Banbrytande hårdvara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PBGP:

usch ja! Core2 var ett lyft ut ur GHz-racemörkret

Ja, och Core 2 är väl dessutom, om än löst, baserad på Pentium 3?
Så då var ju Pentium 4 verkligen ett snedsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

usch ja! Core2 var ett lyft ut ur GHz-racemörkret

Du menar väl Penitum M?

Permalänk

Mikroprocessorn.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Att Microsoft valde att släppa API-gränssnittet till Windows 1.0 fritt sägs ju ha lett till en del.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Avstängd

Skummade igenom tråden försökte undvika läsa inlägg om grafik kort och liknande

Hittade ingen som hyllade USB som banbrytande(IEEE1394/i-link/Firewire var föregångaren och eSata kanske klår USB) men USB ersatte seriell-porten och parallell-porten på hemdatorer och gjorde datorn enklare att använda. Det är bra mycket trevligare att koppla in grejer på datorn utan att behöva starta om den.

Min första CD-ROM (av två) var externt till en bärbar 486sx (sx=utan matteproc.dx=med matteproc.) kopplades till Parallell-porten med omstart, bläääh.

Hade en 9-nålars matrix skrivare till datorn men kommer inte ihåg om man var tvungen att starta om efter att ha pluggat in skrivaren i parallell-porten men har gissar att man var tvungen till det.

PS.Datorn, skrivaren och cd-rom:en liksom Dos6.22 och Win3.11 var nog fasligt omoderna men hade grejerna mellan 1995-99.

Red: Tusan, kom på i efterhand att parallell kallades även skrivarporten och seriell för modemporten

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Mitt minne säger att det var Matrox Mystique som var kortet som tog upp kampen mot Voodoo, S3 Virge, Riva 128, Rendition Veriete, ATI Rage 3D

Millenium var kortet för seriösa datoranvändare. Med sitt begränsade 3D-stöd var det användbart till CAD men det dög inte till spel.

Matrox Mystiqe lanserades som ett spel kort men spel prestandan var medioker. Millenum kortet hade bättre 3D prestanda. Själv hade jag Mystique + Voodo2 SLI

Permalänk
Skrivet av bl-gr-n:

Skummade igenom tråden försökte undvika läsa inlägg om grafik kort och liknande

Hittade ingen som hyllade USB som banbrytande(IEEE1394/i-link/Firewire var föregångaren och eSata kanske klår USB) men USB ersatte seriell-porten och parallell-porten på hemdatorer och gjorde datorn enklare att använda. Det är bra mycket trevligare att koppla in grejer på datorn utan att behöva starta om den.

Min första CD-ROM (av två) var externt till en bärbar 486sx (sx=utan matteproc.dx=med matteproc.) kopplades till Parallell-porten med omstart, bläääh.

Hade en 9-nålars matrix skrivare till datorn men kommer inte ihåg om man var tvungen att starta om efter att ha pluggat in skrivaren i parallell-porten men har gissar att man var tvungen till det.

PS.Datorn, skrivaren och cd-rom:en liksom Dos6.22 och Win3.11 var nog fasligt omoderna men hade grejerna mellan 1995-99.

Red: Tusan, kom på i efterhand att parallell kallades även skrivarporten och seriell för modemporten

För "vanliga" hemanvändare så kan man säga att USB ersatte serie och parallellporten, men många användare idag är fortfarande "tvungna" att ha parallellport och skrivarport än idag och väldigt många år framåt. Då dessa är så extremt mycket smidigare att programmera.
Men visst jag håller som sagt med om att pratar man om "vanliga användare" så kan man tala om en ersättare.

Angående smidigare att använda så till viss del då plug & play finns, alltså stoppar man in något i USB porten, så kan datorn hitta detta och själv konfigurerar sig för denna hårdvara och installerar drivrutiner m.m. Men för fasta saker som man alltid har inkopplad så upplevde jag parallellporten & serieporten som stabilare och installationen var heller inte svår, om programmeraren åt en hade förvalt baud-rate, paritetsbit m.m. Precis samma som att en användare inte behöver ställa in alla parametrar på usbporten.

Att du var tvungen att starta om datorn för cdromspelaren var inte konstigt, då windows 3.11 knappast hade stöd för att nya cdromsenheter kunde dyka upp inne i windows. Det handlar alltså om implementering och inte "brister" i parallellporten, även om denna nu inte av sig själv hade upptäckt att du hade pluggat in en ny enhet.

Nå usb var ett stort steg framåt, dock tyckte jag det som vanligt att det gick trögt. Alltså det blev inte plötsligt det stora steget utan många hade usb-portar som de inte använde till något vettigt, det största var att skrivaren blev lite snabbare. Men skillnaden när man skriver ut texter upplever jag inte så stor, då det är så lite information som man skickar. Skriver man däremot ut färgbilder, så självklart är usben ett stort steg framåt. -Farsan körde med parallellport till sin svart/vita-laserskrivare tills någon månad sedan och han märkte ingen skillnad då jag bytte till usb 2.0, orsaken till varför han använde parallellporten var att skrivaren förut inte hade bra drivrutiner för windows Vista. Varvid han fick välja det bättre gränssnittet
För scanners så var ju parallellporten inte praktisk användbar, men detsamma gällde även usb 1.1 om jag inte missminner mig och folk körde med SCSI istället.

Sedan efter ett bra tag kom externa hårdvaror som webkamera m.m och då hade inte parallellporten var praktisk användbar. Detsamma gäller usb-minne när det kom, jag köpte mitt 2002 och jag var bland de första på skolan som hade en sådan. (de kom väl 2000)

Så usben är ett stort steg framåt, men jag tycker inte att den fick ett så stort "genomslag". Alltså varenda dator (pentium) hade en sådan, men få personer använde den till något vettigt före långt senare.
Visst det fanns digitalkameror ganska tidigt och en scsi-port på dessa hade inte varit praktiskt.
Så jag påstår inte att USB inte var ett stort steg framåt och att det inte fanns tillämpningar som mer eller mindre praktisk hade varit omöjliga utan denna eller en liknande port.

*edit*
Angående tröghet så se på usb 3.0, som de än idag säljer moderkort som inte stöder detta. Jag tycker det går så himla trögt framåt, då usb 2.0 flaskar rejält för usb-hårddiskar, men knappt någon bryr sig upplever jag (vilket självklart inte stämmer, bara så jag upplever det p.g.a. trögheten). Ännu värre för chassin, hur komplicerat ska det vara att sätta usb 3.0 portar fram på chassit?
Liksom jag ser det som självklarhet att inom snar framtid = chassit livslängd, så kommer folk börja använda usb 3.0 minnen och var vill man plugga in dessa på ett chassi?
Ändå kan man idag köpa chassin som kostar flera tusen där tillverkaren inte har valt att sätta in usb 3.0 portar.

*edit2*
Ej rekommenderat då man kan förstöra sin dator/hårdvara, men man kan även plugga in saker på ide-kabeln när datorn är igång och sedan börja använda dessa utan att starta om. För en hårddisk så behöver man välja uppdatera i enhetshanteraren, så hittar Windows den nya enheten. Så ide gränssnittet har plugg & play

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Jag ser gärna att moderkorten har kvar iaf en lpt och com port och gärna 2 ps/2 kontakter. vill man ha ny hårdvara efter 3-4år för att 'hänga med' så är det dumt att ta bort de helt pang boom. nu fasas de väl ut rätt sakta men de kan iofs försvinna från baksidan (iofs kan väl iaf en PS/2 för vara kvar) medans de övriga kontakterna krymps till kontakter på moderkortet där man isf få dra en kabel emd utgångarna till en ledig pci port.

Nu går det iofs köpa instickskort mm men ändå. väldigt surt att slänga skrivare och övrig hårdvara tex kvm switchar mm bara för att standaden ska försvinna. nu kommer väl nästa standad för hoppnignsvis hålla sig en 10-15 år men att köpa skrivare och slänga sånt som funkar är lite onödigt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag ser gärna att moderkorten har kvar iaf en lpt och com port och gärna 2 ps/2 kontakter. vill man ha ny hårdvara efter 3-4år för att 'hänga med' så är det dumt att ta bort de helt pang boom. nu fasas de väl ut rätt sakta men de kan iofs försvinna från baksidan (iofs kan väl iaf en PS/2 för vara kvar) medans de övriga kontakterna krymps till kontakter på moderkortet där man isf få dra en kabel emd utgångarna till en ledig pci port.

Nu går det iofs köpa instickskort mm men ändå. väldigt surt att slänga skrivare och övrig hårdvara tex kvm switchar mm bara för att standaden ska försvinna. nu kommer väl nästa standad för hoppnignsvis hålla sig en 10-15 år men att köpa skrivare och slänga sånt som funkar är lite onödigt.

Usch för PS/2, mitt moderkort har en PS/2 kontakt och istället för den gamla skiten kunde väl Asus ha lagt dit två USB-kontakter istället

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Usch för PS/2, mitt moderkort har en PS/2 kontakt och istället för den gamla skiten kunde väl Asus ha lagt dit två USB-kontakter istället

Usch för USB, min PS/2-KVM har blivit värdelös. (och nej, USB -> PS/2 adapter funkar ej)

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt tidigare.. 3dfx, det var grejjer det.. Mitt gamla voodoo 2 kort var det fart i och gav en rejäl prestandaökning mot det dåliga Virge-kortet som satt i från början..

Geforce 2 korten tillsammans med athlon processorn kändes också som ett riktigt "skutt" framåt för vanliga dödliga..
Går vi tidigare än så har vi väl även Pentium processorn med MMX som också innebar ett rejält språng framåt...

Dock skulle jag nog vilja påstå att den hårdvaran som har vart mest långlivad och fortfarande fungerar bra och känns modern var Athlon XP & P4, som närmar sig tio år och fortfarande används av väldigt många....... Ungefär som windows xp

Visa signatur

Kaffenarkoman
Stationär: Intel i7 3770k, Samsung SSD 256gb, 12tb disk, 16gb ram, Geforce GTX 670.
Sofftop: Macbook Pro 15" Retina, 256gb SSD, 8gb ram, 2,3Ghz Quadcore I7.
Servrar: Övervakning & väder - Raspberry Pi, Div. linuxservrar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xianze:

Som andra har sagt tidigare.. 3dfx, det var grejjer det.. Mitt gamla voodoo 2 kort var det fart i och gav en rejäl prestandaökning mot det dåliga Virge-kortet som satt i från början..

Geforce 2 korten tillsammans med athlon processorn kändes också som ett riktigt "skutt" framåt för vanliga dödliga..
Går vi tidigare än så har vi väl även Pentium processorn med MMX som också innebar ett rejält språng framåt...

Dock skulle jag nog vilja påstå att den hårdvaran som har vart mest långlivad och fortfarande fungerar bra och känns modern var Athlon XP & P4, som närmar sig tio år och fortfarande används av väldigt många....... Ungefär som windows xp

Ja, P4 var väl banbrytande i det att det var ett steg tillbaka xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

3dfx Voodoo - Blev som att skaffa ny dator.

^ Absolut, glömmer aldrig då min P1 100mhz ~16mb ram fick ett voodoo 1.
Största lyftet jag haft i en dator. Tvåa kommer nog mitt 8800gts jag hade en gång i tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PBGP:

Edit: DOH! Fel tråd

Är det inte bättre att radera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är det inte bättre att radera?

Om du talar om för mig hur man gör utan att besvära en moderator, så visst.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

USB, man lär sig vad framtiden har att bjuda på om man får för sig att se på filmen Avatar ^^

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Om du talar om för mig hur man gör utan att besvära en moderator, så visst.

Man klickar redigera sedan nästan längst upp blippar man i "ta bort inlägg" sen spara

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

voodoo, är största lyftet jag varit med om någonsin, sen var det ett skönt prestanda hopp med ati 9700pro

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

VooDoo 2 självklart.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

Usch för PS/2, mitt moderkort har en PS/2 kontakt och istället för den gamla skiten kunde väl Asus ha lagt dit två USB-kontakter istället

Nyttjar du ens alla USB kontakter du har idag på moderkortet?

Skrivet av PBGP:

Usch för USB, min PS/2-KVM har blivit värdelös. (och nej, USB -> PS/2 adapter funkar ej)

Om du var ironisk vet jag inte men jag håller iaf med om att KVM Switchar och Cat5 extenders mm kostar väldigt mycket att byta ut något man gärna inte tar och gör i första taget. tråkiga är som du säger att adapters inte fungerar signalen pingas väl ut eller sopas ihop i överföringen att det inte går att få tillbaka den hel.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Nyttjar du ens alla USB kontakter du har idag på moderkortet?

Nej men det har inget med saken att göra, om Asus klämmer dit HDMI, DVI, VGA, Optical och en massa andra kontakter så kan de väl lämna bort en onödig liten PS/2 kontakt.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

Nej men det har inget med saken att göra, om Asus klämmer dit HDMI, DVI, Optical och en massa andra kontakter så kan de väl lämna bort en onödig liten PS/2 kontakt.

Så går du efter principen "De portar jag inte använder ska bort" så är det bara dumt med så många USB-kontakter. Finns de som fortfarande använder PS/2 anslutna enheter och de fungerar fortfarande bra så vad är det för fel på dem? Kom ihåg att det fortfarande tillverkas tangentbord och möss som använder PS/2!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av cyberkyckling:

Så går du efter principen "De portar jag inte använder ska bort" så är det bara dumt med så många USB-kontakter. Finns de som fortfarande använder PS/2 anslutna enheter och de fungerar fortfarande bra så vad är det för fel på dem? Kom ihåg att det fortfarande tillverkas tangentbord och möss som använder PS/2!

Hade jag gått efter den principen skulle väl HDMI, VGA och Optical också bort eftersom jag inte använder de heller?

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

Fler usb kontakter på baksidan istället för ps/2, jo tack! Har mina fulla...

Permalänk
Medlem

voodoo2, cdromen, dual coren, ssdn

varav voodoo2 var det bästa prestandahoppet jag varit med om än sålänge

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Skrivet av F@|)€r/\/:

Fler usb kontakter på baksidan istället för ps/2, jo tack! Har mina fulla...

On a sidenote, kanske dags att uppdatera sign?

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Tycker serieportarna på pc på sätt o vis är ganska banbrytande, särskillt i hur de fortfarande är oumbärliga inom vissa branscher, säg industri, finns otroligt mycket maskiner som kräver seriekommunikation vid programmering som inte enkelt ersätts bara för att standarden är gammal.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Blitter-chipet <3

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tycker serieportarna på pc på sätt o vis är ganska banbrytande, särskillt i hur de fortfarande är oumbärliga inom vissa branscher, säg industri, finns otroligt mycket maskiner som kräver seriekommunikation vid programmering som inte enkelt ersätts bara för att standarden är gammal.

Att dom är kvar i industrin är att det är inte så lätt att bara byta ut utrustning. Och många industrier väljer att inte göra det då kostnaderna för något sådant är ganska rejäla. Billigare att hålla kvar på gammal teknik.
Finns väll dock USB grejjer för detta numera, har för mig vi har en sådan på jobbet. Så vet inte riktigt om ja håller med, dock är ja inte superinsatt i detta

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Man byter ju inte dugliga maskiner inom industrin bara för att det finns nya kommunikations-standarder.

Tänker på en verkstad jag jobbat i endel som hade många maskiner från 1950 talet, svarvar och pressar bl a. Otroligt välbyggda och gjorde sitt jobb, nu hade de iofs inga serieportar men det visar ändå på att man inte byter ut saker som fungerar då de är en kassa-kista ju längre de håller efter avskrivningstiden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.