[Diskussion] Samsung Galaxy S2 (Android 2.3)

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Hur tänker ni göra när ni skall packa upp er nya SGS2 ? Här är ett par bra varianter..
http://www.youtube.com/watch?v=Z8973hQk5nY
http://www.youtube.com/watch?v=MCExBgn6NF0

Vem sa att nördar inte kan ha kul..

Haha, den lilla tjejen bredvid i bergodalbanan var ju störtskön. Kolugn sitter hon med en blick som säger "Vad håller idioten på med?"

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Nån som vet några prestanda jämförelser mellan S2 och Sensation än? Kollade lite på videor och blev ruskigt imponerad hur det flöt på samsungen, medans jag tvekar mer och mer på Sensation och dess kanske-A8-variant CPU. Den verkar ju helt överlägsen Tegra 2 iaf. Fortfarande lite tveksam på deras samoleddar med kalla färger, men om den har prestandan så...

Hur mycket ram har S2?

Permalänk
Medlem

Över 3000 i Quadrant tyder på att SGS2 blir den snabbare telefonen. Dock så kan man inte säga det med säkerhet innan vi får se retail-versionen av bägge telefonerna, med rätt drivrutiner och ROMS. Jag tror att de senaste testerna kör på retail-versionen av SGS2, men Sensations mjukvara är ännu inte helt spikad.

I vilket fall som helst så har SGS2 mer minne (1GB), som svar på din fråga.
http://samsunggalaxys2review.org/samsung-galaxy-s2-vs-htc-sen...

Permalänk
Medlem

Inget ny info. om batteritiden på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Hur tänker ni göra när ni skall packa upp er nya SGS2 ? Här är ett par bra varianter..
http://www.youtube.com/watch?v=Z8973hQk5nY
http://www.youtube.com/watch?v=MCExBgn6NF0

Vem sa att nördar inte kan ha kul..

Coolt

Frågade i Expertbutik i går och dom sa att det var 9100 som skulle komma och den kommer till butiken första maj. Han hade dock inte pris på den ännu men det kanske skulle slås fast nästa vecka trodde han.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Coolt

Frågade i Expertbutik i går och dom sa att det var 9100 som skulle komma och den kommer till butiken första maj. Han hade dock inte pris på den ännu men det kanske skulle slås fast nästa vecka trodde han.

Kommer expert få in den 1 maj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Kommer expert få in den 1 maj?

Enligt vad nissen bakom disken sa till mig ja.

Så jag hoppas deras datum stämmer.
Jag frågade om det var preliminärt eller inte men det såg han inte tyvärr så han trodde det var skarpt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

1maj är ju en Söndag så den informationen får man nog ta med en nypa salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av James Bond:

1maj är ju en Söndag så den informationen får man nog ta med en nypa salt

Då släpps den väl och dom får in den till måndagen där antar jag.

Känns som söndag eller måndag spelar mindre roll för min del XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Jag skulle bli förvånad om Expert fick in telefonen en vecka innan alla större nätbutiker får in den.

PC City: 7 maj
Komplett: 10 maj
CDON: 12 maj
Netonnet: 13 maj
Dustin: 16 maj

Dustin brukar vara mer rimliga i sina preliminära datum, min gissning är att den droppar in runt den 16:e i alla butiker.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Apropos batteritid så verkar den riktigt bra. Mobile-reviews talar om en förbättring kring 1.5 - 2x jämfört med SGS1. Till detta bidrar en effektiv hårt gatead processor med ett stort över/underklockningsintervall, en av marknadens strömeffektivaste skärmar och massor av små mjukvaruoptimeringar.

Här är den första delen av recensionen, den kommer nog att bli klar i morgon:
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=h...

Permalänk
Skrivet av murklor:

Nån som vet några prestanda jämförelser mellan S2 och Sensation än? Kollade lite på videor och blev ruskigt imponerad hur det flöt på samsungen, medans jag tvekar mer och mer på Sensation och dess kanske-A8-variant CPU. Den verkar ju helt överlägsen Tegra 2 iaf. Fortfarande lite tveksam på deras samoleddar med kalla färger, men om den har prestandan så...

Hur mycket ram har S2?

Eftersom sensations CPU fortfarande bygger på exakt samma arkitektur som i Desire/N1/DHD så kommer den få väldigt svårt att hänga med. Scorpion arkitekturen ligger ju i nivå med cortex A8 i praktiken, lite snabbare på vissa områden men ligger efter på andra. Cortex A9 är en betydligt effektivare arkitektur än A8, ca 25-30% snabbare per klock, det plus nya instruktionsset borde sopa mattan med scorpion.

På pappret så verkar inte gpu i sensation allt för upphetsande heller(jo jag har sett "artikeln" om att adreno 220 ska ha dubbla prestandan vs tegra2, men den kommer från fudzilla). Surfar man in på nenamarks resultatsida kan man hitta några resultat på adreno 220, 53-55fps i nenamark, i 960x540 då förstås. FPS borde inte vara låst där som i fallet SGS2 som får 59,6-59,7 pga. fps är låst vid refreshraten på skärmen(60Hz). Typ v-sync.

http://nena.se/nenamark/view?version=1&device_id=382

http://nena.se/nenamark

1Gb RAM i SGS2

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

FPS borde inte vara låst där som i fallet SGS2 som får 59,6-59,7 pga. fps är låst vid refreshraten på skärmen(60Hz). Typ v-sync.

Hm, det där går inte riktigt ihop. Enlight framsidan så finns det ju många som benchar över 60fps - bla Tegra 2 som ligger i toppen (rejält överklockad). Alltså kan inte testet ha vsync på. Kollar man längre ner på listan finns Tegra 2 återigen som går över 60fps, en Galaxy S klockad på 1.5ghz som går över det, en annan Tegra klockad till 1.4ghz, SGX540, etc.

Men visst, jag ser vad du menar. Mali 400 är i de flesta fall låst vid 59.7-8fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Apropos batteritid så verkar den riktigt bra. Mobile-reviews talar om en förbättring kring 1.5 - 2x jämfört med SGS1. Till detta bidrar en effektiv hårt gatead processor med ett stort över/underklockningsintervall, en av marknadens strömeffektivaste skärmar och massor av små mjukvaruoptimeringar.

Här är den första delen av recensionen, den kommer nog att bli klar i morgon:
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=h...

Man blir bara så galet sugen på denna mobil! Suck ... jag som inte har råd egentligen.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av orrebus:

Inget ny info. om batteritiden på den?

Av vad jag har läst så kommer denna telefon ha bäst batteritid bland alla smartphones. Den kommer sätta en ny standard.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av moire:

Av vad jag har läst så kommer denna telefon ha bäst batteritid bland alla smartphones. Den kommer sätta en ny standard.

Var har du läst detta? Tycker alla previews/recensioner jag läst är ganska luddiga kring just batteritid. De säger gärna att batteritiden är kanonbra, men testerna de gjort ger jag inte mycket för.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Var har du läst detta? Tycker alla previews/recensioner jag läst är ganska luddiga kring just batteritid. De säger gärna att batteritiden är kanonbra, men testerna de gjort ger jag inte mycket för.

Nu senaste pga den ryska recensionen (ska leta upp länk) . Recensenten där använde SGS samt SGS2 likadant, samma plats vid samtal samma tal vid samtal, samma platser dit hans surfade, samma youtube videos, samma bildtagningar, samma program i bakgrunden etc etc.

Hans SGS1 klarade sig till eftermiddaen sedan var den urladdad, SGS2an höll sig enligt han 1.5 till 2 gånger längre. Detta då SGS1 har hygglig batteritid redan för att vara en smartphone.

Edit: länk
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=h...

Ett citat från artikeln: "Unconverted video playback possible within approximately 8.5 hours. Playing music - up to 30 hours."

Jag kan jämföra Desire mot SGS1, har båda dessa och SGSen har mycket bättre batteritid, iaf 1.5 mer.
Utifrån detta kan man då spekulera / uppskatta SGS2 mot Desire Desire HD och kanske Sensation när den testas mot DHD.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Jag läste och det testet och det tillhörde väl tyvärr ett av de test jag inte gav så mycket för. Hur vettigt är det att jämföra mot en SGS1 och "göra samma saker"? Ingen standardiserad testmetod direkt. Är SGS1:an splitter ny när han gör dessa test, annars blir det ju ganska ointressant.

Jag skulle gärna se ett test liknande de som swedroid använder, men det kommer väl när de större siterna har fått in telefonen...

Tack ändå för svaret och länkningen.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Jag läste och det testet och det tillhörde väl tyvärr ett av de test jag inte gav så mycket för. Hur vettigt är det att jämföra mot en SGS1 och "göra samma saker"? Ingen standardiserad testmetod direkt. Är SGS1:an splitter ny när han gör dessa test, annars blir det ju ganska ointressant.

Jag skulle gärna se ett test liknande de som swedroid använder, men det kommer väl när de större siterna har fått in telefonen...

Tack ändå för svaret och länkningen.

Jo det kommer bättre syntetiska tester snart antar jag.

Men vi har även viss fakta att utgå ifrån.

Skärmen drar mindre ström.
Strömsnålare SoC.
Större batteri.

Det testet ovan är riktigt bra, du får ingen exakt siffra, men det är inte heller av intresse. Hans uppskattning 1.5 - 2 är allt man, jag, behöver.
När man har använt en mobil ett tag så vet man hur länge batteriet brukar räcka. Man brukar även ha samma använder mönster. T.ex Lyssna på musik och surfa till och från jobbet ca 2 timmar. Sedan lite användning på lunchen och kvällen. Det ger en mycket bra fingervisning.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Eftersom sensations CPU fortfarande bygger på exakt samma arkitektur som i Desire/N1/DHD så kommer den få väldigt svårt att hänga med. Scorpion arkitekturen ligger ju i nivå med cortex A8 i praktiken, lite snabbare på vissa områden men ligger efter på andra. Cortex A9 är en betydligt effektivare arkitektur än A8, ca 25-30% snabbare per klock, det plus nya instruktionsset borde sopa mattan med scorpion.

På pappret så verkar inte gpu i sensation allt för upphetsande heller(jo jag har sett "artikeln" om att adreno 220 ska ha dubbla prestandan vs tegra2, men den kommer från fudzilla). Surfar man in på nenamarks resultatsida kan man hitta några resultat på adreno 220, 53-55fps i nenamark, i 960x540 då förstås. FPS borde inte vara låst där som i fallet SGS2 som får 59,6-59,7 pga. fps är låst vid refreshraten på skärmen(60Hz). Typ v-sync.

http://nena.se/nenamark/view?version=1&device_id=382

http://nena.se/nenamark

1Gb RAM i SGS2

Det kan vara så att CPUn är flaskhalsen för GPUn hos Sensation! SGS2:s CPU är säkert betydligt effektivare per klockcykel.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Man blir bara så galet sugen på denna mobil! Suck ... jag som inte har råd egentligen.

Samma problem här.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fler recensioner där de priser batteritiden!

http://www.slashgear.com/samsung-galaxy-s-ii-review-26148446/

"Big, bright screen, dual-core processor, lots of wireless: you’d be forgiven for assuming the Galaxy S II would gulp down juice like a long distance runner after a race. In actual fact, it’s something of a minor miracle. The standard 1,650 mAh battery took us through two days of use – from off the charger at 7am, through a full day with push email active, the display at maximum backlight while outdoors, lots of photography and some video recording, a couple of YouTube clips, GPS with Google Maps, browsing and some calls, then through the night (again, with push email switched on) and through the next day, only expiring that evening."

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av murklor:

Hm, det där går inte riktigt ihop. Enlight framsidan så finns det ju många som benchar över 60fps - bla Tegra 2 som ligger i toppen (rejält överklockad). Alltså kan inte testet ha vsync på. Kollar man längre ner på listan finns Tegra 2 återigen som går över 60fps, en Galaxy S klockad på 1.5ghz som går över det, en annan Tegra klockad till 1.4ghz, SGX540, etc.

Men visst, jag ser vad du menar. Mali 400 är i de flesta fall låst vid 59.7-8fps.

SGS2 är låst vid 60, den får 59,7 även i neocore tex.

Om det är v-sync vet jag inte, men fps går inte högre iaf. LG's lurar är inte låsta såvitt jag vet, läste 120fps nånstanns men ej bekräftat.

SGS1 var låst vid 56fps. man kan dock köra in en custom kernel med låset vid 65 tex. Får faktiskt ut 63fps i nena ur min SGS, överklockad cpu+gpu förvisso

http://nena.se/nenamark/view?version=1&device_id=129

Permalänk
Medlem

Nu har någon uppdaterat Batteritiden på prisjakten. Ser sjukt bra ut. Om de tiderna stämmer tvivlar jag inte en sekund på att köpa en.(Alltså batteri tiden har vart det jag väntat på, mycket viktigt för mig)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=838917

Permalänk

Jag funderar på att beställa mobilen via pccity.se. Går det att lita på de? Någon som har erfarenheter kring deras nätbutik och service? Tänkte att om jag skulle få en defekt produkt så vill jag inte att stöta på något krångel.

Fast, kan man då i så fall besöka el-giganten om så var fallet? D.v.s att jag skulle få en defekt produkt eller att den skulle skadas under leveransen till posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4cKnWhit3:

Jag funderar på att beställa mobilen via pccity.se. Går det att lita på de? Någon som har erfarenheter kring deras nätbutik och service? Tänkte att om jag skulle få en defekt produkt så vill jag inte att stöta på något krångel.

Fast, kan man då i så fall besöka el-giganten om så var fallet? D.v.s att jag skulle få en defekt produkt eller att den skulle skadas under leveransen till posten.

Haft lite problem med pccity men om man ligger på så löser det sig alltid.
Skulle gissa på att elgiganten skulle ge dig mer problem än pccity.
Jag håller mig dock tyvärr borta från båda så rekomenderar ingen av dom.
Jag kör på cdon som det ser ut just nu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Hm, CDON får in den mycket senare, men det är ingen problem för min del och jag har ändå rätt bra erfarenheter kring deras service då jag beställd en handfull saker från de. Så jag tror att jag gör som du och kör på CDON, bara för att vara på säkra sidan om inte det finns ett bättre förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Haft lite problem med pccity men om man ligger på så löser det sig alltid.
Skulle gissa på att elgiganten skulle ge dig mer problem än pccity.
Jag håller mig dock tyvärr borta från båda så rekomenderar ingen av dom.
Jag kör på cdon som det ser ut just nu.

Du måste ha haft otur eller något..
Elgiganten är helt klart min favorit butik vid köp av teknikprylar, det är ofta ganska billigt där, dock inte alltid billigast men dom löser reklamationer och garantier riktigt bra. tillexempel sist så bokade jag ett headset för 299 över internet som jag sen åkte till elgiganten 1 timme senare för att köpa. Men när jag kom fram visade det sig att det inte fanns några headset av den typen kvar trots att det stod både på internet och i deras system att det skulle finnas där.
Jag pratade med en anställd och han bad om ursäkt för felet och att det med största sannolikhet beror på att någon har snott det, jag blev istället erbjuden ett bättre headset som kostade något på 500 kr men jag fick dom för 299 kr, samma som jag skulle ha betalat för dom jag hade bokat. Detta gjorde han/dom utan att vara alls tvungen eftersom dom reservera sig för eventuella fel.
Jag kan dra flera liknande historier från Elgiganten, både som jag och bekanta har varit med om, tex någon gång fick jag ,utan kvitto, ett nytt headset eftersom det hade gått sönder.

Permalänk
Medlem

En recension från IDG där SGS2 får 10/10...
http://www.idg.se/2.1085/1.382263/samsung-galaxy-s-ii-varlden...
nu längtar man nog inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlliBoss:

En recension från IDG där SGS2 får 10/10...
http://www.idg.se/2.1085/1.382263/samsung-galaxy-s-ii-varlden...
nu längtar man nog inte...

En till bra review

http://www.engadget.com/2011/04/28/samsung-galaxy-s-ii-review...

Visa signatur

Nätverksnörd