CDON.com: Hemelektronik

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av MrAdde:

Hej.

Den 11 augusti slutade min stationära dator att fungera, den stängde av och på sig själv upprepade gånger utan att visa något på skärmen. Jag vände mig då till CDON:s kundservice för att lämna en felbeskrivning. Jag fick då som svar att eftersom min garantitid hade gått ut kunde jag istället få ett kostnadsförslag - problemet var ju bara att då jag inte ens ägt datorn i ett år ännu hade jag därmed även garantin kvar.

Efter att jag hade förtydligat och fått bekräftat att jag minsann hade garantin kvar önskade jag reklamera den trasiga datorn. Servicepersonen jag hade kontakt med skulle då “undersöka om vi kan stå för era reparationskostnader”, på en vara reklamerad väl inom garantitiden då, alltså. Efter att ha fört en dialog med sin leverantör skulle servicepersonen återkomma till mig - det var för två veckor sedan. Sedan dess har jag inte hört ett ljud angående det här ärendet.

Därför skriver jag nu här i forumet för att försöka få ärendet att röra på sig. Inte nog med att er kundtjänst helt sonika verkar överge ärenden om man inte tjatar tillräckligt på dem, ni verkar inte heller ha någon sorts praxis vid reklamationsärenden. Frågan har aldrig varit om jag som kund kan reklamera varan, det är ju givet redan från början. Det är när ni fått in varan som ni avgör ifall reklamationen är godkänd eller ej. Det brukar ta ca en dag för era konkurrenter att skicka ut eller mejla en reklamationssedel från det att jag skickat första mejlet. Samma dag är varan på väg tillbaka. Efter tre veckor brukar jag som kund ha pengar alternativt en ny vara i handen - i stark kontrast mot CDON där ni fortfarande funderar på om ni kan ta emot min reklamationsansökan - tre veckor och tolv mejl senare.

Hej MSIOCGenie,

Det var tråkigt att läsa om hur servicen inte varit vad du förväntade dig. Skulle du kunna återkoppla med ditt ordernummer via PM så ber jag den ansvariga att titta på ditt ärende.

Mvh
Robin
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Över 3 månader sen jag fick något CDON+ erbjudande nu. Har ni slutat skicka ut sånna eller vad är det som händer?

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Kungjaevel:

Över 3 månader sen jag fick något CDON+ erbjudande nu. Har ni slutat skicka ut sånna eller vad är det som händer?

Hej!

CDON+medlemskapet har under sommaren gjorts om en del, så det skickas inte ut erbjudande lika ofta längre, utan det satsas mer på lite färre men större och bättre kampanjer.

Mvh,
Adam
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Tror inte de hinner korrekturläsa alla andra aktörers upplagda varor, men bara en vild gissning.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Cdon.com

Hej!

Jag har kontaktat leverantören och bett dem se över produktbeskrivningen så snart som möjligt och uppdatera denna.

Mvh,
Adam
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk

OCZ Trion 150 SSD 240GB, kommer den finnas i lager framöver?

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av peckadj:

OCZ Trion 150 SSD 240GB, kommer den finnas i lager framöver?

Hej!

Jag har kontaktat leverantören av produkten men tyvärr ännu inte fått svar om de har information angående när varan åter finns i lager. Jag håller koll på det och återkommer så snart jag kan.

Mvh,
Adam
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Medlem

får man inte längre en rabattkod vid köp på 800kr eller över?

Permalänk
Medlem

Såg er tråd, och kom att tänka på en episod för en tid sedan;

Beställde ett ur det ordinarie sortimentet utgått moderkort som fyndvara från er, under förespeglingen att kartongen var öppnad, men innehållet komplett. När det väl levererades visade det sig att så var inte fallet, det var plundrat på i stort sett samtliga tillbehör. Det enda som låg i lådan var en quickstart guide, en plansch, och en driver-CD till ett grafikkort, till på köpet från en annan tillverkare.

Påtalade problemet hos er kundtjänst med en viss förståelse för att de som hanterar returer omöjligen kan förutsättas känna till exakt vilka tillbehör som ska följa med alla produkter ni saluför, och fick frågan om jag kunde tänka mig någon slags kompensation.

Räknade ihop vad det skulle kosta mig att anförskaffa de saknade tillbehören eller motsvarande från annat håll, och föreslog en återbetalning av summan. Blev nekad detta, då det med tanke på att det bl a skulle ingå ett wifikort slutade på en ganska ansenlig andel av köpeskillingen, och i slutändan returnerade jag kortet mot full återbetalning. Kanske lite trist, men nåja, i slutändan förlorade jag inte mer än den tid engagemanget tog.

Höll sedan lite tabs på er via Prisjakt under några månaders tid, mest för att se om samma exemplar skulle läggas ut igen som fyndvara, prissatt med hänsyn till de saknade tillbehören, men icke sa Nicke. Antar att det aldrig såldes igen.

Av ren nyfikenhet, vad gör ni med den här sortens returnerade ströexemplar? Skickar ni tillbaks till tillverkaren? Får någon lycklig anställd ta hem dem? Destrueras de? Eller hamnar de i någon skrubb på lagret, för att aldrig mer få se solens ljus?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av peckadj:

OCZ Trion 150 SSD 240GB, kommer den finnas i lager framöver?

Skrivet av CDON.COM:

Hej!

Jag har kontaktat leverantören av produkten men tyvärr ännu inte fått svar om de har information angående när varan åter finns i lager. Jag håller koll på det och återkommer så snart jag kan.

Mvh,
Adam
CDON.COM

Hej,

Varan beräknas finnas i lager igen inom 8-9 arbetsdagar, så håll gärna koll på hemsidan under nästa vecka så ska den snart gå att beställa igen.

Mvh,
Adam
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Cdon.com
Skrivet av yrnm:

får man inte längre en rabattkod vid köp på 800kr eller över?

Hej,

Bonustrappan har gjorts om lite så du nu bl.a. får fri frakt vid köp över 800 kr istället för tidigare gräns 1000 kr, och i samband med detta har då rabattkoden för närvarande plockats bort.

Mvh,
Adam
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Cdon.com
Skrivet av kaput:

Såg er tråd, och kom att tänka på en episod för en tid sedan;

Beställde ett ur det ordinarie sortimentet utgått moderkort som fyndvara från er, under förespeglingen att kartongen var öppnad, men innehållet komplett. När det väl levererades visade det sig att så var inte fallet, det var plundrat på i stort sett samtliga tillbehör. Det enda som låg i lådan var en quickstart guide, en plansch, och en driver-CD till ett grafikkort, till på köpet från en annan tillverkare.

Påtalade problemet hos er kundtjänst med en viss förståelse för att de som hanterar returer omöjligen kan förutsättas känna till exakt vilka tillbehör som ska följa med alla produkter ni saluför, och fick frågan om jag kunde tänka mig någon slags kompensation.

Räknade ihop vad det skulle kosta mig att anförskaffa de saknade tillbehören eller motsvarande från annat håll, och föreslog en återbetalning av summan. Blev nekad detta, då det med tanke på att det bl a skulle ingå ett wifikort slutade på en ganska ansenlig andel av köpeskillingen, och i slutändan returnerade jag kortet mot full återbetalning. Kanske lite trist, men nåja, i slutändan förlorade jag inte mer än den tid engagemanget tog.

Höll sedan lite tabs på er via Prisjakt under några månaders tid, mest för att se om samma exemplar skulle läggas ut igen som fyndvara, prissatt med hänsyn till de saknade tillbehören, men icke sa Nicke. Antar att det aldrig såldes igen.

Av ren nyfikenhet, vad gör ni med den här sortens returnerade ströexemplar? Skickar ni tillbaks till tillverkaren? Får någon lycklig anställd ta hem dem? Destrueras de? Eller hamnar de i någon skrubb på lagret, för att aldrig mer få se solens ljus?

Hej,

Mycket bra fråga. Det finns inget enkelt och rakt svar på din fråga men jag vill ge dig (och övriga läsare) en inblick i hur det fungerar hos oss. Jag vågar nog säga att öppnade ångerreturer från kunder är ett bekymmer för de flesta e-handlare oavsett bransch. I vissa branscher slänger man allt och tar en kostnad för svinnet. I elektronikbranschen där det inte sällan rör sig om artiklar med högt värde, ser man allt oftare hur stora återförsäljare säljer dessa varor till reducerat pris, så även CDON.COM. Vi har valt att kalla den typen av artiklar "Fyndvaror". Det är inte nödvändigtvis endast ångerreturer vi säljer som fynd utan även returer som kommer från serviceverkstäder, felaktiga reklamationer (kan vara goodwill), samt andra ströorsaker. Vi har valt att klassificera fynd i tre klasser - 1, 2 & 3 där 1 är som nyskick och 2 & 3 bär spår av användning med alla väsentliga tillbehör för användning. Dessa klasserna är givetvis/tyvärr godtyckliga och det jag kanske tycker är en 2a tycker du måhända är en 3a i somliga fall. Priset följer givetvis klassen så bryr man sig inte om att kartongen är skadad och att installations-CDn kanske är borta (eller vad det nu än må vara) så kan en fyndklass 3-artiklar vara ett riktigt klipp. I samma andetag kan det tyvärr ibland uppfattas som om vi säljer artiklar bättre ämnade för loppis. Så får det inte vara och vi kommer ta ett krafttag med detta framöver.

Jag ska vara ärlig och säga att fynd inte är något högprioriterat hos oss. Att hantera "skiten" som många refererar till dessa artiklarna (inkl defekta returer) är inget lätt jobb av många anledningar. De flesta grossister/märken har sina egna rutiner för hur man hanterar defekt gods och vissa kan acceptera retur på öppnade varor medan de flesta inte gör det. Det är en snårskog att hantera och det tar väldigt mycket tid i anspråk. Som kund är det betydligt lättare att köpa denna typen av artiklar i butik. Jag besökte nyligen Elgigantens butik som ligger ett stenkast från vårt huvudlager och de hade satt lappar på artiklar som var kundreturer. Jag kunde enkelt som kund se skicket på den aktuella varan och ta ett beslut men i den sekund man flyttar detta till nätet uppstår en del utmaningar (jag är medveten om att jag låter som en politiker nu). Låt mig ge ett exempel. Två artiklar kan ha samma fyndklass och i vårt system får de då samma artikelnummer, men motiveringen till klassen på båda artiklarna kan skilja sig, så i dagsläget ger vi inte kunden en beskrivning och motivering på vår site för att vi kan inte vara säker på att den varan som kunden får hem faktiskt är den som plockas på lagret om det finns flera av samma. Dåligt? Ja, det är vi nog alla överens om. Det är många pest eller kolera beslut man måste ta när man hanterar allsköns returer.

Jag lovar att vi ska göra ett bättre jobb men måste samtidigt vara realistisk och säga att några omfattande förändringar kommer inte att ske inom en snar närtid. Till sist, du undrade var artiklarna tar vägen. Du svarar nästan på frågan själv så när som på att inga "lyckliga" anställda varken får eller vill ha artiklar som inte ens går att klassas som 3. Du hade förmodligen baxnat om du såg skicket på vissa returer vi får in och hur de är förpackade; jag tror ärligt talat inte du har så livlig fantasi att du kan förställa dig

Vi har nyligen startat upp vårt Tradera-konto igen och vi kommer tokfynda ut artiklar där framöver. Slår det väl ut så lär den delen växa men vi kommer börja rätt lugnt. Oavsett, så är tanken att man tydligt ska kunna se vad man får och man ska kunna göra riktiga klipp. (Jag kommer själv buda på några av de artiklarna som är på väg ut).

Ledsen att det blev så långt men jag hoppas att du fick en liten inblick i vår vardag.

Mvh
Tobias
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

@CDON.COM: Mycket bra inlägg. CDON fortsätter imponera detta året!

Kan vi få länken till ert Tradera-konto så att man kan hålla koll?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av MultiMan:

@CDON.COM: Mycket bra inlägg. CDON fortsätter imponera detta året!

Kan vi få länken till ert Tradera-konto så att man kan hålla koll?

Tack för vänliga ord. Här är länken: http://www.tradera.com/Profile/Items/List?alias=cdon&memberId...

Vi kommer smyga igång tradera. Vi har haft ett par annonser ute på test och kommer troligtvis fortsätta så här i ett par veckor till innan vi förhoppningsvis ökar takten. Jag har en ganska risig iPhone 6 framför mig som ska upp inom kort.

Mvh
Tobias
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av CDON.COM:

Vi har nyligen startat upp vårt Tradera-konto igen och vi kommer tokfynda ut artiklar där framöver. Slår det väl ut så lär den delen växa men vi kommer börja rätt lugnt. Oavsett, så är tanken att man tydligt ska kunna se vad man får och man ska kunna göra riktiga klipp. (Jag kommer själv buda på några av de artiklarna som är på väg ut).

Ledsen att det blev så långt men jag hoppas att du fick en liten inblick i vår vardag.

Mvh
Tobias
CDON.COM

Det där kan knappast kallas att CDON är ett seriöst företag när deras egna anställda kommer gå in och bjuda på egna företagets auktioner för att driva upp priset som företaget får.

CDON bör omgående innan ens första auktionen kommer ut införa rutiner och kontroll så att inga anställa (eller dess familjer/nära släkt/relaterade) går in och bjuder på auktioner CDON lagt upp, just för att undvika att priset bara trissas upp för företagets egna bästa. Precis som det oftast är i tävlingar där anställda, familjemedlemmar mm inte får deltaga.

Skrivet av MultiMan:

@CDON.COM: Mycket bra inlägg. CDON fortsätter imponera detta året!

Kan vi få länken till ert Tradera-konto så att man kan hålla koll?

Fortsätter att imponera med usel kundservice, och upptrissningar av priser på auktioner som de kommer hålla på med som de själv ovan erkände?

CDON kan nyttjas till att ex köpa cdskivor, spel eller sådan elektronik/hårdvara där man kan gå direkt till tillverkare och få utbytt, men inget annat. Då CDON´s kundservice/returhantering är under all kritik.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@CDON.COM:

Wow, vilken utläggning, jag som knappt vågade tro att ni skulle ha tid att besvara den sortens frågor alls! Det var inte på något vis för långt, utan snarare synnerligen intressant och utvecklande läsning. Fick den önskade inblicken och mycket mer därtill

Du låter bitvis lite ursäktande. Får tillägga att jag inte är det minsta missnöjd över hur mitt ärende med moderkortet hanterades. Upplevde att supportkillen jag hade kontakt med engagerade sig i ärendet, och försökte göra vad han kunde inom ramarna för sina rutiner, att det sedan inte blev exakt som jag ville är inget jag lägger på ert minuskonto. Sammantaget var det som skedde fullt rimligt.

Stort tack för att du tog dig tiden!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av PowerNet:

Det där kan knappast kallas att CDON är ett seriöst företag när deras egna anställda kommer gå in och bjuda på egna företagets auktioner för att driva upp priset som företaget får.

CDON bör omgående innan ens första auktionen kommer ut införa rutiner och kontroll så att inga anställa (eller dess familjer/nära släkt/relaterade) går in och bjuder på auktioner CDON lagt upp, just för att undvika att priset bara trissas upp för företagets egna bästa. Precis som det oftast är i tävlingar där anställda, familjemedlemmar mm inte får deltaga.
Fortsätter att imponera med usel kundservice, och upptrissningar av priser på auktioner som de kommer hålla på med som de själv ovan erkände?

CDON kan nyttjas till att ex köpa cdskivor, spel eller sådan elektronik/hårdvara där man kan gå direkt till tillverkare och få utbytt, men inget annat. Då CDON´s kundservice/returhantering är under all kritik.

Hej,

Det är väldigt grova anklagelser du kastar ur dig utan att ha några som helst belägg. Fifflande med auktioner är något Ebay/Tradera ser mycket allvarligt på och har du faktiska bevis så ber jag dig omgående ta kontakt med dem så det kan utredas. Konstruktiv kritik ska absolut framföras och ja, vi har brustit mer än en gång men att komma med grundlösa anklagelser är varken seriöst eller konstruktivt. Jag förtydligar gärna vad jag syftade till här men det hade inte tillfört något till originaltexten och utelämnades därför.

Jag (privat) gav bort min bok om Äventyrsspel (stor fin bok för oss som gillar rollspel och brädspel) men sedan upptäckte jag att boken tyvärr var utgången och inte gick att få tag på. Jag råkar veta att vi har 2 ex som ligger i kö för att läggas ut på tradera och jag hade kunnat tänka mig att lägga typ nypris för att få äga denna ytterst härliga bok igen. Båda är kantstötta och kan därför inte säljas ut på vår site utan är perfekta för Tradera, där många andra brädsspels- och rollspelsnördar likt mig själv bevakar. Om ingen bjuder över mig blir jag givetvis tvungen att för mina privata pengar betala för auktionen. Marknadspriset kommer styra vad boken säljs för. Det går inte djupare än så, men återigen, misstänker du fusk i någon form oavsett vem som är säljare så ventilera det direkt med Tradera. Jag hoppas att du ser lite annorlunda på min text efter ha fått lite mer detaljerad info. Att försöka driva upp auktioner på kantstötta böcker eller på t.ex ett GTX 680 i risigt skick (som fö såldes till ett fast pris i förra veckan) är inte något som CDON.COM kommer ägna sig åt och knappast någon annan större handlare heller (hoppas jag). ps. Jag ser nu att det kommer ett nytryck på boken jag talar om ovan så jag kommer sannolikt inte bjuda på auktionen då jag inte vill ha ett kantstött ex. En fjäder blev till en höna som blev till en fjäder igen

Tobias
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Cdon.com
Skrivet av kaput:

@CDON.COM:

Wow, vilken utläggning, jag som knappt vågade tro att ni skulle ha tid att besvara den sortens frågor alls! Det var inte på något vis för långt, utan snarare synnerligen intressant och utvecklande läsning. Fick den önskade inblicken och mycket mer därtill

Du låter bitvis lite ursäktande. Får tillägga att jag inte är det minsta missnöjd över hur mitt ärende med moderkortet hanterades. Upplevde att supportkillen jag hade kontakt med engagerade sig i ärendet, och försökte göra vad han kunde inom ramarna för sina rutiner, att det sedan inte blev exakt som jag ville är inget jag lägger på ert minuskonto. Sammantaget var det som skedde fullt rimligt.

Stort tack för att du tog dig tiden!

Ingen fara. En bra fråga kräver ett bra svar.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CDON.COM:

Hej JLidback,

Vi beklagar verkligen det inträffade, ditt ärende är nu skickat till ansvarig för avdelningen. Vi återkopplar så fort vi kan.

Mvh
Robin
CDON.COM

Får inte svar i PM från er på över 15 dagar så ställer frågan här:
Vad är det för ärende som skall skickas till till ansvarig för avdelningen?
Vid den tidpunkt du skrev det jag citerat i detta inlägg så var ärendet löst.
Försöker bara vara införstådd i proceduren som sker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CDON.COM:

Hej,

Det är väldigt grova anklagelser du kastar ur dig utan att ha några som helst belägg. Fifflande med auktioner är något Ebay/Tradera ser mycket allvarligt på och har du faktiska bevis så ber jag dig omgående ta kontakt
med dem så det kan utredas. Konstruktiv kritik ska absolut framföras och ja, vi har brustit mer än en gång men att komma med grundlösa anklagelser är varken seriöst eller konstruktivt. Jag förtydligar gärna vad jag syftade
till här men det hade inte tillfört något till originaltexten och utelämnades därför.

Jag (privat) gav bort min bok om Äventyrsspel (stor fin bok för oss som gillar rollspel och brädspel) men sedan upptäckte jag att boken tyvärr var utgången och inte gick att få tag på. Jag råkar veta att vi har 2 ex som
ligger i kö för att läggas ut på tradera och jag hade kunnat tänka mig att lägga typ nypris för att få äga denna ytterst härliga bok igen. Båda är kantstötta och kan därför inte säljas ut på vår site utan är perfekta för Tradera,
där många andra brädsspels- och rollspelsnördar likt mig själv bevakar. Om ingen bjuder över mig blir jag givetvis tvungen att för mina privata pengar betala för auktionen. Marknadspriset kommer styra vad boken säljs för.
Det går inte djupare än så, men återigen, misstänker du fusk i någon form oavsett vem som är säljare så ventilera det direkt med Tradera. Jag hoppas att du ser lite annorlunda på min text efter ha fått lite mer detaljerad info.
Att försöka driva upp auktioner på kantstötta böcker eller på t.ex ett GTX 680 i risigt skick (som fö såldes till ett fast pris i förra veckan) är inte något som CDON.COM kommer ägna sig åt och knappast någon annan större handlare
heller (hoppas jag). ps. Jag ser nu att det kommer ett nytryck på boken jag talar om ovan så jag kommer sannolikt inte bjuda på auktionen då jag inte vill ha ett kantstött ex. En fjäder blev till en höna som blev till en fjäder igen

Tobias
CDON.COM

Hej!

Det var inga anklagelser, utan ett konstaterande att det inte känns serriöst att anställda i företaget kommer gå in och bjuda på auktionerna, då företaget har egen vinning i att få in så mycket pengar som möjligt på auktionerna,
vilket gör att det lätt tolkas som att anställda (som dusjälv sade) kommer gå in och trissa upp priset, då ni bjuder på egna företagets auktioner.
"(Jag kommer själv buda på några av de artiklarna som är på väg ut)." det kan inte tolkas annat än att ni kommer ge er in i budandet på ert egna företags produkter, vilket inte känns serriöst och bör undvikas, då det är jävigt.
Precis som ex tävlingar företag har, då det ofta står ex: "anställda och dess familjer i (bolagx) eller dess dotterbolag/sammarbetsparters får inte delta i tävlingen" just för att undvika jävighet.

Som sagt, det var ingen anklagelse utan ett rent konstaterande utav texten du skrev att det inte känns serriöst att anställda kommer ge sig in i auktionerna (vilket trissar upp priset) då företaget vinner på det, därav så böör CDON
införa förbud mot att anställda/dess familjer/närmst anhöriga inte får delta i auktionerna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Trams. I såna fall är alla auktioner oseriösa då upptrissningar kan förekomma och förekommer.
Blir priset för högt, köp inte, enkelt.

Att jämföra med tävlingar där vinnaren får pris utan ekonomisk prestation är inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är inget smutskastande, utan jag lade fram att det inte känns seriöst att anställda kommer gå in och bjuda på auktioner från egna företaget, då det är jävighet, och företaget vinner på det.

Men de anställda måste väl betala som alla andra?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det där kan knappast kallas att CDON är ett seriöst företag när deras egna anställda kommer gå in och bjuda på egna företagets auktioner för att driva upp priset som företaget får.

CDON bör omgående innan ens första auktionen kommer ut införa rutiner och kontroll så att inga anställa (eller dess familjer/nära släkt/relaterade) går in och bjuder på auktioner CDON lagt upp, just för att undvika att priset bara trissas upp för företagets egna bästa. Precis som det oftast är i tävlingar där anställda, familjemedlemmar mm inte får deltaga.
Fortsätter att imponera med usel kundservice, och upptrissningar av priser på auktioner som de kommer hålla på med som de själv ovan erkände?

Den här gången måste jag framföra att jag inte kan se något fel med denna metoden från CDONs sida. Tvärtom kan jag tycka lite synd om de anställda som inte får köpa produkterna innan auktion. En gång i tiden när jag jobbade i en butik fick vi anställda köpa returnerade saker till lite lägre pris för det var smidigast så för företaget. Jag tror att det fortfarande är vanligt att företag i första hand låter anställda köpa "andrahandssortering". Hur kan du då anse det vara fel att ett företag säljer via auktion och att det ska förbjudas för de anställda att lägga bud? Hur du kan jämföra auktion med en tävling förstår jag inte heller?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har raderat en del OT och diverse otrevligheter. Diskutera gärna men undvik hårklyveri och personagrepp

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har en fråga till CDON som bekymrat mig i flera år men jag har aldrig fått något konkret svar från kundsupport. Jag förstår dem, de har knappast behörighet att besvara eller göra stora ändringar av det här slaget.

Jag är Finsk medborgare men svenskspråkig, likt många andra hundratusentals i Finland. Det finns massor av böcker, filmer och andra produkter på den svenska CDON hemsidan som inte finns hos den Finska versionen, för att inte tala om att jag knappt fattar något av språket. Det går inte heller att skicka paket från svenska CDON till Finland och våra bankkonton/kort blockeras automatiskt vid köp.

Vad i all världen ska man göra som svenskspråkig för att handla på svenska CDON eller måste vi köpa båtbiljetter? Det finns så mycket vi går miste om

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av anon226320:

Får inte svar i PM från er på över 15 dagar så ställer frågan här:
Vad är det för ärende som skall skickas till till ansvarig för avdelningen?
Vid den tidpunkt du skrev det jag citerat i detta inlägg så var ärendet löst.
Försöker bara vara införstådd i proceduren som sker.

Hej,

Min kollega hade troligtvis inte sett att ärendet var löst vid tillfället han skrev PM till dig - när det eskalerat på det sätt du beskriver tar vi det helst vidare direkt så det får en så snabb lösning som möjligt.

Mvh,
Adam
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Navicula:

Har en fråga till CDON som bekymrat mig i flera år men jag har aldrig fått något konkret svar från kundsupport. Jag förstår dem, de har knappast behörighet att besvara eller göra stora ändringar av det här slaget.

Jag är Finsk medborgare men svenskspråkig, likt många andra hundratusentals i Finland. Det finns massor av böcker, filmer och andra produkter på den svenska CDON hemsidan som inte finns hos den Finska versionen, för att inte tala om att jag knappt fattar något av språket. Det går inte heller att skicka paket från svenska CDON till Finland och våra bankkonton/kort blockeras automatiskt vid köp.

Vad i all världen ska man göra som svenskspråkig för att handla på svenska CDON eller måste vi köpa båtbiljetter? Det finns så mycket vi går miste om

Hej,

Det ligger 2,5 miljoner svenska böcker på cdon.fi. Problemet är att kategoriseringen gör att vi inte kan visa fram allt. Men om duhittar en Svensk bok på svenska sidan som du vill ha, kan du bara kopiera ISBN-numret och söka med det på Finska sidan så kommer boken dyka upp. Om det mot förmodan inte skulle göra det så kan du ta kontakt med kundtjänst så kan vi eventuellt lösa det ändå!

Mvh,
Samuel
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Hej, det ligger 2,5 miljoner svenska böcker på cdon.fi. Problemet är att kategoriseringen gör att vi inte kan visa fram allt. Men om du hittar en Svensk bok på svenska sidan som du vill ha, kan du bara kopiera ISBN-numret och söka med det på Finska sidan så kommer boken dyka upp. Om det mot förmodan inte skulle göra det så kan du ta kontakt med kundtjänst så kan vi eventuellt lösa det ändå!

Mvh,
Samuel
CDON.COM

Hej och tack för svar

Jag har testat detta tidigare men det finns fotfarande produkter som inte existerar på den Finska sidan + att de produkter som faktiskt finns har högre pris. Det kan vara allt från 50 cent till flera €uro (1€ ≈ 10kr). Nja... Sak samma om det där med priserna, jag betalar hellre 20kr extra än köper båtbiljetter. Där fick ni mig

Men nu läste jag att ni möjligtvis kan lösa "existens problemet" via kundtjänst? Om jag hittar, låt säga, en bok som bara finns på den svenska sidan hur skall jag då formulera mig till kundtjänst via e-mail för att smidigast få den till Finland? Vi vill ju helst få produkten skickad från CDON.fi för att slippa de höga fraktkostnaderna från Sverige.

Permalänk
Hedersmedlem

*Otrevligt och meningslöst inlägg raderat, se trivselreglerna under §1*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro