[Diskussion] Samsung Galaxy S2 (Android 2.3)

Permalänk
Skrivet av RainesX:

My bad ^^
fick för mig att den inte var helt färdig ännu :\

Det har dom inte. Det är en RC just nu.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

My bad ^^
fick för mig att den inte var helt färdig ännu :\

Den är inte helt färdig, det är "test-release" inte helt buggfri. Det enda jag egentligen märker av är att den drar mer batteri än andra rom's. Den är sjukt snabb och smooth jämfört med nån froyo rom/kernel jag provat. Dock inget jag skulle rekommendera om man inte har viss erfarenhet av att flasha olika roms och generellt pilla med android.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Vi kommer få i9100 här, vilket betyder Exynos, och hela rubbet. Samsung säljer bara en modell per region, skulle tippa på att asien/mellanöstern åker på tegra2 modellen(i9103). Rent hårdvarumässigt så fixar exynos spel in/upp 1080p@60fps, så det finns marginal Kanske kommer en 3d variant senare och då kommer ju 1080p@60fps väl till pass.

Har SGS jag också, känns inte direkt akut att byta nu sedan CM7 har kommit till SGS, det är sjukt bra. Så jag avvaktar tills priserna stabiliseras och man får en överblick över vilka utvecklarcommunitys som kommer dev. till SGS2. Och om cyanogen tar sig an SGS2, hoppas det! Vet redan en grym svensk kock(Doc) som snart släpper ett online kök för Ox2 och har ett på G för SGS2.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk

Jo jag har sett dom benchmarksen också, samma benchmark program som visade att Adreno 205 i snapdragon gen.2 soc(DHD mfl.) skulle sopa mattan med hummingbird (SGX540). Dom kommer från ett utvecklarexklusivt bench prog., och dyker alltid upp i olika versioner beroende på vart dom kommer ifrån.

I dom riktiga tester av optimus x2 som finns så är den inte mer än 4-5fps före nuvarande SGS i 3D(nenamark), för att SGS2 skulle vara sämre än ox2 i 3D skulle samsung i princip behöva ha en långsammare gpu än i SGS1. Vilket inte känns sannolikt. Men det får framtiden utvisa.

Tills dess kan jag rekommendera ett besök på www.arm.com och kika på Mali-400's spec's osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Jo jag har sett dom benchmarksen också, samma benchmark program som visade att Adreno 205 i snapdragon gen.2 soc(DHD mfl.) skulle sopa mattan med hummingbird (SGX540). Dom kommer från ett utvecklarexklusivt bench prog., och dyker alltid upp i olika versioner beroende på vart dom kommer ifrån.

I dom riktiga tester av optimus x2 som finns så är den inte mer än 4-5fps före nuvarande SGS i 3D(nenamark), för att SGS2 skulle vara sämre än ox2 i 3D skulle samsung i princip behöva ha en långsammare gpu än i SGS1. Vilket inte känns sannolikt. Men det får framtiden utvisa.

Tills dess kan jag rekommendera ett besök på www.arm.com och kika på Mali-400's spec's osv.

Källor tack! Jag betvivlar inte en sekund vad du säger men jag läser gärna mer på egen hand och det är svårt om du inte anger källor till dina påståenden. Att länka till en tillverkarsida ger inte mycket.

Tidiga tester visar samtidigt att GPU-accellerationen i 2.3 ger en mjukare användarupplevelse än upplevelsen i LG O2X med 2.2.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Den är inte helt färdig, det är "test-release" inte helt buggfri. Det enda jag egentligen märker av är att den drar mer batteri än andra rom's. Den är sjukt snabb och smooth jämfört med nån froyo rom/kernel jag provat. Dock inget jag skulle rekommendera om man inte har viss erfarenhet av att flasha olika roms och generellt pilla med android.

OT : Är beredd att lära mig det bara man slipper det jävla lagget (2.2 stock driver mig till vansinne)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

OT : Är beredd att lära mig det bara man slipper det jävla lagget (2.2 stock driver mig till vansinne)

Börja med att köra in en bra 2.2.1 rom/kernel så du slipper lagg. 2.2.1 finns väl på kies till och med?

Kolla in på swedroids forum, och sen inne på samsung galaxys delen. Finns massor av guides hur du går till väga för att få in en bra rom.

Permalänk
Skrivet av Aure:

Källor tack! Jag betvivlar inte en sekund vad du säger men jag läser gärna mer på egen hand och det är svårt om du inte anger källor till dina påståenden. Att länka till en tillverkarsida ger inte mycket.

Tidiga tester visar samtidigt att GPU-accellerationen i 2.3 ger en mjukare användarupplevelse än upplevelsen i LG O2X med 2.2.

Jag ska googla och se om jag kan gräva upp dom testerna av DHD vs SGS som fanns innan DHD skulle släppas.

Kolla swedroids test av Ox2 för nenamark siffror osv.

UI't i 2.3 är tveklöst mycket mjukare och snabbare, men gpu-acc. är det väl inte. Förutom appdrawern i stock gingerbread launchern. Men den funkar på 2.2 också.

Arm är inte tillverkare, men samsung följer i princip deras referens-design i exynos. Tegra 2 saknar flera funktioner som finns i exynos, NEON SIMD instruktionsset bland annat. Exynos har dubbla 64bit I/O bussar, tegra 2 en enkel 64bits. Tegra 2 har en singelchannel minneskontroller också, tror även Tegra 2 saknar FPU'n(osäker på det)

http://www.arm.com/products/processors/cortex-a/cortex-a9.php

Lite om Mail-400 gpu'n

http://www.arm.com/products/multimedia/mali-graphics-hardware...

Permalänk

Nu har den dykt upp på prisjakt också. Verkar bli billigare än jag trott, trodde jag skulle få ge närmare 7 papp för luren.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Nu har den dykt upp på prisjakt också. Verkar bli billigare än jag trott, trodde jag skulle få ge närmare 7 papp för luren.

hehe lite komiskt hur vissa vill ha 13-15000 för den
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=838917
men 5000 är helt ok pris.

Någon som tror denna kommer köra över HTC pyramid som också verkar vara på väg?
Inte funnit så mycket annat än att den skall ha 7xxmb ram och 1.2ghz 2core snapdragon.
Hur ligger coretex a9 mot snapdragon?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

http://www.dialtosave.co.uk/mobile/news/2011/03/18/samsung-ga...
Tråkiga nyheter för alla som kommer få tegra 2 i sin galaxy s II

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

hehe lite komiskt hur vissa vill ha 13-15000 för den
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=838917
men 5000 är helt ok pris.

Någon som tror denna kommer köra över HTC pyramid som också verkar vara på väg?
Inte funnit så mycket annat än att den skall ha 7xxmb ram och 1.2ghz 2core snapdragon.
Hur ligger coretex a9 mot snapdragon?

Snapdragon Dualcore är en Cortex A9.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Snapdragon Dualcore är en Cortex A9.

haha Fail på mig XD
det förklarar dock en hel del faktiskt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Om det är sant att SGS2 inte får någon S-amoled+ -skärm så känns ju det som en stor besvikelse. Verkligen. Jag kunde leva med en Tegra2-CPU istället för den bättre Samsung-CPU:n, men det här är lite för trist.
Vad skall man då göra ?
1) Köpa en importerad SGS2 från USA.
2) Slå till på något annat fast sämre, t.ex. Nexus S
3) Vänta på något annat likvärdigt, kanske en HTC Pyramid.

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Om det är sant att SGS2 inte får någon S-amoled+ -skärm så känns ju det som en stor besvikelse. Verkligen. Jag kunde leva med en Tegra2-CPU istället för den bättre Samsung-CPU:n, men det här är lite för trist.
Vad skall man då göra ?
1) Köpa en importerad SGS2 från USA.
2) Slå till på något annat fast sämre, t.ex. Nexus S
3) Vänta på något annat likvärdigt, kanske en HTC Pyramid.

Blir nog LG Optimus 2X för mig om SGS2 inte lever upp till förväntningarna. Men Europa skulle väl få Samsungs egna processor, och därmed AMOLED också?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Jag hör så mycket olika bud. Det enda man kan konstatera helt säkert är att det inte finns någon definitiv officiell info - Varje gång (hittills) som jag försökt följa en källa så slutar det men nån obskyr "industry leak" eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag hör så mycket olika bud. Det enda man kan konstatera helt säkert är att det inte finns någon definitiv officiell info - Varje gång (hittills) som jag försökt följa en källa så slutar det men nån obskyr "industry leak" eller så.

Jo tror någon sa det tidigare i tråden.
Hoppas det stämmer bara.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det är två olika modeller av telefonerna, vi kommer få 9100 i Sverige.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det är bekräftat av Samsung Key Account att vi får Exynos och den bättre skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunkas:

Det är bekräftat av Samsung Key Account att vi får Exynos och den bättre skärmen.

Länk eller annan form av hänvisning tack.
Med alla rykten som snurrar runt denna mobilen så vågar jag inte lita på något utan källa.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Länk eller annan form av hänvisning tack.
Med alla rykten som snurrar runt denna mobilen så vågar jag inte lita på något utan källa.

Efter att jag har omformaterat datorn har jag inte kvar källan, tyvärr. Så egentligen var det inte värt att jag skrev det men har sett andra skriva det också, i andra forum.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Det var värkligen roligt att höra
tack för den infon

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Tredje förhandstitten (det finns en på ryska med)..
http://www.slashgear.com/samsung-galaxy-s-ii-with-touchwiz-4-...

Flera butiker har satt upp datum för när den kommer in nu, blir i maj som det verkar.

Permalänk
Medlem

Läste att CDON och phonehouse hade satt den som 5 maj.
http://www.swedroid.se/enligt-the-phone-house-och-cdon-com-fo...
Hoppas detta kan stämma för då blir det bara lite mer än en månad till.

Min fru köpte nu en galaxy s i helgen och jag måste säga att om det är föregångaren så kommer jag definitivt ta en s II XD
Snabb, smidig och helt sablars underbar skärm.

Kommer bli riktigt spännande att se s II sen

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

http://www.androidpolice.com/2011/03/26/samsung-galaxy-s-ii-g...
kanske kan vara lite rolig läsning för att slå ihjäl ett par minuter ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Samsung gör en stor uppdatering av sitt gränssnitt, Touchwiz, med släppet av SGS2. I version 4.0 kommer bland annat ett kraftig utökat stöd för gester (Nej, inte skärmgester. Jag menar att flyttar runt mobilen i luften typ).
Här är några exempel från en amerikansk mässa.
http://www.youtube.com/watch?v=p87lPeVXdCg
(OT: Kul att filmen visats en gång endast när jag hittade den).

Permalänk
Medlem

Uppdaterat! Säg till om jag skrivit fel någonstans

Skrivet av Oldskool:

Tredje förhandstitten (det finns en på ryska med)..
http://www.slashgear.com/samsung-galaxy-s-ii-with-touchwiz-4-...

Flera butiker har satt upp datum för när den kommer in nu, blir i maj som det verkar.

Tack för detta men vart är andra förhandstitten?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Samsung gör en stor uppdatering av sitt gränssnitt, Touchwiz, med släppet av SGS2. I version 4.0 kommer bland annat ett kraftig utökat stöd för gester (Nej, inte skärmgester. Jag menar att flyttar runt mobilen i luften typ).
Här är några exempel från en amerikansk mässa.
http://www.youtube.com/watch?v=p87lPeVXdCg
(OT: Kul att filmen visats en gång endast när jag hittade den).

Haha kul video! Imagine sms med gester hehe

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Snapdragon Dualcore är en Cortex A9.

Nä, qualcomm kör exakt samma arkitektur som tidigare snapdragon(gen, 1/2). Deras dualcore har 2st scorpion kärnor, enda skillnaden jämfört med cpu i DHD tex. är att dualcore varianten har dubbelt så mkt cache och lite högre klock. Exakt samma arkitektur, inga nya funktioner eller nya instruktioner.

Och vi får som sagt i9100 här, dvs. exynos. Någon modell utan SAMOLED+ har jag inte mer än hört folk spekulera i.