Sidan 3 av 3 12 3

Verktyg Visningsval
2013-04-04, 02:06   #61

Hullsc

Medlem

Plats: Sverige

Registrerad: nov 2009

Tror det blir smartare att använda ett potatis batteri.

http://www.youtube.com/watch?v=ufoOJfzro2c

http://www.youtube.com/watch?v=ax3iMxqu3ks
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!
Hullsc är inte uppkopplad
2013-04-04, 02:43   #62

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hanka456 Visa inlägg
Två peltier-element beställda! En stor kylfläns har jag redan (Schytce Mugen). Man borde väl kunna smälla på en vanlig chassifläkt som går tystare? (inte lika estetiskt tilltalande möjligtvis)

http://dx.com/p/tec1-12705-diy-cooli...-dc-12v-182008
30 kr styck. Fri frakt till Sverige
En vanlig chassifläkt kräver en mycket högre spänning än vad peltierelementet kan leverera.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dill_91 Visa inlägg
På vintern är det kallt ute & varmt inne - peltierväggar ?
Då skulle du bara omvandla värmen i ditt hus till el-energi, med riktigt dålig effektivitet också = du förlorar stora mängder energi.
Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green
Marcusk är inte uppkopplad
2013-04-04, 03:00   #63

Tumnus

Medlem

Tumnuss avatar

Plats: Umeå

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ljuglampa Visa inlägg
Vem löser det så att värmen från CPU:n driver sin kylfläns egna fläkt?
Evighetsmaskin?!
||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||AMD Radeon HD6950 (840/1325) ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds
Tumnus är uppkopplad nu
2013-04-04, 03:58   #64

RaW D Coy

Medlem

RaW D Coys avatar

Plats: Stökholmia

Registrerad: feb 2011

trodde den var till för att sätta på cpun xD
Intel Core i7-4770K @ 4.6GHz [Cools with Corsair H80i [Push & Pull]] | Asus Formula VI | ASUS CUII SLI GTX780 | Corsair GS 800W | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz (4x4GB) | OCZ 120GB Vertex 4 | Thermaltake Level 10 GT | Main Screen: LG IPS7 27" (x3 surround) | Secondary: AUX1: LG Flatron 22" W226WTQ | AUX2: LG Flatron 22" W226WTQ | Copyright © 1996-2014 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved. ®
RaW D Coy är inte uppkopplad Folding
2013-04-04, 07:43   #65

Redstar

Medlem

Plats: Sala

Registrerad: sep 2008

Skulle man kanske kunna ladda upp ett batteri istället för att ansluta en fläkt månntro?

Skickades från m.sweclockers.com
Redstar är inte uppkopplad
2013-04-04, 08:56   #66

Rjtheman

Medlem

Rjthemans avatar

Registrerad: aug 2012

Varför e inte jag så smart..

Jag får väl gå ut och hugga ved istället.

Mycket snyggt bygge.
2013-04-04, 09:41   #67

beh

Medlem

behs avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Andre_H Visa inlägg
Nä, var något liknande det här han hade
http://www.youtube.com/watch?v=LsxQSnIxXi8
Läckert, det är ju ännu ett steg enklare. Leder värmen från kaminen till ena sidan av en fläkt, det skapar en luftström som får bladen att rotera. Iofs. är jag inte säker på att det sprider värmen bättre än om man inte haft en fläkt, luftströmmen som driver fläkten är ju där oavsett om fläkten är där eller ej.
beh är uppkopplad nu
2013-04-04, 09:42   #68

joohansson

Medlem

Registrerad: okt 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Carlssonmeister Visa inlägg
Vackert bygge!
Jag har dock ett förslag på en kosmetisk förbättring: En nedsänkning i träbasen, ca 5mm djup, för att placera värmeljusen i gärna med en insats i metall så det matchar med kylaren.
Tack för tipset, tänkte samma sak fast har inte hittat någon sådan metallinsats än. Säg gärna till om du hittar!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hanka456 Visa inlägg
Två peltier-element beställda! En stor kylfläns har jag redan (Schytce Mugen). Man borde väl kunna smälla på en vanlig chassifläkt som går tystare? (inte lika estetiskt tilltalande möjligtvis)

http://dx.com/p/tec1-12705-diy-cooli...-dc-12v-182008
30 kr styck. Fri frakt till Sverige
Som nämndes så kräver en chassiefläkt ca. 4 volt bara för att starta så då behöver du betydligt fler än två peltier. Min ger bara 0,7V vid belastning med 0,5A (vid ca. 60 graders skillnad). Du skulle kunna använda en Max757 (step-up IC) för att öka spänningen till 5V. Den behöver minst 1,1V för att starta men klarar ner till 0,7V vid drift. Men en chassiefläkt snurrar nog för dåligt vid 5V ändå. Var försiktig med de elementen du länkade till, de klarar bara 83 grader. Min nedre fläns blir ca. 80 grader när fläkten snurrar men över 100 grader om fläkten inte kyler.. Jag köpte mina från termo-gen.se, de klarar 200grader.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Redstar Visa inlägg
Skulle man kanske kunna ladda upp ett batteri istället för att ansluta en fläkt månntro?

Skickades från m.sweclockers.com
Absolut, jag ska själv bygga en step-up med Max757 som nämndes ovan. Då får jag upp spänningen till 5V/200mA vilket borde räcka för att ladda mobilen. Jag behöver nog dock 2st. peltier seriekopplade för att nå de 1,1V som krävs.
joohansson är inte uppkopplad
2013-04-04, 10:03   #69

Crast

Medlem

Registrerad: apr 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aloysius Visa inlägg

Spoiler:
Jo alltså strömmen kommer in igenom hålet där
och går sedan vidare till verket fram till motorn här,
som får driva den här cykelpumpens - pistong,
som sedan blåser på propellern så propellern går igång.

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.

Jaha, jahaja, jag tror fattar,
men vad gör den här maskinen för någonting?

Jo propellern driver runt ett litet aggregat,
som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul,
som sitter fast, i en mast, i vårat cykelskjul.

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.

Jaja, tack tack, man var är det för maskin,
vad har man den till?

Jo i ändan ut av masten finns det en pedal,
som trampar runt en gammal cykel utav märke National,
och då får får man ström från cykelgeneratorn där,
det blir en tio-tolv ampere, sådär, ungefär.

Hah, genialisk låt! Nu lär man gå runt och humma på den hela dagen...

.:crast:.
Crast är inte uppkopplad
2013-04-04, 11:00   #70

Keymar

Medlem

Plats: Solna

Registrerad: okt 2007

Ett alternativ till värmeljuset är ju annars radioaktivt material http://en.wikipedia.org/wiki/Radiois...tric_generator då kan du bygga en laptop med "obegränsad batteritid"
Keymar är inte uppkopplad
2013-04-04, 11:51   #71

Zotamedu

Entusiast

Zotamedus avatar

Registrerad: dec 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Keymar Visa inlägg
Ett alternativ till värmeljuset är ju annars radioaktivt material http://en.wikipedia.org/wiki/Radiois...tric_generator då kan du bygga en laptop med "obegränsad batteritid"
Gratis testikelcancer ingår i konceptet. Låter perfekt.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av joohansson Visa inlägg
Tack för tipset, tänkte samma sak fast har inte hittat någon sådan metallinsats än. Säg gärna till om du hittar!

Som nämndes så kräver en chassiefläkt ca. 4 volt bara för att starta så då behöver du betydligt fler än två peltier. Min ger bara 0,7V vid belastning med 0,5A (vid ca. 60 graders skillnad). Du skulle kunna använda en Max757 (step-up IC) för att öka spänningen till 5V. Den behöver minst 1,1V för att starta men klarar ner till 0,7V vid drift. Men en chassiefläkt snurrar nog för dåligt vid 5V ändå. Var försiktig med de elementen du länkade till, de klarar bara 83 grader. Min nedre fläns blir ca. 80 grader när fläkten snurrar men över 100 grader om fläkten inte kyler.. Jag köpte mina från termo-gen.se, de klarar 200grader.

Absolut, jag ska själv bygga en step-up med Max757 som nämndes ovan. Då får jag upp spänningen till 5V/200mA vilket borde räcka för att ladda mobilen. Jag behöver nog dock 2st. peltier seriekopplade för att nå de 1,1V som krävs.
Tack så mycket för siffrorna. Jag satt och funderade på vilken effekt man kunde få ut ur den och nu slipper jag fundera mer på det.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
Zotamedu är inte uppkopplad Folding
2013-04-04, 12:15   #72

GlaDdac

Medlem

Plats: Oxie/Malmö

Registrerad: dec 2001

EcoFan fläktar till kaminer drivs utav ett Peltier element.

De fläktar som finns att köpa för värmespridning utav kaminer, ect, drivs med hjälp utav ett Peltier element på liknande sätt som det trevliga hemmabygget verkar det som.

..................................................................................................................................
Teknisk information

Fläkten har ett termoelektriskt element som fungerar som en liten generator, denna generator driver fläktens motor. När generatorn blir utsatt för en temperaturskillnad mellan topp och botten, producerar den elektricitet. Botten av enheten blir uppvärmd av foten till fläkten, medan toppen blir avkyld av fläktbladen. Denna effekt kallas för ”Seebeck effekten”, en förklaring till denna, se nedan.

Enheten som producerar ström är en unik halvledare baserad på Seebeck-effekten. När två olika halvledare (p-typ och n-typ) är ihopkopplade kommer de att etablera en elektrisk potentialskillnad. Genom att påföra en temperaturskillnad över dessa halvledarelementen leder det till en förflyttning av elektroner. Dessa elektroner kommer då att strömma genom ledningarna kopplade till den lilla elektromotorn och få den att gå runt. Och därmed blåser fläkten!

Saxat från http://www.energiexperten.se/ecofan.html
GlaDdac är inte uppkopplad
2014-03-25, 08:57   #73

joohansson

Medlem

Registrerad: okt 2006

Mitt senaste bygge, en något inverterad variant:
http://www.instructables.com/id/Ther...onal-Ornament/
joohansson är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker