Asus ROG Ares II

Asus ROG Ares II

Komponentjätten Asus släpper en ny monstermodell med dubbla grafikprocessorer. SweClockers testar vad som mycket väl kan vara världens kraftfullaste grafikkort: Ares II.

Test: Battlefield 3

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 3

Utvecklare

DICE

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-10-28

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz eller motsv.

  • Radeon HD 3870/Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Förinställda "Ultra" (upplösning varierar)

Ett av de mest omtalade spelsläppen de senaste åren är utan tvekan Battlefield 3. Svenska DICE har arbetat hårt och länge med att leverera en mångsidig spelupplevelse, där upp till 64 spelare kan möta varandra på storslagna slagfält. Under huven finns grafikmotorn Frostbite 2, som tar hjälp av de senaste DirectX 11-funktionerna för att ge en upplevelse med uppskruvad grafik och förstörbara miljöer.

Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under inledningen till enspelaruppdraget "Thunder Run".

Tester i 2560x1440 pixlar

Asus Ares II går ut starkt i första speltestet, och landar i bildfrekvens en noslängd före Geforce GTX 680 SLI. I rena siffror handlar det om cirka 100 bildrutor per sekund, en imponerande kraftmätning med tanke på den uppskruvade upplösningen.

bf3_hd7970.png
bf3_gtx680.png

Med blicken på renderingstiderna för de ensamma korten är det förhållandevis jämnt skägg mellan konkurrenterna. AMD Radeon HD 7970 GHz drar med liten marginal det längsta strået, då Geforce GTX 680 har flera märkliga småspikar med jämna mellanrum. För båda modellerna handlar det dock om ganska små variationer, och det subjektiva flytet i Battlefield 3 är likvärdigt.

bf3_hd7970cf.png
bf3_gtx680sli.png

Med två grafikkort i SLI respektive Crossfire är läget markant annorlunda, där Nvidia-varianten visar bäst resultat med en förhållandevis jämn linje. Dubbla AMD Radeon HD 7970 GHz kommer snabbt in i det oscillerande mönster som ofta kallas "microstuttering", där renderingstiderna varierar stort från bildruta till bildruta. Det subjektiva resultatet är att "flytet" i bilden är bra men inte helt övertygande, trots att bildfrekvensen visar värden uppåt 100 FPS.

bf3_asusii.png
bf3_gtx690.png

För Asus Ares II är läget föga överraskande liknande. Modellen är i princip två Radeon HD 7970 GHz med intern Crossfire, och lider av precis samma problem som med korten i separata PCI Express-platser. Det betyder kraftigt varierande renderingstider, från cirka 5 millisekunder (200 FPS) upp över 20 millisekunder (50 FPS).

Tester i 5760x1080 pixlar (Eyefinity/Surround)

När upplösningen skruvas upp sjunker bildfrekvensen, men Asus Ares II lyckas trots det hålla förstaplatsen säkrad när det kommer till bildfrekvens. Modellen landar en hårsmån före Nvidia Geforce GTX 680 SLI, och de högre klockfrekvenserna fortsätter att ge ett litet försprång mot Radeon HD 7970 GHz i Crossfire.

bf3m_hd7970.png
bf3m_gtx680.png

Precis som i den lägre upplösningen är det i mycket jämnt skägg mellan de ensamma grafikprocessorerna. AMD-modellen Radeon HD 7970 GHz har generellt lite större variation, samtidigt som Nvida Geforce GTX 680 lider av återkommande spikar på ett helt annat sätt.

bf3m_hd7970cf.png
bf3m_gtx680sli.png

Även med två grafikkort sammankopplade är mycket sig likt. Radeon HD 7970 GHz i Crossfire uppvisar ett brett band med enorma variationer, där renderingstiderna pendlar i spannet 5-20 millisekunder från bildruta till bildruta. Den subjektiva känslan är att bildfrekvensen är ganska låg, trots mätvärden långt över 60 FPS.

Intressant är att även Geforce GTX 680 får kämpa rejält i den högre upplösningen. Variationerna i renderingstid är betydligt mer framträdande jämfört med testet i 2560x1440 pixlar, och vid ett flertal tillfällen är den subjektiva känslan att spelet "rycker till".

bf3m_aresii.png
bf3m_gtx690.png

Sist ut är modellerna med dubbla grafikprocessorer på samma kretskort, och precis som för den lägre upplösningen är resultatet snarlikt mot traditionell SLI eller Crossfire. Asus Ares II visar ett välbekant band av kraftigt varierande renderingstider, där värdena i värsta fall landar runt 20 millisekunder (50 FPS).

15

Nytt Battlefield visas upp nästa vecka

Med ett år sedan senaste lanseringen börjar det dra ihop sig till en ny Battlefield-titel. Nu framkommer det att avslöjandet sker redan nästa vecka. Läs mer

2

Fredagspanelen 115: Playstation 4 "Neo", Radeon Pro Duo lanserat och Nintendo NX

Dubbla grafikprocessorer från AMD, upphottad konsolhårdvara från Sony och spikad lansering för Nintendos kommande spelsystem är några av ämnena i veckans avsnitt av Fredagspanelen. Läs mer

12

Green Friday-tävling med gamingskärm och grafikkort från CDON.com

Webbutiken CDON.com slår på stort med prisfest och fri, klimatkompenserad frakt. I samband med detta anordnas en tävling för SweClockers medlemmar. Läs mer

8

Steam får stöd för Bitcoin-betalningar

För att anpassa sig till den växande globala spelmarknaden har Valve nu inlett ett samarbete med betaltjänsten Bitpay. Samarbetet gör det möjligt att betala med Bitcoin på Steam. Läs mer

12

Apple draglok för TSMC:s försäljning 2015

Taiwanesiska TSMC är fortsatt störst inom kontraktstillverkning av kretsar och såg försäljningen lyfta åter, någonting som helt och hållet tillskrivs att Apple blivit storkund. Läs mer

27

Forza Motorsport 6: Apex får öppen beta på PC/Windows 5 maj

Utvcklarna Turn 10 utannonserar att den öppna betan för gratisspelet Forza Motorsport 6: Apex. Man passar även på att beskriva PC-specifika funktioner såsom stöd för 4K-upplösning. Läs mer

31

Corsair Gaming K70 och K65 RGB Rapidfire

Corsair får återigen exklusivitet på det senaste tillskottet från Cherry, där fokus är kortare aktiveringspunkt. Häng med när redaktionen testar Corsairs nya serie Gaming RGB Rapidfire. Läs mer

34

Microsoft utför tester med DNA-lagring

Att använda DNA-strängar för lagring är något som det gjorts tester med länge. Nu har också Microsoft börjat experimentera med tekniken för att utforska dess potential. Läs mer

13

Tävling – provkör HTC Vive hos SweClockers

Virtuell verklighet är här och det firar SweClockers genom att tävla ut möjligheten för en medlem att tillsammans med en vän testa HTC Vive på redaktionen. Läs mer

71

Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Fuskande spelare är ett allvarligt aber i The Division. Nu menar en expert på nätverkskod att problem kan vara så fundamentala att koden behöver skrivas om. Läs mer

9

Samsung arbetar på fristående och trådlöst VR-headset

Kabelhärvor alternativt krav på högpresterande mobiltelefoner är två hinder för att virtuell verklighet ska slå på bred front, varför Samsung arbetar på en helt fristående lösning. Läs mer

11

HTC satsar 100 miljoner dollar på VR-material

För att hjälpa företag som vill skapa material för VR lanserar HTC investeringsfonden Vive X. Totalt kommer 100 miljoner dollar satsas på företag som vill använda sig av tekniken. Läs mer