GPGPU: Civilization V
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Civilization V |
Utvecklare | Firaxis |
Genre | Turbaserat strategispel |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2010-09-21 |
Systemkrav |
|
Sid Meiers Civilization har alltid varit något av en heliga graal för riktiga skrivbordshärskare, och det femte spelet i serien är knappast något undantag. Den här gången sker världserövrandet med DirectX 11-grafik samt ordentligt stöd för flera processorkäror.
För att ge en uppfattning om grafikkortens prestanda vid mer generella beräkningar används det inbygga texturuppackningstestet i Civilization V. Här laddas texturer för de olika ledarvyerna och avkomprimeras med hjälp av DirectCompute. Observera att stödet för SLI och Crossfire är mer eller mindre icke existerande för detta test, därför har dessa konfigurationer utelämnats.
De färre CUDA-kärnorna hos Geforce GTX 560 ger en märkbar skillnad i GPGPU-applikationer. Kortet tappar rejält i jämförelse med storebror Geforce GTX 560 Ti och hamnar en bit efter Radeon HD 6870.
Asus-modellen klarar sig något bättre tack vare sina förhöjda klockfrekvenser och tar sig utan några större problem förbi Radeon HD 6870.