Rent tekniskt skulle Nvidia kunna ha använt ARM Cortex A57 som bas för en systemkrets till spelkonsol (en CPU man bl.a. använder i Tegra X1), det hade gett ungefär samma CPU-kraft och ungefär samma perf/W som Jaguar.
Den officiella storyn verkar ju vara att AMD lade sig så lågt kostnadsmässigt att Nvidia inte ansåg det vara värt att erbjuda något med motsvarande kapacitet till motsvarande pris, man ansåg att marginalerna blev så låga att det blev ointressant. Helt fel blev det ändå inte, Nvidias börskurs har tredubblas sedan man "förlorade" upphandlingen till denna generations konsoler och även om AMD går plus på konsolerna har dessa rimligen tagit en del fokus från andra områden.
Rent tekniskt skulle nog Intel kunna jobbat med PowerVR (som man vid tidpunkten för upphandlingen av PS4/XBO var delägare i, men nu sålt till Apple) kring en komplett lösning. Men även här lär marginalerna gjort att man inte ens försökte.
IBM (som levererar CPUerna till GameCube, Wii, Wii U, PS3 och 360) såg konsolerna, trots volymerna, som "fab fillers" och den marknaden blev ointressant när man bestämde sig för att sälja sin egen kretstillverkning.
Tittar man framåt känns snarare Qualcomm eller PowerVR (om nu inte Apple helt köper detta företag) som sannolikare kommande konkurrenter kring leverantörer av konsolsystemkretsar än Nvidia (som i stället verkar söka sig mot marknader med högre marginaler). Qualcomms Kryo och ARMs Cortex A72 är idag bättre CPUer än Jaguar, men förhoppningsvis kommer framtida systemkretsar från AMD bygga på Zen på CPU-sidan.