Test: Dragon Age: Inquisition

Egenskap

Värde

Titel

Dragon Age: Inquisition

Utvecklare

Bioware

Genre

RPG

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-11-18

Systemkrav

  • Intel Core 2 Quad 2,0 GHz, AMD Athlon X4 2,5 GHz eller bättre

  • Radeon HD 4870, Geforce 8800 GT

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Förinställda High (upplösning varierar)

Den tredje delen av Biowares populära rollspelsserie Dragon Age tar återigen plats på kontinenten Thedas, men låter spelaren ta rollen som en ny protagonist. Utvecklarna lovar bland annat en mer öppen värld jämfört med tidigare titlar samt flera olika slut beroende på val under spelet gång.

Äventyret drivs av välbekanta spelmotorn Frostbite 3, känd från bland annat Battlfield 4. Det innebär gott om fläskiga grafiska tekniker, samt inte minst stöd för gränssnittet AMD Mantle.

Dragon Age vid den lägre upplösningen är ingen större utmaning ens för ett ensamt Geforce GTX Titan X, och med två kort formligen sprutar bildrutorna. Lösningen parkerar föga överraskande i topp.

När pixlarna blir fler sjunker bildfrekvensen, men två GTX Titan X i SLI ligger trots det kvar på ett snittvärde närmare 150 fps. Det innebär en skalning på cirka 60 procent ställt mot ett ensamt kort.

Även vid 4K UHD handlar det om klart spelbara värden. Dubbla kort lyckas hålla både snitt- och lägstanivå över kritiska 60 fps, vilket borgar för en trevlig upplevelse – i alla fall teoretiskt.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

dragon_age_titan_x_sli.png
dragon_age_980_sli.png
dragon_age_290x_cf.png

Vid den lägre upplösningen upplevs Dragon Age: Inqusition som hyfsat mjukt, även om flytet inte är perfekt. Bitvis upplevs det hela som aningen ryckigt, både med Geforce och Radeon under huven. Slutresultatet är dock helt klart acceptabelt.

dragon_age_titan_x_sli_4k.png
dragon_age_980_sli_4k.png
dragon_age_290x_cf_4k.png

När upplösningen skruvas upp till 4K UHD händer något med framför allt SLI-konfigurationerna. Spelet flyter helt enkelt subjektivt dåligt med allmänt hackig känsla, något som markant hämmar upplevelsen. Dubbla R9 290X ger knappast perfekt flyt, men slutresultatet känns trots allt mjukare.