Testsystem, mjukvara och metod

Asus Ares II

Gemensamma komponenter

KomponentModell
ProcessorIntel Core i7 3960X @ 4,4 GHz
ModerkortAsus Rampage IV Extreme
Minne16 GB Corsair Vengeance, 1 600 MHz, 9-9-9-24
Grafikkort
  • Asus Ares II
  • AMD Radeon HD 7970 GHz Edition
  • Nvidia Geforce GTX 690
  • Nvidia Geforce GTX 680
HårddiskCrucial M4 256 GB
NätaggregatAntec High Current Pro 1 200 W
Skärm
  • Samsung Syncmaster 305T
  • LG Flatron W2420R
OperativsystemWindows 7 Professional 64-bit

Drivrutiner

Mjukvaran som används är alltid de senaste drivrutinerna som finns tillgängliga vid testtillfället för respektive komponent om ej annat anges. Relevanta versioner och annan information noteras nedan.

Geforce Drivers 310.90 WHQL

  • Nvidia Geforce GTX 600

AMD Catalyst 13.1 WHQL (9.012.0)

  • AMD Radeon HD 7000
  • Asus Ares II

Testmjukvara

Bildfrekvens och renderingstider snappas upp med mjukvaran Fraps. Vidare analys av datan sker med hjälp av Microsoft Excel.

ApplikationAnvändning
3DMark 11Futuremarks senaste testsvit belastar grafikkortet till max med hjälp av allehanda DirectX 11-effekter.
Battlefield 3DICE senaste Battlefield-titel bjuder på både DirectX 11-grafik och tung fysik.
Far Cry 3Senaste ut i Far Cry-familjen med DirectX 11, djungelmiljö, vildsvin och magiska tauteringar.
Hitman: AbsolutionAgent 47 på nya äventyr, den här gången med DirectX 11 under huven och nya trick i rockärmen.

Metod

För testet av Ares II kompletterar SweClockers de traditionella FPS-mätningarna med ett flertal grafer för renderingstider. I korthet innebär det att fokus flyttas från medeltal över längre perioder till detaljerade värden för varje renderad bildruta, vilket kan ge nya insikter runt grafikkortens prestanda.

Problemen med förhållandevis inexakta FPS-mätningar har diskuterats i många år, men uppmärksammades på bred front först i samband med en serie artiklar signerade Techreport. För 2013 satsar SweClockers på att ha med renderingstider som en del av standarduppsättningen grafikkortstester, dock kanske inte alltid samma djup som i den aktuella recensionen.

Sist men inte minst, Asus Ares II är ett grafikkort som redan i grundutförandet innebär enorma mängder råprestanda. För att verkligen låta modellen sträcka på benen körs testet därför med upplösningen 2560x1440 pixlar som läsgta nivå, ackompanjerat av 5760x1080 pixlar över tre skärmar.

Renderingstider

För att kunna ta in värdena som presenteras och hänga med i jargongen krävs en viss förståelse för begreppen som används. Först ut är renderingstid, vilket i princip innebär tiden det tar för grafikkortet att rita upp en ensam bildruta. Måttet som används är millisekunder, där 60 FPS motsvaras av 1000/60=16,67 millisekunder. På samma sätt motsvaras 30 FPS av 1000/30=33,33 millisekunder per bildruta.

Ojämna renderingstider, "microstuttering"

Begreppet "microstuttering" har under den senaste tiden fått agera samlingsnamn för fenomenet med ojämna renderingstider. Traditionellt är dock beteckningen reserverad för system med dubbla grafikkort, där problemet är mycket snabba svängningar mellan en kort och en lång renderingstid. Resultatet blir vad som tycks vara en solid och bred linje utritat i en graf, där den upplevda bildfrekvensen i många fall är lägre än vad siffrorna visar.

Tekniskt beror problemet på att processorn är snabbare än de sammankopplade grafikkorten. Enkelt förklaras beräknas två bildrutor av processorn, vilka sedan fördelas ut på grafikkorten med mycket litet mellanrum. Dessa behandlas under en i sammanhanget längre period, och blir klara ungefär samtidigt.

Asus Ares II

Bildrutorna visas därför med mycket kort mellanrum efter varandra, innan en längre paus uppstår i väntan på att grafikkorten ska bli klara med nästa omgång bildrutor. Resultatet är en oscillerande effekt, där mellanrummen mellan rutorna varierar kraftigt.

Lösning på problemet kan bland annat vara att sänka grafikkvaliteten tills processorn utgör systemets begränsning. Då hinner grafikkorten utföra jobbet utan problem, vilket ger en jämn ström av bilder. Fenomenet går även att lösa i mjukvara med olika begränsningar och utjämningstekniker, vilket är implementerat i varierande grad.

Ojämna renderingstider, så kallat "jitter"

För att beskriva ojämna renderingstider med ett ensamt grafikkort har begreppet "jitter" etablerats allt mer. I stort sett innebär det samma sak, men då fenomenet inte beror på samma processorrelaterade bekymmer som vid flera grafikkort kan en separat benämning vara på sin plats.

Ojämna renderingstider som "jitter" har ingen given förklaring i alla lägen, utan beror av flera olika variabler. Här har bland annat drivrutiner och speltitlar stor betydelse, och kan innebär väsentliga skillnader mellan två till synes likvärdiga system.

Oftast handlar det inte heller om kraftigt oscillerande värden och en solid massa i graferna likt vid "microstuttering", utan snarast problem med lite längre intervaller. Den subjektiva effekten är perioder av bra flyt avbrutna av små "hackanden", vilket i många fall kraftigt påverkar spelupplevelsen.

Fenomenet är också vad som varit i fokus för Techreports omtalade artiklar, där framför allt stortiteln Skyrim står för det stora skräckexemplet.

24

AMD Tonga blir Radeon R9 285

Först ut med den nya grafikprocessorn Tonga blir minst en ny modell i den övre mellanklassen. Radeon R9 285 tar vid när den åldrande Tahiti går mot pension. Läs mer

36

Nvidia fyrdubblar upplösningen i VR-headset genom stapling av LCD-paneler

Genom att stapla två billiga LCD-paneler går det att fyrdubbla upplösningen och samtidigt ge högre uppdateringsfrekvenser i VR-headset, visar forskning från Nvidia. Läs mer

45

Silent Powers fläktlösa dator med kopparskum når prototypstadiet

En första prototyp av den passivt kylda datorn med kopparskum från Silent Power är nu färdig och inom kort utlovas de första prestandatesterna. Läs mer

43

Motorola Shamu är Google Nexus-telefon

Nya uppgifter gör gällande att Google under hösten lanserar en ny Nexus-telefon i samarbete med Motorola. Samtidigt talas det om en oviss framtid för Android Silver. Läs mer

48

Intel Haswell-E får fastlödd värmespridare

Merparten av Intels processorer använder kylpasta mellan processorkrets och värmespridare, men i entusiastklassen och Haswell-E är det fortsättningsvis en fastlödd lösning som gäller. Läs mer

12

Intel visar passivt kylda hybriddatorer med Broadwell på IDF 2014

Lagom till julhandeln väntas de första hybriderna med arkitekturen Broadwell hitta ut i butik och redan under Intel Developer Forum i september väntas flera modeller bli tillkännagivna. Läs mer

1

Webhallen auktionerar ut Playstation 4 – Gaystation Edition under Pride

  • Spel
  • 2014-07-28 11:12

Återförsäljaren Webhallen deltar i årets Pride-firande genom att auktionera ut en specialutgåva av Playstation 4, där intäkterna oavkortat kommer gå till RFSL Newcomers. Läs mer

24

Crytek uppges vara ekonomiskt säkrat

  • Spel
  • 2014-07-28 09:51

Från att ha varit på väg mot en ekonomisk härdsmälta meddelar Crytek att bolagets finanser är säkrade både på kort och lång sikt, men detaljer om vad som inträffat framgår inte. Läs mer

268

Recension: Asus ROG Swift PG278Q

Få skärmar är lika omtalade som nya Asus ROG Swift PG278Q, där en ovanlig kombination egenskaper för gaming är det stora dragplåstret. Nu är dags att sätta nykomlingen på prov i SweClockers testlabb. Läs mer

37

AMD sockel FM2+ med DDR3-minne kan leva kvar till 2016

Förväntat höga priser på DDR4-minne och hoppet om staplat minne gör att AMD kan fortsätta använda sockel FM2+ med DDR3 hela vägen fram till år 2016. Läs mer

141

Google köper Twitch

Efter en längre tids tystnad framgår av nya uppgifter att Googles Youtube-division tecknat ett avtal för att köpa den växande videoströmningstjänsten Twitch. Läs mer

66

DDR4-minnen hos svenska datorbutiker

Inför lanseringen av Intel Haswell-E och tillhörande plattformar anländer de första minnesmodulerna enligt den nya standarden DDR4 till svenska återförsäljare. Läs mer

60

Steam Controller utrustas med styrspak

En bild från den senaste betaversionen av Steam-klienten avslöjar att nästa revision av handkontrollen Steam Controller begåvas med styrspak. Läs mer

58

Nintendos svenska distributör drabbas av stöld i mångmiljonklassen

I en kupp mot Nintendos svenska distributör, Bergsala AB, har rånare kommit över spelkonsoler och spel till ett värde av uppemot 20 miljoner kronor. Läs mer

Sök jobb