Speltest: Total War: Shogun 2

shogun.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Total War: Shogun 2

Utvecklare

Creative Assembly

Genre

Realtids strategispel

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-03-24

Systemkrav

  • Tvåkärnig processor på 2 GHz

  • 1 GB RAM

  • Grafikkort (256 MB) med DirectX 9-stöd

Spelen i Total War-serien är kända för storslagna landskap med tusentals soldater som har ihjäl varandra på klassiskt vis, något som ger hög belastning på både grafikkort och processor. Shogun 2 är ingent undantag och med en färsk DX11-patch i bagaget ett utmärkt prestandatest för all slags modern hårdvara.

Vi har tidigare ansett att Shogun 2 i stora drag är GPU-beroende vid högre upplösningar och inställningar. Detta är dock inte fallet när vi plockar in A6-3500 som helt plötsligt blir en flaskhals till följd av sin låga klockfrekvens. Athlon II X4 631 kan hålla sig flytande något bättre men ligger fortfarande på gränsen till att ta över som flaskhals.

I spelets CPU-test är resultaten tydliga. A6-3500 presterar rent ut sagt uruselt i jämförelse med resten av fältet. Athlon II X4 631 tar ett steg upp i prestanda men misslyckas med att imponera något nämnvärt.