen vara mer exakt men så funkar iaf de "inbyggda" i datorn. Hur länge har batterybar beräknat tiden? Ska ju tydligen bli mer exaktare ju mer den används...

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Relik 📜

Men vadå, vänta här.
Om du har 5h 17min kvar med 80% batteri har du en full batteritid på cirka 6,5h. Det är helt rimligt med WLAN igång och skärmstyrkan på 1/4 eller vad det blir som standard med Power Saving. Om du slår av WLAN, drar ljusstyrkan i botten och bara låter datorn stå blir det säkert längre, men vem har det så?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Men vadå, vänta här.
Om du har 5h 17min kvar med 80% batteri har du en full batteritid på cirka 6,5h. Det är helt rimligt med WLAN igång och skärmstyrkan på 1/4 eller vad det blir som standard med Power Saving. Om du slår av WLAN, drar ljusstyrkan i botten och bara låter datorn stå blir det säkert längre, men vem har det så?

Låter rimligt... När jag låter min typ stå på Battery Saving och kanske surfar lite då o då så ligger den på ca 8 timmar så man ska ju knappt använda datorn för att den ska hålla den utlovade tiden... men som sagt... Det står inte att man ska kunna få 10 timmar med HD-tittande utan man KAN ju faktiskt få ut 10 timmar... om man sitter o bara typ tittar på bakgrunden dvs...

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem

Det låter rimligt nu när ni nämner det.

Jag har en annan fråga, när jag stänger locket så går datorn ner i vänteläge men när jag sedan öppnar locket så måste jag trycka på On/Off-knappen för att Windows ska återupptas. Kan jag inte loggas in direkt när jag lyfter upp locket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakezero
Vad jag vet så har även den svarta modellen ett aluminiumlock.
Jag talade med en på Expert för någon vecka sedan som sa att de skulle få in en modell av UL30vt kring den 20:e januari, men han visste inte riktigt om den skulle vara svart eller inte. Han misstänkte dock att den skulle vara det. Priset hos dem blir även med största sannolikhet högre än dem som vi sett online, jag har för mig att inköpspriset +moms landade på 6175, så med avansen så trodde han att butikspriset skulle landa kring 8000 på den modell de skulle sälja.

Rätta mig om jag har fel, men ingen har väl aluminiumlock utan plast som är målad för att likna alu?

Permalänk

såg nu att siba kommer ta in en modell om heter Asus UL30VT-QX008V vet inte riktigt vad det är för skillnad mot UL30VT-QX030V & UL30VT-QX029V men jag väntar med spänning

på asus hemsida står det så här om UL30A
"dessa funktioner samlas i en ultralätt bärbar dator med hölje av borstad aluminium och en profil som är smalare än 2,5 cm."

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än mig som har problem med graphix boost knappen? min har slutat reagera och switchar inte. fn+space funkar dock fortfarande.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paddaw
Rätta mig om jag har fel, men ingen har väl aluminiumlock utan plast som är målad för att likna alu?

Fel, UL30VT i silver har i alla fall riktigt alu-lock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

tråkigt me så mycke problem me en ny dator....

Visa signatur

hej hej