Permalänk

Tja.

Mitt bredband har varit riktigt riktigt ostabilt de senaste dagarna.
Har Comhem large på 24mbit/s och alla speedtest säger att nätet fungerar som de ska.
men nätet lägger av typ var 10 minut och kommer igång efter 10 sekunder eller något igen.
Bor vid frölunda torg och det har fungerat galant innan, men för 3 dagar sen började det bli riktigt ostabilt.
Har inte ändrat något i min setup, virus och sådant kan vi utesluta. Detta problem uppstår på alla datorer i nätverket.
Någon annan som märkt av detta problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Jag har nog haft nästan alla problem som beskrivits i denna tråden... Modem som behöver resettas, wifi som går ner, ostabil ping, tidvis usla nedladdningshastigheter, sidor som inte kan visas, youtube som tar timmar för att ladda en videosnutt, packet loss med mera...

Samtliga problem är dock från och med om två veckor lösta. Hur gjorde jag? Jo jag skaffade VDSL2 från BBB och ringde comhem och sa upp mitt abonnemang. Att jag inte har gjort detta tidigare är i eftertänksamhetens namn ett mysterium. Kanske att en liten röst inom mig ständigt lyckats övertala mitt sunda förnuft att det kanske blir bättre om jag har lite tålamod...

Hejdå comhem, kontakta mig aldrig mer igen!

Du hade ingen bindningstid? Eller hur löstes det annars?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Till de som har problem med signalstyrka på CG3100; här kommer min berättelse:

Beställde XXL vi nätet och modemet kom redan efter 4 dagar. Började testa; inga problem med det trådade. Det trådläsa däremot fungerade uselt, dvs efter tre meter (fri sikt!) tappade jag signalen helt och hållet. Testade med laptop och iPhone samma resultat. Kass signalstyrka... Jag ska också tillägga att min granne mitt emot kör med samma modell på modemet och abonnemang och jag fick bättre signalstyrka från hans modem än min egen! Uppenbarligen ngt HW fel på modemet. Ja, jag har testat alla knep som föreslås här på forumet (kanalbyte, IP flooding, brandvägg, NAT, factory reset, modemet ska stå upp, etc)
Ringde supporten på en måndag morgon och klagade (behövde bara vänta i 5 min). MEN, - enligt de - iom att jag faktiskt har fått igång mitt trådlösa så har ComHem uppfyllt sitt åtagande och de kunde inte göra ngt...! Det var helt kört, det gick inte att resonera med killen. Jag tänkte WTF, och bad dem att koppla mig till ngn där jag kunde säga upp mitt abonnemang. Pratade med en trevlig tjej som skulle bara höra med sin chef... Under tiden jag väntade tänkte jag att de får en chans till bara det trådlösa löser sig. Förklarade för tjejen om de kunde fixa det stannar kvar som kund. Hon tog mitt nummer och sa att ngn från supporten skulle höra av sig. Efter bara 2 timmar (!) blev jag uppringd av en riktigt bra, kompetent kille. Förklarade problemet en gång till och han skulle titta på inställnigarna i modemet. Tyvärr var jag inte hemma och dessutom var den av, så vi bestämde att han höra av sig efter kl 15 när jag är hemma från jobbet. Kl. 15.20 ringer han, kollar i modemet och kommer fram till samma sak som jag; HW fel. Han säger att enligt ComHem policyn får modemet inte bytas ut (se längre upp), men sunt förnuft säger att i det här fallet ska det naturligtvis fixas/bytas. Jag skulle få ett SMS från ComHem med vidare instruktioner.
På onsdag förmiddag får jag ett SMS om att de har skickat ett nytt modem till mig. Jag hämtar ut den på fredagen och det trådlösa fungerar klockrent! Ska passa på att säga att jag även fick den nya "avrundade" strömadaptern.
Så nu är jag en nöjd kund!! Och stort tack till Peter som hjälpte mig med mitt problem!!!

Hoppas att mitt inlägg hjälper ngn där ute...

Permalänk
Medlem

Hej, jag har problem med mitt CG3100-modem, med sladd är det snabbt och allt är frid och fröjd, men den trådlösa räckvidden är katastrofal.

jag har en dock en d-link DI-524 liggandes (kanske inte den bästa men duger förhoppningsvis) och tänkte kanske placera den vid den rosa pricken (se bild).

Går det göra så att DI-524 är kopplad med CG3100 och används som en extra sändare, alltså att båda sänder och att man kan använda sladd från båda, eller åtminstone CG3100 då det står en stationär dator precis vid den.

Det börjar bli sjukt irriterande att inte ha trådlöst i rummet (mitt sovrum är den röda, där det röda symboliserar dålig mottagning). Det går ej att flytta CG3100 ty comhems "tre hål i väggen" är där de är.

vad för inställningar ska jag isf ha på dessa? tacksam för svar!

edit: jag har försökt meckat och ändrat inställningar så gott jag kan. kollat många trådar här också, använt wifi analyzer för att se vilken kanal som är bäst att använda också.

med sladd

trådlöst

ett försök till med trådlöst

jag är ändå ganska nöjd med de trådlösa resultaten ty oftast går det inte ens att koppla upp sig mot det

Permalänk
Skrivet av robbas:

Hej, jag har problem med mitt CG3100-modem, med sladd är det snabbt och allt är frid och fröjd, men den trådlösa räckvidden är katastrofal.

Har du läst inlägget för ditt? Om inte, gör det.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Har du läst inlägget för ditt? Om inte, gör det.

"iom att jag faktiskt har fått igång mitt trådlösa så har ComHem uppfyllt sitt åtagande och de kunde inte göra ngt...!"

känns som att han hade ganska mkt flyt att fick det fixat, och det kanske inte ens är HW-fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

"iom att jag faktiskt har fått igång mitt trådlösa så har ComHem uppfyllt sitt åtagande och de kunde inte göra ngt...!"

känns som att han hade ganska mkt flyt att fick det fixat, och det kanske inte ens är HW-fel.

Ring och säg att nätadaptern har dött. Då får du i alla fall ett nytt modem.
Nej, men jag tycker att om den trådlösa biten så pass dålig i modemet så är det väl självklart att dem måste byta ut modemet mot ett nytt.

Permalänk
Medlem

För er som har ett cisco/sa EPC2425 och bor i f.d. upcnätet i stockholm så har jag hört att det finns en ny mjukvara nu. Heter något i stil med 100729 på slutet vilket är datumet då den kompilerades antar jag. Man kan se vilken mjukvara man har i modemgränssnittet. Den gamla är daterad 090313 om jag inte minns fel. Den kommer om ca 1-2 veckor till övriga Sverige. Man får den inom 10min efter man ryckt strömmen och satt i den igen.

Ska tydligen vara många buggfixar men vet inte så mycket mer än att man nu kan brygga/slå av NAT på modemet och att ev instabilitetsproblem för vissa med wifi aktiverat är löst. Iom att det är så mycket nytt i den så bör man om man får problem oavsett vilket skumt fel man får efter upgraden factoryresetta modemet bakpå (håll in ett stift i 10sekunder i resetthålet) för att allt ska bli korrekt. Ni som haft problem med bryts eller gärna velat slå av NAT/brygga modemet kan ju alltid testa och se hur det fungerar.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Tele2

Ny mjukvara EPC2425

Hej,

Den 21:a september lanserade vi en ny mjukvara till EPC 2425 i delar av Stockholm. Med mjukvaran följer förbättrad prestanda vid trådlös uppkoppling men även möjligheten att stänga av routerfunktionen, vilket vi sett att flera här efterfrågat.

Har du inte startat om ditt modem efter den 21a september har du en äldre mjukvara. För att uppgradera till den nya mjukvaran, dra ut strömmen i ca 30 sekunder och låt modemet sedan starta upp.

Observera att mjukvaran än så länge bara är släppt i delar av Stockholm, vi planerar att släppa denna mjukvara i resten av Sverige i mitten av oktober.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Medlem

Jahapp.. Idag var det dags för "access denied" igen!! Dessvärre var det precis under kompletts 1337 deal, Komplett.se - Veckans erbjudande.
Det enda jag gjorde innan var att surfa helt normalt, problemet varade i 40-50 minuter. Nu är ni skyldiga mig ett HD5850 för ~1500 kronor.

Logg:

Fri Sep 24 13:44:41 2010 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=00:26:f2:30:f9:9d;CMTS-MAC=00:14:f1:e4:d2:ea;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Fri Sep 24 13:44:40 2010 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing;CM-MAC=00:26:f2:30:f9:9d;CMTS-MAC=00:14:f1:e4:d2:ea;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Misslyckade är vad ni är, kommer det stadsnät till min brf skulle jag aldrig i livet tveka att byta.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

Nu regnar de grisar i ett vinterbitet helvete! Blev ju lite smålurad av en försäljare för ett tag sedan. Helt plötsligt satt jag med TV Large och ett telefoni-paket. Något jag verkligen inte ville ha. Gjorde en reklamation i början av veckan och igår fick jag svar att de plockar bort min tv och telefonin samt att redan inbetalade pengar läggs undan till mina kommande räkningar. Det trodde jag verkligen inte! Tror att det var samma person som mailade tillbaka till mig nu som när jag ringde in och gnällde lite på det först. Var många år sedan jag fick ett så bra bemötande hos något företag faktiskt. Har spytt galla över Comhems folk många gånger, speciellt säljarna, men nu är jag faktiskt riktigt nöjd

Jag har haft en del turer med deras support också och visst är de trevliga, men det är inte ofta som det blir rätt ;-P

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Den 21:a september lanserade vi en ny mjukvara till EPC 2425 i delar av Stockholm. Med mjukvaran följer förbättrad prestanda vid trådlös uppkoppling men även möjligheten att stänga av routerfunktionen, vilket vi sett att flera här efterfrågat.

Har du inte startat om ditt modem efter den 21a september har du en äldre mjukvara. För att uppgradera till den nya mjukvaran, dra ut strömmen i ca 30 sekunder och låt modemet sedan starta upp.

Observera att mjukvaran än så länge bara är släppt i delar av Stockholm, vi planerar att släppa denna mjukvara i resten av Sverige i mitten av oktober.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Äntligen, det var då inte en sekund för tidigt!
Se nu bara till att rulla ut den i resten av landet också tack!

Permalänk
Medlem

Phunky:
Du verkar kunna en hel del och kanske till och med jobbar hos Comhem?
Vet du vad som måste göras efter att nätet blivit uppgraderat för XXL?
Såg nu att jag kan beställa on demand. Men kan inte beställa 100/10.

Edit: såg nu att jag hade fått hem papper om On Demand.

Permalänk
Medlem

Varning för ComHems telefoni

Många som har bredband från Comhem använder säkert deras telefonitjänst också och den vill jag varna för

Jag fick idag brev om att Comhem höger öppningsavgiften med >20% och inför minutdebitering vilket ger >100% prisökning vid korta samtal. Utan någon som helst förbättring i tjänsten och när vi har nollinflation höjer man priset bizzart mycket. Dvs fortsatt kass service och missnöjda kunder men nu till högre kostnad!

Permalänk
Tele2
Skrivet av Jukka259:

Många som har bredband från Comhem använder säkert deras telefonitjänst också och den vill jag varna för

Jag fick idag brev om att Comhem höger öppningsavgiften med >20% och inför minutdebitering vilket ger >100% prisökning vid korta samtal. Utan någon som helst förbättring i tjänsten och när vi har nollinflation höjer man priset bizzart mycket. Dvs fortsatt kass service och missnöjda kunder men nu till högre kostnad!

Förändringarna som vi nu gör innebär att vi anpassar hur vi prissätter våra telefoniprodukter så att de blir mer jämförbara med andra stora aktörer på marknaden, samt har även till syfte att möjliggöra fortsatta investeringar för en modern och driftsäker infrastruktur i vårt nät.

Förändringarna kommer att innebära att vissa kunder kommer att få en liten prishöjning. Samtidigt är förändringarna mycket små och med våra Tilläggsprodukter, som Alltid, kan kunderna fortfarande ringa för 0:-/min till alla fasta telefoner i Sverige. Du som är Com Bo-kund får alltid det billigaste abonnemanget på köpet. Du kan därmed till exempel få ditt telefonabonnemang på köpet.

Konsumentverket tillsammans med Post- och Telestyrelsen, PTS, driver sajten Telepriskollen. Om vi utgår från sajtens definition av en medelringare så kommer prisökningen att vara cirka 10-20:-/mån.

Med vänlig hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Förändringarna som vi nu gör innebär att vi anpassar hur vi prissätter våra telefoniprodukter så att de blir mer jämförbara med andra stora aktörer på marknaden, samt har även till syfte att möjliggöra fortsatta investeringar för en modern och driftsäker infrastruktur i vårt nät.

Förändringarna kommer att innebära att vissa kunder kommer att få en liten prishöjning. Samtidigt är förändringarna mycket små och med våra Tilläggsprodukter, som Alltid, kan kunderna fortfarande ringa för 0:-/min till alla fasta telefoner i Sverige. Du som är Com Bo-kund får alltid det billigaste abonnemanget på köpet. Du kan därmed till exempel få ditt telefonabonnemang på köpet.

Konsumentverket tillsammans med Post- och Telestyrelsen, PTS, driver sajten Telepriskollen. Om vi utgår från sajtens definition av en medelringare så kommer prisökningen att vara cirka 10-20:-/mån.

Med vänlig hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Jag förstår att ni måste justera priserna men det jag och säkert många andra skulle önska är en mer öppen dialog med oss kunder. Vad ska ni med pengarna till? t.ex så kanske ni har något spännade projekt på gång som ni kan säga att ni behöver pengarna till. eller att underleverantörer har tvingats höja priserna. 10-20kr är inte mycket men man frågar sig varför ska ajg betala för det? Gick ju hur bra som helst att ringa innan ni höjde priserna. Ni kanske skulle kunna berätta om att ni köpt en ny stor mega häftig super awesome växel och därför höjer vi priserna. Eller så har driftkostnaderna öka EL, löner etc. Sen att alla era kunder inte bryr sig om det här men jag tror att många på detta forum skulle vilja ha en mer öppen dialog med er. Sen tror jag att många här är rådgivare åt vänner bekanta samt kollegor. Därför tycker jag att ni kan gott vara lite mer ärlig och ge oss en anledning. Du skriver att ni ska göra förbättringar har du några mer konkreta exempel?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Tele2
Skrivet av Sifear:

Jag förstår att ni måste justera priserna men det jag och säkert många andra skulle önska är en mer öppen dialog med oss kunder. Vad ska ni med pengarna till? t.ex så kanske ni har något spännade projekt på gång som ni kan säga att ni behöver pengarna till. eller att underleverantörer har tvingats höja priserna. 10-20kr är inte mycket men man frågar sig varför ska ajg betala för det? Gick ju hur bra som helst att ringa innan ni höjde priserna. Ni kanske skulle kunna berätta om att ni köpt en ny stor mega häftig super awesome växel och därför höjer vi priserna. Eller så har driftkostnaderna öka EL, löner etc. Sen att alla era kunder inte bryr sig om det här men jag tror att många på detta forum skulle vilja ha en mer öppen dialog med er. Sen tror jag att många här är rådgivare åt vänner bekanta samt kollegor. Därför tycker jag att ni kan gott vara lite mer ärlig och ge oss en anledning. Du skriver att ni ska göra förbättringar har du några mer konkreta exempel?

Få operatörer pratar om enskilda investeringar då vi verkar på en konkurrensutsatt marknad och vi hoppas att våra kunder har förståelse för att vi inte kan vara helt transparenta i den här typen av frågor. Vår förhoppning är att vår närvaro här på sweclockers.com uppskattas trots att vi ibland inte kan besvara affärskritiska frågor.

Hur mycket Com Hem totalt återinvesterar i sitt nät finns dock att läsa i de ekonomiska rapporter vi publicerar på:

Com Hem - Ekonomisk information

Där kan du bland annat läsa att Com Hem investerade 817 miljoner kronor i sin infrastruktur och kundservice förra året.

Delar av dessa investeringar ligger i vår telefoniplattform som vi ständigt bygger ut och förbättrar. Som slutkund märker man, som du skriver, inte alltid av detta direkt i form av nyheter. Däremot är vår förhoppning att du märker av vår ständiga strävan efter driftsäkra tjänster och upplever våra priser som konkurrenskraftiga.

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Förändringarna som vi nu gör innebär att vi anpassar hur vi prissätter våra telefoniprodukter så att de blir mer jämförbara med andra stora aktörer på marknaden, samt har även till syfte att möjliggöra fortsatta investeringar för en modern och driftsäker infrastruktur i vårt nät.

Förändringarna kommer att innebära att vissa kunder kommer att få en liten prishöjning. Samtidigt är förändringarna mycket små och med våra Tilläggsprodukter, som Alltid, kan kunderna fortfarande ringa för 0:-/min till alla fasta telefoner i Sverige. Du som är Com Bo-kund får alltid det billigaste abonnemanget på köpet. Du kan därmed till exempel få ditt telefonabonnemang på köpet.

Konsumentverket tillsammans med Post- och Telestyrelsen, PTS, driver sajten Telepriskollen. Om vi utgår från sajtens definition av en medelringare så kommer prisökningen att vara cirka 10-20:-/mån.

Med vänlig hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Procentuellt är det dock en jättehöjning. Över 20% upp på öppningsavgiften och minutdebiteringen blir över 100% ökning vid korta samtal. Det är märkligt att ni gör en så stor höjning utan någon som helst motprestation i form av förbättrad tjänst. I stället får vi en luddig hänvisning till att ni vill bli jämförbara med andra aktörer. Man får vibbar av Telias gamla monopolfasoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visslaren:

Phunky:
Du verkar kunna en hel del och kanske till och med jobbar hos Comhem?
Vet du vad som måste göras efter att nätet blivit uppgraderat för XXL?
Såg nu att jag kan beställa on demand. Men kan inte beställa 100/10.

Edit: såg nu att jag hade fått hem papper om On Demand.

Att man kan ha ondemand säger dessvärre inte att man kan ha 100mbit. Säkert lär Sala få tillgång till detta förr eller senare men tror att kundunderlaget är väldigt litet vilket gör att det dröjer. Till viss del är det nätrellaterade uppgraderingar för 100mbit men främst krävs s.k. Equamar på ortens huvudcentral. Dessa är vag jag vet apdyra så troligen drar sig comhem för en uppgradering.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hej Comhem & alla andra.
Jag har modemet CG3100 med firmwaren 3.9.21.8.V0021 & hw: 1.04
Jag märker utav problem med wlanet. Främst vid anslutningen till min iphone där signalstyrkan studsar som en jojo och bryts lite då och då.
Finns det någon fix på detta, eller har modemet kända kompabilitetsproblem med just Iphone 4? För till min macbook fungerade det klockrent, iaf för någon vecka sedan. Iphonen har inga problem att ansluta till andra nätverk.

Har prövat i princip varenda wifi inställningsmöjlighet som finnes i modemet utan resultat.
Till saken hör även att jag arbetar heltid som it-konsult så jag är inte dum i huvudet. Jag kör för närvarande ej någon router inkopplad utan modemet är direktuppkopplat. Har även ibland märkt av lite jojo-effekt med min pc körandes windows 7 med tidvis långa svarstider.

Några idéer? annars får jag skaffa mig en kompetentare wlan-apa...

Visa signatur

Kaffenarkoman
Stationär: Intel i7 3770k, Samsung SSD 256gb, 12tb disk, 16gb ram, Geforce GTX 670.
Sofftop: Macbook Pro 15" Retina, 256gb SSD, 8gb ram, 2,3Ghz Quadcore I7.
Servrar: Övervakning & väder - Raspberry Pi, Div. linuxservrar.

Permalänk
Tele2

trådlös uppkoppling

Skrivet av xianze:

Hej Comhem & alla andra.
Jag har modemet CG3100 med firmwaren 3.9.21.8.V0021 & hw: 1.04
Jag märker utav problem med wlanet. Främst vid anslutningen till min iphone där signalstyrkan studsar som en jojo och bryts lite då och då.
Finns det någon fix på detta, eller har modemet kända kompabilitetsproblem med just Iphone 4? För till min macbook fungerade det klockrent, iaf för någon vecka sedan. Iphonen har inga problem att ansluta till andra nätverk.

Har prövat i princip varenda wifi inställningsmöjlighet som finnes i modemet utan resultat.
Till saken hör även att jag arbetar heltid som it-konsult så jag är inte dum i huvudet. Jag kör för närvarande ej någon router inkopplad utan modemet är direktuppkopplat. Har även ibland märkt av lite jojo-effekt med min pc körandes windows 7 med tidvis långa svarstider.

Några idéer? annars får jag skaffa mig en kompetentare wlan-apa...

Hej,

Några generella problem med CG3100 och just iPhone 4 har vi inte uppmärksammat varken från kunder eller kollegor. Vi har faktiskt till och med Netgear CG3100 modem som accesspunkt för anställda som vill synka och sina jobbtelefoner och vissa kör just iPhone 4 och de har inga problem. Med trådlöst är det så mycket som kan påverka förutom ditt modem och din telefon så det är svårt att komma med ett enkelt svar till dig.

Vi har en artikel om trådlös uppkoppling på Com Hem –bloggen som du kan läsa om du vill: Com Hem-bloggen Archives Problem med din trådlösa uppkoppling?

Med vänlig hälsning
Kundservice
Michael Hansson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundinarn:

Jag har precis skaffat Bredband XXL. Fick det levererat bara för nån dag sedan.
Först när jag kopplade inte det uppstod det problem. jag kunde inte komma ut på internet överhuvud taget. Men hade inga indikationer på att det skulle vara nedkopplat. samtidigt så funkar internet på en annan dator och även det trådlösa fungerar fellfritt.
Detta problem har jag nu löst genom att gå in i modemet och koppla av NAT och IP Flooding.
Men nu när jag har fått att funka och jag gör test på bredbandskollen och Speedtest.net så kommer jag bara upp i 26 Mbit/sek ner och 1 upp.
Jag hade tidigare Bredband Large från comhem vilket var 24 mbits.

Modemet är ett NetGear CG3100
Och jag har ett nätverkskort som ska klara XXL.

har XXL inte hunnit aktiverats eller vad?
Någon som har ett svar på vad det kan vara.

Har liknande strul med att min hastighet är den exakt samma som innan uppgraderingen (27/8 mbit i bredbandskollen). Det känns som att det bara inte kommit igång än. Har testat att göra modemet strömlöst i 30 sek utan resultat. Behöver man ringa Comhem tro eller kan man fixa detta på egen hand?

Edit: Detta löste sig av sig självt. Tankade precis dagens serieskörd i 13,2 mb/sek, dock får jag värdelösa resultat i bredbandskollen, men det är lite skit samma egentligen.

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Medlem

Hejsan. Har ett väldigt märkligt problem på min EPC2425 som någon kanske känner igen.
Varje gång jag eller någon annan skriver mitt IP dör mitt internet. Detta händer framförallt på IRC, och jag har testat olika klienter och datorer så jag har kommit fram till att problemet ligger i routern. Någon som har någon lösning på vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av puck:

Hejsan. Har ett väldigt märkligt problem på min EPC2425 som någon kanske känner igen.
Varje gång jag eller någon annan skriver mitt IP dör mitt internet. Detta händer framförallt på IRC, och jag har testat olika klienter och datorer så jag har kommit fram till att problemet ligger i routern. Någon som har någon lösning på vad problemet kan vara?

Aldrig hört talas om felet men kika om det fungerar med nästa mjukvara som komemr till veckan eller om det var veckan därpå...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Netgear CG 3100 - Port Forward har inte plats

Hej.
Modemet eller routern accepterar inte all sifferkombination för extern "port forward(ing)" som innehåller 12 siffror inklusive punkter för min IP adress till datorn och endast 11 siffror inklusive punkter till routern.
Måste jag även bocka av NAT brandväggen (kanske räcker med att bockka av IP-Flood?) i modemet eller spelar det ingen roll då Port Forward ska implementeras?
Tackar för svar

Permalänk
Avstängd

Hög svarstid

Hej!

Flyttade in i min nya bostad och beställde Comhems XXL 100/10 mbits.

Jag är nöjd med bredbandet och har 99.8 mbits nedströms och 7.5 mbits uppströms på de flesta test sidorna, men nu till problemet.

Alla dessa tester har gett höga svarstider, allt mellan 501-641 ms. Är detta ett problem? Ser att andra som har comhems bredband har ungefär samma ned/uppladdningshastigheter men betydligt lägre svarstid, 500-600 ms verkar vara för högt :).

Har kört tagit bort IP flooding inställningen och det hjälpte det första problemet jag stötte på med nerladdningar och gå ut på firefox samtidigt.

Är tacksam för alla svar.

MvH Micke

Permalänk
Tele2

Ny mjukvara

Hej,

Den 21:a september lanserade vi en ny mjukvara till EPC 2425 i delar av Stockholm. Denna är nu lanserad i hela Sverige. Med mjukvaran följer förbättrad prestanda vid trådlös uppkoppling men även möjligheten att stänga av routerfunktionen, vilket vi sett att flera här efterfrågat.

Har du inte startat om ditt modem efter den 21a september (gäller delar av Stockholm) har du en äldre mjukvara. För resterande delar av landet gäller 5:e oktober. För att få den nya mjukvaran, dra ut strömmen i ca 30 sekunder och låt modemet sedan starta upp för att uppgradera mjukvaran.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

Permalänk
Medlem

Äntligen. Omstart vid hemkomst.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Tele2
Skrivet av Bassen87:

Hej!

Flyttade in i min nya bostad och beställde Comhems XXL 100/10 mbits.

Jag är nöjd med bredbandet och har 99.8 mbits nedströms och 7.5 mbits uppströms på de flesta test sidorna, men nu till problemet.

Alla dessa tester har gett höga svarstider, allt mellan 501-641 ms. Är detta ett problem? Ser att andra som har comhems bredband har ungefär samma ned/uppladdningshastigheter men betydligt lägre svarstid, 500-600 ms verkar vara för högt :).

Har kört tagit bort IP flooding inställningen och det hjälpte det första problemet jag stötte på med nerladdningar och gå ut på firefox samtidigt.

Är tacksam för alla svar.

MvH Micke

Hej,

Vad vi kan se så finns det inget generellt fel varför ni kan bortse från tidigare svar, ber om ursäkt för detta. Det här verkar vara något som är kundspecifikt för dig så vår rekommendation är att kontakta vår support kring detta om inte någon här på forumet har stött på samma problem och kanske kan hjälpa dig eftersom vi saknar möjligheten att besvara kundspecifika frågor här på forumet.
Hoppas att det löser sig via vår support.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsan:

Äntligen. Omstart vid hemkomst.

Testa en factoryresett också om modemet får spunk.

Visa signatur

Dooh!