Prestandaindex

För att underlätta för alla läsare sammanställer SweClockers resultaten från speltesterna i ett normaliserat prestandaindex. Välkända Geforce GTX 580 står för referensvärdet 100, vilket innebär att konfigurationer som hamnar över och under det värdet är snabbare respektive långsammare än just den modellen.

Lika lätt är det att få fram procentsatser: ett grafikkort eller en konfiguration på index 125 är 25 procent snabbare än ett Geforce GTX 580.

Vid standardupplösningen 1920x1080 pixlar presterar Radeon HD 7950 i snitt cirka 17 procent sämre än storebror HD 7970, vilket rimmar väl med den bantade grafikprocessorn och de sänkta klockfrekvenserna. Prestandaövertaget till Nvidias Geforce GTX 580 är i snitt cirka sex procent.

Skalningen vid Crossfire landar på cirka 75 procent, och resultaten hålls åter tillbaka av svaga siffror i Civilization V och i viss mån CPU-begränsning. Trots SweClockers sexkärniga Sandy Bridge-E i 4,0 GHz är upplösningen för låg för att pressa konfigurationen till max i alla lägen.

Med upplösningen uppskruvad till 2560x1600 pixlar visar Radeon HD 7950 framfötterna, och dubblar försprånget mot Geforce GTX 580. Jämfört med storebror Radeon HD 7970 presterar nykomlingen cirka 12 procent sämre.

Även Crossfire-skalningen får en märkbar skjuts, och landar strax under 90 procent. Det innebär ett mycket bra resultat, nästan i nivå med väloptimerade Radeon HD 6970 2 GB.