Test: Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2013-03-05

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 1,86 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 2600XT, Geforce 8400

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultimate, 2× SSAA, 16× AF (upplösning varierar)

I amerikanska Crystal Dynamics "omstart" av den populära spelserien Tomb Raider får vi följa med gravplundraren Lara Croft till den mystiska ön Yamatai utanför Japan. Nytt denna gång är en mer öppen spelvärld till skillnad från föregångarnas mer linjära uppbyggnad, samt en kraftigt förbättrad grafikmotor med stöd för bland annat AMD:s hårteknik TressFX.

Spelet erbjuder trevligt nog en inbyggd benchmarkfunktion som vi gladeligen använder oss av. Respektive upplösning körs med förinställda grafikinställningen "Ultimate" tillsammans 2 gångers kantutjämning och 16 gångers filtrering. TressFX lämnas dock avaktiverat på grund av den rejäla prestandasmäll tekniken orsakar.

Segertåget forsätter för AMD när blickarna vänds mot den senaste upplagan av Tomb Raider. Radeon R9 290X lägger sig aggressivt i den övre delen av diagrammet och utpresterar Geforce GTX 780 med 21 procent. AMD:s nya flaggskepp lyckas dessutom ta sig förbi Nvidias värsing Geforce GTX Titan med en betryggande ledning på dryga 9 procent. I jämförelse med sin föregångare Radeon HD 7970 GHz Edition presterar Radeon R9 290X cirka 37 procent bättre.

Även i den högre upplösningen är det fortsatt positiva resultat som uppvisas av AMD:s nya flaggskepp. Radeon R9 290X presterar här 19 procent bättre än Geforce GTX 780 samt 8 procent bättre än den avsevärt dyrare Geforce GTX Titan. När det ställs mot sin föregångare Radeon HD 7970 GHz Edition kan AMD:s nykomling plocka ut en prestandafördel på dryga 33 procent.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

290x_tomb.png
780_tomb.png

Renderingstiderna i Tomb Raider är riktigt jämna, med endast ett få antal minimala spikar. Den subjektiva bedömningen av sekvensen är väldigt positiv med ett genomgående bra flyt utan hack.