Testmetod och utförande

Film och Musik

ryan.jpg

Precis som i tidigare recensioner tjänar film- och musiktestet främst till att ge en uppfattning om hur väl headset-lurarna levererar en njutbar lyssningsupplevelse, och om de kan stå på egna ben jämfört med ett par vanliga hörlurar i motsvarande prisklass. Testet görs på ett stort urval av digital media; allt från strömmande musikspelare till DVD- och Bluray-filmer.

  • Edirol UA25EX (högkvalitativt ljudkort)

  • Realtek Azalia (konsumentljudkort)

  • Eventuella medföljande USB-ljudkort

  • Spotify, Foobar2000, Sony Vegas (musikspelare)

  • Media Player Classic Home Cinema (filmspelare)

Spel

bc2.jpg

Även här finns ett visst mått av subjektivitet, men det är bara en del av testet. I många spel är ljudbilden otroligt detaljerad, och förmedlar viktig information om position och avstånd på fiender och medspelare; detta ställer ytterligare krav på att lurarna håller en högkvalitativ konstruktion, då frekvensområde, stereobild och låg distorsion är en förutsättning för att spelaren hålls väl underrättad om vad som händer i spelvärlden.

  • Battlefield: Bad Company 2

  • World of Warcraft

Röstkommunikation

IMG_6359.jpg

Här analyseras såväl mikrofonens upptagningsförmåga, både subjektivt och med analytiska mätningar, som hörlurarnas lämplighet för röståtergivning. Även ergonomi och funktionalitet vägs in, då lagspelande ofta handlar om långa sessioner av tidskritisk aktivitet. Det sista man vill är att behöva ta dyrbar tid från spelandet enbart för att vila trötta öron, gnugga ömma örsnibbar, eller leta efter en fumlig kontrolldosa för att justera volymen.

  • Adobe Audition (ljudanalys)

  • Mumble

  • Ventrilo