Permalänk
Medlem
Skrivet av folke46:

Smartson har testat den enligt följande länk

Smartson - Testar det mesta - Test - ZTE Blade

och där står det att Android 2.2. är bekräftat

Smartson(aldrig hört talas om den sidan heller) har fel, eller så har de några special källor som ingen annan sitter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1mike20:

Tjenare!

Får man in några pengar till jul så kommer jag nog att köpa en blade. Tror ni att några andra affärer kommer ta in den nu såhär runt jul och mellandagarna så att det möjligtvis kan bli lite rea eller priskrig? Hur länge efter jul törs man vänta, tror ni priserna på den kommer sjunka eller stiga? Byter f.ö. från en trött gammal w890i så det blir min första smartphone, har inga höga förväntningar eftersom jag aldrig ens testat att hålla i en smartphone. Men jag hoppas jag märker skillnad

Jag tror inte det kommer bli något priskrig/rea/höjning av pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

@eas:

Flash kommer inte gå att spela med 2.2 heller, eftersom Adobe inte släppt något flash för den processortyp som sitter i Blade (och i LG Optimus One, bl.a., som ju kommer med 2.2 men heller inte har flash). Personligen upplever jag inte det som en förlust, men om man vill ha flash ska man använda en telefon baserad på ARM v7 istället för ARM v6-arkitektur, typ Samsung Galaxy S eller HTC Desire.

Försökte gå igång SWF-player nämnligen, och den krävde flash (som gick att installera lite haxxigt med App installer). Men det fungerade inte, så nu vet jag varför. Annars är det väll ingen större förlust.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Det går att bläddra runt på SD-kortet under "filer" när USB kabeln inte är ansluten. Under inställningar och SD-kort så visas att det finns 1,86 GB utrymme tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Har du provat med en annan dator då? Skulle det inte heller funka får du nog vackert ta den tillbaka till Telia, tyvärr, för man kan ju inte ha en smartphone utan fungerande datakabelanslutning...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av folke46:

Det går att bläddra runt på SD-kortet under "filer" när USB kabeln inte är ansluten. Under inställningar och SD-kort så visas att det finns 1,86 GB utrymme tillgängligt.

Du kommer åt SD-kortet genom usbkabel från datorn? Låter ju inte som det är något fel alls isåfall, telefonen kan inte ha tillgång till minneskortet samtidigt som du använder den från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Du kommer åt SD-kortet genom usbkabel från datorn? Låter ju inte som det är något fel alls isåfall, telefonen kan inte ha tillgång till minneskortet samtidigt som du använder den från datorn.

Provade med en annan dator och då fungerade SD-kortet och överföringen. Tack alla för ert engagemang, tips och hjälp. Nu skall jag fortsätta att utforska ZTE Bladen. Någon uppgradering till 2.2 får vänta ett tag, tror nog att det räcker med 2.1 så länge.
God Jul! /folke46

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera att uppdatera till 2.2 telefonen blir mycket mindre responsiv och allmänt otrevlig. Jag kör själv French Fries men den är väll ganska outdated nu eller vilken är det som gäller Hungarian Hedgehog eller Finnish Filijukos, kanske till och med den svenska rom'en det talades om?

kanske skall nämna att jag har UK varianten om det spelar någon roll

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Jag kollade först efter en SE X8 åt grabben, då jag fick nys om ZTE Blade. Läste recensionen och tyckte det var inget att tveka om. Köpte 2 st i julklapp åt grabben och hans storasyster. Var ju tvungen att testa den hemma lite. 2 dagar senare var jag på Teliabutiken och köpte en till.... Den redan öppnade behöll jag själv...

Detta är min första androidtelefon och den fungerar utmärkt. Kameran är visserligen inte den bästa, men för det priset duger den. Lättanvänd men fortfarande lite pilligt när man ska skriva saker. Bruka rotera skärmen till liggande läge, då knapparna blir lite större. Men det beror nog på mina dasslock till händer. *ler*
Mailkonto + adressbok gick smidigt att få över. Roligast är nog att jag inte behövt läsa någon manual vilket är ett rejält plus.
Nu blir det registrera konto, så man kan köpa appar med.

Permalänk
Medlem

Jag har upptäckt ett problem, som den troligtvis får åka in på reklamation för. När man trycker på menu-knappen så klickar det till men inget händer, utan man måste trycka hårt som fan för att den ska reagera. Varken brorsan eller morsan har detta problemet. Lite synd :/

Permalänk

jag börjar verkligen tveka på om jag verkligen ska köpa blade:en, läst runt i en del forum och många dras med problem, såsom problem med skärmen och knapparna under. Är detta bara måndagsexemplar eller ska man köpa en ändå ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Souvlaki:

;10632486']jag börjar verkligen tveka på om jag verkligen ska köpa blade:en, läst runt i en del forum och många dras med problem, såsom problem med skärmen och knapparna under. Är detta bara måndagsexemplar eller ska man köpa en ändå ?

Jag tror det är ungefär lika stor risk att få problem med valfri mobil, jag ser ingen anledning till att undvika Bladen. Du har ju garanti dessutom.

Permalänk
Medlem

"läst i en del forum" är en riktigt kass utvärderingsmetod för att försöka ta ställning till produktionskvalité för en produkt. Av skäl som inses lätt är de ju de som har problem som postar. Om vi ska roa oss med anekdoter så känner jag fyra pers personligen som har Blade förutom mig själv - tre arbetskompisar som blev impade, bl.a. - och ingen av oss har något problem med nallen. Men det betyder heller ingenting. Vi får vänta på retur- och fixstatistik från Anovo.

Permalänk
Medlem

sms

hur är det att skicka sms? är det konversationer som windows mobiler?

Permalänk
Medlem

Julia: Jag installerade Handcent sms och det ser mycket trevligt ut.
http://www.handcent.com/ScreenShot.php

[Souvlaki]: Precis som Nosslo Snah säger, så ska man inte bara förlita sig på forum. Jag fick lämna in min sons mobil pgr displayproblem. Fick telefonen utbytt trots det gått för många dagar för att de ska byta ut den, och istället skicka den på lagning. Tack Telia ni har blivit betydligt bättre på kundvård numera.

Displayfelet hade lika gärna kunnat hända med vilken annan telefonmodell, så jag är väldigt nöjd med min mobil för den pengen den kostade.

Permalänk
Medlem

Får snart ryck på min ZTE Blade... eller snarare mms inställningarna, har provat inställningarna som finns på telias sida, nån som fanns på http://www.androidguide.se/category/guider/ samt dom som finns på swedroids wiki utan att lyckats.. har väl startat om telefonen ca 50 ggr med lika många olika proxys o skit...

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem

Pillade runt med en kollegas galaxy s igår, herregud vad glad jag är att det inte är en amoled-skärm på bladen. Sjukt dålig bildkvalitet på galaxy s jämfört med bladen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Pillade runt med en kollegas galaxy s igår, herregud vad glad jag är att det inte är en amoled-skärm på bladen. Sjukt dålig bildkvalitet på galaxy s jämfört med bladen.

Låter bra för ja trodde att amoled var the shit. Skönt om det inte var så då.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Amoled har sina poänger. Svärtan och färdåtergivningen är finfin. Men den underliggande tekniken som används i dagens amoldedskärmar - pentile - bygger upp pixlar av manipulation av färgelement för interpolera logiska pixlar (inte helt konceptuellt olikt en gammal katodstråle-tv) och det drabbar skärpan i skärmen. Vad som är bäst beror på användningsområde. Ska du titta mycket på filmer och bilder är amoled att föredra. Ska du primärt läsa på skärmen är lcd bättre. Själv ser jag i princip aldrig på film på nallen och tittar bara på bilder på websidor och så, så jag blev överlycklig när jag insåg att den svenska versionen hade lcd. Det gör stor skillnad för den som vill läsa text.

Den som är intresserad av detaljer och vill ha en noggrann jämförelse mellan teknikerna på samma telefon kan ta en titt på engadgets jämförelse av en HTC Desire med lcd och amoled här:

http://www.engadget.com/2010/09/13/spot-the-difference-htc-de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Amoled har sina poänger. Svärtan och färdåtergivningen är finfin. Men den underliggande tekniken som används i dagens amoldedskärmar - pentile - bygger upp pixlar av manipulation av färgelement för interpolera logiska pixlar (inte helt konceptuellt olikt en gammal katodstråle-tv) och det drabbar skärpan i skärmen. Vad som är bäst beror på användningsområde. Ska du titta mycket på filmer och bilder är amoled att föredra. Ska du primärt läsa på skärmen är lcd bättre. Själv ser jag i princip aldrig på film på nallen och tittar bara på bilder på websidor och så, så jag blev överlycklig när jag insåg att den svenska versionen hade lcd. Det gör stor skillnad för den som vill läsa text.

Den som är intresserad av detaljer och vill ha en noggrann jämförelse mellan teknikerna på samma telefon kan ta en titt på engadgets jämförelse av en HTC Desire med lcd och amoled här:

http://www.engadget.com/2010/09/13/spot-the-difference-htc-de...

Att svärtan är kanon på (s)amoled-skärmarna håller jag med om, färgåtergivningen däremot är extremt överdriven. Bilder etc ser inte speciellt veklighetstrogna ut när färgerna verkligen skriker. En annan sak som samoled-skärmen var väldigt dålig på var ljusstyrka. Max ljusstyrka och helt vit skärm på samoled såg beige ut i jämförelse med lcd-skärmen på bladen. Lägg till suddigheten och det är för mig obegripligt att samsung använder sig av skiten.

Permalänk
Medlem

Nu när min telefon sagt upp sig stötte jag på ZTE Blade. Verkar vara en billig telefon som ändå presterar fint när man läser vad folk skriver samt recensionen på Swedroid.
Var igår inne på att försöka importera pga AMOLED skärmen, men nu verkar det som att det kanske ändå är bättre att köpa i Sverige. Tele2 har ju ett rätt bra pris på sin, men har de svenska operatörerna fått ordning på specifikationerna på telefonerna? Vet att det var ganska stora missförstånd förut, och enligt Tele2 så har den AMOLED skärm...
Ni som köpt i sverige, vilka specs är det på era telefoner? Är det 512 mb ram och LCD skärm eller hur är det? Känns som att många sidor säger olika, beroende på hur gamla trådarna och svaren i dem är.
Hurdan är batteritiden vid ganska normalt användande? En vecka eller två efter att man fått telefonen då, eftersom första veckan är som roligast och batteriet tar slut relativt fort pga allt pillande

Tacksam för svar!

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Batteritiden varierar enormt.
För någon dag sen gick jag upp 08.00 och lade mig 01.00 dagen efter, då hade nivån sjunkt till 93%

Men jag har även kört slut på batteriet på samma dag. Men då har jag spelat spel i kanske 3-4 timmar.
I början när jag pillade med allt så var jag oftast nere på 10-15% när jag skulle lägga mig.
Laddar varje natt.

Någon som vet något bra svenskt tangentbord?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Någon som vet något bra svenskt tangentbord?

Scandinavian keyboard (glöm inte att ladda ner swedish dictionary också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Scandinavian keyboard (glöm inte att ladda ner swedish dictionary också).

Tack! Har provat det lite grann nu, och det verkar fungera som förväntat.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaf:

Nu när min telefon sagt upp sig stötte jag på ZTE Blade. Verkar vara en billig telefon som ändå presterar fint när man läser vad folk skriver samt recensionen på Swedroid.
Var igår inne på att försöka importera pga AMOLED skärmen, men nu verkar det som att det kanske ändå är bättre att köpa i Sverige. Tele2 har ju ett rätt bra pris på sin, men har de svenska operatörerna fått ordning på specifikationerna på telefonerna? Vet att det var ganska stora missförstånd förut, och enligt Tele2 så har den AMOLED skärm...
Ni som köpt i sverige, vilka specs är det på era telefoner? Är det 512 mb ram och LCD skärm eller hur är det? Känns som att många sidor säger olika, beroende på hur gamla trådarna och svaren i dem är.
Hurdan är batteritiden vid ganska normalt användande? En vecka eller två efter att man fått telefonen då, eftersom första veckan är som roligast och batteriet tar slut relativt fort pga allt pillande

Tacksam för svar!

Det är 512 MB ram och LCD skärm. Och mobilen fungerar riktigt bra i övrigt enligt mig. Batteritiden är som på alla smartphones så att man i princip får ladda den varje kväll alternativt att man är lite sparsam och laddar varannan Tog den med telia max25 mobilsurf för 98 kr/månaden på abonnemanget och då betalade jag 1200 cash för den, riktigt bra

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det är 512 MB ram och LCD skärm. Och mobilen fungerar riktigt bra i övrigt enligt mig. Batteritiden är som på alla smartphones så att man i princip får ladda den varje kväll alternativt att man är lite sparsam och laddar varannan Tog den med telia max25 mobilsurf för 98 kr/månaden på abonnemanget och då betalade jag 1200 cash för den, riktigt bra

Tack för svaret!
Det låter ju bra! Får ringa till Tele2 och lyssna om de har den i lager... Visst går det att låsa upp den innan 12 månader om man vill? Förstår att batteritiden varierar, men med mitt normala användande av telefon så blir det nog inga problem Själv tar jag nog den löst då jag redan har abonnemang, måste dock lägga till en slant för surf nu.

Såg att folk undrar över svenskt tangentbord? Finns det inte från början eller finns det helt enkelt bättre 3:e parts tangentbord?

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Jag ska säga att jag är otroligt nöjd med batteritiden. Nu spelar jag iofs inte spel eller musik på den, men min blade har hittills hållit 4-5 dagar mellan laddningarna, och ingår ca 5 samtal, 10-15 sms, rätt mycket ebookläsande och rätt mycket kalenderfipplande dagligen. Det enda jag använder som regelbundet suger bra med kräm är GPS:en, men så har det varit på varje nalle som haft sånt.

Men så är jag extremt bra på att stänga av saker jag är klar med också.

* 3G bara igång när jag ska surfa. Bara 2G annars.
* Wifi bara på när jag ska surfa.
* Automatisk sync ingång bara när något program (som market) gnäller om avstängning direkt när man är klar.
* Bildskärmen alltid på lägsta ljus (välj rätt bakgrund så är det inga problem alls)

Den som använder den till mer krävande saker (video, spel, musik) bränner naturligtvis batteri snabbare. Men det är absolut ett bra batteri under alla omständigheter, jämfört med de allra flesta smartphones.

Permalänk
Medlem

Beställde en i måndags så snart är jag också en ägare Lite jobbigt att de skickar den till bokföringsadressen vilket gör att jag får vänta till mitten på nästa vecka innan jag får tag i den Sitter och kikar på vad för roligt man kan göra med telefonen då smartphones är en helt ny värld för mig. Verkar finnas en hel del sätt att tweaka den just som jag vill ha den

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk

Har inte orkat läsa igenom hela tråden, så ursäkta om frågan redan har ställts.

Har det kommit ut någon stabil 2.2ROM än? Hade en 2.2, men eftersom mobilen har varit inne på lagning för trasig touch i mer än en månad så har jag inte hållit mig särskilt uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StålNisse:

Har inte orkat läsa igenom hela tråden, så ursäkta om frågan redan har ställts.

Har det kommit ut någon stabil 2.2ROM än? Hade en 2.2, men eftersom mobilen har varit inne på lagning för trasig touch i mer än en månad så har jag inte hållit mig särskilt uppdaterad.

Jag kör med JapJelly RLS6 och är väldigt nöjd med den, visst nån bug finns de ju men den e stabil och har inte strulat för mej iaf.. dessutom kommer rls7 snart

Also org tangentbord är ersatt med Gingerbread vilket är helt underbart jämfört med org

EDIT: RLS 7 släpptes precis efter jag postade
Länk till JJRLS7 http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=29728

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna